Freelancers & Ondernemers

Ik ga proberen om als freelance verpleegkundige in bijberoep wat bij te verdienen ipv flexijob.

Iemand een excel om aan de hand van inkomsten de sociale bijdrage al dadelijk redelijk goed te betalen? In plaats van een herrekenening na het eerste jaar?

Mag ook een excel zijn voor alle kosten en inkomsten te verwerken.

Voor vervoer ga ik voorlopig forfaitair rekenen. Is dat dan gewoon 0,15 € per kilometer en een rittenplan bijhouden?

Mag ik bij aanslagjaar 2022 al kosten inbrengen (verzekering ba en inschrijving sociale bureau). Inkomsten zijn er nog niet.

Een boekhouder ben ik nog aan het zoeken, al is dat voorlopig geen vereiste.

Een boekhouder ben ik nog aan het zoeken, al is dat voorlopig geen vereiste.
Begin hiermee en veel zal duidelijk worden ;-)

Freelance, vervoerskosten, … is niet de gewone gang van zaken in de thuisverpleging.
Je moet gewoon als bijberoeper je aansluiten bij een degelijke groepspraktijk. Je inkomsten zullen zijn naar gelang je prestaties. Zelf rittenplan maken, km-vergoeding,… is totaal niet van doen. Je moet gewoon de planning van de groepspraktijk volgen.

Begin hiermee en veel zal duidelijk worden ;-)

Freelance, vervoerskosten, … is niet de gewone gang van zaken in de thuisverpleging.
Je moet gewoon als bijberoeper je aansluiten bij een degelijke groepspraktijk. Je inkomsten zullen zijn naar gelang je prestaties. Zelf rittenplan maken, km-vergoeding,… is totaal niet van doen. Je moet gewoon de planning van de groepspraktijk volgen.
Ik ga dan ook niet in de thuisverpleging. Daar ben ik al gepasseerd. Ook als volledig zelfstandige.

Nu ga ik freelance aan een vast uurloon waardoor ik een beter zicht heb op de inkomsten dan indertijd met thuisverpleging. 20.5 % van netto belastbaar is voor de sociale zekerheid. Die dingen weet ik. Zocht gewoon een excel voor zelf alles fijn bij te houden.

Over het optimaliseren van de fiscaliteit zijn we niet bezig. Boekhouder komt wel.

Binnenkort van plan om een carport te zetten om oa de bedrijfswagen van de vennootschap in te stallen. In hoeverre kan ik de kosten van de carport inbrengen als kost/ afschrijven ?

Snel gerekend;
Eenmanszaak
omzet: 100.000
kosten: -20.000
sociale bijdragen: -13500
personenbelasting: -27000
= netto 39500 / 12 = 3291 per maand

Vennootschap
A. uit vennootschap
omzet: 100.000
kosten: -20.000
extra kosten vennootschap: -2500
loon -45000
vennootschapsbelasting + roerende voorheffing: -10400
netto dividend: 22100 / 12 = 1841

B. uit privé

loon: 45000
sociale bijdragen: - 7650
personenbelasting: - 11500
= netto 25850 / 12 = 2154

a+ b : 1841 + 2154 = 3995 per maand

Dus 700 netto meer per maand (zonder rekening te houden met extra fiscale optimalisaties)
Sta me toe hierop nog eens terug te komen
Dat we volgend jaar overschakelen naar vennootschap staat dus min of meer vast.
De inkomsten, kosten en mijn loon zijn zonder tegenslagen ook vrij goed te voorspellen. Er zijn wel nog enkele zaken die niet helemaal kloppen, waaronder de belastingschijven en beroepskosten 2023.
Maar dit hield me niet tegen het verschil tussen 0 of 45.000 loon nog eens snel te berekenen.

Versie met 45.000 loon:
Schermafbeelding-2022-12-12-om-16-48-43.png

Voor netto loon heb ik nu simplistisch het netto-beroepsinkomen - om te slane belasting genomen. Ik weet ook dat het niet zo simpel is. Maar we zullen hier geen duizenden euro's naast zitten vermoed ik.

Versie zonder loon:
Aangezien je hier met 25% vennootschapsbelasting zit, maar ook met een huwelijksquotïent waardoor een deel van mijn 50% schijf naar de partner gaat, vond ik het interessant om te vergelijken.

Schermafbeelding-2022-12-12-om-16-20-38.png

Of sla ik nu de bal volledig verkeerd? Want aangezien we normaal gezien toekomen met enkel mijn loon is het me wel waard om 3 jaar niet al te zot te doen en geen loon uit te betalen. Om later hiervan de vruchten te plukken.
We kunnen dan gewoon het geld in de vennootschap beleggen...

