Freelancers & Ondernemers

de tarieven zijn redelijk goe gestegen.
ik had net een offerte voor fin lease, op een auto van 65k is er 75k af te tikken op 60 maand. Serieuze interesten tov vroeger.
Zwijg me dervan.

In de zomer voor nieuwe iX3 LCI van 81k betaalde ik 1090 incl BTW. per maand voor financial renting. Nu heb ik na een economische perte totale weer een iX3, maar ditmaal een jonge 2dehands voor 68500. Mijn maandlast is 930 officieel maar Belfius houd te veel af en ik betaal 1005 incl BTW per maand. Fucking oplichters.

Ik hier tot nu toe ook altijdd ene gewone banklening. Het is sowieso het goedkoopste (behalve gewoon afdokken natuurlijk). Het blijft uiteindelijk je eigen wagen waar je mee doet wat je zelf wilt dan.

Op het einde zit je ook niet meer met die restwaarde en is de restwaarde ineens het voorschot voor de volgende. Leg er nog eens zelf 10k bij uit de spaarpot en dat wordt allemaal heel doenbaar.

Ok er moet dan een meerwaardebelasting betaald worden bij overname (gezien helemaal afgeschreven) maar ook dat valt goed mee eigenlijk.

Elk doet ervan wat ie wilt, maar ik ben van mening als het maandbedrag met een gewone banklening te hoog is, je die auto links moet laten liggen en voor een lager budget moet shoppen.

De eerste is de duurste op deze manier, al deze erachter vallen goed mee.

Twee vraagjes.

Hoeveel procent spaar je uit door iets te kopen met de zaak vs privé, genomen dat je in beide gevallen zo goed mogelijk fiscaal optimaliseert?

Hoe verloopt een zakelijke bestelling bij amazon.co.uk?

Sinds 2019, als ik me niet vergis, is er ook een mogelijkheid voor vaderschapsverlof voor zelfstandigen.
Weet iemand hoe dit werkt?

Dat is vanaf 1 januari 20 dagen. Moet je dan één maand nul facturen vanuit uw besloten vennootschap opstellen?
Of is dit enkel voor eenmanszaken?

Sinds 2019, als ik me niet vergis, is er ook een mogelijkheid voor vaderschapsverlof voor zelfstandigen.
Weet iemand hoe dit werkt?

Dat is vanaf 1 januari 20 dagen. Moet je dan één maand nul facturen vanuit uw besloten vennootschap opstellen?
Of is dit enkel voor eenmanszaken?
Aanvraag indienen bij je sociaal verzekeringsfonds.
Je beroepsactiviteit moet onderbroken zijn dus dan zal je geen gefactureerde dagen hebben he :)
https://www.rsvz.be/nl/faq/vaderschaps-en-geboorteverlof-heb-ik-er-recht-op-en-hoe-vraag-ik-het-aan

Ik ga minder enthousiast beginnen, ben toch geen zo een wagen-freak (meer) ^^ Tzal geen 70k zijn voor mijn wagen.
Yeah, ik ben gewoon enorme fan van de iX3 en rij er enorm graag mee. Bedoeling is dan ook om deze op zo lang mogelijk te blijven rijden. Binnen dit en 5 jaar zal de markt er al heel anders uit zien. Dan kopen we hem privé over en zie ik wel wat er dan beschikbaar is.

't Is te zien.
Niet doen is vooral liquide middelen opgeven waar je weer andere zaken/investeringen mee kan doen.
Als je bvb vastgoed wilt aankopen, is een vrij grote inleg nodig. Beter dan een auto lenen zodat je de hefboom hebt.

Renting en leasing vind ik sowieso slechte formules omdat ze meer kosten en na die 5 jaar moet je dan nog eens een groot bedrag ophoesten, of natuurlijk weer kijken voor wat anders, maar zo bouw je ook niets op vind ik.

Ik hier tot nu toe ook altijdd ene gewone banklening. Het is sowieso het goedkoopste (behalve gewoon afdokken natuurlijk).
Renting en leasing vind ik sowieso slechte formules omdat ze meer kosten en na die 5 jaar moet je dan nog eens een groot bedrag ophoesten, of natuurlijk weer kijken voor wat anders, maar zo bouw je ook niets op vind ik.

Toch wat nuance hier: zeker een financiële renting is niet per sé duurder dan een banklening. Geen diensten nemen en dan hangt het vooral af van de rentevoet die je vastkrijgt.

De renting die ik genomen heb op mijn A6 bvb. Alle bedragen hieronder incl BTW.

