Freelancers & Ondernemers

De Q4 ging mijn werkgever geven als werknemer, als zelfstandige vind ik dat toch allemaal veel geld voor een auto.
Ik zelf ben er nog niet aan uit, ik zou liefst de Toyota RAV4 Plugin Hybride nemen (ook aan de dure kant weliswaar).
Ik ben pro EV, maar niet in die mate dat ik er met de huidige infrastructuur in geloof. (Laadpalen, kostprijs kW gaat stijgen komende jaren).
Ook net zelf vennootschap opgericht.
Idem hier, ik had als werknemer een 330e (g20, m-sport package en hoop opties), en in nieuwe vennootschap vond ik dat er zwaar over.

Heb nu bij directlease een "flex lease" op een DS3 crossback, die wagen was in stock, dus snel leverbaar, en na 12 maanden kan je zonder kosten je contract opzeggen (of upgrade naar nieuw/beter).
Blijkbaar gaan ze snel (prijs is ook super, 450€/maand operationele lease, 20 k km/jaar), ze staan alvast niet meer op hun site.

De enige snel leverbare die ze nog hebben in flexible lease is een Jeep Compass, aan 699€/maand operationele lease en 20 k km/jaar ook zeker geen slechte deal, is een plug in hybride, dus zit fiscaal snor!

Mits goed financieel plan (en in mijn geval getekende contracten en reeds eerste facturen buiten/ontvangen) had hun kredietafdeling op enkele dagen mijn dossier goedgekeurd, geen voorschot vereist!

Ook net zelf vennootschap opgericht.
Idem hier, ik had als werknemer een 330e (g20, m-sport package en hoop opties), en in nieuwe vennootschap vond ik dat er zwaar over.

Heb nu bij directlease een "flex lease" op een DS3 crossback, die wagen was in stock, dus snel leverbaar, en na 12 maanden kan je zonder kosten je contract opzeggen (of upgrade naar nieuw/beter).
Blijkbaar gaan ze snel (prijs is ook super, 450€/maand operationele lease, 20 k km/jaar), ze staan alvast niet meer op hun site.

De enige snel leverbare die ze nog hebben in flexible lease is een Jeep Compass, aan 699€/maand operationele lease en 20 k km/jaar ook zeker geen slechte deal, is een plug in hybride, dus zit fiscaal snor!

Mits goed financieel plan (en in mijn geval getekende contracten en reeds eerste facturen buiten/ontvangen) had hun kredietafdeling op enkele dagen mijn dossier goedgekeurd, geen voorschot vereist!
Interessant, dankjewel.
Ik vrees dus dat ik dit jaar nog iets ga kunnen bestellen, dus niet meer de moeite om nog een hybride te bestellen :(
100% deductable is tot eind dit jaar, dus zal dan toch best voor EV kijken
Ik heb nog geen contract, laat staan dat ik al een betaalde factuur zal hebben (is iets voor februari 2023)

Hoe werkt dat nu voor uw vennootschap als ge met een EV of Plug-in rijdt.
Met enkel een slimme laadpaal is het meetbaar hoeveel kWh ge afneemt voor uw wagen.
- Als ge op diezelfde tijd injecteert met uw zonnepanelen, doet ge u dan profijt?
- Quid capaciteitstarief? Dit is een verhoging van de distributiekost ifv overschrijden kwartiertotalen. Hoe kan je deze meerkost doorrekenen aan uw vennootschap?
Distributiekost zal ne lastige zijn denk ik, is nog niet geactiveerd (vermoedelijk vanaf 2023) dus nog koffiedik kijken.

Wanneer je een slimme laadpaal hebt (of laadkabel, ik had er als werknemer voor mijn wagen eentje van CenEnergy) dan kan je gewoon per kWh vanuit je vennootschap naar je privé uitbetalen.
Zonnepanelen hebben daar geen effect op, dus idd, als je tijdens zonneproductie je wagen kan laden, dan steek je het geld van de kWh vergoeding in je zak. Uiteindelijk heb je ook privé de investering moeten doen van die zonnepanelen!

Interessant, dankjewel.
Ik vrees dus dat ik dit jaar nog iets ga kunnen bestellen, dus niet meer de moeite om nog een hybride te bestellen :(
100% deductable is tot eind dit jaar, dus zal dan toch best voor EV kijken
Ik heb nog geen contract, laat staan dat ik al een betaalde factuur zal hebben (is iets voor februari 2023)
Ik dacht na 2022 dat je nog steeds de aftrekbaarheid voor je wagen hebt, enkel voor de kost van de fossiele brandstof valt de aftrekbaarheid terug naar 50%.
Bestel je je wagen na 30 juni 2023, dan gaat de fiscale aftrekbaarheid (incl. kosten zoals onderhoud, verzekeringen) initieel nog 100% zijn, maar vanaf 2025 slechts 75% en vanaf 2026 50%.

