Freelancers & Ondernemers

Maar dan heb je wel rente die je er bij moet tellen (ik doe het zelf ook he, omdat ik verwacht dat die backservice gaat afgeschaft worden en op termijn alle "voordelige" tarieven gaan wegvallen).
Dat zou dan in theorie moeten gecompenseerd worden door het onmiddellijk rendement (huur, meerwaarde) op je privé vastgoed:)

Lijkt mij toch ook dat het enige time window waarin ze de huur nog konden verhogen was tussen de opmaakdatum van het leasingcontract en de datum van de eerste factuur... Ze hebben dat vreemd genoeg niet gedaan voor de lump sum, en sowieso hadden ze m.i op dat moment ook reeds het huurbedrag van de 56 mensualiteiten moeten aanpassen. "Aanvang van de facturatie" is m.i. toch vrij duidelijk.
Van zodra de eerste factuur was opgestuurd - zelfs al had die enkel betrekking op de lump sum- sloot het time window.

Ik zou ze vragen om het huurbedrag van de mensualiteiten terug te herleiden naar die 919 BTW incl., verwijzend naar die passage uit de AV. Indien ze weigeren, hen aangetekend in gebreke stellen en parallel klacht indienen bij:

Eventueel ook dreigen met FOD Economie in te lichten.
Dit is hun antwoord:
"De aanpassing van de huurgelden is te wijten aan de stijgende huurgelden tussen de datum waarop uw contract werd opgemaakt en de datum van levering van uw voertuig.

Overeenkomstig artikel 8 van de algemene voorwaarden van uw contract werden de huurgelden herrekend ingevolge van de gewogen gemiddelde IRS Ask ICAp 12h London Time tussen de datum van het opstellen van het contract en de inwerkingtreding van de facturatie ervan."
Ge kunt toch niet zomaar meer geld afhouden dan wat ik geleend heb? En wat is IRS Ask ICAp?

Dit is hun antwoord:

Ge kunt toch niet zomaar meer geld afhouden dan wat ik geleend heb? En wat is IRS Ask ICAp?
Wat staat er precies in dat artikel 8?
Btw: hoe kom je op 10000 € extra interesten? De mensualiteit verhoogt van 919 BTW incl naar 1005 BTW incl --> verschil van 86 €*56 = 4.816 €.

Puur bruto naar netto bekeken komt IPT aan 10% eindtaxatie en rekening houdend met 3% instapkosten er nog net beter uit in vgl met liq reserve aan 9,09% + 5%
Zie tabel hieronder.

Niet van een onafhankelijke bron (verzekeringsmakelaar) en niet 100% accuraat ( oa VENB is 20% ipv 20,5%, tarief liq reserve is 9,09% ipv 10%) , maar de berekeningslogica zit wel juist. Het eindresultaat zou ook niet veranderen door de juiste/actuele cijfers, het verschil gewoon wat minder groot.

- mijn bezoldiging is 18k bruto (de meerkost om naar 45k te gaan zit hier niet bij)
- jaarlijkse lopende kosten bij IPT? ik zie vaak genoeg contracten passeren waar hiervoor ook een mooi percentage gerekend wordt
- een IPT zal vrijwel altijd een lager rendement hebben (vergelijk maar met een veilige tracker) (dit heeft meeste impact op de volledige berekening, dat geld zit vast tot aan pensioenleeftijd)

Dit is toch dezelfde discussie als pensioensparen?
Als je bv. 30 jaar belegt, dan is de clue:
800 euro beleggen aan 4% brengt meer op dan 1000 euro beleggen aan 3%

