Leasing zou ik al vergeten. Dan ben je imo nogal afhankelijk van leasemaatschappij terwijl je best zelf voor verzekering, onderhoud, banden etc kan zorgen.
Denk dat je dan eerder kiest tussen financiële renting (off balance en met overloop waarde van 16% of hoger) en gewone banklening (on balance) kan werken.
Laagste rentevoet tussen beiden wint dan in principe, maar op zich ook wel een voordeel van renting dat je een deel naar achter verschuift plus, indien je die overkoopwaarde gevoelig houdt kan leggen, je de risico van groot waardeverlies nog bij de leasemaatschappij legt.
Persoonlijk: eerste wagen financiële renting gedaan (goede rentevoet + lager maandbedrag), nieuwe wagen ga ik via banklening doen (cashflow geen issue meer en leasemaatschappij is er dan helemaal van tussen).
Bedankt, maar eigenlijk weet ik nog niet veel meer nu. (ligt aan mij hoor, ik snap niets van on/off balance en zo!)
Ik zie verschillende mogelijkheden:
1) wagen volledig zelf kopen met geld dat op de bankrekening van de zaak staat. Bedrag is geen probleem.
2) van mijn privé een lening aan de zaak geven om dit te doen. Gaat ook, maar privé budget is kleiner dan budget op de zaak. De privé reserve is dan vrij laag.
3) financiële renting (off balance)
4) gewone banklening (on balance)
Ik denk dan volgende dingen:
- het verschil tussen 1 en 2,3,4 is dat ik dan mijn geld in de zaak nog kan gebruiken (niet nodig), of beleggen (ook niet ideaal op de zaak)
- 2 is dan eigenlijk het minst interessant, want privé investeren is toch interessanter dan in de zaak.
- 3,4 gaan me altijd meer geld kosten omdat een andere partij ook wil verdienen
De bedoeling gaat zijn om de 2dehands wagen op 3 jaar af te schrijven zodat ik tegen 2026 een andere kan kopen.
Indien nog goed in orde, ga ik de 1e auto in de zaak houden, maar privé verder gebruiken. Geen enkele kost meer aan doen, dus zou ik ook geen VAA meer moeten betalen. Boekhouder zei dat 2 wagens op de zaak kans op belastingcontrole zal verhogen, maar dat neem ik er bij. Ik denk niet dat ze veel kunnen vinden en als die nog 20.000€ waard is over 3 jaar, spaart me dat privé veel uit als ik die zou moeten overkopen of kopen op de markt.
Dan lijken 3 of 4 me minder belangrijk.
Kan dat wat kloppen?