Freelancers & Ondernemers

Ik denk nu ook wel dat dat allemaal punten en komma's zijn hé. Mocht het werkelijk zoveel voordeliger zijn voor een doornsee auto zouden veel meer mensen het wellicht doen en meer boekhouders het aanraden. Ik dacht hij nu een X6M had besteld, dus dat is al geen normale motor meer natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat dan door de VAA verhuren mss wel voordeliger uitkomt.
Ik vermoed dat dat zo'n geval gaat zijn "verhuren tijdens kantooruren". Het kan zijn dat je er dan bij controle mee weg komt, maar als het niet zo is ga je wel een stevige som mogen betalen...

Ondertussen met @Apelords bekeken, en zoals ik zelf al vermoedde is de combinatie van hoog VAA, relatief weinig waardeverlies (als je vergelijkt met de prijzen van oudere 2e hands, al is dat geen garantie) en relatief lage Running cost een dooddoener om hem op vennootschap te kopen. Maar, dat wil niet zeggen dat ik hem privé niet meer overweeg, maar dat is off-topic voor hier :p

De abnormale inflatie is nog maar x maand bezig eh :)...

Maar nee, ik maak dat meestal 2 maand voor einde contract bespreekbaar als ik dat nodig acht.

Contracten zijn per 6 of 12 maand voor T&M.

Ik zie binnenkort wel of het nodig is of niet. Langdurige klanten indexeer ik toch niet elk jaar.

Daar komt bij dat de inflatie voornamelijk komt door energie. En net nu verbruik ik minder energie om naar de klanten te rijden wegens Covid. Verder thuis ook gene hoge stookkosten dus als ik zou indexeren is dat grootste deel marge.

Ok door die dure energie gaat de rest ook wel mee. Maar dat is eerder een gedempt effect.

Laatst bewerkt:
Ben met de werkgever overeengekomen om op zelfstandige basis verder te werken.
( Voor de geïnteresseerden, geen IT maar industrie, middenkader sub 30, dayrate in lijn met de IT tarieven die hier passeren)

Dayrate wordt jaarlijks geïndexeerd maar is me niet duidelijk welke index hiervoor best opneem in het contract? Zijn er die voor mij voordeliger kunnen uitkomen? Zeg maar i te dat de inflatie waarheidsgetrouw volgt en niet achterop hinkt?

Als je niet in schijnzelfstandigheid terecht wilt komen dien je te linken aan de consumptieprijsindex.
Hmmmmmm? Die link van schijnzelfstandigheid naar consumptieindex snap ik niet?

Wel akkoord trouwens dat de consumptieindex waarschijnlijk het interessantste is, die heeft het meeste schommelingen. De standaard voor contracten is wel de Agoria index.

Hmmmmmm? Die link van schijnzelfstandigheid naar consumptieindex snap ik niet?

Wel akkoord trouwens dat de consumptieindex waarschijnlijk het interessantste is, die heeft het meeste schommelingen. De standaard voor contracten is wel de Agoria index.

dit is al de grootste red flag voor schijnzelfstandigheid, ongeacht aan welke index het hangt.

Ben met de werkgever overeengekomen om op zelfstandige basis verder te werken.

dit is al de grootste red flag voor schijnzelfstandigheid, ongeacht aan welke index het hangt.
Niet echt hoor. Ik heb dat ook zo gedaan en dat is niet gelinkt aan schijnzelfstandigheid, schijnzelfstandigheid heeft niet te maken met voor wie je het werk uitvoert, maar met aan wie je verantwoording aflegt.

Een beetje laten liggen maar is vandaag de laatste dag.
Eerste keer dat ik die brief kreeg van de algemene provinciebelasting-bedrijvan 2022 (provincie oost-vlaanderen).
Ivm gebruikte of tot gebruik voorbehouden oppervlakten die moeten aangegeven worden.
Bij mij staat post 2.3 wel op ja maar de oppervlakten staan op 0, dit is het eerste jaar dus niet eerder moeten doorgeven.
Mijn maatschappelijke zetel is gewoon op mijn prive adres.
Moet ik gewoon de oppervlakte van mijn kantoor opgeven dat mijn vennootschap van mijn prive 'huurt'?
Hoe pakken jullie dit aan of welke waardes geven jullie op?
Op zich maakt het denk ik niet zoveel uit aangezien er toch een minimum is van 121.8€ dat neerkomt op +- 3383m² gebouwde oppervlakte waar ik toch nooit aan kom.

Een beetje laten liggen maar is vandaag de laatste dag.
Eerste keer dat ik die brief kreeg van de algemene provinciebelasting-bedrijvan 2022 (provincie oost-vlaanderen).
Ivm gebruikte of tot gebruik voorbehouden oppervlakten die moeten aangegeven worden.
Bij mij staat post 2.3 wel op ja maar de oppervlakten staan op 0, dit is het eerste jaar dus niet eerder moeten doorgeven.
Mijn maatschappelijke zetel is gewoon op mijn prive adres.
Moet ik gewoon de oppervlakte van mijn kantoor opgeven dat mijn vennootschap van mijn prive 'huurt'?
Hoe pakken jullie dit aan of welke waardes geven jullie op?
Op zich maakt het denk ik niet zoveel uit aangezien er toch een minimum is van 121.8€ dat neerkomt op +- 3383m² gebouwde oppervlakte waar ik toch nooit aan kom.
inderdaad maakt niet zoveel uit, ik geef 30m2 door ofzo wat overeenstemt met mijn burearuimte thuis.

Eh ik heb dat gewoon niet aangepast en zo laten liggen. Staat ook op 0.
Risico of niet?
volgens Google:
  • Elke vestiging, en dus ook elke maatschappelijke zetel, wordt verondersteld over een minimale oppervlakte te beschikken. Een aangifte van 0 m² wordt dan ook beschouwd als een foutieve aangifte.
Wat de gevolgen zijn voor een foutieve aangifte zijn me niet gekend en heb ik ook nog nooit tegengekomen

Hoeveel nettovergoedingen keren jullie jezelf uit bovenop het loon?

Volgens boekhouder hou ik dit best onder de 150 per maand. Al zie ik op het internet veel hogere met gelijke combinaties passeren.

Terug
Bovenaan