- mijn bezoldiging is 18k bruto (de meerkost om naar 45k te gaan zit hier niet bij)
- jaarlijkse lopende kosten bij IPT? ik zie vaak genoeg contracten passeren waar hiervoor ook een mooi percentage gerekend wordt
- een IPT zal vrijwel altijd een lager rendement hebben (vergelijk maar met een veilige tracker) (dit heeft meeste impact op de volledige berekening, dat geld zit vast tot aan pensioenlee
Begrijp je punt niet in verband met die 45k? Je hebt geen 45k nodig om een IPT te kunnen opstarten hoor, al zal het in de praktijk niet veel schelen. Een IPT op een bezoldiging < 45k maakt de IPT net relatief interessanter door je 5% meer VENB moet betalen voorafgaandelijk aan aanleg liq reserve.
Beheerskost op de reserves zit inderdaad niet in de vergelijking. Komt weliswaar niet overal voor en is soms ook een beperkte forfaitaire kost ( en geen % in functie van de reserves. Hoewel niet becijferd, ben ik vrij zeker dat zelfs als je pakweg 0,5% beheerskost op reserve in rekening brengt je nog altijd hoger uitkomt met de IPT.
Mbt je laatste punt: dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Voor de bruto naar netto vergelijking gaan we immers uit van eenzelfde rendement. Zo kan je ook een IPT tak 23 vergelijken aan 5% gemiddeld jaarlijks rendement met je geld op een 0% spaarboekje laten staan in je vennootschap.

Laatst bewerkt:
Dat zou dan in theorie moeten gecompenseerd worden door het onmiddellijk rendement (huur, meerwaarde) op je privé vastgoed:)
Maar, vastgoed heeft ook nog extra kosten... Ik heb overwogen om hier in de buurt een appartement te kopen, toen niet gedaan om paar redenen.
Een paar maand later is dat appartement afgebrand. De schade aan het gebouw is gedekt door uw brandverzekering, maar het maandenlange verlies aan huurinkomsten natuurlijk niet...

Wat staat er precies in dat artikel 8?
Btw: hoe kom je op 10000 € extra interesten? De mensualiteit verhoogt van 919 BTW incl naar 1005 BTW incl --> verschil van 86 €*56 = 4.816 €.
Zal het volledige artikel zo kopiëren.

Maar ik bedoelde tezamen met de verhoogde huur en de verbrekingsvergoeding alsook ivm het vorige contract.

Was iets te opgehitst gisteren. :oops:

Zal het volledige artikel zo kopiëren.

Maar ik bedoelde tezamen met de verhoogde huur en de verbrekingsvergoeding alsook ivm het vorige contract.

Was iets te opgehitst gisteren. :oops:
Begrijpelijk, zou er ook niet mee kunnen lachen:p
Tja dat een perte totale als een verbreking van het lease contract wordt beschouwd, begrijp ik nog wel ergens, tenminste als jij in fout was (of de fout van de tegenpartij niet kan bewezen worden).
Die verhoging van de huur is een ander paar mouwen;)
En je moet niet vergelijken met je vorig contract: ondertussen is immers alles duurder geworden.

I know maar dat is dus het klote, ik was niet in foute. Ik week uit om iemand anders niet te raken maar heb geen enkele info over de andere partij. Ik vloog helaas wel tegen de middenberm.

Dit is het volledige artikel:
De huur moet volgens de periodiciteiten vastgesteld in de Bijzondere Voorwaarden voorafbetaald worden per bankdomiciliëring. Het eerste huurgeld is verschuldigd vanaf de levering van het materieel.
De volgende huurgelden zijn betaalbaar de 10de, respectievelijk de 20ste van de volgende periodes naargelang de levering plaats vond ofwel in de periode van de 1ste tot de 15de van de maand ofwel in de tweede helft van de maand. Tussen de datum van opmaak van dit contract en de aanvang van de facturatie, behoudt de verhuurder zich het recht voor de huurgelden te herzien door een eenvoudige kennisgeving aan de huurder gericht in geval van wijziging van het investeringsbedrag alsook in functie van alle elementen die de aankoopvoorwaarden in hoofde van de verhuurder zouden wijzigen evenals omwille van een eventuele schommeling van de referentierentevoeten.

Elke wijziging van een referentierentevoet tussen de datum van opmaak van het contract en de datum van inwerkingtreding van de facturatie, heeft een evenredige aanpassing van de huurgelden tot gevolg. Als referentierentevoet geldt de gewogen gemiddelde Belgian Prime Rate (hierna “PR” genoemd) op n jaar (n = de contractuele duurtijd, uitgedrukt in het hoger geheel aantal jaren). De gewogen gemiddelde PR = ( PR 1 jaar x 1 + PR 2 jaar x 2 + …+ PR n jaar x n) / ( 1 + 2 + …+ n).
Indien de looptijd van dit contract 10 jaar overschrijdt, wordt de PR vervangen door de Interest Rate Swap Ask.

