Freelancers & Ondernemers

Dan zeg je gewoon tegen Cronos dat je al in gesprek bent met die eindklant.

Door via 2 partijen bij dezelfde klant te gaan horen kan je mogelijk tegen 3 schenen aanschoppen:
- de kleine recruiter die eerst was en nu het contract dreigt te verliezen
- de eindklant die niet in die spellekes betrokken wil worden
- indien 2 zou gebeuren: Cronos die een goede naam willen houden en niet wil dat er tegen de schenen van de eindklant wordt geschopt.

En dan nog maar te hopen dat die kleine recruiter jouw daar niet via Cronos wil plaatsen, want dan zijn de poppen helemaal aan het dansen.

Ik zou het raamcontract alleen maar samen tekenen met het gewone contract. Als elk detail afgesproken is dus. Het heeft volgens mij geen enkel voordeel (voor jou) om een raamcontract te tekenen als er geen ander contract langs staat.
Twee is het dus geworden. Cronos heeft "informeel" al gepolst bij eindklant en ze volgen het "first come first serve" principe en trekken zich dus terug. Nu heeft de HR van de eindklant bij de kleinere speler gevraagd wat de bedoeling was of ik op deze manier meer geld wou los krijgen ofzo. Wat niet het geval is want ik kreeg zelfs niets concreet van Cronos. Ondertussen heb ik verduidelijkt dat ik niet goed wist hoe verder te gaan.

Laatst bewerkt:
Hoeveel belasting betalen jullie jaarlijks?
Net mijn berekening gehad na eerste volledige jaar als zelfstandige, en was toch wel een stevige pil om te slikken (7k) te betalen).

Ik heb begin deze maand 96 000 euro belastingen betaald in personenbelasting voor het jaar 2020, het kan dus slechter.
Was voornamelijk door het opzetten van een goodwill van eenmanszaak naar vennootschap, maar het blijft toch zuur...

Conceptueel ben ik volledig mee, ik ga inderdaad een mooie winst draaien. Ga mezelf wel iets van dividend uitkeren om die personenbelasting te dekken dan, want ik had het inderdaad niet verwacht.

Werk jij dan met eenmanszaak ofzo, dat je zo zwaar in personenbelasting wordt belast?

Hier een BV (eerste jaren BVBA) en m'n personenbelasting is niet echt veel negatiever dan toen ik nog werknemer was. De vennootschapsbelasting op m'n winst is natuurlijk wel een deftige som geld, maar dat betekent natuurlijk dat er in de eerste plaats al winst is, en wordt dan ook betaald door de vennootschap. Voor een IT-er met weinig investeringen lijkt me dat dat geld meestal ook wel gewoon op je bedrijfsrekening beschikbaar zal zijn?

Werk jij dan met eenmanszaak ofzo, dat je zo zwaar in personenbelasting wordt belast?

Hier een BV (eerste jaren BVBA) en m'n personenbelasting is niet echt veel negatiever dan toen ik nog werknemer was. De vennootschapsbelasting op m'n winst is natuurlijk wel een deftige som geld, maar dat betekent natuurlijk dat er in de eerste plaats al winst is, en wordt dan ook betaald door de vennootschap. Voor een IT-er met weinig investeringen lijkt me dat dat geld meestal ook wel gewoon op je bedrijfsrekening beschikbaar zal zijn?
Ik had een eenmanszaak van december 2020 tot april 2021, dan geswitcht naar CommV. Mogelijks heeft die eenmanszaak een grote impact gehad, ik heb wat verduidelijking gevraagd. Betaal mezelf ook een iets hoger salaris (45k/jaar) op aanraden van boekhouder voor voordeligere tarieven belasting op eerste 100k winst, misschien dat dat ook meespeelt.

Ik had een eenmanszaak van december 2020 tot april 2021, dan geswitcht naar CommV. Mogelijks heeft die eenmanszaak een grote impact gehad

Ongetwijfeld. Alle winst die je op dat ogenblik opgebouwd hebt wordt in personenbelasting belast alsof het loon was (voor zover ik weet). Je betaalt dus snel op een groot deel al 50% belastingen.

Betaal mezelf ook een iets hoger salaris (45k/jaar) op aanraden van boekhouder voor voordeligere tarieven belasting op eerste 100k winst, misschien dat dat ook meespeelt.

Doe ik ook, dit zal niet de oorzaak zijn op zich.

Ik vermoed dat je winst van je eenmanszaak samen is geteld met je loon van mei tot en met december, en dat allemaal als inkomen in de personenbelasting is ingebracht en je dus een serieuze som te betalen belastingen heeft opgeleverd.

Ik zou wel vermijden om nu dividend uit te keren hoor, want dat zou dan aan 30% zijn? Daar lijken me toch betere constructies voor? Lening die je bij eerste uitkering dividend na 3 jaar (en dus aan 15%) terugbetaalt? µ
Zeker laten inlichten door je boekhouder.

Twee is het dus geworden. Cronos heeft "informeel" al gepolst bij eindklant en ze volgen het "first come first serve" principe en trekken zich dus terug. Nu heeft de HR van de eindklant bij de kleinere speler gevraagd wat de bedoeling was of ik op deze manier meer geld wou los krijgen ofzo. Wat niet het geval is want ik kreeg zelfs niets concreet van Cronos. Ondertussen heb ik verduidelijkt dat ik niet goed wist hoe verder te gaan.
Je moet toestemming geven om voorgesteld te worden. Het is ook gewoon eerlijker en professioneler om met de eerste partij verder te gaan die u heeft voorgesteld.

