Freelancers & Ondernemers

Hoe bereken je de kost van je bezoldiging als bestuurder van een BV?

Ik zou eens willen kijken of het sop de kolen waard is om m'n bezoldiging terug te zetten naar 45K. Ligt nu iets hoger omdat ik m'n netto wou vrijwaren die ik als werkgever had, maar nu ik na het boekjaar dat afloopt in maart kan beginnen uitkeren via VVPRbis is dat geen issue meer.

(kan ik sowieso ook aan boekhouder vragen, maar ik wil even zelf de oefening al maken)
Kan je dat niet zelf simuleren bij uw payroll provider? Ik kan op mijn acerta tool zelf mijn loon simuleren.

- Ik ga normaal richting de €650/dag, maar via de Xerius calc. is het niet duidelijk hoeveel ik over kan houden na aftrek van alle fiscale optimalisaties (mc, pensioen, etc.) wat is realistisch? Neem dat ik ong. evenveel netto wil overhouden als nu (3200) terwijl mijn huidige bruto 5500 is (zonder aftrek salariswagen, en extra verlofdagen).

In het totaal ontvang ik rond de 63k netto (volgens fiscale fiche van 2020).

Ik begrijp ook niet goed hoe je aan een brutoloon van 5500 aan 63K netto komt..

Je kan die ofwel overnemen in leasing, en dus operationele leasing wat te duur is voor maar 1 wagen.
Ofwel kan je hem over kopen, maar dat is dan aan actuele restwaarde, waardoor ge in verhouding een te dure 2e hands wagen koopt...

Ze mogen hem namelijk boekhoudkundig niet onder de waarde verkopen ;).
Ik heb toendertijd mijn leasewagen overgenomen aan de voorwaarden die de oorspronkelijke contractant heeft afgesloten. Of ze krijgen daar nog extra korting op ofzo? (Wel wat moeten onderhandelen en uiteindelijk beperkte 'borg' moeten storten. Maar dat was eigenlijk heel beperkt, 2k)

Daarna heb ik na een jaar+, de wagen overgekocht aan een restwaarde in lijn en zelfs onder wat ik op 2dehands vond. De wagen was 3,6 jaar oud toen. Had initieel ook wel prijs gevraagd maar toen was de prijs toch wel wat hoog. Wrs was er later weinig vraag naar dat model en diesel op dat moment? Natuurlijk als dat boekhouding steek houdt..

Een nieuwe leasing had mij niet meer comfort gegeven maar zou wel duurder uitgekomen zijn. Toegegeven werkte ik eerst voor een KMO en heb zelf met een budget de wagen kunnen onderhandelen moest dat uitmaken.

Maar, 650€ dagrate is relatief weinig tov uw brutoloon. Ik weet niet wat je exact doet, maar het lijkt me dat je ook aan een hogere dagrate gaat geraken.

Akkoord. Neem ook in overweging wat je achterlaat qua zekerheid, doorgroeimogelijkheden, opleidingen,... want dat tikt ook door. Als contractor wordt het lastiger om door te groeien of ergens langer te blijven als het je echt bevalt. Daar tegenover staat wel alle vrijheid om de projecten en omgeving zelf te kiezen.

Netto zal je als zelfstandige wel beter af zijn.

Maar, 650€ dagrate is relatief weinig tov uw brutoloon. Ik weet niet wat je exact doet, maar het lijkt me dat je ook aan een hogere dagrate gaat geraken.

Ivm auto: overnemen van auto is zelden voordelig. Je gaat beter zelf iets leasen/renten. Grootste issue zal levertermijn zijn, maar persoonlijk zou ik als eerste wagen een "simpele" stockwagen nemen, en die op korte termijn renten. Dan kan je binnen een jaar of 2, wanneer je een beter zicht hebt op financiën, uw echte goesting doen.

Goh, 650 is gebasseerd op de Xerius calculator dat rekening houd met een netto van 3200 en mijn vrouw dat ook werkt.

Ik begrijp ook niet goed hoe je aan een brutoloon van 5500 aan 63K netto komt..

Oeps, dat moet 53K zijn. Bruto is wel met 13e maand inclusief omwille van cafetariaplan. Hier is screenshot van Fiscale fiche:

Hier wordt wel het budget voor de salariswagen van afgetrokken alsook extra vakantiedagen en sinds dit jaar een GSM voor mijn vrouw. Allemaal via Cafetariaplan. Het bruto dat nu uitbetaald wordt is 4800 waarvan 3200 overblijft maar dat zal richting 3000 gaan deze maand omwille van die GSM en extra verlofdagen.

Goh, 650 is gebasseerd op de Xerius calculator dat rekening houd met een netto van 3200 en mijn vrouw dat ook werkt.

Oeps, dat moet 53K zijn. Bruto is wel met 13e maand inclusief omwille van cafetariaplan. Hier is screenshot van Fiscale fiche:

Hier wordt wel het budget voor de salariswagen van afgetrokken alsook extra vakantiedagen en sinds dit jaar een GSM voor mijn vrouw. Allemaal via Cafetariaplan. Het bruto dat nu uitbetaald wordt is 4800 waarvan 3200 overblijft maar dat zal richting 3000 gaan deze maand omwille van die GSM en extra verlofdagen.

