Freelancers & Ondernemers

Ik denk er zelf ook steeds meer en meer aan om op zelstandige basis / freelance toer op te gaan.
Maar twijfel toch aan de haalbaarheid hierin. Heb nu 10jaar ervaring als IT support engineer waardoor ik een zeer brede kennis heb van verschillende onderdelen in ICT Infrastructure/netwerken. Maar geen specifieke specialiteit. Denk dat dit mijn mogelijkheden wat gaat tegenhouden ... alsook heb ik geen idee van het mogelijke tarief waaraan ik zou kunnen starten en hoe dit zou staan tegenover mijn huidig pakket in loondienst.

Kosten vallen mee, enige noodzaak zou zijn een wagen voor mijn verplaatsingen.

Ik denk er zelf ook steeds meer en meer aan om op zelstandige basis / freelance toer op te gaan.
Maar twijfel toch aan de haalbaarheid hierin. Heb nu 10jaar ervaring als IT support engineer waardoor ik een zeer brede kennis heb van verschillende onderdelen in ICT Infrastructure/netwerken. Maar geen specifieke specialiteit. Denk dat dit mijn mogelijkheden wat gaat tegenhouden ... alsook heb ik geen idee van het mogelijke tarief waaraan ik zou kunnen starten en hoe dit zou staan tegenover mijn huidig pakket in loondienst.

Kosten vallen mee, enige noodzaak zou zijn een wagen voor mijn verplaatsingen.

Dit soort dingen ook altijd :)

Vanaf 400/450 per dag aan 200 dagen (= +- 90k / jaar) heb je het pakket dat ik hier boven aanhaalde;
Tof pakketje met :
- in praktijk 3500net / maand (12 maanden, geen 13,95).
- Auto + tankkaart
- GSM + Laptop + verbruik
- Verzekeringen
- etc
- Pensioen is ondertussen al gelijk gesteld
- Je kan ook een opzegperiode in een freelance contract zetten
- Bouw nog wat marge in voor weet ik veel wat voor onzekerheden of verzekeringen
En alles daar boven is pure winst he. (of IPT / VAPZ / etc)

De dag rate hoeft echt niet zo hoog te liggen om het het waard te maken.
Dit gaat natuurlijk uit van een quasi fulltime, maar in IT is dat niet zo moeilijk te bekomen.

Dit gaat natuurlijk uit van een quasi fulltime, maar in IT is dat niet zo moeilijk te bekomen.
Vandaag kreeg ik een recruiter aan de lijn voor een interne positie.

"Ik bel voor een positie bij xyz, maar ... Ik denk dat jij freelancer bent he?"
"Klopt"
"Ja, ik ga u niet kunnen overtuigen om terug werknemer te worden, maar ken je misschien iemand?"
:P wel grappig dat ze direct zo eerlijk was.

Dit soort dingen ook altijd :)

Vanaf 400/450 per dag aan 200 dagen (= +- 90k / jaar) heb je het pakket dat ik hier boven aanhaalde;
Tof pakketje met :
- in praktijk 3500net / maand (12 maanden, geen 13,95).
- Auto + tankkaart
- GSM + Laptop + verbruik
- Verzekeringen
- etc
- Pensioen is ondertussen al gelijk gesteld
- Je kan ook een opzegperiode in een freelance contract zetten
- Bouw nog wat marge in voor weet ik veel wat voor onzekerheden of verzekeringen
En alles daar boven is pure winst he. (of IPT / VAPZ / etc)

Zoals zo vaak aangehaald, optimalisatie kan beter als je niet direct het geld nodig hebt.
Dagrate × 10 = maandloon (na uw eerste winstuitkering)

Vandaag ineens gesprek met de project manager (was zelf paar dagen in verlof). Geen woord gerept over de issues die de rest had.
Maar wel de zever dat ik niet snel genoeg antwoord op een teams chat (funny thing heb de test zelf gedaan, we zijn al 3 uur aan wachten op haar reply). Maar ook dat je 50% moet komen naar Brussel op maandbasis, dus denk eigenlijk dat ik ga zeggen tis genoeg geweest

Mijn observatie is dat duidelijke en tijdige communicatie cruciaal is voor je eigen positie.

Tenzij dat je inhoudelijke echt supersterk staat.

Kan je beide en ook communiceren naar verschillende lagen tot top management en een netwerk opbouwen, ben je golden.

Persoonlijk durf ik als freelancer wel sneller een mening voicen. Tuurlijk in rekening met de verwachte attitude en stijl.
Uiteindelijk probeer je niet de hiërarchie te beklimmen.

Maar je moet je er ook wel goed voelen. Is die situatie niet meer te redden....

