Freelancers & Ondernemers

Iemand goede ervaringen met SBB (boekhoudkantoor)? Ben op zoek naar een nieuwe boekhouder; maandag start mijn eerste contract en de vennootschap is nog steeds niet opgericht, ondanks dat ik mijn boekhouder meermaals heb aangegeven dat de BV op tijd opgericht moest zijn zodat ik in orde kon zijn met mijn verzekeringen.

Vraag me af of ik wettelijk gezien in orde ben, volgens de juriste van mijn tussenpartij is dit geen probleem en wordt er wel vaker gewerkt met ondernemingen in oprichting, maar langs de andere kant lees ik dat je moet aangesloten zijn bij een SVF voor de aanvang van de activiteiten.
Ik ben bij SBB geweest voor zo'n kennismakingsgesprek. Waren vriendelijk maar 1000+ EUR per jaar voor een simpele boekhouding voor een eenmanszaak was te veel van het goede.

@Jackerath Op die manier ben ik eigenlijk bij mijn huidige boekhouder terecht gekomen :p. Ik snap je punten ivm. een keten maar ik zie daar eigenlijk evenzeer voordelen in: collega's waar je beroep op kan doen en vooral verantwoording moeten afleggen. Net gebeld en heb er wel een goed gevoel bij, volgende week intake gesprek.

@Lifen voor een eenmanszaak lijkt met dat idd wel aan de hoge kant. Ik kreeg als richtlijn ongeveer €3000 per jaar voor een BV. Was in lijn met mijn verwachtingen (huidige is €220/maand).

Iemand goede ervaringen met SBB (boekhoudkantoor)?

Mijn enige ervaring ermee is dat ik tussen 2016 en eerder dit jaar al meerdere keren via email vertrouwelijke info door heb gekregen die aan een naamgenoot van mij was gericht die daar blijkbaar klant is - ik ben dus geen klant. Elke keer aangegeven maar heeft dus 6 jaar al geduurd om dat recht te zetten (als het ondertussen effectief al rechtgezet is, wat nog moet blijken...).

VInd ik nogal onprofessioneel en voor mij een reden om mijn business daar niet heen te brengen.

Klopt, zo een groter kantoor (keten) lijkt me vooral nuttig voor een KMO. Die hebben een al wat complexere boekhouding, hoger volume en dat kan een klein kantoor niet altijd aan. Als freelancer zou ik daar nooit gaan, zal inderdaad onpersoonlijke aanpak zijn maar vooral ook heel wat verloop onder het personeel, waardoor je misschien iedere paar jaar een andere dossierverantwoordelijke krijgt die dan ook weer niets van je dossier kent enzo voort.

Mijn enige ervaring ermee is dat ik tussen 2016 en eerder dit jaar al meerdere keren via email vertrouwelijke info door heb gekregen die aan een naamgenoot van mij was gericht die daar blijkbaar klant is - ik ben dus geen klant. Elke keer aangegeven maar heeft dus 6 jaar al geduurd om dat recht te zetten (als het ondertussen effectief al rechtgezet is, wat nog moet blijken...).

VInd ik nogal onprofessioneel en voor mij een reden om mijn business daar niet heen te brengen.
Yup, snap ik. Heb je dan ook dezelfde Gmail ofzo? Gek dat ze jouw mail in die klant zijn dossier hebben staan :D.

Klopt, zo een groter kantoor (keten) lijkt me vooral nuttig voor een KMO. Die hebben een al wat complexere boekhouding, hoger volume en dat kan een klein kantoor niet altijd aan. Als freelancer zou ik daar nooit gaan, zal inderdaad onpersoonlijke aanpak zijn maar vooral ook heel wat verloop onder het personeel, waardoor je misschien iedere paar jaar een andere dossierverantwoordelijke krijgt die dan ook weer niets van je dossier kent enzo voort.