Ongetwijfeld. Alle winst die je op dat ogenblik opgebouwd hebt wordt in personenbelasting belast alsof het loon was (voor zover ik weet). Je betaalt dus snel op een groot deel al 50% belastingen.

Doe ik ook, dit zal niet de oorzaak zijn op zich.

Ik vermoed dat je winst van je eenmanszaak samen is geteld met je loon van mei tot en met december, en dat allemaal als inkomen in de personenbelasting is ingebracht en je dus een serieuze som te betalen belastingen heeft opgeleverd.

Ik zou wel vermijden om nu dividend uit te keren hoor, want dat zou dan aan 30% zijn? Daar lijken me toch betere constructies voor? Lening die je bij eerste uitkering dividend na 3 jaar (en dus aan 15%) terugbetaalt? µ
Zeker laten inlichten door je boekhouder.
Merci voor de feedback, zal zoiets zijn idd. Wacht nog op toelichting maar had er inderdaad eerst niet aan gedacht dat die eenmanszaak nog verrekend diende te worden.
Ga wel eens op zoek naar een proactievere boekhouder, die daar misschien een kleine heads up of advies rond had gegeven. Ik krijg enkel reactief feedback en verwacht toch net iets meer van een boekhouder die me 3k/jaar kost.

Ik heb begin deze maand 96 000 euro belastingen betaald in personenbelasting voor het jaar 2020, het kan dus slechter.
Was voornamelijk door het opzetten van een goodwill van eenmanszaak naar vennootschap, maar het blijft toch zuur...
Zoveel voordeel heeft verkoop van goodwill toch niet meer ... 33% + gemeentebelasting is niet goedkoper dan 32% in de vennootschap.

Ik hoor van collega's boekhouders die oplopen tot 6-7k / jaar
val daar van omver haha
Je hebt boekhouders die werken met een fixed fee maar dan vaker niet meer doen dan uw boekhouding bijwerken, spontaan weinig advies geven en voor bijkomende vragen zullen bij factureren. Als jij daarmee tevreden bent kan je de kosten drukken tot 2 à 3k/jaar, als je gaat doorvragen loopt de kost inderdaad aanzienlijk op. Je hebt dan evenzeer boekhouders die werken op regie (uurtje factuurtje) maar door doorgedreven automatisatie de pure verwerking kunnen beperkten en ruimte hebben om proactief te gaan informeren. Ik heb nu zelf een aanbod gekregen om vennoot te worden van een boekhoudkantoor in het 2de voorbeeld, klanten worden er aangespoord continu hun documenten op te laden, wekelijks worden de klanten hun dossiers bijgewerkt waardoor er kort op de bal wordt gespeeld qua rapportering en advisering. Omwille van dat succes zitten ze nu al maanden met een harde klantenstop, vandaar de vraag om het management te vervoegen.

Je hebt boekhouders die werken met een fixed fee maar dan vaker niet meer doen dan uw boekhouding bijwerken, spontaan weinig advies geven en voor bijkomende vragen zullen bij factureren. Als jij daarmee tevreden bent kan je de kosten drukken tot 2 à 3k/jaar, als je gaat doorvragen loopt de kost inderdaad aanzienlijk op. Je hebt dan evenzeer boekhouders die werken op regie (uurtje factuurtje) maar door doorgedreven automatisatie de pure verwerking kunnen beperkten en ruimte hebben om proactief te gaan informeren. Ik heb nu zelf een aanbod gekregen om vennoot te worden van een boekhoudkantoor in het 2de voorbeeld, klanten worden er aangespoord continu hun documenten op te laden, wekelijks worden de klanten hun dossiers bijgewerkt waardoor er kort op de bal wordt gespeeld qua rapportering en advisering. Omwille van dat succes zitten ze nu al maanden met een harde klantenstop, vandaar de vraag om het management te vervoegen.
Ga je in gaan op hun aanbod? En zat jij nu ook op een boekhoudkantoor?

Ga je in gaan op hun aanbod? En zat jij nu ook op een boekhoudkantoor?
Ik heb mijn ITAA titel maar freelance vandaag vooral intern. Ik ben evenzeer in running voor positie van accountancy director bij internationale speler. Ben er nog niet volledig uit. Als director in een internationale context zal ik van dag 1 een aanzienlijk hogere maandfee ontvangen maar in de grote internationale massa nog altijd 'een zeker nummer zijn', bij het boekhoudkantoor ben ik vennoot en heb ik van dag 1 aandelen van de groep en een zeker groeipotentieel (er is een actieve focus op groei door overnames en 1 van de vennoten gaat op korte termijn met pensioen).

Yep 620/dag. Finance en banking als DevOps.
Morgen Cronos laten weten dat ik voor de komende tijd bezet ben. Aller, als alles goed gaat eenmaal ik effectief begin :unsure:

Overdrijven is ook een hobby...

Wat betreft de radio zou ik toch maar oppassen dat je sabam en de billijke vergoeding niet op je dak krijgt daardoor:

Geen idee of daar op de achtergrond iets wordt doorgegeven.

Terug
Bovenaan