Freelancers & Ondernemers

Kijk, voor mij hoort dat dan zo geboekt te zijn.

Stel verkeersboete van 160euro en de vennootschap betaalt het

416 Diverse vorderingen (Vorderingen op de bestuurder) 160,00
@ 5500 Bankrekening 160,00
-- betaling verkeersboete van bestuurder
Want een verkeersboete is puur privé en er is geen enkel contractuele reden dat de vennootschap opdraait voor de privéboetes van zijn bestuurder. Dus daarom dat er een vordering ontstaat op de bestuurder. Dus bestuurder moet dat terugbetalen aan de vennootschap.

Als ik de uitleg van sommige hier hoor, doen zij zoiets
6xxx Verworpen uitgaven 160,00
@ 5500 Bankrekening 160,00
-- betaling verkeersboete van bestuurder
Dat mag niet. Je zit middelen te ontrekken voor privéuitgaven te betalen zonder reden. Moest dat hier gaan over een BTW-boete bijvoorbeeld omdat de vennootschap niet op tijd zijn BTW-aangifte heeft ingediend, dat is iets anders want de vennootschap is degene die de boete krijgt. De kost blijft verworpen omdat boetes niet fiscaal aftrekbaar zijn.

Groot verschil tussen de twee.
Want in boeking 2, is er nooit een vordering geboekt op zijn bestuurder terwijl die vordering er wel is. Boekhouder heeft hier gewoon de vordering weggetoverd en dat is in mijn inziens een voordeel geven aan de bedrijfsleider en dus te belasten als inkomen op zijn naam.
"Toevallig" is boeking 2 dan nog fiscaal voordeliger. Verworpen uitgave belasten aan vennootschapsbelasting is 25% terwijl dat de bedrijfsleider eigenlijk een voordeel gekregen dat belast had moeten worden in de vorm van loon (dus marginaal tarief + sociale bijdragen) :p

En ik raad het niet enkel af wegens fiscale redenen.
Als een curator zulke dingen opmerkt bij een faillissement, die gaat dat ook allemaal terugvorderen want de schuldeisers zijn hier benadeeld door het "verdwijnen" van vorderingen van de vennootschap op de bestuurder. En in erge gevallen is dat een strafrechterlijke veroordeling (wat men dus noemt "misbruik van vennootschapsgoederen").

Dus ik vind dat wel een tikkeltje opvallend dat sommige boekhouders hier heel licht overgaan. Ok, dat zijn hier allemaal IT'ers dus faillissement is weinig waarschijnlijk maar ik vind het wel "gefoefel".
Wat relativeren natuurlijk, iemand in failing zal vaak wat andere dingen hebben uitgestoken als enkele 100'en euros in verworpen uitgaven gestoken. We moeten niet heiliger zijn dan de paus, in vrijwel iedere boekhouding zitten meer dingen die "niet mogen" of die misbruik van vennootschapsmiddelen zijn...

Vraagje,

Nemen jullie in jullie contracten een soort automatische indexatie op? Ik zit momenteel als 5j bij dezelfde klant en wanneer ik nu sprongen maak, bijvoorbeeld niet zo lang geleden een functie omhoog gegaan heb ik 60 euro per dag extra bijgekregen, echter op die moment had een indexatie van 10 procent mij reeds 70 euro bijgegeven.. Ik had oorsprongkelijk niet gedacht hier zo lang te zitten, maar lijkt mij dus wel iets handigs om op te nemen in toekomstige contracten.

Vraagje,

Nemen jullie in jullie contracten een soort automatische indexatie op? Ik zit momenteel als 5j bij dezelfde klant en wanneer ik nu sprongen maak, bijvoorbeeld niet zo lang geleden een functie omhoog gegaan heb ik 60 euro per dag extra bijgekregen, echter op die moment had een indexatie van 10 procent mij reeds 70 euro bijgegeven.. Ik had oorsprongkelijk niet gedacht hier zo lang te zitten, maar lijkt mij dus wel iets handigs om op te nemen in toekomstige contracten.
Ja, CPI index van de maand voor afsluiten contract

Als het in een contract staat is het nog altijd niet zaligmakend. Ik kan een (goede) firma waar (sommige) freelancers het in hun contract hebben staan, maar ze vragen om slechts 5% te indexeren omdat 10% niet haalbaar is. Bij freelancers waar het niet in het contract staat, krijgen ook 5%.
Als je niet akkoord gaat, wordt het contract niet verlengd in 2023. Dat is m.i. ook zakendoen: je kan op elk moment afscheid nemen van elkaar.

