Freelancers & Ondernemers

Ik vraag me soms af hoeveel freelancers hier effectief op feestdagen werken.
Is dit een eigen keuze, of is dit altijd in overleg met de klant?
Zijn de vergoedingen dan 200%?
Ik werk alle feestdagen, gewoon aan 100%. Neem liever vakantie op wanneer ik dat zelf wil.
Heb wel het geluk dat ik flexibele klanten heb. Ik heb een commitment om minimaal 10 dagen te doen per maand voor 1 van mijn klanten, soms doe ik er eens 11 of 12 maar zit geen "controle" op. Soms is dat een feestdag extra, soms een zaterdag als ik niet aan 10 dagen kom bvb.

Misschien niet de beste topic, welk boekhoudprogramma gebruiken jullie? Online vind ik momenteel Accountable en Dexxter.
Het moet niet onnodig complex zijn voor mij, gewoon easy in gebruik

Yes. Goed gesprek met potentiële klant. € 620/d. lange termijn contract. Rate bespreekbaar na 1e jaar. Wel minder vlot bereikbaar, maar op zen minst 3 dagen in de week van thuis. Praktische zelfde als wat ik nu doe maar een meer leidende rol✌️

Recent freelancer geworden. Vaak twijfel ik of een uitgave op de zaak kan of niet. Wat zijn de gevolgen van onterecht een kost met de zakelijke rekening te betalen? Kan ik nadien nog correcties doorvoeren. Indien ja, hoe?

Gewoon aan u boekhouder vragen, ik gaf in het begin ook te weinig in en dan heeft die me gewezen op de verhoudingen van andere van zijn klanten. Die weten wat kan en niet. Wat niet ok is regelt hij bij mij met rekening courant. Boetes vallen trouwens ook heel goed mee. De boekhouder regelt meestal ook gewoon die controles af. Allez de mijne enkel als je zijn richtlijnen volgt, anders moet je het zelf uitleggen, bv 2 auto's ofzo.

Aan hierboven, een interessante pagina om te bookmarken is die van accountable.be: https://allyoucandeduct.accountable.eu/

Om terug te komen om die bovenvermelde klant.
Ik kwam er vrijdag achter dat ik daar voorgesteld werd door de dochter van Cronos en een kleine recruiter. Die kleinere was eerst, maar gezien ik zo goed als zeker ben van het contract (morgen krijg ik bevestiging), twijfel ik wat te doen.

Het Cronos raamcontract ondertekenen na onderhandelingen en aanpassingen die ze hebben doorgevoerd en dus via hen bij de klant beginnen, of toch met die starter in zee gaan die me eerst had opgegeven?

Ik heb op dit moment nog geen raamcontract ondertekend bij een van de twee dus ik ben geen van de twee iets verschuldigd. Ik ben wel al het langste in gesprek met Cronos-dochter en dat gaat wel goed, maar bij hen heb ik dan weer geen duidelijk beeld over wat ik zal krijgen bij de klant terwijl dat bevestigd is bij de kleinere recruiter (die €620). Ook lijkt het me beleefder om door te doen bij de kleinere, maar dan kan ik naturlijk geen raamcontract tekenen bij Cronos dat me dan weer wel interessanter lijkt en waar ik eigenlijk ook al langer mee bezig ben.

Laatst bewerkt:
Waarom zou dat raamcontract nu zo interessant zijn? Als er in de toekomst een andere opdracht voor u is via cronos gaan ze u ook gewoon zo'n raamcontract geven hoor. Enkel misschien wat minder snel als ze dat nu als een soort van last minute afzeggen van uw kant beschouwen...

Niet perse het raamcontract zelf maar de opvolging van de Cronos dochter? Ze hebben meer middelen om meer opportuniteiten te vinden?

Dat raamcontract gaat inderdaad geen verschil uitmaken, meeste opportuniteiten gaan zij ook gewoon vanuit de interne mailing list krijgen enkel pakken ze dan nog hun interne % marge bovenop het oorspronkelijke Cronos bedrijf van de opdracht. Minder kans om extra tussenschakels te hebben als je per opdracht/partij bekijkt

Damn, nu weet ik niet wat doen XD

Zou ik het proberen aan te halen bij de eindklant? Proberen zo casual de naam Cronos te laten vallen: "Zoals reeds gezegd heb ik ook contact met Cronos en verassend genoeg heb ik jullie opportuniteit ook gekregen. Maakt het voor jullie uit via welke weg ik start?". Of is dat te onprofessioneel?:sop:

Damn, nu weet ik niet wat doen XD

Zou ik het proberen aan te halen bij de eindklant? Proberen zo casual de naam Cronos te laten vallen: "Zoals reeds gezegd heb ik ook contact met Cronos en verassend genoeg heb ik jullie opportuniteit ook gekregen. Maakt het voor jullie uit via welke weg ik start?". Of is dat te onprofessioneel?:sop:
Je bent voorgesteld bij dezelfde klant door 2 bedrijven? Het is eigenlijk meest professioneel om met de eerste partij in zee te gaan. Hoe komt het eigenlijk dat je dan door cronos daar ook bent voorgesteld? En is die kleine recruiter dan tussen jou en cronos nog? Soms betaalt cronos een som aan die tussenpartij om die er tussenuit te halen als die ermee instemmen.