Dat is toch wel conservatief geschat dan, want ik ging 4000€ bruto krijgen toen ik zelfstandige werd, en zit nu (4jaar later) op 690€ dagtarief. Dat is natuurlijk allemaal wat sector/technologie afhankelijk, maar gezien uw brutoloon zal je zeker wel een pak ervaring hebben en dan ga je toch vrij snel boven die 700€ geraken normaal.

Ik volg toch de redenering niet dat 5500 bruto ongeveer in lijn ligt met een dagtarief van 650.
Ik heb nu een iets hoger tarief en overweeg binnen een aantal jaar terug werknemer te worden en dan zal mijn brutoloon toch nog een heel stuk hoger moeten om te compenseren.

Dat is toch je netto niet, die 53K? Dat is je belastbaar bruto waar reeds RSZ werd afgehouden, maar waar nog de grootste brok af moet, namelijk de bedrijfsvoorheffing.
Oh, je hebt gelijk :oops: . Altijd verkeerd begrepen. Daar moet nog een 19624 van af. Maar dan kom ik op minder uit dan wat ik netto ontvangen en ik krijg altijd op zen minst 400 terug :thinking: Ik geef wel dividenden aan maar dat is beperkt.

Laatst bewerkt:
Dat is toch wel conservatief geschat dan, want ik ging 4000€ bruto krijgen toen ik zelfstandige werd, en zit nu (4jaar later) op 690€ dagtarief. Dat is natuurlijk allemaal wat sector/technologie afhankelijk, maar gezien uw brutoloon zal je zeker wel een pak ervaring hebben en dan ga je toch vrij snel boven die 700€ geraken normaal.

Ik volg toch de redenering niet dat 5500 bruto ongeveer in lijn ligt met een dagtarief van 650.
Ik heb nu een iets hoger tarief en overweeg binnen een aantal jaar terug werknemer te worden en dan zal mijn brutoloon toch nog een heel stuk hoger moeten om te compenseren.

Kijk, wat ik gedaan heb is dit:

Je maakt het te moeilijk voor jezelf, @Apelords vatte het goed samen:
Zoals zo vaak, ruwe netto schatting is dayrate x10 = netto maandloon
En dat wordt ook vaak gereflecteerd hier door de (jaar)resultaten die sommigen in het verleden al eens hebben gepost.
De enige kost als freelance ITer die dat getal wat zal beinvloeden is de keuze van uw wagen (waarvoor je trouwens een lening bij de bank kan afsluiten aangezien dat 1 van je vorige vragen was).

Maar dat getal, is dat het netto loon dat je kan uitbetalen max? Dus niet perse hetgeen je moet uitbetalen?

Nog een vraagje.
Ik ga dit ook wel polsen met mijn volgende intake gesprek volgende week maar hoe zit het met internet? Is dat volledig in te brengen als kost als ITer?

Dat bedrag is niet hetgeen je jezelf als (netto) loon uitkeert in de personenbelasting, maar wel het bedrag dat je op het einde van de rit kan verwachten door de combinatie van loon, dividenden, auteursrechten, IPT... Bedrag dat je jezelf uitbetaalt als loon zal typisch rond de 45k bruto liggen maar dat stem je best af met de boekhouder.

Internet en GSM wordt bij mij volledig betaald door de zaak alsook alles van laptop/gsm/ipad/....

En die dayrate x 10 dat gaat dan uit van jaar loon = 12x maandloon ?
(dus niet +- 13,92 zoals werknemers)

Anyway ik denk dat mensen hier gemiddeld zwaar onderschatten hoeveel je over kan houden met dag rates 5-700eur / dag;

En die dayrate x 10 dat gaat dan uit van jaar loon = 12x maandloon ?
(dus niet +- 13,92 zoals werknemers)

Anyway ik denk dat mensen hier gemiddeld zwaar onderschatten hoeveel je over kan houden met dag rates 5-700eur / dag;
Ik ben van 4000 bruto + maaltijdcheques, auto enal die dingen naar 500/dag eerst gegaan en dat verschil was al groot.

Ik ben van 4000 bruto + maaltijdcheques, auto enal die dingen naar 500/dag eerst gegaan en dat verschil was al groot.
Idem hier (nuja naar 520), en sindsdien is de dagrate gestegen maar het loon niet. En heel dat extra stuk is aan minder dan 32% belast.

Maar die dagrate *10 zit er hier niet ver af

Iemand die bepaalde platformen en/of recruiting agencies kan aanraden voor freelance IT projecten (senior dev / tech lead rol)? Zou misschien in de toekomst op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging want raak wat uitgekeken op mijn huidig project. Aan recruiters uiteraard geen gebrek, maar geen zin om mij als beschikbaar te zetten op LinkedIn en plat gespammed te worden door firma's die u zo snel mogelijk ergens willen plaatsen om hun fee op te strijken...

Ken uiteraard de klassiekers wel en ga ook es horen in mijn netwerk - maar als freelancer nog nooit zelf op zoek gegaan naar een project, dus mis er misschien nog.

Kan er iemand financieel adviseurs aanraden? Liefst regio Turnhout.
Ik zit hier privé en met het werk met vragen waar ik een onafhankelijk advies wil krijgen.
Boekhouder zegt dat dit niet helemaal hun pakkie aan is. Bank pusht natuurlijk richting beleggingsfondsen en zo.
Gaat ook over erfopvolging en zulke zaken.

Wat doen jullie met klanten die over alles negatief zijn en waar zelf effectief bewijs nu van is dat ze gewoon code manipuleren om fouten uit te lokken?

Terug
Bovenaan