Voor de zelfstandige IT'ers hier: Als ik het topic doorlees, zie ik voornamelijk ontwikkelaars die hier aan de slag zijn als freelancer. Ik vraag me af in welke mate er ook genoeg freelance opportuniteiten zijn voor System (Cloud) Engineers en of zij dan ook degelijke (500+ excl.) dagtarieven kunnen hanteren?

Mochten er hier Freelance System (Cloud) Engineers zijn, verneem ik dat ook graag.

Heeft er iemand weet van gewijzigde berekeningsregels voor IPT en backservice?

Even kaderen:
- 3 jaar geleden word ik zelfstandig. Begin 2020 (nog tijdens eerste boekjaar) wordt IPT en backservice bekeken. Komt neer op pakweg 10K/j IPT en +- 50K aan backservice.
- we beslissen om die 10K/j IPT te doen en de backservice over 5j te spreiden (dus 10K/j).
- gewoon maandelijks IPT is sindsdien beginnen lopen en loopt rustig door
- eerste schijf van 10K backservice betaald in eerste boekjaar, maar door "redenen" niet in tweede boekjaar (blijkbaar moest ik dat zelf elk jaar in gang zetten ipv dat men mij gewoon factuur stuurt)
- nu richting einde derde boekjaar zet ik verzekeringsmakelijkaar/bankier in gang om te berekenen wat huidige ruimte is voor backservice zodat ik die kan verdelen over de komende 3 jaar zoals gepland

Ik spreek die daarnet, die gaf aan dat we hiervoor moeten samenzitten, want blijkbaar is er plots 0 ruimte nog voor backservice en zouden mijn IPT maandbedragen ook moeten gereduceerd worden naar €600ish per maand.

Vind ik heel vreemd. Mijn brutoloon (incl VAA) staat nu op 48K. Ik heb dus 3 jaar lang €900ish gestort aan IPT maandelijks, en nog maar 10K aan backservice.

Ik moet de uitleg nog krijgen, maar anderen hier die ook zoiets meegemaakt hebben? Mijn loon als werknemer voor ik zelfstandig werd was best mooi en ik keer me nu 48K uit, lijken de bedragen van hierboven dan niet vrij laag?

Voor de zelfstandige IT'ers hier: Als ik het topic doorlees, zie ik voornamelijk ontwikkelaars die hier aan de slag zijn als freelancer. Ik vraag me af in welke mate er ook genoeg freelance opportuniteiten zijn voor System (Cloud) Engineers en of zij dan ook degelijke (500+ excl.) dagtarieven kunnen hanteren?

Mochten er hier Freelance System (Cloud) Engineers zijn, verneem ik dat ook graag.
Ik ben op dit moment bezig met gesprekken om te beginnen als DevOps freelancer.

Ja, ik kom die toch geregeld tegen.

Weliswaar moet je daarvoor wel een meer senior profiel hebben, zelf wat leiding kunnen nemen en tot een resultaat kunnen komen. 't hangt ook af met welke technologie je werkt en hoeveel concurrentie daarvoor op de markt is.

Stel uzelf de vraag of er consultancy bedrijven zijn die deze profielen bij bedrijven zetten en dan weet je het wel.

Heeft er iemand weet van gewijzigde berekeningsregels voor IPT en backservice?

Even kaderen:
- 3 jaar geleden word ik zelfstandig. Begin 2020 (nog tijdens eerste boekjaar) wordt IPT en backservice bekeken. Komt neer op pakweg 10K/j IPT en +- 50K aan backservice.
- we beslissen om die 10K/j IPT te doen en de backservice over 5j te spreiden (dus 10K/j).
- gewoon maandelijks IPT is sindsdien beginnen lopen en loopt rustig door
- eerste schijf van 10K backservice betaald in eerste boekjaar, maar door "redenen" niet in tweede boekjaar (blijkbaar moest ik dat zelf elk jaar in gang zetten ipv dat men mij gewoon factuur stuurt)
- nu richting einde derde boekjaar zet ik verzekeringsmakelijkaar/bankier in gang om te berekenen wat huidige ruimte is voor backservice zodat ik die kan verdelen over de komende 3 jaar zoals gepland

Ik spreek die daarnet, die gaf aan dat we hiervoor moeten samenzitten, want blijkbaar is er plots 0 ruimte nog voor backservice en zouden mijn IPT maandbedragen ook moeten gereduceerd worden naar €600ish per maand.

Vind ik heel vreemd. Mijn brutoloon (incl VAA) staat nu op 48K. Ik heb dus 3 jaar lang €900ish gestort aan IPT maandelijks, en nog maar 10K aan backservice.

Ik moet de uitleg nog krijgen, maar anderen hier die ook zoiets meegemaakt hebben? Mijn loon als werknemer voor ik zelfstandig werd was best mooi en ik keer me nu 48K uit, lijken de bedragen van hierboven dan niet vrij laag?
Daar zit een heel berekening achter en dan nog een 80% regel.