Ik ben al 1.5 maand bezig met Cronos te meer omdat ze:
  1. Mijn CV wat te druk was opgesteld
  2. Ze pas na die aanpassingen een raamcontract gaven
  3. Ik niet akkoord ging met hun raamcontract
  4. Ik twee weken geleden in contact kwam met hun de persoon die zich bezig houd met externe klanten.
Begin vorige week geraakte ik in gesprek met een kleinere recruiter die me meteen een afspraak inplande bij een eindklant en dat ging dus goed.
Ik had echter al een afspraak gemaakt met Cronos voor afgelopen vrijdag om de laatste commentaren m.b.t. het raamcontract te bespreken. hierin vertelden ze me dan dat ze ook nog iets hebben voor mij bij een klant waar ik nu dus al in gesprek mee ben.

Die kleinere recruiter is afzonderlijk.
Ter verduidelijking, ik ben met 20 recruiters bezig tegelijkertijd om te zien wie er iets nuttigs kan vinden voor mij.

Dus:
Cronos eerste gesprekken -> Cronos raamcontract -> Cronos onderhandeling contract + eerste potentiële klanten -> Kleinere speler eerste contact -> kleinere speler potentiële eindklant + meteen afspraak plannen -> Afspraak eindklant -> Cronos laatste gesprek raamcontract + zelfde potentiële klant -> vandaag laatste gesprek eindklant en contract via kleinere speler.

Je zou te weten moeten komen welke marge de kleine recruiter op jou neemt en wat de eindklant dus eigenlijk betaalt. Maar ik zou ook met die kleine recruiter in zee gaan en Cronos nu laten voor wat het is.

Dit verhaal doet me terugdenken aan wat Kelderke destijds op 9lives voorhad bij Cronos. Die werkte daar in loondienst en wilde zelfstandig worden, waarbij Cronos dan doodleuk voorstelde om aan € 365 per dag voor hen te gaan werken, terwijl ze aan de klant € 800 aanrekenden.

Hij heeft dan zijn ontslag gegeven en niet veel later zijn account geanonimiseerd, vermoedelijk omdat Cronos het verhaal hier stap voor stap aan het meelezen was. Dus let op hoeveel detail je hier neerschrijft...

Het irritante is dat als ik vertel dat ik 620/d krijg ze alsnog vertikken om te zeggen dat dit ook wel zal lukken via hen. Dat is dan nog het grootste struikelblok. Toch maar hun marge niet zien slinken. Want als ik dat raamcontract dan tekenen "hang ik vast" aan hen en dan kunnen ze dus afkomen met een lager tarief.

Ik ben al 1.5 maand bezig met Cronos te meer omdat ze:
  1. Mijn CV wat te druk was opgesteld
  2. Ze pas na die aanpassingen een raamcontract gaven
  3. Ik niet akkoord ging met hun raamcontract
  4. Ik twee weken geleden in contact kwam met hun de persoon die zich bezig houd met externe klanten.
Begin vorige week geraakte ik in gesprek met een kleinere recruiter die me meteen een afspraak inplande bij een eindklant en dat ging dus goed.
Ik had echter al een afspraak gemaakt met Cronos voor afgelopen vrijdag om de laatste commentaren m.b.t. het raamcontract te bespreken. hierin vertelden ze me dan dat ze ook nog iets hebben voor mij bij een klant waar ik nu dus al in gesprek mee ben.

Die kleinere recruiter is afzonderlijk.
Ter verduidelijking, ik ben met 20 recruiters bezig tegelijkertijd om te zien wie er iets nuttigs kan vinden voor mij.

Dus:
Cronos eerste gesprekken -> Cronos raamcontract -> Cronos onderhandeling contract + eerste potentiële klanten -> Kleinere speler eerste contact -> kleinere speler potentiële eindklant + meteen afspraak plannen -> Afspraak eindklant -> Cronos laatste gesprek raamcontract + zelfde potentiële klant -> vandaag laatste gesprek eindklant en contract via kleinere speler.
Dan zeg je gewoon tegen Cronos dat je al in gesprek bent met die eindklant.

