Freelancers & Ondernemers

De eerste 4 jaar ben je hiervan wel vrijgesteld.
Fout, de eerste 4 jaar is er een vrijstelling van bezoldigingsvoorwaarde om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te kunnen genieten.

Elke controleur zal de auteursrechten herkwalificeren naar een bezoldiging indien er geen bezoldiging tegenover staat.

Fout, de eerste 4 jaar is er een vrijstelling van bezoldigingsvoorwaarde om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te kunnen genieten.

Elke controleur zal de auteursrechten herkwalificeren naar een bezoldiging indien er geen bezoldiging tegenover staat.
Klopt, die 4 jaar gaat enkel over de verlaagde vennootschapsbelasting. Voor auteursrechten moet ge wel degelijk loon uitkeren.

Maar die 45k lijkt toch niet verplicht te zijn voor auteursrechten. Ik heb dat weliswaar ook al in artikels gelezen, maar ik heb dit laten opstellen via een accountant/revisor en ik mag auteursrechten uitkeren hoewel mijn loon geen 45k is...
Verwarrende en onduidelijke situatie...

Maar die 45k lijkt toch niet verplicht te zijn voor auteursrechten. Ik heb dat weliswaar ook al in artikels gelezen, maar ik heb dit laten opstellen via een accountant/revisor en ik mag auteursrechten uitkeren hoewel mijn loon geen 45k is...
Ook moet de vennootschap rekening houden met de minimumbezolding van € 45.000,00 voor de bedrijfsleider. Indien de bezoldiging minder dan €45.000,00 bedraagt, moet men de vergoeding voor auteursrechten beperken tot 5% van de netto creatieve omzet per bedrijfsleider.

https://atern.io/auteursrechten-voo...ning,netto creatieve omzet per bedrijfsleider.

Alles mag, tot je fiscale controle krijgt.
Er zijn oneindig veel rulings/circulaires die steeds hammeren op het feit dat er ook een bezoldiging moet zijn.

Klopt, die 4 jaar gaat enkel over de verlaagde vennootschapsbelasting. Voor auteursrechten moet ge wel degelijk loon uitkeren.

Dus na 4 jaar kan je eigenlijk gewoon jezelf minder loon uitkeren want het maakt toch niks meer uit voor vennootschapsbelasting? Ik hou er hier wel rekening mee dat auteursrechten dit of volgend jaar toch aangepakt zullen worden en ook daar de voorwaarde van hoge verloning dus niet meer relevant zal zijn. Je mag bijvoorbeeld ook maar 50% van je reserves beleggen in aandelen, anders stijgt de vennootschapsbelasting ook naar 25%.

Er staat iets in het verslag genre dit, ik vind het ook raar hoor

Correctie: genormaliseerde wedde (=50% van de bedrijfswinst voor
wedde en belastingen) - reeds geboekte wedde

Dus na 4 jaar kan je eigenlijk gewoon jezelf minder loon uitkeren want het maakt toch niks meer uit voor vennootschapsbelasting? Ik hou er hier wel rekening mee dat auteursrechten dit of volgend jaar toch aangepakt zullen worden en ook daar de voorwaarde van hoge verloning dus niet meer relevant zal zijn. Je mag bijvoorbeeld ook maar 50% van je reserves beleggen in aandelen, anders stijgt de vennootschapsbelasting ook naar 25%.
Nee, die 4 jaar moet je geen loon uitkeren voor de verlaagde vennootschapsbelasting, daarna wel.

Maar voor auteursrechten, moet je jezelf altijd loon uitkeren, of je zit vast aan die 5% max.

Ik hoor steeds dat dit het beste is om te combineren met een liquidatiereserve, maar kan je kapitaal dat niet in de reserve zit ook opnemen via bulletkrediet? Waar zit juist het grote voordeel om dit via liquidatie te doen?
Gewoon om zo sneller je geld privé te krijgen.

Stel balans per 31-12-2021:
- 50k vastgeklikt als liquidatiereserve
- Uitkering aan 5% bijkomende roerende voorheffing en overschrijving naar uw privé rekening mag pas vanaf 01/01/2027
- Op 01/01/2022 ga je naar de bank en vraag je een bullet krediet op 5 jaar van 50K, op 01/01/2027 betaal je deze 50k terug via uw vennootschap

Goedkoper alternatief als je vennootschap cash heeft:
- Op 01/01/2022 schrijf je 50k naar uw privé over en maak je een leningscontract met uw eigen vennootschap.
- Lagere wettelijke rentevoet van +- 2,50% (netto kostprijs +-0,90% want je vennootschap krijgt de intresten!)
- Geen bankkosten, geen gedoe met banken

Bij dat goedkoper alternatief ga ik er van uit dat je dat dan ook doet via liquidatie? Dus als je na 5 jaar mag uitkeren, laat je het gewoon in de vennootschap zitten, maar wat doe je dan met die 5% en hoeveel intrest betaal je dan terug.

Bij dat goedkoper alternatief ga ik er van uit dat je dat dan ook doet via liquidatie? Dus als je na 5 jaar mag uitkeren, laat je het gewoon in de vennootschap zitten, maar wat doe je dan met die 5% en hoeveel intrest betaal je dan terug.
Inderdaad ook via liquidatie,5% eindtaxatie heb je altijd bij uitkering (na de wachtperiode) hé.

Intrest is wettelijk vastgelegd percentage conform artikel 18 §3, 1, KB/WIB92, ofwel betaal je dit aan uw vennootschap, ofwel via inboeking op uw rekening-courant.

Op die 50.000,00 EUR zou je ongeveer 1.300,00 EUR jaarlijkse intrest betalen.
De intrest komt binnen in de vennootschap dus uiteindelijk heb je daar meer winst waardoor je uiteindelijke nettokostprijs lager is.
(1300 x 32% = 416 EUR intrest per jaar)

Terug
Bovenaan