Freelancers & Ondernemers

Geen voorschot is nu ook niet zo speciaal lijkt me? Zowel m'n vorige als m'n nieuw bestelde wagen geen voorschot moeten geven.
Goh, met een vennootschap die letterlijk 2 weken geleden opgericht was?
De meeste andere maatschappijen waar ik ben gaan polsen was toch 10 à 15% catalogusprijs voorschot!

Ook zo voor alle andere financieringsvormen.

Ik kan kiezen met of zonder voorschot.

Het is gewoon zo dat het voorschot van mij van mijn persoonlijke reserves zou komen en niet van de zaak. En dat wil ik niet teveel doen als starter. Ik heb de luxe dat ik eigenlijk nu vandaag al een wagen zou kunnen kopen zonder 1 euro te lenen vanuit met mijn spaargeld. Ik zou eigenlijk ook een lening kunnen geven aan de zaak hiervoor, denk ik. De exacte voorwaarden om dit dan terug te trekken zijn me niet duidelijk boekhoudkundig.

Maar dat lijkt me een heel slecht idee, persoonlijk geld is niet hetzelfde als geld op de vennootschap. Vooral geld verdiend als werknemer geweest.

Ik kan kiezen met of zonder voorschot.

Het is gewoon zo dat het voorschot van mij van mijn persoonlijke reserves zou komen en niet van de zaak. En dat wil ik niet teveel doen als starter. Ik heb de luxe dat ik eigenlijk nu vandaag al een wagen zou kunnen kopen zonder 1 euro te lenen vanuit met mijn spaargeld. Ik zou eigenlijk ook een lening kunnen geven aan de zaak hiervoor, denk ik. De exacte voorwaarden om dit dan terug te trekken zijn me niet duidelijk boekhoudkundig.

Maar dat lijkt me een heel slecht idee, persoonlijk geld is niet hetzelfde als geld op de vennootschap. Vooral geld verdiend als werknemer geweest.
Je kan dat bedrag gewoon terug naar uw privé overmaken nadien hoor. Dus uiteindelijk maakt dat niet uit.

Is er een limiet budget voor een pc? Ik kom nu aan 4000€
Wil graag vaste pc kopen met een zware grafische kaart.
Heb dit nodig voor 3d modellen, berekeningen, ...

tuurlijk is er geen limiet, net zoals alle andere zaken dat de aankoopt op de zaak. Er is wel een "redelijkheidsprincipe" en hoe onredelijker je de zaken maakt hoe meer vragen je gaat krijgen bij een controle en hoe beter je het gaat mogen uitleggen. Nu lijkt me één PC van 4k ver van onredelijk...

Is er een limiet budget voor een pc? Ik kom nu aan 4000€
Wil graag vaste pc kopen met een zware grafische kaart.
Heb dit nodig voor 3d modellen, berekeningen, ...
Zoals hierboven hé.
Als je het nodig hebt om je geld mee te verdienen...
Gelukkig doet ge geen zware 8k video editing, basis Mac pro begint aan 6500€, en ge moet niet te wild doen of het gaat richting 20,000€.
Als ge de zwaarste versie pakt, hopla, 61,000€ 🤣🤣

Dus 4500€, niet van wakker liggen indien je effectief 3D modellen en dergelijke maakt, dus wanneer de computer effectief inkomsten generreert.
Gebruik je de pc enkel voor je admin, dan gaan ze wel vragen stellen natuurlijk, dat gaat meer dan perfect met een 1000€ model!

Zoals hierboven hé.
Als je het nodig hebt om je geld mee te verdienen...
Gelukkig doet ge geen zware 8k video editing, basis Mac pro begint aan 6500€, en ge moet niet te wild doen of het gaat richting 20,000€.
Als ge de zwaarste versie pakt, hopla, 61,000€ 🤣🤣

Dus 4500€, niet van wakker liggen indien je effectief 3D modellen en dergelijke maakt, dus wanneer de computer effectief inkomsten generreert.
Gebruik je de pc enkel voor je admin, dan gaan ze wel vragen stellen natuurlijk, dat gaat meer dan perfect met een 1000€ model!
En dan nog… voor een beetje MacBook Air kan je tegenwoordig ook al snel aan 2500 euro zitten en daar doe je in principe niet veel meer mee dan spreadsheets en mailen. 4K voor een pc lijkt me hoe dan ook wel te verantwoorden.

Sinds vandaag ben ik officieel freelancer, zelfstandige in hoofdberoep.
Ik kreeg zonet een mailtje dat ik tegen midden deze maand de nodige documenten moet doorsturen naar onze creche om de dagtarief mogelijks aan te passen. Als werknemer is dat vrij simpel: je laatste loonbrief. Maar wat geef je in/door als je zelfstandige bent in hoofdberoep? Ik kan nog geen cijfers voorleggen van de voorbije jaren (was enkel bijberoep).