Door via 2 partijen bij dezelfde klant te gaan horen kan je mogelijk tegen 3 schenen aanschoppen:
- de kleine recruiter die eerst was en nu het contract dreigt te verliezen
- de eindklant die niet in die spellekes betrokken wil worden
- indien 2 zou gebeuren: Cronos die een goede naam willen houden en niet wil dat er tegen de schenen van de eindklant wordt geschopt.

En dan nog maar te hopen dat die kleine recruiter jouw daar niet via Cronos wil plaatsen, want dan zijn de poppen helemaal aan het dansen.

Het irritante is dat als ik vertel dat ik 620/d krijg ze alsnog vertikken om te zeggen dat dit ook wel zal lukken via hen. Dat is dan nog het grootste struikelblok. Toch maar hun marge niet zien slinken. Want als ik dat raamcontract dan tekenen "hang ik vast" aan hen en dan kunnen ze dus afkomen met een lager tarief.
Ik zou het raamcontract alleen maar samen tekenen met het gewone contract. Als elk detail afgesproken is dus. Het heeft volgens mij geen enkel voordeel (voor jou) om een raamcontract te tekenen als er geen ander contract langs staat.

Hoeveel belasting betalen jullie jaarlijks?
Net mijn berekening gehad na eerste volledige jaar als zelfstandige, en was toch wel een stevige pil om te slikken (7k) te betalen).

Iedereen betaald andere belastingen hé.
Hoe meer belastingen je betaald hoe meer winst je gemaakt hebt dus op zich is dat niet slecht hé.

Het is natuurlijk als beginnend zelfstandige een zware rekening die opeens komt, en als je er op voorhand geen rekening mee gehouden hebt en dat geld al hebt opgedaan dan komt dat wel stevig binnen; (spreek uit ervaring met BTW afrekeningen in mijn eerste jaar).

Maar nu maak ik gewoon dat ik ofwel genoeg voorafbetaal of zorg dat ik genoeg al doorsluis naar een zakelijke spaarrekening die puur dient om de belastingen te betalen.

Als eenmanszaak reken ik op een 15k voor dit jaar :p Zal dan tevens ook mijn laatste jaar eenmanszaak worden denk ik zo stillekesaan.

Het is altijd zuur betalen, maar je moet denken als je nog ergens in loondienst werkte ging er evenveel belasting af, maar het probleem is gewoon dat je ze nu eerst krijgt.

Best is gewoon per kwartaal of maandelijks of w/e een bepaald bedrag wegschrijven ofwel naar de belastingen direct al als voorafbetaling, ofwel naar een aparte rekening.

Iedereen betaald andere belastingen hé.
Hoe meer belastingen je betaald hoe meer winst je gemaakt hebt dus op zich is dat niet slecht hé.

Het is natuurlijk als beginnend zelfstandige een zware rekening die opeens komt, en als je er op voorhand geen rekening mee gehouden hebt en dat geld al hebt opgedaan dan komt dat wel stevig binnen; (spreek uit ervaring met BTW afrekeningen in mijn eerste jaar).

Maar nu maak ik gewoon dat ik ofwel genoeg voorafbetaal of zorg dat ik genoeg al doorsluis naar een zakelijke spaarrekening die puur dient om de belastingen te betalen.

Als eenmanszaak reken ik op een 15k voor dit jaar :p Zal dan tevens ook mijn laatste jaar eenmanszaak worden denk ik zo stillekesaan.

Het is altijd zuur betalen, maar je moet denken als je nog ergens in loondienst werkte ging er evenveel belasting af, maar het probleem is gewoon dat je ze nu eerst krijgt.

Best is gewoon per kwartaal of maandelijks of w/e een bepaald bedrag wegschrijven ofwel naar de belastingen direct al als voorafbetaling, ofwel naar een aparte rekening.
Conceptueel ben ik volledig mee, ik ga inderdaad een mooie winst draaien. Ga mezelf wel iets van dividend uitkeren om die personenbelasting te dekken dan, want ik had het inderdaad niet verwacht. Hoopte een beetje dat de boekhouder al ging bijstaan in de nodige optimalisaties maar dat moet ik dus bespreken. Betaal dan inderdaad liever wat extra tijdens het jaar (en via de vennootschap) dan ineens een 'patat' van 7k te krijgen. :unsure:

Niet vergeten dat je na 3 jaar (denk ik) verplicht bent om voorschotten te betalen voor belastingen anders krijg je nog een belastingsverhoging :p

Vaak wordt hiervoor een lening gemaakt op 12 maand om zo een hoog genoeg bedrag als voorschot te kunnen voorzien dat je dan maandelijks afbetaald in dat jaar.

Terug
Bovenaan