De inkomsten, kosten en mijn loon zijn zonder tegenslagen ook vrij goed te voorspellen. Er zijn wel nog enkele zaken die niet helemaal kloppen, waaronder de belastingschijven en beroepskosten 2023.
Maar dit hield me niet tegen het verschil tussen 0 of 45.000 loon nog eens snel te berekenen.

Versie met 45.000 loon:

Voor netto loon heb ik nu simplistisch het netto-beroepsinkomen - om te slane belasting genomen. Ik weet ook dat het niet zo simpel is. Maar we zullen hier geen duizenden euro's naast zitten vermoed ik.

Versie zonder loon:
Aangezien je hier met 25% vennootschapsbelasting zit, maar ook met een huwelijksquotïent waardoor een deel van mijn 50% schijf naar de partner gaat, vond ik het interessant om te vergelijken.

Of sla ik nu de bal volledig verkeerd? Want aangezien we normaal gezien toekomen met enkel mijn loon is het me wel waard om 3 jaar niet al te zot te doen en geen loon uit te betalen. Om later hiervan de vruchten te plukken.
Bij versie zonder loon betaal je ook nog steeds 3000 EUR sociale bijdragen he.
Normaal gezien weinig verschil tussen 18k bruto vs geen loon + huwelijksquotient.

Stuur me eventueel eens in Excel dan kan ik na rekenen want ik kan momenteel niet alles volgen zo :)

Nee, je slaat de bal correct. Ik heb een heel gelijkaardige omzet en mijn cijfers zijn iets beter dan jou. Dividend uitkeren is sowieso fiscaal voordeliger. Je enigste fout die ik zie is dat je vennootschapsbelasting 20% i.p.v. 25% is dus je houdt wat meer over.

Nee, je slaat de bal correct. Ik heb een heel gelijkaardige omzet en mijn cijfers zijn iets beter dan jou. Dividend uitkeren is sowieso fiscaal voordeliger. Je enigste fout die ik zie is dat je vennootschapsbelasting 20% i.p.v. 25% is dus je houdt wat meer over.
20% is toch enkel indien je jezelf voldoende loon uitkeert? 45k?

Staat ook zo in de versie met loonuitkering. In de versie zonder wel 25% Venn belasting. Lijkt mij te kloppen toch? Ben ook nieuw in heel het zelfstandige gebeuren dus please correct me if I'm wrong.

20% is toch enkel indien je jezelf voldoende loon uitkeert? 45k?

Staat ook zo in de versie met loonuitkering. In de versie zonder wel 25% Venn belasting. Lijkt mij te kloppen toch? Ben ook nieuw in heel het zelfstandige gebeuren dus please correct me if I'm wrong.
Eerste 3jaar vervalt die regel. (Dacht ik)

4° op vennootschappen, andere dan overeenkomstig artikel 8:4 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, erkende coöperatieve vennootschappen bedoelde vennootschappen, die niet aan ten minste één in artikel 32 bedoelde bedrijfsleider een bezoldiging toekennen ten laste van het resultaat van het belastbaar tijdperk die ten minste gelijk is aan 45.000 euro vanaf het vijfde belastbaar tijdperk vanaf hun oprichting zoals bedoeld in artikel 14526, § 1, derde en vierde lid. Indien de bezoldiging minder bedraagt dan 45.000 euro, moet deze bezoldiging ten laste van het resultaat van het belastbaar tijdperk gelijk zijn of hoger zijn dan het belastbaar inkomen van de vennootschap
Art. 215 WIB

Je kan jezelf een lager loon als 45k€ uitkeren en verlaagd tarief genieten maar je brutoloon moet minstens gelijk zijn aan je belastbare winst. Praktisch <90k€. 'brutoloon' is dat ook nog een complexer begrip.

Verder moet je hieraan voldoen om verlaagd tarief op de eerste 100k€:

de vennootschap mag jaarlijks niet meer dan 1 van de volgende criteria overschrijden: o Personeelsbestand (jaargemiddelde) van 50 o Jaaromzet (excl. BTW) van 9 miljoen euro o Balanstotaal van 4,5 miljoen euro - geen financiële vennootschap zijn; - rechtstreekse controle van de vennootschap door natuurlijke personen; - uitkering minimale bezoldiging aan een bedrijfsleider van 45.000 euro (voorheen: 36.000 euro); - geen beleggingsvennootschap zijn (met afwijkend fiscaal stelsel).
bron: https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/121-hervorming-venb-2018.pdf

Versie met 45.000 loon:

Versie zonder loon:

zie ook je PM, maar voor de andere:
Bij personenbelasting met loon is de cel "Netto loon" verkeerd gerekend.
Uiteraard moet dit 45.000* - 11.904 zijn in plaats van 38.650 - 11.904

Bij personenbelasting zonder loon betaal je nog steeds 3.000** EUR sociale bijdragen in hoofdberoep.