Aankoopprijs: € 52614.35

Renting:
Maandelijkse betalingen: 48 * € 945.53 = € 45385.92
Aankoopoptie 16% na 4 jaar: € 8418.30
Totaal betaald: € 53804.22

Dus ik heb uiteindelijk € 53804.22 - € 52614.35 = € 1189.87 betaald aan VDFin voor de renting. Ben ik niet aan gefopt he, en zou met banklening ook niet gevoelig goedkoper meer geweest zijn, if at all :)

Op deze manier kan je een fin. renting ook bekijken als een manier om je maandlast wat lager te houden (handig wanneer je net opstart) terwijl je wat cashflow opbouwt waarmee je na die 4 of 5 jaar ook easy die 16% aankoopoptie betaalt.

Toch wat nuance hier: zeker een financiële renting is niet per sé duurder dan een banklening. Geen diensten nemen en dan hangt het vooral af van de rentevoet die je vastkrijgt.

De renting die ik genomen heb op mijn A6 bvb. Alle bedragen hieronder incl BTW.

Aankoopprijs: € 52614.35

Renting:
Maandelijkse betalingen: 48 * € 945.53 = € 45385.92
Aankoopoptie 16% na 4 jaar: € 8418.30
Totaal betaald: € 53804.22

Dus ik heb uiteindelijk € 53804.22 - € 52614.35 = € 1189.87 betaald aan VDFin voor de renting. Ben ik niet aan gefopt he, en zou met banklening ook niet gevoelig goedkoper meer geweest zijn, if at all :)

Op deze manier kan je een fin. renting ook bekijken als een manier om je maandlast wat lager te houden (handig wanneer je net opstart) terwijl je wat cashflow opbouwt waarmee je na die 4 of 5 jaar ook easy die 16% aankoopoptie betaalt.
Ik neem aan dat de rentes ondertussen wel gestegen zijn en dat je er nu niet meer zo goedkoop vanaf komt.

Maar een ander voordeel is wel dat je op het einde ook gewoon de wagen kan inleveren, als je er gewoon snel vanaf wil, misschien nog interessanter als je die 16% omhoog zou kunnen onderhandelen. Ik weet eigenlijk niet of dit bij een gewone banklening ook kan.

Ik neem aan dat de rentes ondertussen wel gestegen zijn en dat je er nu niet meer zo goedkoop vanaf komt.

Klopt, maar dat geldt zowel voor renting als voor banklening.

Maar een ander voordeel is wel dat je op het einde ook gewoon de wagen kan inleveren, als je er gewoon snel vanaf wil, misschien nog interessanter als je die 16% omhoog zou kunnen onderhandelen. Ik weet eigenlijk niet of dit bij een gewone banklening ook kan.
Inderdaad een voordeel van renting. Bij BMW kreeg ik in september een voorstel met aankoopoptie van 30%. Indien je dat hoog genoeg krijgt kan je zo nog het risico van zware waardevermindering (bvb door wijzigende wetgeving) bij de leasemaatschappij leggen ipv jezelf.

Hoe boek je gemaakte kosten als de auto nog niet geleverd is? Nu met wachtijden die +1 jaar zijn maar je moet wel al een voorschot dokken... begint de afschrijving dan al te lopen in het jaar van betaling voorschot?

Het is dus 100% zeker dat als je een hybride wagen (ook tweedehands) besteld/voorschot betaald hebt dit jaar, deze ook nog 100% aftrek zal genieten, zelfs al wordt deze pas over een week of twee effectief ingeschreven?

Het is dus 100% zeker dat als je een hybride wagen (ook tweedehands) besteld/voorschot betaald hebt dit jaar, deze ook nog 100% aftrek zal genieten, zelfs al wordt deze pas over een week of twee effectief ingeschreven?
Ja
Hoe boek je gemaakte kosten als de auto nog niet geleverd is? Nu met wachtijden die +1 jaar zijn maar je moet wel al een voorschot dokken... begint de afschrijving dan al te lopen in het jaar van betaling voorschot?
grootboekrekening 406000 als de wagen nog niet geleverd is

Done. Alles gelezen vanaf de eerste pagina, met enkele uren per dag voor ongeveer een week ben ik er geraakt.

Grote dank aan de vaste waardes: @Apelords , @anders. @eniac @iamhollywood , @beryl en andere leden die ik vergeten ben!

Ook dank aan @Horse voor het lokken van grappige reacties en het zo wat dragelijker te maken 😉

Voorlopig kan ik verder. Geen vragen. Hoop dat ik binnenkort ook anderen kan helpen!

Even een domme vraag: ik ben aan het kijken voor een wagen, wat is de regeling met fiscale aftrekbaarheid en hybrides?
Ik heb geen interesse in een bak van 70k, verrevan.

Maar ik heb opgevangen dat de regeling dit jaar anders wordt naar hybrides en electrische wagens toe (geen optie voor mij, full electric is niet haalbaar waar ik woon).

Terug
Bovenaan