Als het in een contract staat is het nog altijd niet zaligmakend. Ik kan een (goede) firma waar (sommige) freelancers het in hun contract hebben staan, maar ze vragen om slechts 5% te indexeren omdat 10% niet haalbaar is. Als je niet akkoord gaat, wordt het contract stopgezet. Dat is m.i. ook zakendoen: je kan op elk moment afscheid nemen.
Huidige klant heeft nu beslist om geen enkele externe een indexatie te geven. Quasi elke zelfstandige is daar dus nu op zoek naar andere klanten en binnen een maand of 3 wordt het een complete leegloop (op de moment van verlengingen, dus zonder opzegperiode en overdracht).
Ze gaan er hun peren nog mee zien...

Wat relativeren natuurlijk, iemand in failing zal vaak wat andere dingen hebben uitgestoken als enkele 100'en euros in verworpen uitgaven gestoken. We moeten niet heiliger zijn dan de paus, in vrijwel iedere boekhouding zitten meer dingen die "niet mogen" of die misbruik van vennootschapsmiddelen zijn...

"Relativeren", het heeft wel een fiscale impact zoals ik getoond heb.
25% vennootschapsbelasting in plaats van personenbelasting + sociale bijdragen is een aanzienlijk verschil :p.
Als dat mocht, dan gaat iedere vennootschap de privéuitgaven van de bedrijfsleider dekken via verworpen kosten :p. Dat zou schoon zijn anders.

Want ik ken dat: Eerst is het één verkeersboete wegmoffelen, dan is het enkele honderden euro's. Dan is het 1.000 euro. Om dan uiteindelijk bedreigd te worden met verdoken commissielonen door zijn belastingcontroleur. En die bestuurder gaat zeggen: "Ah, ik dacht dat dat mocht. Ik heb dat op het internet gelezen".

Dan is het nog juister dat het op de "vuilbak van de boekhouding" wordt geboekt. De rekening-courant van de bedrijfsleider . Want dan is er tenminste een vordering op de bedrijfsleider in plaats van te foefelen met verworpen kosten. Wat een boekhouder zou moeten doen als zijn klant van zo'n dingen betaalt met de rekening van de vennootschap zonder uitleg of duidelijk privé.

Waar een werknemer als "vanzelf" 10%-12% erbij krijgt of al heeft gekregen, moet je dit als zelfstandige toch weer vragen/onderhandelen.
Ik vind het altijd vermoeiend, dat je dan te maken hebt met (vaak) een tussenpartij, je manager bij de klant en dan nog meestal een afdeling aankoop die meestal nog het lastigst doet, wat die willen ook hun job goed doen.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je als zelfstandige/externe elders gaat kijken als er geen enkele indexatie wordt toegestaan in deze tijden. Ik zou hetzelfde doen.

Waar een werknemer als "vanzelf" 10%-12% erbij krijgt of al heeft gekregen, moet je dit als zelfstandige toch weer vragen/onderhandelen.
Ik vind het altijd vermoeiend, dat je dan te maken hebt met (vaak) een tussenpartij, je manager bij de klant en dan nog meestal een afdeling aankoop die meestal nog het lastigst doet, wat die willen ook hun job goed doen.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je als zelfstandige/externe elders gaat kijken als er geen enkele indexatie wordt toegestaan in deze tijden. Ik zou hetzelfde doen.
Andersom vraag ik me wel af wat ze gaan doen als de inflatie nu terug gaat zakken... Want als alle werknemers 10% indexatie hebben gekregen, en dan zakt de inflatie terug naar een normaal niveau, dan sta je daar met een torenhoge loonkost...

Andersom vraag ik me wel af wat ze gaan doen als de inflatie nu terug gaat zakken... Want als alle werknemers 10% indexatie hebben gekregen, en dan zakt de inflatie terug naar een normaal niveau, dan sta je daar met een torenhoge loonkost...
Inflatie zal zakken, maar niet de kosten van producten en diensten, enkel de stijging van de kosten zal verminderen (anders is het deflatie).
Dus nu 10% inflatie, volgende jaar 5% (hopelijk)

Maar, de indexatie van de lonen is een momentopname, dus de lonen gaan nu 10% stijgen omdat de "huidige inflatie" 10% is (tov vorig jaar). Als echter de inflatie nu daalt naar 5% tegen pakweg Maart, dan wil dat zeggen dat de inflatie dus eigenlijk maar 5% was, en de lonen dus te hard gestegen zijn? Dan zouden ze dat eigenlijk moet rechttrekken door een negatieve indexatie te doen?

Dus zelfs al stijgt de inflatie, kan het nog steeds zijn dat de indexatie hoger is dan de inflatie? Of mis ik hier iets?

Maar, de indexatie van de lonen is een momentopname, dus de lonen gaan nu 10% stijgen omdat de "huidige inflatie" 10% is (tov vorig jaar). Als echter de inflatie nu daalt naar 5% tegen pakweg Maart, dan wil dat zeggen dat de inflatie dus eigenlijk maar 5% was, en de lonen dus te hard gestegen zijn? Dan zouden ze dat eigenlijk moet rechttrekken door een negatieve indexatie te doen?

