Freelancers & Ondernemers

Betaal je je eigen geen "telewerkvergoeding"? Ik zou verwachten dat het dekken van de energiekosten die de bedrijfsleider/werknemer zelf draagt, vervat zijn in het forfaitair bedrag dat je eigen uitkeert.

Nee, geen telewerkvergoeding.

Ik heb de renting van mijn huidige wagen via de bank gedaan, daar komt al geen leasemaatschappij meer aan te pas. Wat is overigens het voordeel van er geen leasemaatschappij tussen te hebben? Is dat om een partij minder te hebben, en zo net wat minder administratie te hebben?

Ja ff te kort door de bocht daar. Kan je idd ook via de bank doen.

Voor mij een voordeel dat het nu via de huisbankier is, die heeft de meeste van mijn zaken zitten (ook verzekeringen etc).
Plus de driehoek verzekering/lease/garage was ook nog een ambetante qua communicatie om die eerste wagen op de baan te krijgen. Dus nu zit ik al maar met 2 personen meer die iets moeten doen 🙂

Zo'n win win lening had ik ook al wel eens bekeken. Maar dat is minimum op 5 jaar? Al was een vervroegde afbetaling éémnalig ook mogelijk zeker?
Mijn familie was daar niet voor te vinden

Heb wel nog een vriend waarmee ik dit eventueel kan doen.
Die rentevoet kies je gewoon zelf dan tussen de vooropgeschreven bedragen?

Moet je dat verantwoorden met facturen of kan die mens gewoon storten op je rekening dan?
Anders kan ik nu al de machine kopen en dan half januari als de rentes beschikbaar zijn die lening aanvragen.

Die vriend heeft ook een vennootschap, maar de win-win lening is alleen voor zijn privé gelden dan veronderstel ik?
Minimum 5 jaar ja, je kan wel kiezen tussen periodieke terugbetaling of een volledig terugbetaling op het einde van de termijn.

Rentevoet voor 2022 was TUSSEN 0,75% en 1,50%, 2023 is nog niet gekend.

Niets te verantwoorden, gewoon doorstorten naar uw rekening.

Enkel met privé gelden.

Minimum 5 jaar ja, je kan wel kiezen tussen periodieke terugbetaling of een volledig terugbetaling op het einde van de termijn.

Rentevoet voor 2022 was TUSSEN 0,75% en 1,50%, 2023 is nog niet gekend.

Niets te verantwoorden, gewoon doorstorten naar uw rekening.

Enkel met privé gelden.

5 jaar is alleszins wel lang om 4000 euro te missen voor dan misschien 200 euro winst op te pakken :p
Das eerder gewoon op good will dat je moet rekenen hé ipv echt investeren

5 jaar is alleszins wel lang om 4000 euro te missen voor dan misschien 200 euro winst op te pakken :p
Das eerder gewoon op good will dat je moet rekenen hé ipv echt investeren
Goh das allemaal relatief he, stel dat je bij de intrestvoeten van 2023 4% netto rendement haalt..
4000 x 4% x 5 = 800 euro winst voor een redelijk veilige belegging lijkt me toch niet zo slecht.

Das een feit.
Mijne maat is akkoord gegaan si, ideaal. Bedankt voor de tips :)

Wel spîjtig dat ik eigenlijk 3 dagen te laat ben haha anders was het aan 1,5%; nu onbekend.

Maar allé ik gun het mijne maat liever dan de bank.

Das een feit.
Mijne maat is akkoord gegaan si, ideaal. Bedankt voor de tips :)

Wel spîjtig dat ik eigenlijk 3 dagen te laat ben haha anders was het aan 1,5%; nu onbekend.

Maar allé ik gun het mijne maat liever dan de bank.
Hierbij nog info van hun website:
"Rentevoet 2023
Wanneer u een Winwinlening wenst te gebruiken met een startdatum in 2023, vragen wij u nog even geduld. De officiële maximum- en minimumrentevoet voor 2023 zal immers pas half januari 2023 verschijnen in het Belgisch Staatsblad. Als u desondanks toch wilt starten met een Winwinlening op 1 januari 2023, zal de kredietgever ervoor zorgen dat het geld van de lening zeker vóór 1 januari 2023 op de bankrekening staat van de kredietnemer. De online aanvraag zal pas rond half januari 2023 kunnen gebeuren."

