Ik hoopte dat dit niet ging komen.
Bij IPT moet je verplicht je rendement halen in dat product, bij privé geld heb je alle mogelijkheden om te investeren. Dus in het slechtste geval haal je hetzelfde rendement met hetzelfde risico, in de praktijk heeft IPT hogere lopende kosten en lager rendement [bij hetzelfde risico].
De reden dat die rendementen lager zijn is omdat het dure fondsen zijn die natuurlijk azen op de incentive van taxatie op niveau van vennb/pb om het startkapitaal te laten renderen. Door die fiscale voordelen kan het toch nog nuttig zijn om te gaan spreiden en toch voor IPT te gaan. Het feit dat het geld opzij staat tot 65 is voor sommige mensen ook echt nuttig, ik heb al klanten gehad die er het meeste anders toch maar door jassen omdat het sterker dan hunzelf is.
IPT beleg je
€100 en die is aftrekbaar in de vennootschapsbelasting en triggert geen VAA / sociale lasten maar wel wat taksen en instapkosten.
Je steekt dus €100 met een shitty rendement in een fonds en je vennb daalt met €20 (of €25 als geen gebruik KMO tarief).
Alternatief om diezelfde euro's te beleggen
(a) in de vennootschap
Like for like kan je €75 of €80 beleggen want je hebt geen aftrekbare kost gerealiseerd.
De meerwaarde / interesten zijn ook belastbaar aan 20%/25% dus ben je even bezig met het gat van €250 toe te fietsen, mits goede belegging niet onhaalbaar.
Startpositie is €80 ipv €100 en het rendement wordt voor 1/4e - 1/5e afgeroomd door de vennootschapsbelasting.
(b) in de privé
Ervan uitgaande dat je de dividendroute neemt kan je post vennb €75 / €80 uitkeren en betaal je daarop 30% / 20% / 15% RV, we gaan ervan uit dat de kleine zelfstandige slim genoeg is om efkes te wachten op de VVPR bis timer (en opgericht is na 2013 voor volwaardig VVPRbis kapitaal).
Startpositie is nu €68 en bij belegging als goede huisvader is het rendement belastingvrij (nopens beurstaksen ed die er ook zijn in situatie (a).
IPT en VAPZ zijn sowieso gecapped tot het ambtenarenpensioen of de fameuze 80% regel, consultants die genoeg verdienen en die geen top beleggers zijn raad ik gewoon aan om te mixen. IPT en eventueel VAPZ en de rest kan je alsnog beleggen (ik ben eerder fan om dit privé te doen).
IPT heeft nog het extra voordeel dat je een deel vervroegd kan opnemen om extra vastgoed te kopen onder een belasting van een fictieve rentevoet.
PS: ik snap de liquidatiereserve fetish van sommigen hier niet. Je betaalt onmiddellijk 10% en zet dan 5 jaar apart om daarna nog eens aan 5% te kunnen uitkeren. Ik houd liever 100 aan reserves en beleg ze tussentijds om dan na 3 jaar VVPR bis wachttijd gewoon rechtstreeks vrij te maken aan 15%.
Liquidatiereserve is enkel interessant
(i)als je vennootschap oud is en niet kan "VVPRbis" ; of;
(ii) in de buurt van een stopzetting / liquidatie staat.
Maak je echter kans om je vennootschap op termijn te verkopen dan zijn die liquidatiereserves al helemaal debiel want de koper heeft er niets aan en heb je 10% in de vuilbak gegooid, als uw reserves niet opgeblazen waren (fiscus durft dan wel eens herklassificatie proberen) verkoop je ze beter mee ... meerwaarde op aandelen is immers vrijgesteld van belasting.