Dus zelfs al stijgt de inflatie, kan het nog steeds zijn dat de indexatie hoger is dan de inflatie? Of mis ik hier iets?
De indexatie loopt achter op de kosten die reeds gestegen zijn, moet je dus zien als compensatie voor stijging van kosten voor iedereen.

Je mist idd wat basics over hoe het werkt. Als ze in maart "daalt tegen 5%"; betekent dat dat het lopend gemiddelde is gedaald. De kost van alle goederen in maart 2023 is dan nog altijd hoger dan in januari 2023.

Je mist idd wat basics over hoe het werkt. Als ze in maart "daalt tegen 5%"; betekent dat dat het lopend gemiddelde is gedaald. De kost van alle goederen in maart 2023 is dan nog altijd hoger dan in januari 2023.
Niet per se hoor. Die 5% is vergeleken met maart 2022, kan gerust zijn dat goederen van maart dan toch goedkoper zijn dan in januari.

'k besefte het ook dat ik het typte dat het theoretisch kan idd. Maar highly unlikely. Dan moet opeens na maanden van alles stijgen, het drastisch goedkoper worden

Even verwijzen naar mijn eerdere reply die ik eigenlijk al in afwachting van je antwoord had gegeven. Je scheert enorm veel over 1 kam vanuit 1 of 2 situaties die je zelf gezien hebt, maar dat is niet correct. Gaande van day rates over bonussen tot waardebepaling van aandelen wanneer je uitstapt, etc., je trekt er 1 lijn in waar die simpelweg niet te trekken is.

En laat ik even een heel serieuze vraag stellen: je stelt dat je als MP geen miljonair wordt (daar wil ik overigens geen uitspraak over doen), maar eerlijk gezegd, waar lag je verwachtingspatroon eigenlijk? Als MP neem je quasi zero risico ten opzichte van effectief zelf compleet een eigen bedrijf uit de grond stampen met alle aspecten die daarbij komen kijken en bijhorende investeringen. Het lijkt me evident dat de mogelijke winsten niet in dezelfde grootte-orde liggen wanneer dat evenzeer geldt voor de mogelijke verliezen. Heck, ik ben er zeker van dat de tijdsinvestering, work-life balance en stresslevels ook niet in dezelfde grootte-orde liggen.

Zet die aspecten af tegen de verdiensten en je krijgt een heel ander plaatje. Gesteld dat je deftig onderhandeld hebt natuurlijk. Wees gerust, ik hoef je medelijden helemaal niet. :)

Ahja, klopt inderdaad (buiten in extreem geval dat er in februari een grotere deflatie was dan de inflatie in januari, denk ik? maar dat was niet het geval). Nu, eens de oorlog in Oekraine gedaan is, gaan de brandstofprijzen mogelijks wel terug inzakken. En dan krijg je mogelijks effectief een deflatie. Gaan ze dan een negatieve indexatie doorvoeren?

Inflatie wordt typisch getoond als een jaar op jaar vergelijking van de index. Als in maart 2023 de inflatie 5% bedraagt wil dat zeggen dat de prijzen 5% hoger zijn dan in maart het jaar ervoor. De inflatie is bvb nu in november gezakt van 12% naar 10,5% maar da's eerder omdat index in november vorig jaar veel hoger was dan in oktober vorig jaar (er was toen een maand op maand stijging van meer dan 1 procent), het heeft minder te maken met het feit dat de prijzen nu effectief gedaald zijn. Maar op zich kan het dus beide zijn. Als de inflatie in maart 2023 5% zou bedragen, wil dat bijvoorbeeld hoe dan ook zeggen dat het prijsniveau lager zou liggen dan vandaag (maar je zal nog steeds een positieve inflatie hebben omdat de vergelijking YoY gemaakt gemaakt wordt).

Je hebt gelijk beryl. In mijn antwoord op sander heb ik eens prijsniveau/index en inflatie door elkaar gebruikt.
Als de inflatie in maart 2023 5% zou bedragen, wil dat bijvoorbeeld hoe dan ook zeggen dat het prijsniveau lager zou liggen dan vandaag (maar je zal nog steeds een positieve inflatie hebben omdat de vergelijking YoY gemaakt gemaakt wordt).
Als in dec, jan en februari de prijzen telkens -3% dalen volgens mij niet.

Huidige klant heeft nu beslist om geen enkele externe een indexatie te geven. Quasi elke zelfstandige is daar dus nu op zoek naar andere klanten en binnen een maand of 3 wordt het een complete leegloop (op de moment van verlengingen, dus zonder opzegperiode en overdracht).
Ze gaan er hun peren nog mee zien...
En wat ga je zelf doen als ik vragen mag? Ook op zoek naar iets anders?

Terug
Bovenaan