Freelancers & Ondernemers

Spannend, dan zal er hier binnenkort ook wel controle komen.
Ivm "bewijzen" die je dan moet voorleggen, dat is toch gewoon aantonen dat die architect plannen tekent, en die IT'er code schrijft het grootste deel van de tijd?
Klopt,
Aantonen dat de auteur het werk zelf heeft gecreëerd met onderliggende bewijsstukken, er moet verspreiding naar het publiek mogelijk zijn, originaliteit en creativiteit aantonen, contract voorleggen, ruling indien beschikbaar, berekeningsbasis, onderbouwen dat het marktconforme vergoeding is, ...
Het is een lange vragenlijst :)

Klopt,
Aantonen dat de auteur het werk zelf heeft gecreëerd met onderliggende bewijsstukken, er moet verspreiding naar het publiek mogelijk zijn, originaliteit en creativiteit aantonen, contract voorleggen, ruling indien beschikbaar, berekeningsbasis, onderbouwen dat het marktconforme vergoeding is, ...
Het is een lange vragenlijst :)
Ik zal hier al maar eens een export van alle code die ik de voorbije jaren geschreven heb extracten :P Ik vraag me wel af welke controleur zich daar ooit in gaat verdiepen. Lijkt me zo'n gevalletje zoals de btw-controle bij nieuwbouw, zolang je genoeg "ticketjes" hebt, zal het wel goed zijn.

Eenmansvennootschapen architect en IT'er

Is er iets bijzonder aan de auteursrechten van die IT'er? Hoog percentage, hoog absoluut cijfer?
Het zal niet haalbaar zijn om alle IT'ers te controleren dus ik vermoed dat ze ook vooral zullen kijken naar de gevallen die eruit springen?

Ik zal hier al maar eens een export van alle code die ik de voorbije jaren geschreven heb extracten :p Ik vraag me wel af welke controleur zich daar ooit in gaat verdiepen. Lijkt me zo'n gevalletje zoals de btw-controle bij nieuwbouw, zolang je genoeg "ticketjes" hebt, zal het wel goed zijn.

en wie gaat dat controleren of die code wel degelijk werkt en door jou geschreven is?

je kan gauw kilometers broncode gaan halen op het internet.

en wie gaat dat controleren of die code wel degelijk werkt en door jou geschreven is?

je kan gauw kilometers broncode gaan halen op het internet.
Dat is nu toevallig wel vrij makkelijk te controleren (commitpoints in GIT...) Maar ik vraag me wel oprecht af hoe zo'n controle nu exact zou gebeuren. Bij muziek etc is dat vrij "makkelijk", maar bij software moet je al een expert zijn om te snappen wat het net doet...

Hoe zijn jullie opgestart? Vennootschap al gemaakt en dan beginnen solliciteren of eerst een mondelinge overeenkomst om dan alles op te starten?
Lijkt me logische tip maar zorg er inderdaad voor dat je iets of wat van werkzekerheid hebt, zodat je weet waar je al een contract voor kan opmaken van zodra je opgestart bent. Iets op papier zetten is vaak geen evidentie maar ik zou zeker al een mondeling akkoord willen hebben.

Je moet kunnen aantonen dat je creatief werk levert.

Je hoeft geen programmeur te zijn.
Kan evengoed als functioneel analist en die schrijft theoretisch geen regel code.

Ikzelf documenteert mijn werkprocessen waar er ook traceerbaar is met wie ik gesproken heb en wat het (eind)resultaat is. Stel je de simpele vraag of eender wie dat kan bedenken, dan is het antwoord "nee". Deel ik dat werk vervolgens met mijn klanten "ja".

De rest van de fiscale regels volg ik verder ook dus ben heel nieuwsgierig als er is iemand langskomt.

Wat is eigenlijk worst case als ze het niet aanvaarden?

Zijn er hier eigenlijk freelancers die zelf hun eigen boekhouding doen? Ik overweeg de overstap richting CommV, maar heb zelf een verleden in audit en master accountancy. Buiten de administratieve regeling is dat voor mij dus niet zo'n moeite om zelf te doen. Ook kwartaalaangifte BTW en VennB aangifte zou geen probleem moeten zijn.

Echter, is het gangbaar om een boekhouder jaarlijks voor enkele uren in te schakelen, zijnde voor een korte nakijk en vooral inzake fiscale optimalisatie? Of pushen die vooral voor een jaarpakket?
Probleem is de verplichting om uw venbe aangifte digitaal te doen. Dus je hebt software nodig. Die software is jammer genoeg vrij prijzig (4k per jaar voor het boekhoudpakket + 1k voor de venbe module) waardoor je sowieso best beroep doet op een boekhouder. Misschien 1 die werkt met een licentie waarbij jij zelf uw input kan doen en hij louter het nazicht/indiening.

Je moet kunnen aantonen dat je creatief werk levert.

Je hoeft geen programmeur te zijn.
Kan evengoed als functioneel analist en die schrijft theoretisch geen regel code.

Ikzelf documenteert mijn werkprocessen waar er ook traceerbaar is met wie ik gesproken heb en wat het (eind)resultaat is. Stel je de simpele vraag of eender wie dat kan bedenken, dan is het antwoord "nee". Deel ik dat werk vervolgens met mijn klanten "ja".

