De eerste 4 jaar ben je hiervan wel vrijgesteld.Je boekhouder heeft gelijk.
Tenzij je het stelsel van auteursrechten kunt gebruiken, dan word je bijna verplicht 45k bruto bezoldiging te nemen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De eerste 4 jaar ben je hiervan wel vrijgesteld.Je boekhouder heeft gelijk.
Tenzij je het stelsel van auteursrechten kunt gebruiken, dan word je bijna verplicht 45k bruto bezoldiging te nemen.
De eerste 4 jaar ben je hiervan wel vrijgesteld.Waar kan je eigenlijk de verplichting van 45k voor auteursrechten vinden? Ik zie dit terug komen in een aantal rulings maar dat is niet gelijk aan de algemene vereiste vermoed ik?
Fout, de eerste 4 jaar is er een vrijstelling van bezoldigingsvoorwaarde om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te kunnen genieten.De eerste 4 jaar ben je hiervan wel vrijgesteld.
Klopt, die 4 jaar gaat enkel over de verlaagde vennootschapsbelasting. Voor auteursrechten moet ge wel degelijk loon uitkeren.Fout, de eerste 4 jaar is er een vrijstelling van bezoldigingsvoorwaarde om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te kunnen genieten.
Elke controleur zal de auteursrechten herkwalificeren naar een bezoldiging indien er geen bezoldiging tegenover staat.
Maar die 45k lijkt toch niet verplicht te zijn voor auteursrechten. Ik heb dat weliswaar ook al in artikels gelezen, maar ik heb dit laten opstellen via een accountant/revisor en ik mag auteursrechten uitkeren hoewel mijn loon geen 45k is...
Verwarrende en onduidelijke situatie...
Ook moet de vennootschap rekening houden met de minimumbezolding van € 45.000,00 voor de bedrijfsleider. Indien de bezoldiging minder dan €45.000,00 bedraagt, moet men de vergoeding voor auteursrechten beperken tot 5% van de netto creatieve omzet per bedrijfsleider.
Alles mag, tot je fiscale controle krijgt.Maar die 45k lijkt toch niet verplicht te zijn voor auteursrechten. Ik heb dat weliswaar ook al in artikels gelezen, maar ik heb dit laten opstellen via een accountant/revisor en ik mag auteursrechten uitkeren hoewel mijn loon geen 45k is...
Verwarrende en onduidelijke situatie...
Klopt, die 4 jaar gaat enkel over de verlaagde vennootschapsbelasting. Voor auteursrechten moet ge wel degelijk loon uitkeren.
Nee, die 4 jaar moet je geen loon uitkeren voor de verlaagde vennootschapsbelasting, daarna wel.Dus na 4 jaar kan je eigenlijk gewoon jezelf minder loon uitkeren want het maakt toch niks meer uit voor vennootschapsbelasting? Ik hou er hier wel rekening mee dat auteursrechten dit of volgend jaar toch aangepakt zullen worden en ook daar de voorwaarde van hoge verloning dus niet meer relevant zal zijn. Je mag bijvoorbeeld ook maar 50% van je reserves beleggen in aandelen, anders stijgt de vennootschapsbelasting ook naar 25%.
Ja, wat is je vraag hierover?Heeft iemand hier ervaring met een bulletkrediet om zo sneller geld uit je liquidatiereserve te halen?
Ik hoor steeds dat dit het beste is om te combineren met een liquidatiereserve, maar kan je kapitaal dat niet in de reserve zit ook opnemen via bulletkrediet? Waar zit juist het grote voordeel om dit via liquidatie te doen?Ja, wat is je vraag hierover?
Gewoon om zo sneller je geld privé te krijgen.Ik hoor steeds dat dit het beste is om te combineren met een liquidatiereserve, maar kan je kapitaal dat niet in de reserve zit ook opnemen via bulletkrediet? Waar zit juist het grote voordeel om dit via liquidatie te doen?
Inderdaad ook via liquidatie,5% eindtaxatie heb je altijd bij uitkering (na de wachtperiode) hé.Bij dat goedkoper alternatief ga ik er van uit dat je dat dan ook doet via liquidatie? Dus als je na 5 jaar mag uitkeren, laat je het gewoon in de vennootschap zitten, maar wat doe je dan met die 5% en hoeveel intrest betaal je dan terug.
Met een ficheverplichting voor auteursrechten sinds 01/01/2022, dat is gewoon om controle vragen.Mijn boekhouder wilt dat risico wel pakken dus we'll see![]()
Die grens wordt wel gewoon op die 45k gezet.Ja loon sowieso, maar niet 45K. Minimumloon is dus ok
Loon + VAA. Maar als uw vennootschap de sociale bijdrage betaalt, telt dat ook mee als VAA.Is die 45k het loon zelf of ook de andere extralegale voordelen dat ge uzelf kunt uitkerende?