Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ken er meerdere met referenties naar hun auto-hobby in de naam van hun IT-bedrijf hoorbiçikleta BV. Voor al uw IT freelance opdrachten

Algemeen denk ik dat je al wel goed voorbereid bentAuteursrechten, indien in aanmerking, zijn met 7,5% belasting altijd het interessantste, maar daar moet minimaal 45k loon voor worden betaald dat wel weer vrij hoog belast is. Ik heb voldoende buffer, is het dan fiscaal mogelijks interessanter om geen loon uit te keren en te opteren voor VVPRbis of liquidatiereserve. Welke van de twee is het interessants?
Alle advies of zaken waar ik dien mee rekening te houden is zeker meer dan welkom!
.Ik dacht je met auteursrechten net meer in het oog wordt gehouden? Kan je je stelling toelichten?Algemeen denk ik dat je al wel goed voorbereid bent.
Om verlaagde vennootschapsbelasting te krijgen, moet je ook naar die 45k loon. Dus daar zit je sowieso aan vast eigenlijk. Maar de uitzondering in de eerste 4 jaar maakt dat het mogelijk interessanter is om vvpr-bis te gebruiken, dan heb je na uw 3e boekjaar uw volledige winst aan 32% belast uit te keren.
Maar persoonlijk zou ik die moeite besparen, en vanaf jaar 1 in de situatie met auteursrechten en dus loon gaan. Het verschil gaat niet enorm zijn en je gaat minder "in het oog" gehouden worden.
Klopt, tov iemand zonder auteursrechten.Ik dacht je met auteursrechten net meer in het oog wordt gehouden? Kan je je stelling toelichten?
Vandaag zei mijn boekhouder dat tientallen klanten vragen van de fiscus hadden ontvangen over hun toekenning van auteursrechten.Ik dacht je met auteursrechten net meer in het oog wordt gehouden? Kan je je stelling toelichten?
1 tip, neem u een goede boekhouder als je al deze vragen hebt. De enige reden dat ik niet aan 220 dagen te facturen kom is tijd. Het gaat je tijd en dus geld kosten ipv sparen door alles zelf te willen doen. Je hebt mss maar 5 uitgaande facturen, maar op een kwartaal zijn er toch al snel ook 60 inkomende....
Zelf heb ik finance gestuurd aan de universiteit, dus een boekhouding is mij niet geheel vreemd. In welke mate is het realisitsch om zelf de dubbele boekhouding te doen, eventueel aan de hand van een softwareprogramma? Welke terugkomende verplichten zijn er? Met een heel beperkt aantal facturen (<5/maand) lijkt mij dit toch haalbaar? Uiteraard kan een goede boekhouder zijn geld waard zijn, maar denk dat ik dan eerder beroep doe op een fiscalist.
...
Alle advies of zaken waar ik dien mee rekening te houden is zeker meer dan welkom!
Hoe vind ik een goede boekhouder en wat onderscheidt hem van een slechte boekhouder?1 tip, neem u een goede boekhouder als je al deze vragen hebt. De enige reden dat ik niet aan 220 dagen te facturen kom is tijd. Het gaat je tijd en dus geld kosten ipv sparen door alles zelf te willen doen. Je hebt mss maar 5 uitgaande facturen, maar op een kwartaal zijn er toch al snel ook 60 inkomende.
Kennis van wetgeving en motivatie om dingen uit te zoeken. Alleen kan je dat niet op voorhand aftoetsen...Hoe vind ik een goede boekhouder en wat onderscheidt hem van een slechte boekhouder?

Om te zien of daar ook auteursrechten gefactureerd worden. Maar dat moet niet als in uw contract staat dat het in de prijs inbegrepen is.Ik heb ook al van iemand met auteursrechten waarbij een grondige controle lopende is
Wat wel vreemd is, is dat ze bij klanten van hem facturen opvragen van hem.
Dus de fiscus die een klant contacteert en vraagt om de factuur van hem door te sturen.
Wat zou hier de motivitatie voor zijn?