Heb je de machines niet vorig jaar aangekocht? Dan had je nog de verhoogde investeringsaftrek van 25% ipv 8% nu.

Leasing zou ik al vergeten. Dan ben je imo nogal afhankelijk van leasemaatschappij terwijl je best zelf voor verzekering, onderhoud, banden etc kan zorgen.

Denk dat je dan eerder kiest tussen financiële renting (off balance en met overloop waarde van 16% of hoger) en gewone banklening (on balance) kan werken.
Laagste rentevoet tussen beiden wint dan in principe, maar op zich ook wel een voordeel van renting dat je een deel naar achter verschuift plus, indien je die overkoopwaarde gevoelig houdt kan leggen, je de risico van groot waardeverlies nog bij de leasemaatschappij legt.

Persoonlijk: eerste wagen financiële renting gedaan (goede rentevoet + lager maandbedrag), nieuwe wagen ga ik via banklening doen (cashflow geen issue meer en leasemaatschappij is er dan helemaal van tussen).
Bedankt, maar eigenlijk weet ik nog niet veel meer nu. (ligt aan mij hoor, ik snap niets van on/off balance en zo!)

Ik zie verschillende mogelijkheden:
1) wagen volledig zelf kopen met geld dat op de bankrekening van de zaak staat. Bedrag is geen probleem.
2) van mijn privé een lening aan de zaak geven om dit te doen. Gaat ook, maar privé budget is kleiner dan budget op de zaak. De privé reserve is dan vrij laag.
3) financiële renting (off balance)
4) gewone banklening (on balance)

Ik denk dan volgende dingen:
- het verschil tussen 1 en 2,3,4 is dat ik dan mijn geld in de zaak nog kan gebruiken (niet nodig), of beleggen (ook niet ideaal op de zaak)
- 2 is dan eigenlijk het minst interessant, want privé investeren is toch interessanter dan in de zaak.
- 3,4 gaan me altijd meer geld kosten omdat een andere partij ook wil verdienen

De bedoeling gaat zijn om de 2dehands wagen op 3 jaar af te schrijven zodat ik tegen 2026 een andere kan kopen.
Indien nog goed in orde, ga ik de 1e auto in de zaak houden, maar privé verder gebruiken. Geen enkele kost meer aan doen, dus zou ik ook geen VAA meer moeten betalen. Boekhouder zei dat 2 wagens op de zaak kans op belastingcontrole zal verhogen, maar dat neem ik er bij. Ik denk niet dat ze veel kunnen vinden en als die nog 20.000€ waard is over 3 jaar, spaart me dat privé veel uit als ik die zou moeten overkopen of kopen op de markt.
Dan lijken 3 of 4 me minder belangrijk.
Kan dat wat kloppen?

Eén van mijn grootste fouten als beginnende freelancer, was een leasing-wagen te nemen.
Koop gewoon een recent tweedehands auto, en rij ermee zolang je wilt.
Ik heb uiteindelijk 12 jaar met mijn eerste wagen gereden.

De eerste 4 jaar was het een leasing waarbij ik 1,25x de waarde van de wagen heb betaald.
En voor wat? om wat klein administratief werk te vermijden?

Een nieuwe wagen kopen, dus ook leasing, is een zeer slechte investering, die vooral in het begin zwaar in waarde daalt.
Als je afstapt van de obsessie om per sé een nieuwe wagen te hebben, kun je daar makkelijk een groot voordeel mee doen
door dergelijke wagens gewoon tweedehands te kopen.
Ik wil niet in een autozetel zitten waar er al een voorganger in gezweten en gescheten heeft 🤚

Ik wil niet in een autozetel zitten waar er al een voorganger in gezweten en gescheten heeft 🤚
Je huurt in het buitenland dus nooit een wagen, gaat ergens op bezoek nooit in de zetel zitten, neemt je eigen stoel mee op restaurant, etc...?

Sterk!

