Freelancers & Ondernemers

danku

waarom is een VOF een absolute no-go als ik vragen mag? volgens hem is dat de perfecte keuze voor mij
met een BA verzekering zou ik voldoende hebben voor als het eens fout gaat

danku

waarom is een VOF een absolute no-go als ik vragen mag? volgens hem is dat de perfecte keuze voor mij
met een BA verzekering zou ik voldoende hebben voor als het eens fout gaat
Je spreekt over een stille vennoot? Dat bestaat enkel bij een commanditaire vennootschap.
Elke vennoot van een VOF is onbeperkt persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk.

Je kan veel afschermen met een goede BA verzekering, echter een BV zou in principe nog wat beter uw privé vermogen moeten "afdekken".
Let wel op, ook een BV heeft een oprichtersaansprakelijkheid van 3 jaar.

Dus VOF kan wel met 1 persoon en heeft geen stille vennoot nodig? Ok dan is dat de reden dat hij met mij lacht.

Die aansprakelijkheid is voor mij de hoofdreden. Als het toch fout afloopt en ik €500.000 privé moet betalen ga ik mijn boekhouder dat nooit vergeven. En dan zeg ik het nog vriendelijk.

Dus VOF kan wel met 1 persoon en heeft geen stille vennoot nodig? Ok dan is dat de reden dat hij met mij lacht.

Die aansprakelijkheid is voor mij de hoofdreden. Als het toch fout afloopt en ik €500.000 privé moet betalen ga ik mijn boekhouder dat nooit vergeven. En dan zeg ik het nog vriendelijk.
Dat heb ik niet gezegd.
Een VOF bestaat uit minstens 2 werkende vennoten die onbeperkt persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Vanuit zijn standpunt ben ik een domme jongen die al jaren zaagt om om te schakelen naar een BV omdat ik op dit forum lees dat ik fout bezig ben. Vanuit zijn standpunt ben ik een domme jongen die altijd met zaken bij hem komt die ik gelezen heb via google. Hij noemt mij zelfs neerbuigend google-man.

Kijk, geen van ons wist in het begin hoe het allemaal in zijn werk ging. Veel googlen, maar ook vragen kunnen stellen aan je boekhouder en deftige antwoorden krijgen, zorgt ervoor dat je je kennis op peil kan brengen. Alles weten ga je nooit, het gaat erom dat je je voldoende laat informeren om juiste beslissingen te kunnen nemen en dat je snapt wat er gaande is.

Als je boekhouder op een mail met terechte vragen niet verder komt dan een smiley, lijkt het mij duidelijk dat je beter elders gaat kijken. Dus laat die maar vallen en zoek iemand die wel de tijd en moeite wil nemen om je vragen ter harte te nemen.

Voor de rest: top dat mannen als @beryl en @Apelords ook zoveel moeite doen om hier te antwoorden he. Maar het is ook best dat je niet alleen daarop kan terugvallen. :)

Ok dan snap ik zijn sarcasme nog altijd niet. Ik ga dan maar eens luisteren naar andere boekhouders hier in de buurt.

Waarom ik bij deze man blijf / gebleven ben? Omdat ik nog altijd geloof in iemand die tegen zijn eigen portefeuille spreekt.

Als iemand mij hier iemand kan aanraden, stuur maar privé bericht. Misschien dat het in deze tijden allemaal vanop afstand kan? Mijn onkosten stuur ik digitaal via wetransfer en mijn Facturatieprogramma heeft een koppeling waardoor de boekhouder mijn facturen kan inlezen.

Ik zit bij Kreafinity (Lier). Wel tevreden van. Maar rekenen elke minuut aan, zij het via telefoon of email.

Ik heb sinds eind oktober een iX3 met een financial renting op ong. 5 jaar (56 maand). Hoewel het nog lang is vraag ik me toch het volgende af.
Wat is het interessantste om te doen na die termijn? Het kopen via de vennootschap en er mee te blijven rijden? Of beter privé over te kopen? De aankoopoptie is ong. 10K excl. EUR.

Ik heb sinds eind oktober een iX3 met een financial renting op ong. 5 jaar (56 maand). Hoe verloopt de afschrijving hiervan als ik deze wagen wil overkopen? Is dit interessant om het te kopen via de vennootschap en er mee te blijven rijden? Of beter privé over te kopen? De aankoopoptie is ong. 10K excl. EUR.
Als je hem privé aankoopt via de aankoopoptie, moet je het prijsverschil tussen de aankoopoptie en de normale marktprijs als VAA aanrekenen.
Als je hem via vennootschap aankoopt, kan je kosten blijven inbrengen, maar betaal je ook VAA natuurlijk.

Dus zal er sterk van af hangen wat de situatie tegen dan is.