Mijn eisen voor een boekhouder liggen eigenlijk helemaal niet hoog: correct tarief, binnen redelijke termijn kunnen antwoorden op mijn vragen en mij bijstaan voor fiscale optimalisatie. Als die mensen competent en efficiënt zijn maakt het mij echt niet echt of ze mij aanspreken met "Beste" of bij voornaam. :D

Kreeg hier net de onroerende voorheffing binnen. Aangezien mijn vennootschap kantoor huurt van onze privéwoning: valt er ook een deel van de voorheffing door de vennootschap te betalen? Of ben ik dan te ver aan het pushen?

Kreeg hier net de onroerende voorheffing binnen. Aangezien mijn vennootschap kantoor huurt van onze privéwoning: valt er ook een deel van de voorheffing door de vennootschap te betalen? Of ben ik dan te ver aan het pushen?
Dat kan, ik doe dit a rato het beroepsmatige percentage zoals aangegeven in de aangifte personenbelasting.
Net zoals voor de brandverzekering trouwens.

Dat kan, ik doe dit a rato het beroepsmatige percentage zoals aangegeven in de aangifte personenbelasting.
Net zoals voor de brandverzekering trouwens.
Ik dacht dat de huurprijs die de vennootschap betaald aan de prive (gaat bij mij via rekening courant) sowieso werd berekend op percentage oppervlakte op basis van het KI. Ale mijn boekhouder moest KI toch weten om dat +- te bepalen.

Effe vraagje ivm auteursrechten: vorige projecten schreef ik test code, dus kwam wel in aanmerking vond ik.
Nu ben ik een project gestart als test architect. Tot nog toe geen code geschreven.
Visie en beleid uitzetten, presentaties, etc.
Komt niet echt in aanmerking voor auteursrecht neem ik aan. Wat denken jullie?

Effe vraagje ivm auteursrechten: vorige projecten schreef ik test code, dus kwam wel in aanmerking vond ik.
Nu ben ik een project gestart als test architect. Tot nog toe geen code geschreven.
Visie en beleid uitzetten, presentaties, etc.
Komt niet echt in aanmerking voor auteursrecht neem ik aan. Wat denken jullie?
Ik denk het niet idd. Ik zou het in elk geval niet doen.

Akkoord bij hogere taxaties dat het dan eventueel voordeliger zal zijn. Tenzij men aan dat VAA begint te prutsen :)

Bij pensioen kan je natuurlijk ook gaan voor liquidatiereserves met 0% eindtaxatie.
Netto hou je dan bijna 73% over.

Ik was net een artikel aan het lezen over IPT versus liquidatiereserve:
https://www.asekura.be/nl/info/wat-is-voordeliger-een-ipt-of-een-liquidatiereserve/
Er staat een enorme fout in hun berekening van liquidatiereserve, wie vindt de fout? :)
Misschien een domme vraag: maar IPT en liquidatiereserve kan je toch niet helemaal vergelijken?
Ze spreken daar over backservice. Dat kan je toch slechts 1x doen?
En dan nog: hangt er van af of je daarvoor al pensioensparen hebt gedaan, toch?
Voor de jaren na die backservice is je IPT toch beperkt door het loon dat je jezelf uitkeert.
Zo heb ik het toch allemaal begrepen, dus ik snap deze vergelijking echt niet goed.

Misschien een domme vraag: maar IPT en liquidatiereserve kan je toch niet helemaal vergelijken?
Ze spreken daar over backservice. Dat kan je toch slechts 1x doen?
En dan nog: hangt er van af of je daarvoor al pensioensparen hebt gedaan, toch?
Voor de jaren na die backservice is je IPT toch beperkt door het loon dat je jezelf uitkeert.
Zo heb ik het toch allemaal begrepen, dus ik snap deze vergelijking echt niet goed.
Backservice kan ook gespreid worden omdat soms de boekhoudkundige winsten het maximale bedrag niet toelaten...
Daarnaast kan je ook uw jaarlijkse (maximale) premie vergelijken met een IPT hé.

