Freelancers & Ondernemers

Het LR is die 36363 en daar moet de 5% afgetrokken worden, ze trekken die ’10%’ er twee keer van af.
eindbedrag moet 34544 zijn

of zo wordt het toch bij mij gedaan
Dit is inderdaad correct, 36.363,64 * 5% = 1818,18
36.363,64 - 1818,18 = 34545,46 (als je op 100k winst wilt weten x2 = 69090,92 of 69,09% overhouden...).
Heel die verzekeraar zijn berekening valt zo in het water :)

@anders. bij stopzetting van vennootschap moet je die 5% ook niet betalen dus dan hou je netto 72,73% over.

Inderdaad, altijd die fameuze bezoldigingstheorie...
Op dezelfde manier worden tegenwoordig ook veel tweede verblijven op de vennootschap verworpen.

Trouwens toevallig dat bij het onderzoek van een verzekeraar de IPT er als beste uitkomt, is dat effectief zo?
Het is maar hoe je tovert met uw cijfertjes hé.
Liquidatiereserve werd al 3454,54 EUR onderschat, berekening van het samengestelde rendement klopt volgens mij ook niet?
Lopende kosten bij IPT worden ook nergens in rekening gebracht.

In navolging van het artikel dat hier eerder deze week werd geplaatst, van de site van minister Vincent Van Peteghem, zet ik hier graag ook even deze update van gisteren : https://vanpeteghem.belgium.be/nl/c...n-om-gezinnen-alleenstaanden-en-ondernemingen

lees o.a.
Het fiscaal stelsel van auteursrechten wordt hervormd om fraude en misbruik uit het systeem te halen. Zo waren de aangiften in de personenbelasting de jongste tien jaar vertienvoudigd. Vanaf 2024 wordt het systeem hervormd en beschermd voor de beroepscategorieën die er écht recht op hebben

Het is hier al paar keer over index gesproken geweest maar hoeveel en op wat wordt dat berekend? Is dat een % op dagtarief?

Ik zou indexering willen bespreken maar in huidige situatie wil ik ook niet te duur zijn.

Werkbonus grootste gezever ooit, verhoog belastingsvrije som gewoon. En dat men dat werkbonus ook nog eens moet aanvragen vergemakkelijkt het zaak toch niet.

Ik zie nergens in die hele verslag dat ze iets gedaan hebben of gaan doen voor de alleenstaande werkende mens behalve in de titel. Triest elke jaar het zelfde liedje…

Klein vraagje.
Stel dat iemand een liquidatiereserve aanmaakt en dan beslist om zijn activiteiten stop te zetten.
Als ik het goed begrijp betaal je dan geen vijf percent meer.

Wat staat in de weg om dit te doen en achteraf opnieuw een vennootschap op te richten?
Kan dit zomaar?

Klein vraagje.
Stel dat iemand een liquidatiereserve aanmaakt en dan beslist om zijn activiteiten stop te zetten.
Als ik het goed begrijp betaal je dan geen vijf percent meer.

Wat staat in de weg om dit te doen en achteraf opnieuw een vennootschap op te richten?
Kan dit zomaar?
Waarschijnlijk. Maar tenzij die reserves gigantisch zijn, lijkt het me niet interessant met alle kosten en rompslomp die erbij komt.

Rommelen in de marge :)

Quote van SBB.be: "Opgelet! Als je je vennootschap ontbindt louter om de liquidatiereserves uit te keren aan 0% en vervolgens richt je een nieuwe vennootschap op met exact dezelfde activiteit en dezelfde personen, dan wordt dit door de fiscus beschouwd als een fiscaal misbruik. Dat kan je dus maar beter vermijden."

Lijkt me ook logisch :p. Dan heb je ook echt geen grote reserves nodig om die kosten eruit te halen hoor.

Als het over echt grote bedragen gaat kan je dan geen holding oprichten en die reserves overzetten naar allerlei lege vennootschappen?

Kan ik hier wat tips krijgen over hoe het best onderhandeld kan worden over een allereerste freelance contract? Bericht via PB mag.
Wat moet er zeker in zo'n contract staan, rate,...? Bedankt :)

Het is hier al paar keer over index gesproken geweest maar hoeveel en op wat wordt dat berekend? Is dat een % op dagtarief?

Ik zou indexering willen bespreken maar in huidige situatie wil ik ook niet te duur zijn.
Ik heb hier al gelezen dat je de agoria index zou kunnen gebruiken. Momenteel zelf van klant aan het wisselen en aan het onderhandelen.

Ik heb hier nu vandaag ook wel iets voor wat ik niet zag aankomen. Klant heeft me een job aangeboden in loondienst, director functie met echt wel een serieus loon + voorwaarden.. ik twijfel eigenlijk om dat gewoon aan te nemen.. wat is er bij jullie nodig om overstag te gaan het zelfstandig statuut op te geven en terug in loondienst te gaan werken?

Ik heb hier nu vandaag ook wel iets voor wat ik niet zag aankomen. Klant heeft me een job aangeboden in loondienst, director functie met echt wel een serieus loon + voorwaarden.. ik twijfel eigenlijk om dat gewoon aan te nemen.. wat is er bij jullie nodig om overstag te gaan het zelfstandig statuut op te geven en terug in loondienst te gaan werken?
Ik denk dat je in de eerste plaats moet kijken naar je carrière, dan pas naar de verloning. Zie je jezelf op lange termijn lid van het directieteam worden van dat bedrijf? Heb je daar zin in?
Of hou je net van het zelfstandig/freelance bestaan, waarbij je vrij bent om je opdrachten te selecteren en eventueel te combineren, meer of minder te werken, naar marktwaarde voor je diensten betaald te worden, ... ?

Als je daar duidelijkheid over krijgt, kan je de verloning met elkaar vergelijken. De verschillen tussen de vennootschapsfiscaliteit en de personenbelasting manifesteren zich echter vooral bij hoge inkomens. Het lijkt me moeilijk om een hogere nettoverloning te krijgen door terug in loondienst te gaan. Voor je carrière (en toekomstperspectieven, ook financieel) kan het wel de betere keuze zijn.

Alleen al het feit dat ik terug voor een 'baas' zou moeten werken en vast hang aan een dikke twintig dagen verlof per jaar is voor mij een reden om het niet te doen.

En is een freelance versie van die job een optie? ;) Managementvennootschappen genoeg op dat niveau...

En is een freelance versie van die job een optie? ;) Managementvennootschappen genoeg op dat niveau...

Ja, hier is er zo een "freelancer" die al 30 jaar bij de zelfde firma zit in het Antwerpse. Plots staat die zijn managementvennootschap hier met maatschappelijke zetel op een vakantievilla, die ze dan heel verbouwd hebben tot 3 vakantiehuizen, na afloop van de werken was die maatschappelijke zetel weer weg. Beetje research gedaan en die kerel blijkt al 30 jaar voor het zelfde bedrijf te werken.

In Hr is dat ook een gangbare praktijk.

Zitten hier mede BeyondGamers uit regio zuid West-Vlaanderen die mij een sterke en correcte boekhoud(st)er kunnen aanraden? Ik wil graag een verkennend gesprek om als IT freelancer mijn opties te bekijken.

Ik zoek vooral: goede startersbegeleiding, proactieve medewerking en een klein beetje modern (bonnetje scannes via een app, niet alles op papier meer, ...) en wil hier dan ook graag de extra prijs voor betalen.
Laat gerust jouw bevindingen na (en liefst ook de contactgegevens van de boekhoud(st)er :-) )

Terug
Bovenaan