Ze bestaan alleszins nog. Ik ken genoeg horeca zaken waar de ober afrekent met zijn privé Payconiq account, waarna hij zelf een bedrag overschrijft op de rekening van het bedrijf. Zo betaalt de zaakvoerder geen 6 cent per transactie en kunnen ze nog een paar honderd euro in het zwart per dag doen. De mensen gaan altijd proberen om alles te omzeilen 😂
Hoe wordt die overschrijving van de ober naar het bedrijf dan ingeboekt? Onder ontvangen inkomsten? Zonder toelichting?

Zoals iedereen wel weet hier heb ik een rare boekhouder. Eentje die anti-BV is, om de een of andere reden. Raar, want ergens denk ik dat hij meer kan verdienen op een BV als op een eenmanszaak. Anyway, nu zijn we op het moment gekomen dat IK beslist heb om toch om te schakelen, en nu is hij meer fan van een VOF.

Wij zijn hierover al enkele weken bezig en ik had hem deze mail gestuurd:

Code:
Beste
Ik heb een paar zaken beslist:
- VOF zou ik niet doen, ik lees over een 2e stille vennoot (die heb ik niet) en die aansprakelijkheid zou me wel kunnen nekken ooit dus we gaan voor een BV
- Is de verkoop van de eenmanszaak aan de BV een schuld / aftrekpost voor de BV?
- Moet ik alle sectoren doorgeven waarin ik wil werken met die BV? Of kan ik die nadien kosteloos aanvullen als er nieuwe diensten bij komen?

Contacteer me gerust indien je de volgende stappen wil zetten.
Het heeft lang geduurd maar ik ben er nu 100% van overtuigd dat het de moment is.

Mijn oprechte excuses voor de vele vragen de laatste maanden.
Dit is voor mij een grote stap en wil dit op de goede manier doen.

Nu heeft hij geantwoord met:

:smile:

Niet meer of niet minder.

Ik ken hem al jaren en kan jullie verzekeren dat dit een sarcastische smiley is. Dus vraag ik mij af, welke domme zaken ik nu weeral gezegd heb? Serieus, kan iemand mij uitleggen waarom mijn boekhouder anti-BV is? Die man maakt mij GEK.

Wat kan hier in godsnaam de reden van zijn? Nu is hij enorm pro VOF want hij zegt dat dit dezelfde fiscaliteit heeft als een BV, maar goedkoper is voor mij. Nogmaals, waarom is mijn boekhouder zo anti-BV? Het zou hem méér opbrengen denk ik dus dat moet toch een reden hebben neen?

Ik draai al jaren 60k na aftrek kosten.
Ik voel mij echt dom door de communicatie met mijn boekhouder.

ps: daar werkt 8 man, maar telkens ik een vraag stel aan een van zijn 7 werknemers, word ik doorgestuurd naar hem (alsof ze daar gewoon zitten voor de domme werkjes) - ik stel een vraag en dan hoor je aan de lijn : 'euhm.... euhm.... ik ga je moeten doorverbinden daarvoor.... '

Vanuit zijn standpunt ben ik een domme jongen die al jaren zaagt om om te schakelen naar een BV omdat ik op dit forum lees dat ik fout bezig ben. Vanuit zijn standpunt ben ik een domme jongen die altijd met zaken bij hem komt die ik gelezen heb via google. Hij noemt mij zelfs neerbuigend google-man.
Laat die boekhouder en zoek een andere. Geen tijd meer aan verspillen.

Ok, waarschijnlijk een zeer stomme vraag (nogmaals over de index).
Ik werk vanaf 1/1/2022 via BV, afgesproken dat ik indexeer volgens de gezondheidsindex.
Gebruik ik nu de index van (eind) 12/12/2022 dus 10,63% of gebruik ik die van (eind) 1/1/2023 en dus 8,28%?

Op die 2% steekt het nu niet, wil het gewoon eerlijk hebben.

Als je op 1/1/2022 startte, was dat volgens de laatst bekende inde,x, dus die van december. Een nieuwe indexatie reken je dus van december tot december

Je kan ook de gemiddelde stijging in 2022 gebruiken, dit is: De groeivoet van de zgn. 'gezondheidsindex' - die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen - zou in 2023 gemiddeld 5,7% bedragen, tegenover 9,25% in 2022 en 2,01% in 2021.

Dan heb je nu wat minder indexering, maar voor 2023 heb je dan een stuk meer.

Vraagje rond aankoop via kickstarter:
Het gaat om een Amerikaans bedrijf, en je kan volgens mij geen "zakelijke aankoop" doen via kickstarter (je kan nergens BTW-nummer opgeven).
Maar ik vermoed dat de kosten wel gewoon aftrekbaar zijn, maar de BTW niet terugtrekbaar is dan?

Dus gewoon factuur doorgeven aan boekhouder?

Terug
Bovenaan