Vanaf de betaling van het eerste huurgeld zijn de huren vast gedurende de volledige duur van het contract, behoudens wijzigingen die zich zouden voordoen in het fiscale, reglementaire of wettelijk stelsel waaronder de operatie ressorteert.
Indien de prijs van het materieel betaald dient te worden in een andere munt dan de Euro, zal de tegenwaarde in Euro bepaald worden aan de hand van de wisselkoers die voor het desbetreffend devies geldt op de dag van de betaling aan de leverancier. Op basis van dit bedrag zullen de huurgelden vervolgens herberekend worden.

In het geval zich op datum van de berekening van één of meer periodieke huurvergoedingen evenals van een interestvergoeding betreffende enige sommen verschuldigd uit hoofde van dit contract, tijdens een huurperiode of daaraan voorafgaand, een verstoring van de markt voordoet (waardoor een referentierentevoet of –index waarnaar dit contract verwijst gewijzigd, onbeschikbaar of onbepaalbaar zou zijn), zal de nieuwe referentierentevoet of - index deze zijn die de oude vervangt of de financieringskost van de verhuurder het dichtst benadert.

In het geval er ofwel geen nieuwe referentierentevoet of -index bestaat ofwel indien de verhuurder vaststelt dat op de betrokken interbancaire markt de financieringskost waarop hij zich baseert hoger zou zijn dan de referentierentevoet(en) waarnaar dit contract verwijst, zal de toepasselijke rentevoet gelijk zijn aan de som van:
i) de van toepassing zijnde marge;
ii) de procentuele interestvoet op jaarbasis die overeenstemt met de kost voor de verhuurder om zich te financieren op elke wijze die hij redelijkerwijs selecteert.
In geval van laattijdige betaling van de huren of gelijk welke andere som verschuldigd uit hoofde van onderhavig contract ten opzichte van de overeengekomen vervaldagen, is de huurder van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest van 1,5 % per maand verschuldigd op de onbetaalde sommen, verhoogd met een forfaitaire boete bepaald op 25 EUR per nagevorderde vervaldag. De huurder heeft de absolute en onvoorwaardelijke plicht alle betalingen in verband met dit contract na te komen. Geen enkele klacht of geschil, van welke aard ook, schort zijn verplichting tot betaling op. Hij kan op geen enkele korting, vermindering, compensatie, opschorting, beëindiging, schadeof andere vergoeding noch interesten aanspraak maken bij geheel of gedeeltelijk genotsverlies van het materieel, zelfs wanneer hij geheel of gedeeltelijk in de onmogelijkheid verkeert om het materieel te gebruiken ingevolge diefstal, defect, vernieling of eender welk ander feit.

Er staat toch echt aanvang facturatie en de facturatie bevat wel de correcte eerste huur maar niet de tweede. Dit kan toch niet? Als de eerste huur wel het correcte bedrag heeft dan kan men toch niet zomaar de tweede huur plotseling veranderen en al zeker niet het terug te betalen bedrag? Sterker nog, er staat ook expliciet:
Vanaf de betaling van het eerste huurgeld zijn de huren vast gedurende de volledige duur van het contract, behoudens wijzigingen die zich zouden voordoen in het fiscale, reglementaire of wettelijk stelsel waaronder de operatie ressorteert.

Laatst bewerkt:
Mbt je laatste punt: dan ben je appelen met peren aan het vergelijken. Voor de bruto naar netto vergelijking gaan we immers uit van eenzelfde rendement. Zo kan je ook een IPT tak 23 vergelijken aan 5% gemiddeld jaarlijks rendement met je geld op een 0% spaarboekje laten staan in je vennootschap.
Ik hoopte dat dit niet ging komen.
Bij IPT moet je verplicht je rendement halen in dat product, bij privé geld heb je alle mogelijkheden om te investeren. Dus in het slechtste geval haal je hetzelfde rendement met hetzelfde risico, in de praktijk heeft IPT hogere lopende kosten en lager rendement [bij hetzelfde risico].