Backservice kan ook gespreid worden omdat soms de boekhoudkundige winsten het maximale bedrag niet toelaten...
Daarnaast kan je ook uw jaarlijkse (maximale) premie vergelijken met een IPT hé.
Je spreidt dat zelfs best, simpelweg omdat het een belegging is en je anders met een enorme injectie op een bepaald punt in de markt hebt.

Ja ok, dat is niet meer dan logisch natuurlijk.
Maar eenmaal die backservice volgestort is, kan je toch IPT niet meer gebruiken om je winst goedkoper uit te keren.
Ik stort nu nog maandelijks 605€ in IPT, meer mag niet met het loon dat ik mezelf uitkeer.
Wat bedoel je hiermee? Welke premie?

Iemand goede ervaringen met SBB (boekhoudkantoor)? Ben op zoek naar een nieuwe boekhouder; maandag start mijn eerste contract en de vennootschap is nog steeds niet opgericht, ondanks dat ik mijn boekhouder meermaals heb aangegeven dat de BV op tijd opgericht moest zijn zodat ik in orde kon zijn met mijn verzekeringen.

Vraag me af of ik wettelijk gezien in orde ben, volgens de juriste van mijn tussenpartij is dit geen probleem en wordt er wel vaker gewerkt met ondernemingen in oprichting, maar langs de andere kant lees ik dat je moet aangesloten zijn bij een SVF voor de aanvang van de activiteiten.

Ik zit bij SBB. Ervaringen zijn goed, als ik bel krijg ik meestal snel antwoord. Heb 2 toegewezen aanspreekpunten (boekhouder + hulp).

Ben wel te spreken over hun digitalisatie. Ze hebben de nodige portalen en apps (ik denk Exact onder eigen naam). En kan dus alles via de app opladen, en heb enkele custom e-mail adressen (aankoop, etc) waarmee ik de nodige forwardings kan opzetten. Ook hun facturatie-software werk heel goed.

Dat gemak is me wel wat extra waard (als ik men collega's nog manueel bundeltjes zie maken).

Die dingen ga je zeker wel bij kleinere boekhouders ook vinden natuurlijk, vergt wat zoekwerk dan.

Het jammere aan boekhoudkantoren is dat je kost nogal afhangt van de "snelheid" van je dossierbeheerder. Mijn vrouw werkt op een accountancy kantoor (600+ werknemers verspreid over de verschillende diensten) waarbij het heel duidelijk is wie de goede/efficiënte/snelle collega's zijn en wie de minder goede/minder efficiënte/tragere collega's zijn... Er zijn daar klanten die bvb. per kwartaal 2.000 EUR betalen maar plots 2.500 EUR à 3.000 EUR betalen puur door een switch van dossierbeheerder voor exact dezelfde job. Dat is iets waar ik persoonlijk niet goed tegen zou kunnen... Wordt vaak geprotesteerd en dan wordt daar een mouw aan gepast, 9 van de 10 gaat die facturatie gewoon netjes door.

Het jammere aan boekhoudkantoren is dat je kost nogal afhangt van de "snelheid" van je dossierbeheerder. Mijn vrouw werkt op een accountancy kantoor (600+ werknemers verspreid over de verschillende diensten) waarbij het heel duidelijk is wie de goede/efficiënte/snelle collega's zijn en wie de minder goede/minder efficiënte/tragere collega's zijn... Er zijn daar klanten die bvb. per kwartaal 2.000 EUR betalen maar plots 2.500 EUR à 3.000 EUR betalen puur door een switch van dossierbeheerder voor exact dezelfde job. Dat is iets waar ik persoonlijk niet goed tegen zou kunnen... Wordt vaak geprotesteerd en dan wordt daar een mouw aan gepast, 9 van de 10 gaat die facturatie gewoon netjes door.
Ons kantoor (en sommige andere) werken met een afgesproken forfaitaire prijs.
Op deze manier weet je op voorhand wat het u gaat kosten, moet je niet bang zijn om eens extra te mailen of te bellen.

Wat betreft dossierbeheerder kan ik alvast zeker bevestigen.
De ervaren dossierbeheerders werken een volledig dossier soms dubbel zo snel af...

Terug
Bovenaan