Enige risico is dan dat je 4 jaar moet wachten vooraleer je er deze kan uithalen. Dat is 4 jaar rendement dat je mist ofwel 31% groei, dat is niet niks natuurlijk.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Debet rekeningcourant aan netto 1%Enige risico is dan dat je 4 jaar moet wachten vooraleer je er deze kan uithalen. Dat is 4 jaar rendement dat je mist ofwel 31% groei, dat is niet niks natuurlijk.

Ik ben niet mee?Debet rekeningcourant aan netto 1%![]()
Is geld opnemen uit je vennootschap via rekening courant maar aan 1%?Debet rekeningcourant aan netto 1%![]()
Dit enige aanvullingen; bruto rente is vast gelegd volgens KB/WIB 92 (ART.18 §3) +- 2,60%.Je kan je te verwachten dividenduitkering als lening toekennen aan uw prive aan 1% rente per jaar als je geen 4 jaar wil wachten.
Als je uw vennootschap nog moet oprichten kan je ook wat spelen met boekjaren, om sneller aan uw 3de boekjaar te komen.
Bv:
vennootschap opgericht in april met einde boekjaar per 30 juni -> boekjaar 1
In juli statuten aanpassen en einde boekjaar aanpassen van 30 juni naar 31 december. 1 juli tem 31 december -> boekjaar 2
vanaf 1 januari zit je in het boekjaar 3, eventueel kan je dan al reeds een interim dividend uitkeren onder vvpr bis.
Je kan je te verwachten dividenduitkering als lening toekennen aan uw prive aan 1% rente per jaar als je geen 4 jaar wil wachten.
Als je uw vennootschap nog moet oprichten kan je ook wat spelen met boekjaren, om sneller aan uw 3de boekjaar te komen.
Bv:
vennootschap opgericht in april met einde boekjaar per 30 juni -> boekjaar 1
In juli statuten aanpassen en einde boekjaar aanpassen van 30 juni naar 31 december. 1 juli tem 31 december -> boekjaar 2
vanaf 1 januari zit je in het boekjaar 3, eventueel kan je dan al reeds een interim dividend uitkeren onder vvpr bis.
Dit enige aanvullingen; bruto rente is vast gelegd volgens KB/WIB 92 (ART.18 §3) +- 2,60%.
Maar omdat je die intrest betaald aan uw vennootschap, krijg je die intrest ook terug als extra winst.
2,60% x 32% (uw gemiddelde taxatievoet) = 0,83% netto privé kostprijs.
Ook aandacht vestigen als je nog bijkomende kredieten wilt afsluiten (woning, wagen, ...).
Sommige banken doen moeilijk over een debet rekeningcourant maar wij hebben bij onze huisbank nog geen enkel dossier hierdoor geweigerd gekregen.
Dit systeem is een lening aan gaan bij je vennootschap?Is dat voordeliger dan een lening aan te gaan bij je vennootschap?
Waarom? 1 van de weinig goede optimalisaties die er nog zijnIk zou mij een dikke fraudeur voelen moest ik dat doen.
Dit systeem is een lening aan gaan bij je vennootschap?
Waarom? 1 van de weinig goede optimalisaties die er nog zijn
Een verzekeraar heeft mij dat dan ook rooskleurig uitgelegd.. Wat ik ervan verstaan heb; bv ge spaart 5.000 in IPT jaarlijks via de zaak. Dan krijgt ge 60% van de belastingen privé terug? En als ge bv 5 jaar spaart en dus 25.000 hebt bijeen hebt gespaard, dan kon je dat geld van IPT gebruiken voor verbouwingen etc.. Klopt dat?Dat is inderdaad wat iedere verzekeringsmakelaar zegt maar volgende zaken worden minder uitvoerig besproken:
Premietaks: 4,40%
Eindtaxatie1: Riziv-bijdragen 3,55% + solidariteitsbijdragen
Eindtaxatie 2: 10% personenbelasting + gemeentebelasting
Instapkosten: ?%
Lopende kosten: ?%
En dan nog het meest nadelige:
- 80% regel waardoor je hoger brutoloon moet hebben
- pover rendement vergeleken met bv. een wereldtracker
In mijn eerste jaar heb ik ooit 5.000,00 EUR gestort in een IPT.
Ieder jaar krijg ik een overzicht van wat mijn belegging heeft opgebracht, veel te weinig vergeleken met trackers dusdood geld tot aan mijn pensioenleeftijd.
Oh, ik had het eerder over die lening.Een optimalisatie noem jij dat? Skippen naar boekjaar 3 op 6-7 maand tijd?
Je zou verdorie voor elk boekjaar 45k loon verplicht moeten opnemen!

Oh, ik had het eerder over die lening.
Het inkorten van uw boekjaren lijkt mij ook niet meteen voordelig want een notaris werkt spijtig genoeg ook niet gratis![]()
Veel werk voor weinig tot geen voordeelDaarom best beginnen met een CommV en nadien omvormen tot evt een BV.
Ook geen fraude aan want of je nu na 1j aan 15% kan uitkeren of na 3j 15%, inkomen voor de overheid blijft hetzelfde.
Het nadeel is dan wel dat je sneller aan boekjaar 4 zit en dus minimum 45k moet uitkeren om aan het verlaagd tarief te komen, ook sneller vennootschapsbijdrage te betalen.

Misschien belangrijk om weten, maar die 45k bezoldiging bevat ook uitgestelde bezoldiging (=VAPZ +IPT), voordelen alle aard die je voor je wagen, telefoon,... betaalt en zelfs mogelijks huurinkomsten.Even naar aanleiding van deze post een inschatting gemaakt. Geen auteursrechten in mijn scenario. Makes sense?
Kost per jaar Boekhouder € 1.500,00GSM € 1.000,00Internet en TV € 1.200,00Opleiding € 10.000,00Wagen € 15.000,00Tanken/electriciteitsinstallatie € 5.000,00Onderhoud wagen/inschrijving € 2.000,00Brutoloon € 3.750,00Werkgeversbijdrage € 937,50Brutoloon per jaar incl WGB € 56.250,00MC € 2.000,00Netto onkosten € 3.000,00Allerlei € 5.000,00VAPZ € 10.000,00VVPR € 30.000,00Totaal € 141.950,00 Totaal per jaar € 141.950,00Factureren per maand € 14.195,00Dagprijs € 709,75
Er is toch een verschil tussen een lening met vaste looptijd en de debet rekening courant? Ik dacht dat de rente bij die laatste merkelijk hoger ligt.Dit systeem is een lening aan gaan bij je vennootschap?
Je hebt gelijk, ik bedoel een leningEr is toch een verschil tussen een lening met vaste looptijd en de debet rekening courant? Ik dacht dat de rente bij die laatste merkelijk hoger ligt.

Die zin van die 60%, daar snap ik niks van?Een verzekeraar heeft mij dat dan ook rooskleurig uitgelegd.. Wat ik ervan verstaan heb; bv ge spaart 5.000 in IPT jaarlijks via de zaak. Dan krijgt ge 60% van de belastingen privé terug? En als ge bv 5 jaar spaart en dus 25.000 hebt bijeen hebt gespaard, dan kon je dat geld van IPT gebruiken voor verbouwingen etc.. Klopt dat?
Niet worst-case, het wordt sowieso verworpen. Dan heb je dus belegd in een suboptimaal fonds, met hoge kosten, ga je belast worden op de premie én ga je belast worden op de winst uit de belegging...
Waarom zou beleggen binnen de vennootschap de voorkeur hebben? Daar wordt de winst van beleggingen belast en privé niet...