Ik hoopte dat dit niet ging komen.
Bij IPT moet je verplicht je rendement halen in dat product, bij privé geld heb je alle mogelijkheden om te investeren. Dus in het slechtste geval haal je hetzelfde rendement met hetzelfde risico, in de praktijk heeft IPT hogere lopende kosten en lager rendement [bij hetzelfde risico].
Niet akkoord: als je vandaag een IPT in T21 afsluit heb je quasi altijd minstens een globaal rendement van 1%. Risicoloos. Als je je geld op een even risicoloos spaarboekje in je vennootschap laat, heb je zeer vaak 0% ( zal vermoedelijk wel veranderen, maar vooralsnog staan de meeste spaarrekeningen voor ondernemingen nog op 0%). Heb je toch rendement, betaal je nog eens 20/25% VENB erop.

Maar zoals gezegd: mijn vergelijking ging puur over bruto naar netto.

Niet akkoord: als je vandaag een IPT in T21 afsluit heb je quasi altijd minstens een globaal rendement van 1%. Risicoloos. Als je je geld op een even risicoloos spaarboekje in je vennootschap laat, heb je zeer vaak 0% ( zal vermoedelijk wel veranderen, maar vooralsnog staan de meeste spaarrekeningen voor ondernemingen nog op 0%). Heb je toch rendement, betaal je nog eens 20/25% VENB erop.

Maar zoals gezegd: mijn vergelijking ging puur over bruto naar netto.
Ik sluit me toch aan bij @Herman De Croo
Die bruto naar netto vergelijking heeft wel die voorwaarde dat het geld vast staat tot uw pensioenleeftijd (los van vervroegde opname voor vastgoed). Dan kan je toch wel rekening houden met wat je anders had gedaan met die centen?

Ik sluit me toch aan bij @Herman De Croo
Die bruto naar netto vergelijking heeft wel die voorwaarde dat het geld vast staat tot uw pensioenleeftijd (los van vervroegde opname voor vastgoed). Dan kan je toch wel rekening houden met wat je anders had gedaan met die centen?
Ja , maar dat is het hem net. De bruto naar netto staat vast voor iedereen, dus dat is een objectieve algemene vergelijking.
Uiteraard kan je de opportuniteitskost in rekening brengen, maar voor de ene zal er geenopportuniteitskost zijn (zij die de centen op een spaarboekje hadden laten staan tot pensionering, zij die onmiddellijk een voorschot opnemen op hun IPT-reserves om investeringsvastgoed aan te kopen), voor de andere zal er wel één zijn (zij die het bvb. in een ETF stoppen en een hoger jaarlijks rendement realiseren tot aan de pensioenleeftijd). Maar dan ben je case by case hypotheses aan het maken en dus heel subjectief bezig.

Ja , maar dat is het hem net. De bruto naar netto staat vast voor iedereen, dus dat is een objectieve algemene vergelijking.
Uiteraard kan je de opportuniteitskost in rekening brengen, maar voor de ene zal er geenopportuniteitskost zijn (zij die de centen op een spaarboekje hadden laten staan tot pensionering, zij die onmiddellijk een voorschot opnemen op hun IPT-reserves om investeringsvastgoed aan te kopen), voor de andere zal er wel één zijn (zij die het bvb. in een ETF stoppen en een hoger jaarlijks rendement realiseren tot aan de pensioenleeftijd). Maar dan ben je case by case hypotheses aan het maken en dus heel subjectief bezig.
Dus IPT voor mensen die niet beleggen/investeren, VVPR/liq res voor mensen die beleggen :)

Je kan natuurlijk niet alles opnemen voor de vastgoed investering, dus er blijft nog steeds een potje met een slecht(er) rendement.
Ik heb geen idee hoeveel intrest je vandaag betaalt op die vervroegde opname?
Redelijk wat, in elk geval. Maar het voordeel is dat je die lening sowieso vast krijgt, itt een hypothecair krediet he. Toen ik de simulatie deed, kwam dat op een positieve cashflow van +-200€/maand uit.

Ben dus momenteel volop interviews aan't doen voor een volgend project aangezien mijn project eind dit jaar afloopt. Maar aangezien ik sinds dit jaar bezig ben en dus nog niet zo'n groot reservepotje heb. Wat in worst case scenario dat ik in januari nog altijd niets heb gevonden en geld stilaan zou opgeraken? :unsure:

Klein paniekske dat mij wakker houdt :unsure:

Terug
Bovenaan