Om te zien of daar ook auteursrechten gefactureerd worden. Maar dat moet niet als in uw contract staat dat het in de prijs inbegrepen is.
Ik heb me dat ook al afgevraagd. Want dan kan je iets bouwen waarvoor ze u betalen en dan zeggen "maar ik blijf eigenaar".Stel je hebt een contract als software dev. en er staat niks van overdracht van IP in.
Wat dan?
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er dan geen serieus probleem is voor de opdrachtgever... Ik veronderstel dat je dan gewoon een addendum aan het contract maakt?
Wat ik mij ook nog steeds afvraag is wat het risico is dat je loopt, stel dat je foutief of onterecht gebruik maakt van auteursrecht.
Die materie is zo onduidelijk dat het bijna onmogelijk is om het tegendeel te bewijzen als half België betreffende junior IT'ers daar gebruik van mogen maken.
Het lijkt mij ook best dat ze dat kluwen gewoon afschaffen..
Zou heel fijn zijn als je een goeie Dev bent en er al een paar jaar zit. Mogelijks val je dan ook in een vijver :')Ik heb me dat ook al afgevraagd. Want dan kan je iets bouwen waarvoor ze u betalen en dan zeggen "maar ik blijf eigenaar".
In dat geval mag de intermediair u een continue vergoeding voor de auteursrechten betalenZou heel fijn zijn als je een goeie Dev bent en er al een paar jaar zit. Mogelijks val je dan ook in een vijver :')
Professioneel ben ik al wel wat tegengekomen in de praktijk met overdracht van code van service partijen. Dus ik schat het niet onmogelijk.
Stel dat je eindklant zich wel indekt maar de intermediair was te lomp.
.In dat geval mag de intermediair u een continue vergoeding voor de auteursrechten betalen.
Inderdaad. Voor een BV heb je een pakket nodig dat kan dubbel boekhouden, software voor de jaarrekening, software voor de aangifte vennootschapsbelasting en eventueel nog fiches. Dat alleen al kost u een goei 4k per jaar, om nog maar te zwijgen van de initiele opstartkost die de softwareleverancier aanrekent1 tip, neem u een goede boekhouder als je al deze vragen hebt. De enige reden dat ik niet aan 220 dagen te facturen kom is tijd. Het gaat je tijd en dus geld kosten ipv sparen door alles zelf te willen doen. Je hebt mss maar 5 uitgaande facturen, maar op een kwartaal zijn er toch al snel ook 60 inkomende.
. Wil je dan de automatisaties die een boekhouder heeft (coda’s/factuurherkenning etc) mag je nog eens 600€ per jaar extra neertellen. Zonder die automatisaties ben je snel ieder kwartaal 6u bezig om alles netjes bij te werken (vooral bankafschriftjes en bonnetjes gaat manueel traag). Je hebt kennis van zaken nodig voor de notulen (of moet het geluk hebben dat iemand u zijn templates wil delen die jij voor uw vennootschap kan updaten of opnieuw investeren in software).Mja opnieuw ‘quick wins’ en weinig toegevoegde waarde van de tussenpartij. Ik vind dat je als tussenpartij pas uw marge en uw pluimen verdient als je actief optreedt als ‘matchmaker’.Heeft er iemand dezelfde ervaring al gehad binnen cronos, nu heb ik enkele weken geleden aan de tussenpartij laten weten dat ik een ander project wil doordat de huidige qua woon werk niet meer te doen is. Nu heeft het eerst al 2 weken geduurd dat ik het moest horen hand de klant dat er geen aanpassing ging gebeuren qua on premise werken. De tussenpartij kwam met het verhaal het vergeten te melden zijn. Nu oké iedereen heeft het druk maar nu deze week krijg ik ineens een matrix met andere mogelijke projecten maar als ik dan info vraag naar woon werk is het van ik weet daar niks van, ja kan altijd op gesprek en als het het toch niet is zeg je dat je het niet doet. Is dit standaard gewoon bij cronos dat men zo giftig is of heb ik weer eens het verkeerde bedrijfje gevonden?