Maar voor 48k€ bruto zou ik gokken dat jij op basis van mijn verkregen offertes maar max 5k /jaar zou kunnen storten.

Zover ik weet moet je dat bruto ook aanhouden of laten 'herberekenen'.

Heb mij er voor de duidelijkheid niet super in verdiept maar op eerste zicht.

(Jaarlijks bruto * 0,80)
- geschat wettelijk pensioen
Geeft de verzekerbare rente.

Daar wordt daarna rekening gehouden met het aantal jaar nog te gaan. Komt een soort omzettingscoëfficiënt uit.

Vervolgens moet daar al bestaande opgebouwde pensioen vanaf.

Dan kan je ook nog 10 jaar max terug in de tijd met Backservice met zelfde logica

Daar zit een heel berekening achter en dan nog een 80% regel.

Maar voor 48k€ bruto zou ik gokken dat jij op basis van mijn verkregen offertes maar max 5k /jaar zou kunnen storten.

Zover ik weet moet je dat bruto ook aanhouden of laten 'herberekenen'.

Heb mij er voor de duidelijkheid niet super in verdiept maar op eerste zicht.
Het klopt dat dat een hele berekening is, maar ik heb minder lang gewerkt dan Eniac, en mijn Backservice is iets van een 60k. Dus het zou heel raar zijn moest hij minder kunnen doen...

T ging mij meer om die 10K€/j + Backservice.

Dat die Backservice 50k kan wel. Is hier ook zoiets in de offertes.

Ik hoor volgende week wel voor de uitleg... Snap echt niet wat er kan gebeurd zijn om van 50K backservice en 10K/jaar gewone stortingen te gaan naar 10K backservice en 5K/jaar.

Aan de andere kant weet ik ook niet of ik het zo gigantisch erg vind. Dan draai ik maar wat meer winst en heb ik het geld vroeger.

Meningen rond IPT zijn sowieso vrij uiteenlopend.

Laat iets weten, ben wel nieuwsgierig naar hun beweegredenen. Ik gok op foute initiële berekening.

Bij ons (TVH) zitten er ook zo'n profielen (devops, Google Cloud, algemene IT) die werken als freelancer. De vraag naar dit soort profielen is wellicht kleiner maar ik vermoed dat dit ook geldt voor het aanbod.

Vraagje: zijn er hier freelance software ontwikkelaars die een woning hebben aangekocht via de vennootschap om er dan (al dan niet op termijn) zelf in te wonen? En dan via vruchtgebruik na 20+ jaar er toch eigendom van te worden? Ik had daar lang geleden eens over gesproken met mijn boekhouder en kort samengevat was dat niet mogelijk / interessant aangezien wij typisch geen praktijkruimte hebben zoals bv. een kinesist of kapper waardoor het beter is om een kamer te verhuren aan de vennootschap.

Zijn er hier mensen die in bijberoep werken en daar tips over hebben (ik vond geen apart BG topic).
Ik overweeg om 1 dag per week als zelfstandige in bijberoep te gaan werken maar ik vraag me af of het de moeite is om daar mee te beginnen (kosten/baten). Mijn loon aan 4/5de zou voldoende zijn om mijn normale levenskost te dekken dus de vraag is dan: wat doe ik met dat geld dat in een vennootschap zou komen? Ga ik niet meer geld verliezen aan een boekhouder, verzekeringen,.... dan wat ik er uiteindelijk ga uithalen?

Zijn er hier mensen die in bijberoep werken en daar tips over hebben (ik vond geen apart BG topic).
Ik overweeg om 1 dag per week als zelfstandige in bijberoep te gaan werken maar ik vraag me af of het de moeite is om daar mee te beginnen (kosten/baten). Mijn loon aan 4/5de zou voldoende zijn om mijn normale levenskost te dekken dus de vraag is dan: wat doe ik met dat geld dat in een vennootschap zou komen? Ga ik niet meer geld verliezen aan een boekhouder, verzekeringen,.... dan wat ik er uiteindelijk ga uithalen?
Vraag is op zich of je al een vennootschap wilt oprichten. Mij lijkt een eenmanszaak in eerste instantie beter geschikt (afhankelijk van de verwachte inkomsten uiteraard)

Vraag is op zich of je al een vennootschap wilt oprichten. Mij lijkt een eenmanszaak in eerste instantie beter geschikt (afhankelijk van de verwachte inkomsten uiteraard)
Probleem is dan dat je inkomsten uit bijberoep bijgeteld worden bij de inkomsten als loontrekkende. Zit je dus direct in de hoogste schijf.

Terug
Bovenaan