Freelancers & Ondernemers

Die risico's worden vaak wel nogal overschat. Je werkgever betaalt enkel de eerste maand van een langdurige ziekte, de rest is de ziekenkas en het geld voor die premies om dat te financieren krijg je als zelfstandige zelf en daar kan je dus zelf kiezen of en hoe je je verzekert.
Wat bedoel je precies met dat laatste? Welke premies om dat te financieren als zelfstandige? Of bedoel je verzekering gewaarborgd inkomen?

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je precies met dat laatste? Welke premies om dat te financieren als zelfstandige? Of bedoel je verzekering gewaarborgd inkomen?
Een deel van wat je normaal betaalt aan sociale bijdragen als werknemer betaal je niet meer als je zelfstandig bent, je bent hierdoor uiteraard ook minder gedekt door de sociale zekerheid maar je kan er zelf voor opteren dat gebrek aan dekking op te vangen door je te verzekeren op de privé markt zoals idd bvb met een verzekering gewaarborgd inkomen of een levensverzekering.

Toch raar eigenlijk. Ik betaal zo’n 15k aan sociale lasten per jaar. Is dat dan zoveel meer als werknemer?
Bij werknemers is het wat verborgen, die bijdrage.
Totaal ontvangt de RSZ 38.7% van het brutoloon van een werknemer.
25% door de werkgever betaald in de vorm van de patronale bijdragen, 13.07% door de werknemer zelf.

Iemand die een brutoloon heeft van 4000€/maand (voor de gemakkelijkheid X 13.6 voor jaarloon) brengt de staat dus al gauw meer dan 21,000€ sociale bijdragen op.
Als zelfstandige die zich 54500€/jaar zou betalen is dit pakweg 11,000€.

Waarom denk je dat al die "rsz vrijgestelde" vergoedingen (netto onkostenvergoeding, VAA allerhande, maaltijdcheques enzoverder), zo populair zijn bij de werkgevers (en werknemers)?

Net omdat die, voor de werknemer onzichtbare, patronale bijdrage zo een zware dobber is voor een werkgever, zijn er heel wat zaken die kleine ondernemers proberen aan te sporen om te groeien en met personeel te beginnen, voor de eerste werknemer krijg je levenslang 100% vrijstelling tot het betalen van die patronale bijdrage, en nog een rits andere kortingen.

Succes met het gesprek! Ik ben benieuwd waar dit naartoe zal leiden.

Vanaf wanneer raden jullie eigenlijk de overstap aan naar vennootschap? Dit kwam al enkele keren ter sprake bij onze boekhouder.
Maar omdat we afgelopen jaren altijd onze jetons zoveel mogelijk in onze woning staken werd dit steeds uitgesteld.

Nu hebben we een nieuwe dossierbeheerder. En dit komt terug ter sprake vanuit zijn kamp. Binnen enkele weken zitten we hierover samen.
De eenmanszaak is nu 7jaar en ik zie de afgelopen jaren een patroon opduiken als ik de winstberekeningen naast elkaar leg.
Jaarlijks inkomen +- 90.000 a 100.000 euro
Aankopen +- 3000 euro
Kosten +- 30.000 a 35.000 euro
Netto winst +-55.000 a 65.000 euro

Op internet las ik dat 100.000 a 125.000 euro per jaar zowat de grens is?
We zijn op een punt gekomen dat we privé perfect kunnen leven van het inkomen van de partner. De centen kunnen dus gerust enkele jaartjes in de vennootschap blijven zitten.
Is die netto winst voor sociale bijdragen of zijn die er al af?
Ik heb hier in het verleden al regelmatig die vergelijking gemaakt, met deze cijfers is het zeker te overwegen een vennootschap te starten.

Is die netto winst voor sociale bijdragen of zijn die er al af?
Ik heb hier in het verleden al regelmatig die vergelijking gemaakt, met deze cijfers is het zeker te overwegen een vennootschap te starten.
Na sociale bijdragen.
Deze worden in de winstberekening bij de kosten geteld.

12 a 15.000 sociale bijdragen en 18 a 25.000 belastingen. Zucht…

Na sociale bijdragen.
Deze worden in de winstberekening bij de kosten geteld.

12 a 15.000 sociale bijdragen en 18 a 25.000 belastingen. Zucht…
Snel gerekend;
Eenmanszaak
omzet: 100.000
kosten: -20.000
sociale bijdragen: -13500
personenbelasting: -27000
= netto 39500 / 12 = 3291 per maand

Vennootschap
A. uit vennootschap
omzet: 100.000
kosten: -20.000
extra kosten vennootschap: -2500
loon -45000
vennootschapsbelasting + roerende voorheffing: -10400
netto dividend: 22100 / 12 = 1841

B. uit privé

loon: 45000
sociale bijdragen: - 7650
personenbelasting: - 11500
= netto 25850 / 12 = 2154

a+ b : 1841 + 2154 = 3995 per maand

Dus 700 netto meer per maand (zonder rekening te houden met extra fiscale optimalisaties)

zeg er aub duidelijk bij in het geval van omzet - kosten = €80.000

En dat hij 5 jaar moet wachten op die dividenden uitkering

Dus de eerste 5 jaar heeft hij 2154 netto
(en zal hij dus wat op zijn tanden moeten bijten)

Ze kunnen perfect leven met het inkomen van de partner...
Dus je kan de berekening nog anders gaan maken dat er helemaal geen loon wordt uitgekeerd.
Ik heb een vennootschap in bijberoep en keer mezelf ook niets uit omdat ik ruim toekom met mijn hoofdberoep.
Cijfers ivm Ghisalo zijn nog iets meer omzet en iets minder kosten en kan me vanaf '25 een goeie 55-60k beginnen uitkeren jaarlijks.
Dus er kan nog geoptimaliseerd worden.

