Freelancers & Ondernemers

Ik ga binnenkort een laadpaal nodig hebben. Boekhouder zegt dat ik het zakelijk mag aankopen, maar ik weet dat je een subsidie krijgt als particulier (aftrek in personenbelasting). Wat is uiteindelijk het voordeligste?

Ik ga binnenkort een laadpaal nodig hebben. Boekhouder zegt dat ik het zakelijk mag aankopen, maar ik weet dat je een subsidie krijgt als particulier (aftrek in personenbelasting). Wat is uiteindelijk het voordeligste?
Bedenk even of je écht een laadpaal nodig hebt ;). In praktijk blijk ik die eigenlijk niet echt nodig te hebben en zou een stopcontact voldoende geweest zijn.

Bedenk even of je écht een laadpaal nodig hebt ;). In praktijk blijk ik die eigenlijk niet echt nodig te hebben en zou een stopcontact voldoende geweest zijn.
T'is inderdaad wel een hybride dus zo een "granny" charger kan wel voldoende zijn, heb wel niet direct een stopcontact aan mijn voorgevel maar elektricien kan dat misschien wel voorzien. Is een veel kleinere kost dan natuurlijk.

Goed punt!

Het feit of de zon al dan niet gratis energie geleverd heeft is niet van toepassing?
Hoe kunt gij nu weten of de energie die in uwe auto is gegaan afkomstig is van uw zonnepanelen of van de kabel in uw straat?

Of nog wat doorgeredeneerd: waarom zou er zelfs een prijsverschil moeten zitten op die 2? Als pakweg Luminus u ne kWh verkoopt aan 50 cent, dan is het toch gewoon marktconform als gij als privé persoon diezelfde prijs hanteert naar uw vennootschap toe? Dat gij amper of geen distributiekosten hebt maakt voor de prijszetting eigenlijk geen verschil.

Hoe kunt gij nu weten of de energie die in uwe auto is gegaan afkomstig is van uw zonnepanelen of van de kabel in uw straat?

Of nog wat doorgeredeneerd: waarom zou er zelfs een prijsverschil moeten zitten op die 2? Als pakweg Luminus u ne kWh verkoopt aan 50 cent, dan is het toch gewoon marktconform als gij als privé persoon diezelfde prijs hanteert naar uw vennootschap toe? Dat gij amper of geen distributiekosten hebt maakt voor de prijszetting eigenlijk geen verschil.
Omdat je anders dit kan krijgen:

Dat zou dus willen zeggen dat ik in 2020 2.09€/kwh had kunnen doorrekenen. Stel nu 20000km/jaar aan 19kWh/100km of dus 7600€ op een jaar.

Omdat je anders dit kan krijgen:

Dat zou dus willen zeggen dat ik in 2020 2.09€/kwh had kunnen doorrekenen. Stel nu 20000km/jaar aan 19kWh/100km of dus 7600€ op een jaar.
Nu zijt ge tarieven die op de tariefkaart van de energieleveranciers staan aan 't verwarren met tarieven die ge zelf creatief gaat berekenen. ;)

Als uwe leverancier u zegt: per kWh moet gij x betalen, waarom zou gij dan zelf niet x mogen doorrekenen? Wat ge hier aan 't doen zijt is een vaste vergoeding die normaal wordt uitgesmeerd over 4000 kWh gaan verdelen over 400kWh. Zo komt ge inderdaad wel aan absurde tarieven, en moet ge niet verbaasd zijn als die controleur gaat vragen waarom gij de vergoeding voor een verbruik van 3800kWh gaat staven met een factuur waarop 400kWh vermeld staat.

