Leg me eens uit waarom. Ik ben benieuwd.
MP hier
Mijn opinie is gebaseerd op
- de ervaringen van mijn vorige werkgever die MP is geworden
- als freelancer gewerkt voor een cronos-bedrijf waar de MP op straat werd gezet
- bovenal, ik ben zelf rechtstreeks benaderd om MP & CTO te worden in mijn expertise-domein, meermaals aan tafel gezeten,
maar vriendelijk bedankt en hen veel succes gewenst in hun verdere carrière. Ze hebben inmiddels een ander slachtoffer gevonden.
Financieel zou ik een grote stap achteruit moeten zetten,
concreet een 60.000€/jaar vergeleken met mijn huidige fulltime freelance-opdracht.
Om me in ruil MP te mogen noemen?
Maar het excuus is daar dat je "veel verlof kan nemen en die dagen mag doorfactureren".
Er wordt een soort hangmat voorgesteld terwijl je als MP vaak méér uren werkt dan een werknemer.
Lijkt mij niet de juiste attitude om een bedrijf op te starten, laat staan als voorbeeld naar je werknemers en subcontractors.
Veel belangrijker: Hoeveel procent van de aandelen heb je als MP? 3 à 6%?
Maw je mag alle dagdagelijkse beslissingen nemen om omzet te genereren,
maar alle belangrijke beslissingen worden door Cronos gedaan.
Kun je een overname doen? VC geld ophalen?
Doorgroeien naar 1000 man personeel?
Een gebouw aankopen?
Of zelfs maar een andere boekhouder pakken of beslissen een dividend uit te keren? Ho maar.
Met écht ondernemen heeft het allemaal weinig te maken.
Je kan je targets halen en een extra bonus factureren, maar je piepklein pakketje aandelen kan je enkel verkopen aan Cronos
voor de prijs die zij bepalen. Bij Cronos worden MP's geen miljonair.
Er mogen honderden Cronos-bedrijfjes zijn, in grote lijnen is de structuur altijd hetzelfde.
Keihard werken onder een normale freelance-prijs, en als het eens misgaat, gedwongen je aandelen moeten verkopen aan een symbolische prijs.
Cronos-bedrijven gaan niet failliet, maar MP's worden wel regelmatig buitengesmeten, beetje schuiven met aandelen, nieuwe naam en nieuwe MP's en klaar voor een nieuwe iteratie.
Er lijkt een behoorlijk taboe te bestaan bij ex-MP's die liever zwijgen wat hen is overkomen,
mogelijk nog een NDA in ruil voor nog een factuur om het mooie plaatje naar de buitenwereld niet aan te tasten?
Vele MP's kunnen wel technisch hun ding doen, maar ik vraag me af wat hun lange-termijn planning is als uitcashen een tegenvaller blijkt te zijn.
Als MP ben je IMHO slechter af dan als gewoon freelancer. Daarom heb ik er ook voor bedankt.
Persoonlijk heb ik eerder een medelijden naar MP's toe, en Jeff vind ik eerder een pimp die voor zichzelf een never-ending cashmachine heeft opgezet.
En bovendien ben ik van Gent, Kontich is de verkeerde kant van Antwerpen