Freelancers & Ondernemers

Ik werk met een vrij grote tussenpartij binnen de sector dus contractbreuk als ik iets anders vind is ook niet ideaal naar de toekomst toe.
Als jij met de opzegtermijn die in het contract staat opzegt, is dat geen contractbreuk hé!
Zij doen toch net hetzelfde als ze iemand vinden?
Ja, de tussenpartij gaat dat niet leuk vinden, de klant ook niet, maar het werkt in 2 richtingen.
Als die tussenpartij dat niet kan begrijpen, dan zou ik daar sowieso in de toekomst geen zaken meer mee doen.

Indien het project heel interessant is, en je hebt voldoende buffer, dan zou ik daar toch rustig blijven werken, maar wel regelmatig markt bekijken of er niet iets nog interessanter is. Voor hetzelfde geld doen ze er nog jaren over om iemand te vinden.

Hoe gaan jullie om met een project waarbij ze actief zoeken naar een vaste aanwerving? Ik ben 2 maanden geleden begonnen in een functie waarvoor ze, in alle transparantie, zoeken om een vaste aanwerving te doen. De klant is daar ook heel open over, als ze CV's ontvangen of wanneer ze job interviews hebben ingepland, dus geen verwijt daarin.

Maar dat komt natuurlijk wel met wat onzekerheid. Ik heb een opzegperiode van 4 weken dus ben wel deels gecovered, maar twijfel toch om ook zelf al actief te zoeken naar iets anders. Inhoudelijk wel zeer uitdagend en interessant project, maar natuurlijk wel wat onzekerheid over toekomstplannen. Is dat iets waar je als freelancer mee leert leven (/moet leren leven), of is het ook gangbaar om daar zelf op te anticiperen?

Ik werk met een vrij grote tussenpartij binnen de sector dus contractbreuk als ik iets anders vind is ook niet ideaal naar de toekomst toe.
Goh in mijn vakgebied is dat moeilijk omdat men altijd wenst dat je onmiddellijk opstart. Dat maakt dat ik ook geen stress heb om vrij te vallen, de vraag is dermate hoog dat je vrijwel onmiddellijk iets anders hebt. Men biedt tegen elkaar op en zelf dat met het zicht op stijgende personeelskosten door indexatie en een recessie..
In mijn vakgebied worden vacatures ook enorm moeilijk ingevuld, dat voedt natuurlijk de vraag naar freelancers maar daardoor kan het ook lang duren tot ze iemand vinden voor vaste aanwerving en wordt het moeilijk om met een volgende partij iets concreet af te spreken.

Is dit handig/nuttig voor een IT freelancer of management consultant?

Is dit handig/nuttig voor een IT freelancer of management consultant?
Nuttig en voordelig, ja.
Wel weinig investeringen die in aanmerking komen voor die consultants (o.a. personenwagens en niet 100% beroepsmatige investeringen zijn uitgesloten).

Leren onderhandelen.
+1

Uw waarde kennen en assertief zijn om die af te dwingen maar zonder te bruskeren want in een goed compromis is niemand 100% tevreden. En geen schrik hebben om zonder opdracht te vallen indien dat niet lukt, want werk genoeg (toch als IT-er)

En uzelf niet overschatten qua waarde. Steeds meer mensen in de branche hebben precies ook last van het omgekeerde imposter syndrome: Dunning–Kruger effect

Als jij met de opzegtermijn die in het contract staat opzegt, is dat geen contractbreuk hé!
Zij doen toch net hetzelfde als ze iemand vinden?
Ja, de tussenpartij gaat dat niet leuk vinden, de klant ook niet, maar het werkt in 2 richtingen.
Als die tussenpartij dat niet kan begrijpen, dan zou ik daar sowieso in de toekomst geen zaken meer mee doen.

Indien het project heel interessant is, en je hebt voldoende buffer, dan zou ik daar toch rustig blijven werken, maar wel regelmatig markt bekijken of er niet iets nog interessanter is. Voor hetzelfde geld doen ze er nog jaren over om iemand te vinden.
Zoals @iamhollywood aanhaalt is de vraag zeker groot genoeg naar mijn profiel, dus op dat vlak weinig zorgen om binnen die 4 weken iets te vinden. Echter heb ik ook niet veel zin om mij zeer loyaal op te stellen en andere projecten te laten varen, om dan 2 weken later mijn spreekwoordelijke C4 te krijgen.

Voor de rest wel akkoord met u. Als zij morgen iemand vinden stopt de samenwerking natuurlijk ook.

Zoals @iamhollywood aanhaalt is de vraag zeker groot genoeg naar mijn profiel, dus op dat vlak weinig zorgen om binnen die 4 weken iets te vinden. Echter heb ik ook niet veel zin om mij zeer loyaal op te stellen en andere projecten te laten varen, om dan 2 weken later mijn spreekwoordelijke C4 te krijgen.

Voor de rest wel akkoord met u. Als zij morgen iemand vinden stopt de samenwerking natuurlijk ook.
Is dat echt zo? Gelijkaardige gevallen die ik al gezien heb laten ze gewoon het contract uit doen. Dat budget was toch al voorzien, er is altijd wel overdracht te doen en dat is gewoon voor iedereen de 'faire' oplossing.

Zijn er hier die ervaring hebben met Bank J.Van Breda & C° als klant? Ik ben op zoek naar een hypotheek voor de renovatie van onze woning die deels gebruikt wordt als bureauruimte. Het huis zelf heeft geen hypotheek omdat het betaald is met erfenis.

Ik ben daar eens op gesprek geweest om een beleggingsportefeuille te starten ifv DBI-fonds.
Toen ook eens gehad over kredieten en het komt er op neer dat je bij hun toch een bepaald bedrag in portefeuille moet hebben als risico dekking alvorens ze kredieten geven. Het is geen traditionele bank gelijk de anderen en maken enkel gebruik van hun eigen vermogen.

Zijn er hier die ervaring hebben met Bank J.Van Breda & C° als klant? Ik ben op zoek naar een hypotheek voor de renovatie van onze woning die deels gebruikt wordt als bureauruimte. Het huis zelf heeft geen hypotheek omdat het betaald is met erfenis.

Ooit eens kennismakingsgesprek gehad, waren initieel enorm enthousiast (aangezien ik vrij beroeper ben).

Uiteindelijk bleken ze inderdaad niet te springen om een (hypothecair) krediet te verstrekken, maar voornamelijk om mij binnen halen als klant (lees: geld pompen in hun fondsen). Voor mij persoonlijk geen meerwaarde aangezien ik liever zelf beleg/voor mijn toekomst zorg (en voornamelijk: gratis :)).

Valt misschien te zien elke afdeling?
Hier spreekt de zaakvoerder er altijd lovende over, waren de enige die hem een krediet voor nieuw gebouw gaven afgaande op de cijfers en zonder privé borg te staan.

Leren onderhandelen.
Bij mij eigenlijk gewoon zeer goede resultaten boeken :p

Nu, het voordeel wat ik heb in de sector waar ik werk (proces-optimalisaties) is dat mijn efforts zich rechtstreeks vertalen in bedragen. (x minder uitgegeven aan proces y)

Dus als ge dan uwe klant soms eens een paar 100k tot een miljoen op jaarbasis zwart op wit kunt besparen.. dan heb je wel een goede basis om te onderhandelen.

Ik dacht dat voornamelijk uw eigen inbreng bij veel banken vast staat.
Bij BvB moest dit niet omdat zij meer naar het soort bedrijf en mogelijke groeicurve keken.

Terug
Bovenaan