Met deze wijzigen kom je ongeveer op een verschil van 5.400 of 450 per maand want ongeveer klopt met wat ik steeds bereken bij deze inkomsten.

*Voor het verlaagde tarief moet je 45.000 OF gelijk aan de belastbare basis.
In deze berekening zou dat zijn de cel "Winst" + verworpen uitgaven.
90- 25k = 65 / 2 = 32,5 -> dus bij 32.500 bezoldiging kan je ook het verlaagde vennootschapsbelastingtarief toepassen.
Die regel van eerste 4 boekjaren geen toekenning is ook niet van toepassing aangezien dit een verderzetting van een eenmanszaak is (uitzondering). Men begint dan te tellen vanaf opstart eenmanszaak.

**eerste 4 kwartalen ooit is ook nog een starterskorting mogelijk (=verminderde sociale bijdragen in hoofdberoep), echter @Ghisallo is vermoedelijk al enkele jaren bezit dus niet van toepassing

Meestal wordt er afgeraden om te investeren via de vennootschap zover ik weet, tenzij je naar die speciale DBI fondsen gaat kijken waarbij er een redelijke kost aanhangt en relatief lage returns.

Wat wel mogelijk is om jezelf vanuit de zaak een lening te geven op vaste termijn en dat kan je dan vrij in je privé gebruiken en terug betalen op de dag van je dividenden. Zo verlies je niet een stuk geld aan inflatie door aantal jaren te laten staan. Iets om eens te overleggen met je boekhouder. :)

Meestal wordt er afgeraden om te investeren via de vennootschap zover ik weet, tenzij je naar die speciale DBI fondsen gaat kijken waarbij er een redelijke kost aanhangt en relatief lage returns.
Ik ben er ook nog altijd niet aan uit maar bij een bank delen bijvoorbeeld is dat 1.42% lopende kosten en nog 0.4% transactiekosten (eens ontvangen bij een simulatie).
Rendement ifv aandelenmarkt natuurlijk, geannualiseerde rendementen 5j = 5.38% en 10 jaar 7.11%
Geen instap/uitstap kosten, als dit met geld liquidatiereserve is dan gaat u portefeuille na 5 jaar gewoon over in prive.
Dus om er u zelf niets van aan te trekken vind ik dat best ok.

Ik ben er ook nog altijd niet aan uit maar bij een bank delen bijvoorbeeld is dat 1.42% lopende kosten en nog 0.4% transactiekosten (eens ontvangen bij een simulatie).
Rendement ifv aandelenmarkt natuurlijk, geannualiseerde rendementen 5j = 5.38% en 10 jaar 7.11%
Geen instap/uitstap kosten, als dit met geld liquidatiereserve is dan gaat u portefeuille na 5 jaar gewoon over in prive.
Dus om er u zelf niets van aan te trekken vind ik dat best ok.
Je bent wel gelimiteerd in bepaalde fondsen van hun die meestal minder renderen dan indexfondsen zoals S&P500 of VWCE waarbij er geen lopende kosten zijn. Een lening aan je zelf gaat minder kosten dan de bovenstaande kosten van de bank en daarvoor moet je ook maar één document voor tekenen.

Wel benieuwd of veel mensen hier dan toch via DBI-fonds van de bank investeren?

Je bent wel gelimiteerd in bepaalde fondsen van hun die meestal minder renderen dan indexfondsen zoals S&P500 of VWCE waarbij er geen lopende kosten zijn. Een lening aan je zelf gaat minder kosten dan de bovenstaande kosten van de bank en daarvoor moet je ook maar één document voor tekenen.
Bij bank van breda noemen ze het een DBI fonds maar dat is gewoon een cluster van allemaal aandelen.
Is niet te vergelijken met een S&P500 of vwce.
En ik begrijp u redenering maar ik ben niet 100% zeker of het zo makkelijk is om dat geld zomaar te gebruiken voor wat je wil en dat die percentages laag zijn. Als het voor een woning/hypotheek is dan wel maar anders toch niet zo evident hoor.
Ga het ook nog eens bespreken met boekhouder maar dit wordt denk ik vaak verkeerd of simplistisch gezien.

Edit:
zie laatste paragraaf

Terug
Bovenaan