Freelancers & Ondernemers

Elke bank doet dat wel zeker?

Ik zit met alles bij lokale Crelan, en werk via hen nu ook voor nieuwe wagen. Wel banklening, geen renting.

Ik heb al gemerkt dat veel banken leasing/renting willen pushen in plaats van een klassieke lening omdat je bij die laatste de BTW van de wagen niet mee kan ontlenen en dus in 1 keer moet ophoesten, wat niet evident is als starter, en al helemaal niet als je een dure smaak hebt.

Mogelijk een lastige vraag waarop ik geen simpel antwoord mag verwachten, maar wat is een minimum dagprijs in de IT freelance sector om het de moeite waard te maken een zaak op te richten etc?

Mensen hier die als consultant gestart zijn (in bvb. IT) en ervaring hebben bij uitbreiden (personeel)?

Ik werk momenteel voor 2 klanten, voor 1 van die klanten doe ik sourcing/recrutering op een vrij unieke manier met heel positieve resultaten.
Ze betalen mij vanaf nu €700/dag en ik doe dat 10d/maand. Ze vragen aan mij of ik full-time wil werken, maar door commitment bij andere klant gaat dat niet. Het is ook niet mijn amibitie om full-time recruiter te worden, gezien mijn interesses elders liggen (but it pays the bills).

Nu stel ik me de vraag of ik niemand kan aannemen om die job enerzijds verder op te vullen, en te gaan zoeken naar een extra klant om die persoon dan ook full-time aan te werven (of die werknemer gewoon full-time in te schakelen voor huidige klant). Benieuwd naar ervaring bij uitbreiding, welke pitfalls er zijn, waar ik rekening mee moet houden, etc..
Ik neem uiteraard ook even contact op met de boekhouder maar alle tips en ervaringen hier zijn welkom. :-)

Recent gestoten op deze video over een interessante manier om geld uit de vennootschap te halen met een private onroerende leasing. Iemand hier ervaring mee? Thoughts?

mijn bv is er en begin normaal in januari als freelance IT SAP'er. Had nog enkele vraagjes:
- Om brutoloon zo laag mogelijk te houden zou ik werken met een netto-representatievergoeding. Bij mijn werkgever momenteel is dat 275 euro per maand. De boekhouder zei me als ik zo een vergoeding gebruik ik amper tot geen aparte kosten meer kan inbrengen (ik vermoed dat het gaat over restaurantkosten, kosten car wash en dergelijke, parkeerkosten, etc.) Hoe doen jullie dit hier?

- Vraagje over aankoop telefoon, laptop en dan het telefoonabonnement en internetabonnement. Ik werk veel van thuis dus ik zou geneigd zijn de abonnementen volledig te betalen via de zaak en dan een VAA aan te rekenen. Klopt het dat het enige alternatief is om deze kosten prive te betalen en dan een deel (pakt 80%) aan te rekenen via onkosten aan de bv? Wat is normaal het voordeligste?
Dan over de aankoop van een telefoon en laptop, de boekhouder zegt dat ze deze afschrijven op drie jaar. De aankoop zelf is volledig aftrekbaar maar de btw maar voor 75%?

Laatst bewerkt:
De theorie is idd dat die nettovergoeding de kosten dekt die je privé maakt om je werk te doen, de praktijk is het iets genuanceerder. Ik geef mezelf 250 nettovergoeding en breng parkeerkosten in, maar geen eten bij de klant. Een restaurant een paar keer wel. Ik breng ook geen kledij in o.i.d

En wordt er nergens bepaald wat dit bedrag mag/kan zijn om niet in de gevarenzone te treden? Mijn boekhouder heeft dit nu op 200 euro gezet, maar dat lijkt dus eerder aan de lage kant, al zeker als hier mensen alle kosten nog steeds apart inbrengen.

Wat valt dan WEL onder die 250 euro?

Ik doe als IT freelancer ook €250 netto vergoeding per maand en breng ook nog zaken in zoals wagenkosten en telecom. Denk dat er geen absolute regels over bestaan en alles ook afhangt van hoe ver je je in de fiscale grijze zone wil begeven. Ik heb gewoon mijn boekhouder daarin gevolgd.

Proficiat trouwens met de overstap, zal je je niet beklagen. Aan welk tarief werk je zo ongeveer als SAP'er?

Ik betaal mijzelf 150 forfaitaire onkostenvergoeding uit maar breng wel veel andere kosten in zoals parking, telecom, aankoop kantoormateriaal, etc...
Mijn boekhouder zijn insteek is dat zolang je jezelf niet de max. forfaitaire vergoeding uitkeert én nog eens kosten inbrengt die daaronder vallen er weinig risico is.
Denk dat dit het wel goed samenvat: https://www.freelancenetwork.be/nl/blog/onkostenvergoedingen-voor-zelfstandige-freelancers
Vraag mij wel af hoe strikt de fiscus hierop controleert, iemand ervaring mee?

Duidelijk dat de meesten hier hun boekhouder in volgen, ik zal dan maar hetzelfde doen en het is inderdaad overduidelijk een grijze zone :).

@Nada Geen vast dagtarief of uurtarief, als je wil kan ik het via PM wel verduidelijken maar ik kan je blijkbaar geen PMs sturen.

Ik volg boekhouder ook, 250€/maand nettovergoeding maar breng geen "kleine" kosten in (carwash, parking, ..).
Eten op restaurant breng ik gewoon binnen. Daarvoor zit ik voor 2022 aan €6.500 momenteel :unsure: Zou niet gedekt worden met die 250/maand in ieder geval.

Ook al gelezen om best te beperken tot weekdagen en liefst ook geen bonnetjes met "appelmoes en frietjes" op. Nuja, niets zegt dat ge niet met een klant kunt gaan eten in het weekend of dat u belangrijkste klant graag appelmoes met frietjes eet. Opnieuw... Grijze zone en kwestie van niet te veel aandacht te trekken zeker?

Terug
Bovenaan