Zoals het mij is uitgelegd (al was het blijkbaar ook wat onbekend terrein voor mijne boekhouder een 4 à 5 jaar geleden) is er geen wettelijk standaard tarief, dus moogt ge dat zelf bepalen. Zaken als een Vreg of Creg tarief, of een eenheidsprijs van een leverancier lijken me dan wel een deftig startpunt. Een eigen berekening mag volgens mij ook, maar als ge daar zo creatief in gaat zijn dat ge 4 à 5 keer zoveel gaat tellen dan een gangbaar tarief, dan zullen ze uw berekening wel eens onder de loep gaan houden vermoed ik. Als iemand nu geen zonnepanelen heeft en gewoon zijn factuur zonder prosumententarief gaat delen is er volgens mij niks aan de hand, ook al zou het tariefdan het dubbele zijn van het Creg tarief. Dan heeft ie privé een veel te duur abonnement, maar daar kan de zaak niks aan doen (en dat zou ook helemaal geen privé voordeel opleveren).

T'is inderdaad wel een hybride dus zo een "granny" charger kan wel voldoende zijn, heb wel niet direct een stopcontact aan mijn voorgevel maar elektricien kan dat misschien wel voorzien. Is een veel kleinere kost dan natuurlijk.

Goed punt!
Laadpaal voor een hybride is inderdaad overbodig.
Ik doe het ook met een grannycharger en dan onkostennota paar keer in het jaar.

En hoe bepaal je in zo een geval hoeveel kWh er is geladen in u auto? Houdt de auto dat dan bij?
Nee, ik laad/lade de auto elke dag 1 maal/werkdag en 2maal weekenddag.
Dus pak om de 3 maand 92 dagen + 12 (extra keer weekend) x prijs/kwh. maak hier pdfke van en schrijf het over van de zaak naar privé.
De 1 maand zal het iets teveel zijn en de andere iets te weinig.

ik gebruik de data van mijn slimme laadpaal, want er is een verschil tussen wat er getrokken wordt en wat er in de auto gaat (ook BMW).

Als ik mij niet vergis heb je die eerste 4jaar altijd verlaagd als het nieuwe vennootschap is, ongeacht of het een activiteit is die reeds bestond of als je eerder al vennootschappen hebt gehad.
Ik lees net dat dit de uitzondering is.
Je kan maw niet van het verlaagde tarief genieten indien je een oude activiteit van meer dan 4 jaar verder zet...
Tenzij dit dus weer veranderd is?
Nu goed, ik wacht momenteel het antwoord van de boekhouder af...
Inderdaad, @Monkytiger heeft gelijk, het doet er niet, ik had er niet aan gedacht, de enige parameter is de oprichting van de vennootschap. Die uitzondering bestaat enkel in de personenbelasting, niet in de vennootschapsbelasting. Om te bepalen hoelang je vrijgesteld bent aan de voorwaarde van de minimumbezoldiging voor het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting is het wel van belang, daar moet je tellen van het begin van je activiteit maar dus niet voor de vrijstelling van voorafbetalingen.

En hoe bepaal je in zo een geval hoeveel kWh er is geladen in u auto? Houdt de auto dat dan bij?
Ik heb een Mobiflow abonnement, betaal ik 7€ voor per maand (via vennootschap). Die maken automatisch op het einde van de maand een factuur op die de vennootschap dan betaalt aan Mobiflow, Mobiflow betaalt mijn persoon terug.

Is voor mij het eenvoudigste (en momenteel ook voordelig met nog terugdraaiende tellers :unsure:)

Ik heb een Mobiflow abonnement, betaal ik 7€ voor per maand (via vennootschap). Die maken automatisch op het einde van de maand een factuur op die de vennootschap dan betaalt aan Mobiflow, Mobiflow betaalt mijn persoon terug.

Is voor mij het eenvoudigste (en momenteel ook voordelig met nog terugdraaiende tellers :unsure:)

En bepaalt Mobiflow dan ook het bedrag dat aangerekend wordt per KW?

En bepaalt Mobiflow dan ook het bedrag dat aangerekend wordt per KW?
Nee dat bepaal je zelf bij start van het contract. Denk dat die bij mij ergens op 0,65€ per kWh staat als ik me niet vergis.
Was puur op basis van hun suggestie wel, zij geven aan wat er mogelijk is en ik ben daar gewoon in gevolgd.

Die Mobiflow werd me aangeraden bij installatie van de laadpaal, aangezien het iemand was die ik ken. Gaat wel vlot zo, vind ik persoonlijk.

Terug
Bovenaan