Dus als je nog voor juli 2023 kan bestellen zit je nog goed, die aftrekbaarheid van enkel de fossiele brandstof heeft niet echt veel impact op het totaalplaatje!

Iemand hier trouwens ervaring met tankkaart van DKV-mobility?
Zij factureren (vanuit Nederland) met de btw verlegd, dus die moet je dan alvast niet voorschieten.

Maar aangezien btw voor brandstof maximaal 50% aftrekbaar is, hoe betaal je dan die 50%? Bijzondere btw aangifte? Ikd acht dat die sowieso enkel bestaat voor btw vrijgestelde (kleine) vennootschappen.
Of gewoon in je kwartaalaangifte?

Iemand hier trouwens ervaring met tankkaart van DKV-mobility?
Zij factureren (vanuit Nederland) met de btw verlegd, dus die moet je dan alvast niet voorschieten.

Maar aangezien btw voor brandstof maximaal 50% aftrekbaar is, hoe betaal je dan die 50%? Bijzondere btw aangifte? Ikd acht dat die sowieso enkel bestaat voor btw vrijgestelde (kleine) vennootschappen.
Of gewoon in je kwartaalaangifte?
Da's een intracommunotaire verwerving, daarbij moet je zowel de te betalen als de terug te vorderen BTW opnemen in je kwartaalaangifte. Normaal cancelen die elkaar uit, maar hier zal je maar 50% bij terug te vorderen BTW mogen invullen terwijl je 100% bij te betalen btw invult.

Mijn vader rijdt al met een tesla sinds 2016 en heeft nog steeds geen slimme laadpaal hoor.
Maar jaarlijks gaat er wel een goede factuur/onkost van prive naar vennootschap voor de elektriciteitskost hoor.
Geen idee sinds wanneer het verplicht zou zijn om een slimme laadpaal te gebruiken?

Als beginnend zelfstandige zonder buffer is het toch echt soms lastig zeg. Uw rekening is nooit in verhouding met het harde werk.
Elke keer iemand betaald moet ik ook iemand betalen, never ending story.

Vandaag wat facturen betaald, mijn rekening is nu weer bijna leeg.
Ik moet nog 8k aan leveranciers (niets over datum), ik zou graag nog 10k voorschot belastingen storten begin december en er staat amper geld op de rekening.

Maar wel 26k te goed van klanten, waarvan 10k over datum, maar gelukkig weet ik wel dat ze komt, er zitten normaal geen wanbetalers tussen.

Er is dus geld, maar het is alleen niet bij mij en dat is echt frustrerend.

Als beginnend zelfstandige zonder buffer is het toch echt soms lastig zeg. Uw rekening is nooit in verhouding met het harde werk.

Ik moet nog 8k aan leveranciers (niets over datum), ik zou graag nog 10k voorschot belastingen storten begin december en er staat amper geld op de rekening.

Maar wel 26k te goed van klanten, waarvan 10k over datum

Daarom dat ik blij ben dat ik met tussenpartijen werk waarvan ik weet dat ze stipt 30 dagen na factuurdatum het geld storten.

Heb ook zo een periode gehad 10 jaar terug dat ik meer achter mijn geld zat te zagen dan wat anders.

Mijn vader rijdt al met een tesla sinds 2016 en heeft nog steeds geen slimme laadpaal hoor.
Maar jaarlijks gaat er wel een goede factuur/onkost van prive naar vennootschap voor de elektriciteitskost hoor.
Geen idee sinds wanneer het verplicht zou zijn om een slimme laadpaal te gebruiken?
Dat is niet verplicht. De meeste auto's hebben een ingebouwde kwh-meter, en anders is een aparte kwh-meter voor de laadpaal ook een optie.
En zelfs dat is niet perse nodig, je kan ook gemiddeld verbruik gebruiken, maar dat is veel gedoe als je ook publiek laadt.

Maar wel 26k te goed van klanten, waarvan 10k over datum, maar gelukkig weet ik wel dat ze komt, er zitten normaal geen wanbetalers tussen.

In uw situatie is dat inderdaad heel vervelend. Misschien kan je werken met voorschotfacturen voor materiaalkosten?

In uw situatie is dat inderdaad heel vervelend. Misschien kan je werken met voorschotfacturen voor materiaalkosten?

ja misschien wel inderdaad, nu doe ik dat eigenlijk vooral als ik heel specifiek materiaal moet bestellen, maar zou dat misschien inderdaad meer moeten doen gewoon.

Los daarvan was deze maand de topmaand van het jaar met 20k omzet !

Hopelijk volgend jaar in dezelfde lijn verder doen, heb dit jaar weer gigantisch veel geinvesteerd, veel nieuwe groter projecten gehad waarvoor ik nieuw materiaal moest aankopen, veel dingen ook zoals ladders, stellingen, etc... loopt op het einde van de rit allemaal op en zijn een paar projecten waar je dan minder aan over hebt, maar je hebt wel je materiaal natuurlijk.