Kan toch niet duidelijker?

Dividend is niet 5 jaar wachten en dat geld is aanwezig, kan gebruikt worden (bestaan genoeg 'trukjes' voor).
Bij een eenmanszaak kies je gewoon om meer belastingen te betalen.

Maar alle, nu zegt uw boekhouder dat ge toch een vennootschap moet maken, en nu verkoopt ge nog altijd fabeltjes daar rond

Zopas mijn doel qua omzet overschreden voor dit jaar hoera!

Mijn eerste jaar volledig hoofdberoep zit nu op 125k, hopelijk nog de 150k halen dit jaar.
Dan heb ik toch weer een zeer mooie stijging in vergelijking met vorig jaar +/- 80k

Veel geinvesteerd wel weer dit jaar in machines, werkmateriaal en benodigheden dus bijhorend zijn er ook 90k kosten gemaakt (alsook paar projectjes die tegen geslaan zijn waar ik geen kloten aan verdiend heb).

Dusja voorlopig 35k winst pre taxes, making minimum wage :rofl: :rofl:

Maar allé, volgend jaar hopelijk dezelfde omzet of meer met een pak minder kosten. Ik heb het laatste jaar maximaal geprofiteerd van de 125% corona aftrek, dus dat is mooi meegenomen.

Toch een goed jaar geweest so far en nog veel mogelijkheid om te verbeteren qua omzet. Ik begin meestal maar tegen 9u nadat de kleine naar school is en 2 keer per week als madam de late heeft ga ik die om 15u30 al halen.

Als hij wat groter is kan hij in de opvang en kan ik weer wat extra werk verzetten.

Natuurlijk heel vaak 's avonds wel bezig nog op pc met facturatie, offertes en dit en dat zoals iedereen.

Maar alle, nu zegt uw boekhouder dat ge toch een vennootschap moet maken, en nu verkoopt ge nog altijd fabeltjes daar rond
De frustraties van 5 jaar lang iedere maand 500+ EUR teveel belastingen te betalen?
Zopas mijn doel qua omzet overschreden voor dit jaar hoera!

Mijn eerste jaar volledig hoofdberoep zit nu op 125k, hopelijk nog de 150k halen dit jaar.
Dan heb ik toch weer een zeer mooie stijging in vergelijking met vorig jaar +/- 80k

Veel geinvesteerd wel weer dit jaar in machines, werkmateriaal en benodigheden dus bijhorend zijn er ook 90k kosten gemaakt (alsook paar projectjes die tegen geslaan zijn waar ik geen kloten aan verdiend heb).

Dusja voorlopig 35k winst pre taxes, making minimum wage :rofl: :rofl:

Maar allé, volgend jaar hopelijk dezelfde omzet of meer met een pak minder kosten. Ik heb het laatste jaar maximaal geprofiteerd van de 125% corona aftrek, dus dat is mooi meegenomen.

Toch een goed jaar geweest so far en nog veel mogelijkheid om te verbeteren qua omzet. Ik begin meestal maar tegen 9u nadat de kleine naar school is en 2 keer per week als madam de late heeft ga ik die om 15u30 al halen.

Als hij wat groter is kan hij in de opvang en kan ik weer wat extra werk verzetten.

Natuurlijk heel vaak 's avonds wel bezig nog op pc met facturatie, offertes en dit en dat zoals iedereen.
Goed bezig!
Inderdaad, nog laatste maanden investeringsaftrek van 25% daarna terug naar 8% :)

Als je geen 5 jaar wacht moet je toch meer afgeven? Hij kan 3 jaar wachten maar dat is toch minimum aangeraden neen?

De berekening sprak over €700 netto verschil. Was dit de berekening als hij direct het eerste jaar zijn dividenden uitkeert?

Als je geen 5 jaar wacht moet je toch meer afgeven? Hij kan 3 jaar wachten maar dat is toch minimum aangeraden neen?

De berekening sprak over €700 netto verschil. Was dit de berekening als hij direct het eerste jaar zijn dividenden uitkeert?
Je moet de eerste keer 3 (nuja, als je wat slim bent 2 jaar en een beetje) jaar wachten. Vanaf dan kan je uw dividend gewoon jaarlijks betalen

Wat bedoel je dan met “Je moet de eerste keer 3 (nuja, als je wat slim bent 2 jaar en een beetje) jaar wachten”

Waarom zou het boekjaar 1 oktober stoppen? Ik moet nog 25 jaar werken hoor 😄

Terug
Bovenaan