Kijk, voor mij hoort dat dan zo geboekt te zijn.
Stel verkeersboete van 160euro en de vennootschap betaalt het
416 Diverse vorderingen (Vorderingen op de bestuurder) 160,00
@ 5500 Bankrekening 160,00
-- betaling verkeersboete van bestuurder
Want een verkeersboete is puur privé en er is geen enkel contractuele reden dat de vennootschap opdraait voor de privéboetes van zijn bestuurder. Dus daarom dat er een vordering ontstaat op de bestuurder. Dus bestuurder moet dat terugbetalen aan de vennootschap.
Als ik de uitleg van sommige hier hoor, doen zij zoiets
6xxx Verworpen uitgaven 160,00
@ 5500 Bankrekening 160,00
-- betaling verkeersboete van bestuurder
Dat mag niet. Je zit middelen te ontrekken voor privéuitgaven te betalen zonder reden. Moest dat hier gaan over een BTW-boete bijvoorbeeld omdat de vennootschap niet op tijd zijn BTW-aangifte heeft ingediend, dat is iets anders want de vennootschap is degene die de boete krijgt. De kost blijft verworpen omdat boetes niet fiscaal aftrekbaar zijn.
Groot verschil tussen de twee.
Want in boeking 2, is er nooit een vordering geboekt op zijn bestuurder terwijl die vordering er wel is. Boekhouder heeft hier gewoon de vordering weggetoverd en dat is in mijn inziens een voordeel geven aan de bedrijfsleider en dus te belasten als inkomen op zijn naam.
"Toevallig" is boeking 2 dan nog fiscaal voordeliger. Verworpen uitgave belasten aan vennootschapsbelasting is 25% terwijl dat de bedrijfsleider eigenlijk een voordeel gekregen dat belast had moeten worden in de vorm van loon (dus marginaal tarief + sociale bijdragen)
En ik raad het niet enkel af wegens fiscale redenen.
Als een curator zulke dingen opmerkt bij een faillissement, die gaat dat ook allemaal terugvorderen want de schuldeisers zijn hier benadeeld door het "verdwijnen" van vorderingen van de vennootschap op de bestuurder. En in erge gevallen is dat een strafrechterlijke veroordeling (wat men dus noemt "misbruik van vennootschapsgoederen").
Dus ik vind dat wel een tikkeltje opvallend dat sommige boekhouders hier heel licht overgaan. Ok, dat zijn hier allemaal IT'ers dus faillissement is weinig waarschijnlijk maar ik vind het wel "gefoefel".