Freelancers & Ondernemers

Wat bedoel je dan met “Je moet de eerste keer 3 (nuja, als je wat slim bent 2 jaar en een beetje) jaar wachten”

Waarom zou het boekjaar 1 oktober stoppen? Ik moet nog 25 jaar werken hoor 😄
Omdat je als je 1 april 2023 start en het eerste boekjaar stopt eind oktober 2023. Dan stopt het 3e boekjaar eind oktober 2025.
Dat is... 2,5 jaar na 1 april 2023. En dus geen 3 jaar.

Sorry voor de domme vraag maar waarom zou het eerste boekjaar in dat geval al stoppen na 7 maanden? Dat is toch altijd start + 12 maanden?

Sorry voor de domme vraag maar waarom zou het eerste boekjaar in dat geval al stoppen na 7 maanden? Dat is toch altijd start + 12 maanden?
Nee. Dat is dus niet altijd zo ;). Je kan dat kiezen:

Snel gerekend;
Eenmanszaak
omzet: 100.000
kosten: -20.000
sociale bijdragen: -13500
personenbelasting: -27000
= netto 39500 / 12 = 3291 per maand

Vennootschap
A. uit vennootschap
omzet: 100.000
kosten: -20.000
extra kosten vennootschap: -2500
loon -45000
vennootschapsbelasting + roerende voorheffing: -10400
netto dividend: 22100 / 12 = 1841

B. uit privé

loon: 45000
sociale bijdragen: - 7650
personenbelasting: - 11500
= netto 25850 / 12 = 2154

a+ b : 1841 + 2154 = 3995 per maand

Dus 700 netto meer per maand (zonder rekening te houden met extra fiscale optimalisaties)
Ok, als dit een beetje klopt (en ik wil jou niet in twijfel trekken). Dan is dit wel ff schrikken, en f*cking jammer dat we al zoveel jaar als een eenmanszaak aan het werken zijn. Maar we hadden nu eenmaal de centen nodig voor onze bouw...

Jou berekening van eenmanszaak klopt wel vrij goed. We schrijven nu maandelijks 2300 over naar privé rekening, en op het eind van het jaar na extra voorafbetaling en sociale bijdragen om bijna effen uit te komen, schiet er vaak 8 à 10000 over...

Ze kunnen perfect leven met het inkomen van de partner...
Dus je kan de berekening nog anders gaan maken dat er helemaal geen loon wordt uitgekeerd.
Ik heb een vennootschap in bijberoep en keer mezelf ook niets uit omdat ik ruim toekom met mijn hoofdberoep.
Cijfers ivm Ghisalo zijn nog iets meer omzet en iets minder kosten en kan me vanaf '25 een goeie 55-60k beginnen uitkeren jaarlijks.
Dus er kan nog geoptimaliseerd worden.
Klopt. In principe hebben we dit loon niet nodig, tenzij we eens een tegenslag hebben.
Maar ik dacht dat er altijd een minimum was dat je jezelf moest uitbetalen...
Onze kosten zijn ook maar beperkt. Vanaf volgend jaar gaan we ook sneller eens een nieuwe GSM of computer kopen.
Op de nieuwe wagen zijn we al een jaartje aan het wachten (gelukkig kregen we een "testrit" van voorlopig 2 maanden om de periode te overbruggen).

Qua optimaliseren bedoel je waarschijnlijk ook IPT, en VAPZ met vennootschap betalen enzo?

Het is 3 boekjaar wachten. Je kan uw eerste boekjaar verkorten en maar een half jaar laten duren.
Aah, onze vorige boekhouder zei ons destijds dat het handiger was om halfweg het jaar ergens over te schakelen naar vennootschap. Misschien dat dit de reden was.

Nee. Dat is dus niet altijd zo ;). Je kan dat kiezen:
Enorm bedankt hiervoor!

Zopas mijn doel qua omzet overschreden voor dit jaar hoera!

Mijn eerste jaar volledig hoofdberoep zit nu op 125k, hopelijk nog de 150k halen dit jaar.
Dan heb ik toch weer een zeer mooie stijging in vergelijking met vorig jaar +/- 80k

Veel geinvesteerd wel weer dit jaar in machines, werkmateriaal en benodigheden dus bijhorend zijn er ook 90k kosten gemaakt (alsook paar projectjes die tegen geslaan zijn waar ik geen kloten aan verdiend heb).