Sinds vandaag ben ik officieel freelancer, zelfstandige in hoofdberoep.
Ik kreeg zonet een mailtje dat ik tegen midden deze maand de nodige documenten moet doorsturen naar onze creche om de dagtarief mogelijks aan te passen. Als werknemer is dat vrij simpel: je laatste loonbrief. Maar wat geef je in/door als je zelfstandige bent in hoofdberoep? Ik kan nog geen cijfers voorleggen van de voorbije jaren (was enkel bijberoep).
Succes! Mijn boekhouder bezorgt mij jaarlijks een loonberekening die hij ook naar sociaal secretariaat opstuurt om sociale bijdragen te schatten, misschien kan je eens bij die van jou polsen?

Nu we toch over wagens bezig zijn.
Ik ga dit jaar hoogstwaarschijnlijk mijn 10 jaar oude diesel toch eindelijk eens vervangen.
Ben nu aan het denken om een jonge 2dehands Tesla Model 3 te halen in Duitsland. Echt groot aanbod onder de 40k van wagens van 1-2 jaar oud met minder dan 40.000km. Vermits je toch niet veel opties of kleuren kan kiezen op een Tesla, zie ik weinig reden om een nieuwe te kopen.
En dan in 2026 nog snel een nieuwe wagen kiezen uit hopelijk ruimer (niet-SUV) aanbod om nog jaren met 100% aftrekbaarheid te rijden.

Nu vraag ik me af: zelf kopen, financiële renting of leasing?
Waar hangt de keuze van af?
Er staat meer dan voldoende geld op mijn rekening en beleggingen. Ik ga dat toch pas over 2 jaar via liquidatie reserve mogen beginnen uit te
keren, dus absoluut niet direct nodig. Dus zelf kopen lijkt me het gemakkelijkst en geeft me volledige controle over alles wat met de wagen te maken heeft.

Laatst bewerkt:
Idd, koop gewoon een jonge tweedehands, dan bespaar je al enorm veel en kan je een 'betere' wagen kopen dan wanneer je meteen een nieuwe wilt kopen...

Begrijp de aversie die er vaak heerst rond tweedehands wagens echt niet.
Ik heb even verder rondgeshopped en een BMWtje gevonden van 1.2 jaar oud met 20k op de teller.

35k advertentieprijs, kost me 500 euro per maand (of minder, hangt af van voorschot). Financiele renting met optie op kopen.

Kan ik mijn broek volgens mij niet aan scheuren. De diesel is maar 50% aftrekbaar, maar dat geld voor iedereen tegenwoordig die nu nog wagens moet kopen. Hybride is... bijna x2 in prijs. Dan moet je al wat naft oprijden om dat uit te sparen, denk ik. En het voordeel is ook gedaan voor hybrides die na juli gekocht zijn van dit jaar.

...Ik begin te begrijpen waar die zelfstandigen van klagen op vlak van de belgische staat en hun regeltjes...

Zoals ik zei: ik ben geen grote auto-enthousiast die een wagen van 70-80k wil. Maar oprecht: elk zijn ding hoor. En wie weet moet ik hier binnen 5 jaar terugkomen en zeggen dat mijn nieuwe bestelde wagen nu ook 100k kost :D:D. De tesla model 6 met machine guns inbegrepen ofzo ^^

Al die websites die kleine leningen aanbieden is dat eigenlijk legit?

Ik zoek nog een nieuwe machine te kopen, rond de 4k ex

Mijn bank maakt nie graag leningen voor zo’n kleine bedragen.

En ik betaal zo’n bedragen niet graag cash, laat dat liever meegaan met de afschrijving om meer cash op de rekening te houden.

Zijn er aanraders hiervoor?

Eén van mijn grootste fouten als beginnende freelancer, was een leasing-wagen te nemen.
Koop gewoon een recent tweedehands auto, en rij ermee zolang je wilt.
Ik heb uiteindelijk 12 jaar met mijn eerste wagen gereden.

De eerste 4 jaar was het een leasing waarbij ik 1,25x de waarde van de wagen heb betaald.
En voor wat? om wat klein administratief werk te vermijden?

Een nieuwe wagen kopen, dus ook leasing, is een zeer slechte investering, die vooral in het begin zwaar in waarde daalt.
Als je afstapt van de obsessie om per sé een nieuwe wagen te hebben, kun je daar makkelijk een groot voordeel mee doen
door dergelijke wagens gewoon tweedehands te kopen.

"...Ik begin te begrijpen waar die zelfstandigen van klagen op vlak van de belgische staat en hun regeltjes..."

De belgische auto-fiscaliteit verandert quasi jaarlijks.
en ik verwacht nog zware veranderingen:
vb een It'er met bedrijfswagen, maar woon-werk verkeer is privé.
Eigenlijk heeft een IT'er geen professionele km meer.

Al die websites die kleine leningen aanbieden is dat eigenlijk legit?

Ik zoek nog een nieuwe machine te kopen, rond de 4k ex

Mijn bank maakt nie graag leningen voor zo’n kleine bedragen.

En ik betaal zo’n bedragen niet graag cash, laat dat liever meegaan met de afschrijving om meer cash op de rekening te houden.

Zijn er aanraders hiervoor?
Welke rente op welke termijn stel je voor, ik denk dat hier voldoende mensen met kapitaal zijn die een percentje willen verdienen :coolbrows:

Terug
Bovenaan