De rest van de fiscale regels volg ik verder ook dus ben heel nieuwsgierig als er is iemand langskomt.
Het ligt wel iets ingewikkelder. Een functionele analyse is geen IP. Omdat er geen creatief proces aan te pas komt (net als een software architect trouwens).

Dat is nu toevallig wel vrij makkelijk te controleren (commitpoints in GIT...) Maar ik vraag me wel oprecht af hoe zo'n controle nu exact zou gebeuren. Bij muziek etc is dat vrij "makkelijk", maar bij software moet je al een expert zijn om te snappen wat het net doet...
Maar hoe kan je dit delen met de controleur? Mijn klant zal eens lachen als ik snel de broncode exporteer...

Het ligt wel iets ingewikkelder. Een functionele analyse is geen IP. Omdat er geen creatief proces aan te pas komt (net als een software architect trouwens).
Dit is een van de redenen waarom dit moeten worden bekeken / bijgestuurd / indien nodig zelfs afgeschaft. Er zijn zeer veel beroepen waarbij het werk "een creatief proces" vereist om tot een oplossing te komen. Nu richt dat zich voornamelijk op IT'ers, en een paar andere die zich ook geroepen voelen om dit te gebruiken. Weer een typisch Belgische regeling en voer voor fiscalisten.

Hoe definieer je een creatief proces?
Functionele analyse is in essentie een requirementsdocument en dat kan geen IP zijn. De uitwerking van die requirements (het development) dan weer wel. Ook al doe je als analist naar uw mening al het denkwerk, wat je uiteindelijk aflevert is een document dat zegt "x moet y doen" en dat is dus geen "creatief proces".

Of ze het ook op die manier gaan beoordelen (want die grens is niet altijd even duidelijk natuurlijk, een Indiër die quasi kan copy-pasten uit een analysedocument is ook niet bepaald creatief), is nog een andere vraag.

Niet iedereen zit in de IT-sector inderdaad ;)
Bouwsector klopt, maar het zou mij verbazen dat headhunters je gaan proberen aantrekken aan een fee die ze niet kunnen waarmaken, daar hebben ze ook niets aan. Evengoed al collega's gehad die hetzelfde deden en ook aan die tarieven of meer.
Voor 380-430/dag moet ik het alleszins niet gaan doen...:smile:

Hoe zijn jullie opgestart? Vennootschap al gemaakt en dan beginnen solliciteren of eerst een mondelinge overeenkomst om dan alles op te starten?
Puur uit nieuwsgierigheid.
Maar welke (bediende)functies in de bouw werken met externe aan dagtarieven? Dacht dat dit meer via commissie zou werken.

Functionele analyse is in essentie een requirementsdocument en dat kan geen IP zijn. De uitwerking van die requirements (het development) dan weer wel. Ook al doe je als analist naar uw mening al het denkwerk, wat je uiteindelijk aflevert is een document dat zegt "x moet y doen" en dat is dus geen "creatief proces".

Of ze het ook op die manier gaan beoordelen (want die grens is niet altijd even duidelijk natuurlijk, een Indiër die quasi kan copy-pasten uit een analysedocument is ook niet bepaald creatief), is nog een andere vraag.
Functionele analyse is requirements definiëren - akkoord.

Software architectuur (en daar ging het me eerder over) is een oplossing. Een geheel van componenten, blokken, de samenhang ertussen, uitwisselmechanismen, etc.

Ik denk dat ik perfect kan uitleggen waarom dat creatief is :)

Ik denk* dat het niet gaat over wat creatief is en wat niet, maar eerder over op welk punt er een auteursrechtelijk beschermd werk wordt gemaakt.
En ik denk dat dan de vraag wordt of het enkel de implementatie van de architectuur is die auteursrechtelijk beschermd is, of ook het bedenken /documenteren van die architectuur.

*Geen idee of dat effectief zo is...

Inderdaad, dacht dat projectleiding meer intern zou gehouden worden.

Als ze de keuze hebben houden ze dat intern, maar bij elke aannemer waar ik gewerkt heb lopen er altijd wel een paar 'freelancers' rond. Ze hebben daar zo goed als altijd een tekort aan dus kunnen vaak niet anders.

Door op werven actief te zijn heb ik weinig feeling met de mensen op het kantoor waardoor het mij ook niet stoort om per project naar een andere aannemer te gaan, integendeel. Nieuw bedrijf met nieuwe gewoontes en andere manier van werken houdt het wat spannend.

Meeste freelancers die ik tegenkom in de bouw zijn absoluut zo niet en werken gewoon 15 jaar bij dezelfde aannemer, dat hoeft voor mij niet.

De één zet ideeën op naar een beschrijvend document met eventueel beschrijvende charts (bpmn, uml, ...)
De ander zet dat document om naar beschrijvende code.

Beide leveren iets tastbaars op en moeten creatief zijn in uitwerking en methodiek. Beide sturen creatief bij als de doelstelling anders niet behaald wordt, elk in hun speelveld.

Zie er persoonlijk weinig verschil in vanuit die optiek.

In beide functies kan je natuurlijk ook "weinig creatief" zijn natuurlijk.

Dat klanten liever werkende code hebben dan documentatie of het process naar de code is geen geheim maar dat doet er weinig toe. Beiden heb je in theorie nodig. Al zal de code financieel meer waardevol zijn.

Terug
Bovenaan