Dus ik hoop dat volgend jaar ik nu eens wat kan opbouwen en voor de meeste projecten nu wel eens alles heb :D

Ook mijn grootste project gehad uit mijn carriere :D

Volledige gevel uitbekleed, 25 meter alu composiet panelen + alle bestickering!

Het is al lang niet meer zomaar autookes plakken en dit is echt de richting die ik wil uitgaan. Al brengen grote werken ook grote zorgen mee met verantwoordelijkheden.

5-C3-AD410-D8-E7-4955-BED3-9428-BA0-AF564.jpg

Laatst bewerkt:
Collega is eveneens in de wolken, is nu iets meer dan een jaar als zelfstandige aan het werk bij werkgever (designer) en heeft ook nog een bijberoep (logo's, stickers, kledij) waar hij 1a2 dagen per week kan aan werken. Via werkgever krijgt hij 48 €/h maar heeft 0 € onkosten (licentie Inventor, pc, kantoor ... worden allemaal door werkgever betaald, enige kost is tot aan kantoor rijden - de volle 4km), zijn bijberoep alleen is ondertussen goed voor 10K omzet per maand. Kan ook optimaal gebruik maken van auteursrechten - 2de activiteit is immers heel creatief (zo logo's op bedrijfskledij printen en al).

Ik schrik vooral van de winst op bedrijfskledij, dat is steeds meer dan 50% en soms gaat dat over redelijk grote bedragen.

Mijn buurman (35 jaar) is ondertussen gestopt met zelf te werken, is een tuinman met 4 personeelsleden - doet enkel nog wat coördinatie en nog 1 dag effectief gaan werken, goed voor +200K winst na belastingen. Activiteiten zijn ook sterk gereduceerd: enkel nog gras maaien en hagen scheren.

Collega is eveneens in de wolken, is nu iets meer dan een jaar als zelfstandige aan het werk bij werkgever (designer) en heeft ook nog een bijberoep (logo's, stickers, kledij) waar hij 1a2 dagen per week kan aan werken. Via werkgever krijgt hij 48 €/h maar heeft 0 € onkosten (licentie Inventor, pc, kantoor ... worden allemaal door werkgever betaald, enige kost is tot aan kantoor rijden - de volle 4km), zijn bijberoep alleen is ondertussen goed voor 10K omzet per maand. Kan ook optimaal gebruik maken van auteursrechten - 2de activiteit is immers heel creatief (zo logo's op bedrijfskledij printen en al).

Ik schrik vooral van de winst op bedrijfskledij, dat is steeds meer dan 50% en soms gaat dat over redelijk grote bedragen.
Kledij kost niets in aankoop :D

Maar daar is het moeilijk concurreren tegen online.

Dat is niet enkel bij kleine, kheb zo een grote klant die mijn slechtste betaler is.
Werkt met een hoop personeel, hele hoop vrachtwagens, kranen en eigen materiaal.
Wordt zelf betaald op 90/120 dagen maar moet zelf ook elke maand alles rondkrijgen.
Ik heb nu 3500 tegoed van begin dit jaar, plezant is dat niet maar ik weet ook wel dat het komt.
Heeft in de tussentijd wel al eens wat kleinere facturen betaald.
Het enige jammere is dat er op prive vlak niets tekort zal zijn en wel met amg's rijden en dure hobby's.
Voor mij mag dat allemaal maar betaald u leveranciers dan gewoon ook correct.

3 dingen die ikzelf toepas (als webdesigner)
- 30% voorschot: Te betalen als bevestiging van de offerte. Dat dekt mijn kosten + eerste werkuren. Heb ik vrij snel ingevoerd. Mijn 2e klant was een wanbetaler.
- 14d betaaltermijn (om wanbetalers sneller te kunnen opvolgen)
- factuur moet betaald zijn om toegang te krijgen tot het product

14 dagen betaaltermijn heb je uiteindelijk toch ook geen poot om op te staan hé. Deed dqt vroeger, maar dan staat alles over datum in je facturatie en kan je toch nog geen herinneringen sturen.

Dat is niet verplicht. De meeste auto's hebben een ingebouwde kwh-meter, en anders is een aparte kwh-meter voor de laadpaal ook een optie.
En zelfs dat is niet perse nodig, je kan ook gemiddeld verbruik gebruiken, maar dat is veel gedoe als je ook publiek laadt.
Thuis gewone grannycharger en op locatie laadpas. Onkosten nota om de paar maand van elke dag 1 keer laden. (Hybride btw)

Slimme laadpaal omwille van capaciteitstarief vanaf Januari.

Granny charger is echt niet aangeraden, veel minder efficient en minder voorzien op continue laden.

Terug
Bovenaan