Misschien 2dehands wagens met leder kopen, daar kruipen de scheten niet zo gemakkelijk in denk ik.

Je huurt in het buitenland dus nooit een wagen, gaat ergens op bezoek nooit in de zetel zitten, neemt je eigen stoel mee op restaurant, etc...?

Sterk!

Misschien 2dehands wagens met leder kopen, daar kruipen de scheten niet zo gemakkelijk in denk ik.
Der is verschil met voor paar uur en lange tijd 😊

Heb je de machines niet vorig jaar aangekocht? Dan had je nog de verhoogde investeringsaftrek van 25% ipv 8% nu.

Jawel hoor is nog in 2022, daarom dat ik ik nog snel de trigger gepulled heb voor die machine. Nog een laatste coronakorting meepikken.
Mijn zaak maximaal opgebouwd tijdens corona moet ik zeggen :D

Tis nog maar nu dat ik er aan dacht om het te financieren om wat cash op de rekening te houden voor mogelijks een moeilijk aankomend jaar.

over die 2 jaar toch zeker voor 50 a 60k machines en uitrusting gekocht, dus lekker korting wel :D

Iemand die hier wat kennis van zaken over heeft?

Vriendin en ik (wettelijk samenwonend) hebben een vakantiewoning. Die uitbating/zelfstandige activiteit in bijberoep staat momenteel op mijn naam, zij is toevallig helpster, dus niet aangesloten bij kas voor zelfstandigen. Op zich zouden we het op haar naam kunnen gezet hebben, ik doe echter vooral de administratie, is dus handiger dat het bij mij kwam.

Wat echter als zij ooit méé als zelfstandige erin zou willen zitten, hoe verdeel je dan de winst of verlies op de belastingsbrief? Is dat per definitie 50/50 (bvb omdat het eigendomsaandeel van de woning 50/50 is) of kan je vrij kiezen volgens het werk dat erin gestoken wordt?

en maakt het dan een verschil of we huwen of wettelijk samenwonend blijven?

(los van het eventueel huur aanrekenen voor gebruik van de woning aan de andere partner)

(voor alle duidelijkheid: géén vennootschap momenteel, lijkt me toch ook mogelijk te doen zonder vennootschap?)

Van wat ik begrepen heb van mijn boekhouder.

Ookal zet je in de akte van de vennootschap een winstverdeling 90/10, als je onder het wettelijke stelsel bent getrouwd, dan gaat het gewoon 50/50 gesplitst worden bij een eventuele scheiding.

Dus als eenmanszaak ben ik er vrij zeker van dat dit gewoon 50/50 is als je gemeenschap van goederen hebt.

Van wat ik begrepen heb van mijn boekhouder.

Ookal zet je in de akte van de vennootschap een winstverdeling 90/10, als je onder het wettelijke stelsel bent getrouwd, dan gaat het gewoon 50/50 gesplitst worden bij een eventuele scheiding.

Dus als eenmanszaak ben ik er vrij zeker van dat dit gewoon 50/50 is als je gemeenschap van goederen hebt.
Hey, bedankt voor je antwoord, maar het gaat me niet om het werkelijke bezit van goederen, eerder om de aangifte op de belastingsbrief.

Stel dat ik een inkomen heb van 60000 euro als loontrekkende en mijn vriendin 15000 euro of zelfs lager, dan is er een groot verschil wat de fiscale implicatie is als het bijberoep 30000 euro opbrengt naargelang de verdeling van de middelen over mij en m'n vriendin.

Als die 30k enkel naar mij gaat, dan is dat aan 50% belast, bij overheveling naar haar kan dat zelfs nog een stuk aan 25% zijn.

Ah sleutelwoord "op belastingsbrief" gemist. @Apelords ?
Heb hem PM gestuurd, redelijk omslacht maar valt enkel op te lossen door:
- werken als meewerkend echtgenoot (of wettelijk samenwonend) partner, wel opletten voor de randvoorwaarden,
- de gehele activiteit overdragen op haar naam,
- oprichten van een VOF/BV maar ook niet aangewezen gezien de gedane kosten en fiscale structuur.

Terug
Bovenaan