Freelancers & Ondernemers

Gisteren iemand mij verteld dat liquidatie reserve ook niet zou blijven bestaan.
Iemand nog iets van opgevangen? Zelf nog geen research of navraag gedaan.

Gisteren iemand mij verteld dat liquidatie reserve ook niet zou blijven bestaan.
Iemand nog iets van opgevangen? Zelf nog geen research of navraag gedaan.
Dat zou me toch verwonderen. Als ze het voordelig uitkeren van kapitaal volledig aan banden gaan leggen krijg je weer van die uitwassen zoals alles in kosten brengen.

Zitten hier mede BeyondGamers uit regio zuid West-Vlaanderen die mij een sterke en correcte boekhoud(st)er kunnen aanraden? Ik wil graag een verkennend gesprek om als IT freelancer mijn opties te bekijken.

Ik zoek vooral: goede startersbegeleiding, proactieve medewerking en een klein beetje modern (bonnetje scannes via een app, niet alles op papier meer, ...) en wil hier dan ook graag de extra prijs voor betalen.
Laat gerust jouw bevindingen na (en liefst ook de contactgegevens van de boekhoud(st)er :) )
Ik heb je een PB gestuurd!

Dat zou me toch verwonderen. Als ze het voordelig uitkeren van kapitaal volledig aan banden gaan leggen krijg je weer van die uitwassen zoals alles in kosten brengen.
Meer kosten inbrengen is toch geen alternatief voor uitkeren aan voordelig tarief.

Blijkbaar willen ze de kleine zelfstandige serieus gaan pluimen, was natuurlijk te verwachten want er is dan ook niemand in de regering die voor hun wil opkomen.

Meer kosten inbrengen is toch geen alternatief voor uitkeren aan voordelig tarief.

Blijkbaar willen ze de kleine zelfstandige serieus gaan pluimen, was natuurlijk te verwachten want er is dan ook niemand in de regering die voor hun wil opkomen.
Zoals altijd bij dit soort veranderingen, gaat dat weer een verschuiving geven naar andere mechanisme. Mijn eerste gok is waranten momenteel. En dan binnen een paar jaar is er weer eens een politicus die zegt "die arme kleine zelfstandige" en dan gaat er weer een verlaging van andere belastingen komen.
En zo blijft die cirkel altijd rond gaan.

Is Bouchez niet zowat de enige die dat wel doet?

Van de Vlaamse kant verwacht je traditioneel dezelfde reactie van de Open-VLD maar die is verbasterd in een links liberaal gedrocht die niet meer weet waar ze voor staan, Verhofstadt I was er niks tegenover.
Was dat niet dé grote belofte van Lachaert tijdens zijn campagne in de voorzittersverkiezingen, een donkerblauwe koers varen?

Blijft doodjammer, moesten ze terug de donkerblauwe koers opvaren geloof ik echt in een revival. Een voorzitter met ballen zoals Conner Rousseau zou hun deugd doen.
Dat klopt, maar momenteel is dat gewoon een heel zielige partij die enkel meedoet op de postjes te pakken.

Ik moet momenteel 1200 euro betalen voor Xerius voor 2200 netto loon en nen maat van mij 1900 euro terwijl hij maar 1850 netto loon uitkeert.. Hoe kan dit?

Ik moet momenteel 1200 euro betalen voor Xerius voor 2200 netto loon en nen maat van mij 1900 euro terwijl hij maar 1850 netto loon uitkeert.. Hoe kan dit?
Dat kan liggen aan de basis waarop je sociale bijdragen berekent worden. Mijn boekhouder heeft dat onlangs nog aangepast voor mij waardoor ik nu ook plots een heel stuk meer betaal terwijl mijn loon hetzelfde is.

Dat kan liggen aan de basis waarop je sociale bijdragen berekent worden. Mijn boekhouder heeft dat onlangs nog aangepast voor mij waardoor ik nu ook plots een heel stuk meer betaal terwijl mijn loon hetzelfde is.
Ik heb het eens berekend op Xerius website (jaarinkomen van mei tot december, aangezien ik net gestart ben) en het komt overeen met wat ik betaal. Misschien dat volgend jaar meer zal zijn als het berekend wordt op een volledig jaar?

Die sociale bijdragen zijn bij mij (via Liantis) herberekend na mijn eerste jaren. Ik heb dan later nog een correctie moeten betalen omdat ik de eerste jaren te weinig betaalde.

Iemand goede ervaringen met SBB (boekhoudkantoor)? Ben op zoek naar een nieuwe boekhouder; maandag start mijn eerste contract en de vennootschap is nog steeds niet opgericht, ondanks dat ik mijn boekhouder meermaals heb aangegeven dat de BV op tijd opgericht moest zijn zodat ik in orde kon zijn met mijn verzekeringen.

Vraag me af of ik wettelijk gezien in orde ben, volgens de juriste van mijn tussenpartij is dit geen probleem en wordt er wel vaker gewerkt met ondernemingen in oprichting, maar langs de andere kant lees ik dat je moet aangesloten zijn bij een SVF voor de aanvang van de activiteiten.

Uiteindelijk moet het vooral goed klikken met de boekhouder tijdens het kennismakingsgesprek. Als je gevoel niet goed zit, o.a. omdat ze niet modern of professioneel werken, moet je er niet mee in zee gaan.

Met SBB heb ik geen ervaring, maar ik zie wel dat dat een keten is. Dat is een nadeel in mijn ogen, en enkel een zeer goed kennismakingsgesprek kan dat vooroordeel nog omkeren. Ik ben zelf op gesprek geweest bij een ander groot kantoor met meerdere vestigingen, en het gevoel was er eerder koud en afstandelijk. Ik was gewoon freelancer nummer 2073 voor die mannen.

Ik zou dus eerder zelf iemand zoeken en eventueel een selectie in de streek maken op basis van Google reviews, en dan beslissen op basis van aanpak en het gesprek.

Terug
Bovenaan