Dusja voorlopig 35k winst pre taxes, making minimum wage :rofl: :rofl:

Maar allé, volgend jaar hopelijk dezelfde omzet of meer met een pak minder kosten. Ik heb het laatste jaar maximaal geprofiteerd van de 125% corona aftrek, dus dat is mooi meegenomen.

Toch een goed jaar geweest so far en nog veel mogelijkheid om te verbeteren qua omzet. Ik begin meestal maar tegen 9u nadat de kleine naar school is en 2 keer per week als madam de late heeft ga ik die om 15u30 al halen.

Als hij wat groter is kan hij in de opvang en kan ik weer wat extra werk verzetten.

Natuurlijk heel vaak 's avonds wel bezig nog op pc met facturatie, offertes en dit en dat zoals iedereen.
Die 90k zal wel afgeschreven worden, u winst zal wel hoger liggen he.

Hoe zou de fiscus reageren als ik mijn camionette weg doe en een Tesla + gesloten remorque koop? 😬

Das soms iets waar ik over nadenk omdat aangezien ik een camionette nodig heb anders nooit eens een dikke kar ga hebben 😂

Puur hypotetisch, kan dat toch nog niet betalen :p

Sinds mei gestart als fulltime freelance mechanical engineering consultant, dayrate van €475 tot €525 afhankelijk van de klant, 12 jaar ervaring. (Tegenover de dayrate staan gemiddeld 9 werkuren) Heb het gevoel dat ik aan de onderkant van de prijsvork zit. Iemand advies?

Sinds mei gestart als fulltime freelance mechanical engineering consultant, dayrate van €475 tot €525 afhankelijk van de klant, 12 jaar ervaring. (Tegenover de dayrate staan gemiddeld 9 werkuren) Heb het gevoel dat ik aan de onderkant van de prijsvork zit. Iemand advies?

Wat houdt die opdracht in? Tekenen in inventor? Of eerder als technieker/mechanieker. Welke vooropleiding? Welk tussenbureau? Welke sector als eindklant?

Wat houdt die opdracht in? Tekenen in inventor? Of eerder als technieker/mechanieker. Welke vooropleiding? Welk tussenbureau? Welke sector als eindklant?
De functies waarvoor klanten beroep doen op mijn diensten zijn, mechanical design (Inventor)/project engineer/ project manager. Meestal een mix van de 3 met de nadruk op het design. Ondertussen heb ik een 5-tal klanten voor middellange termijn opdrachten.(+-2dagen/week over een periode van +-5maand) Tot nu toe heb ik steeds rechtstreeks gewerkt zonder tussen bureau's. Klanten zijn industriele KMO bedrijven, de projecten zijn onrechtstreeks vaak voor multinationals.

Werkte je daarvoor in loondienst?
Dan kan

Ik hoor netto ratio van 67%. En na 1 jaar zijn de fondsen beschikbaar ... Dit voordeel weegt niet op tegen liquidatiereserve? VVPRbis is geen optie bij mij.
Ik hoor ook ratio's van 65%, ik hoor ook administratiekosten overal die niet altijd mee verrekend zitten, ik hoor ook problemen met bezoldigingstheorie :)
Liquidatiereserve is 69,09% maar wel een wachttijd van 5 jaar natuurlijk (je kan er sneller aan via een lening tussen vennootschap en bedrijfsleider)

Ik hoor ook ratio's van 65%, ik hoor ook administratiekosten overal die niet altijd mee verrekend zitten, ik hoor ook problemen met bezoldigingstheorie :)
Liquidatiereserve is 69,09% maar wel een wachttijd van 5 jaar natuurlijk (je kan er sneller aan via een lening tussen vennootschap en bedrijfsleider)
Klopt, het telt niet mee voor pensioen/IPT. De kosten zijn nogal onduidelijk. Het blijft een beetje een "louche" oplossing, terwijl er een quasi perfect alternatief bestaat...

Terug
Bovenaan