Freelancers & Ondernemers

Is dat recent veranderd? Bol laat toch niet toe dat je zakelijk dingen koopt in het buitenland met btw aftrek?
Dat is de reden dat ik er nooit iets koop, quasi alles dat ik wil kopen daarop komt van het buitenland. En ik heb geen zin om die btw achteraf terug te vorderen als er zo veel alternatieve sites zijn die het wel goed doen van de eerste keer.

Is dat recent veranderd? Bol laat toch niet toe dat je zakelijk dingen koopt in het buitenland met btw aftrek?
Dat is de reden dat ik er nooit iets koop, quasi alles dat ik wil kopen daarop komt van het buitenland. En ik heb geen zin om die btw achteraf terug te vorderen als er zo veel alternatieve sites zijn die het wel goed doen van de eerste keer.
Zakelijk account maken, solved.

Bij bol.com kan je bestellen, zowel bij Bol.com zelf maar ook bij externe verkooppartners.

Bij verkoop door bol.com kan je zonder BTW (IC verlegging) bestellen als bedrijf.
Bij de externe verkooppartners meestal niet. Qua administratieve opvolging/BTW verplichtingen/... is dit voor verkopers namelijk complexer en veel verkopers kiezen ervoor om niet te verkopen aan (voor hun) buitenlandse bedrijven. Voor particulieren gelden andere regels.

Indien mogelijk kan je via bol.com perfect met 0% BTW (BTW verlegging) kopen. Dit wel enkel als je zelf als bedrijf ook BTW-plichtige bent, anders kan je dit niet zelf regelen in je BTW aangifte. Trouwens niet alleen bij Bol.com maar ook vele andere buitenlandse leveranciers/websites.

(Al dan niet privé) aankopen zonder BTW(BTW verlegging) en niet verwerken komen er vroeg of laat toch uit met automatische controles, met IC listings en eigen BTW-aangiftes. Niet bij een verschil van 50 EUR, maar wel als het substantieel is.

Meerdere situaties gehad waar BTW werd gevorderd op niet verwerkte (privé) facturen die IC werden aangekocht, en/of die zonder BTW werden gekocht door niet BTW-plichtigen (dokters, kleine onderneming,...)

Als BTW plichtige maakt het trouwens ook niks uit, enkel qua cash-flow. Bestel je bij Bol.com 100 EUR (BTW verlegd) is dit je kost. Bestel je ergens anders in BE 100 EUR + 21% BTW. BTW recupereer je bij BTW-aangifte, netto kost ook 100 EUR...

Ik heb een zakelijk account. Ik ben hier niet de enige in, ik heb al vaker gehoord van andere freelancers dat ze hierdoor bol vermijden.
Op bol wordt toch in uw winkelmandje aangegeven wat je wel en niet zakelijk kunt kopen.
Je kan zelfs niet eens afrekenen met een zakelijk account want ze laten dit niet toe.

Is het eigenlijk OK om zakelijk te bestellen via bol.com? Ik merk op dat er dan geen BTW aangerekend wordt.

bv. Artikel kopen t.w.v. € 121 resulteert in een factuur van € 100, zonder BTW. Is dit OK?

Dit zet toch ook de deur open om privé aankopen via je zakelijke account te bestellen, privé te betalen en die factuur dan gewoon niet in te brengen in je boekhouding (want bol.com werkt nog niet via Peppol)?
Ik heb heel veel problemen met bol dat hij bij intracommuncautair de artikelen in mijn winkelmandje niet kan leveren.

Bol.com vermijd ik om die reden voor zakelijke aankopen

Zelfs de apple-site heb ik vermeden omdat ik daar niet met bankcontact kon betalen, en voor dezelfde prijs op lab9 wel een iphone kon bestellen met bankcontact (en niet via paypal/credietkaart).

Ik weet dat het allemaal kan en geen probleem is, maar als een site een factuur met peppol kan versturen met je zakelijke account, grijp ik daar rap naar voor administratief gemak. Scheelt een hoop gezever en bonnekes bijhouden.

Same here, daarom mijd ik bol.com zoveel mogelijk.
Bij amazon.com.be werkt het wel vlotjes.
Bij Amazon vind ik het dan wel weer vervelend dat de btw eerst aangerekend wordt en dan een dag later oid terugbetaald wordt. Als je zo verschillende facturen hebt, is het soms wel even rekenen welke afrekening nu bij wat hoort.

Maar het is wel een groot gemak dat de facturen meteen in orde zijn bij buitenlandse bestellingen.

Ik heb een zakelijk account. Ik ben hier niet de enige in, ik heb al vaker gehoord van andere freelancers dat ze hierdoor bol vermijden.

Omdat naar mijn weten bol.com op een gegeven moment veel last had van frauduleuze Belgische klanten die andermans BTW-nummer invoerden om zonder BTW te kunnen leveren. (Ik spreek van jaaaren geleden.)

En dan krijgt de leverancier de boete + verschuldigde BTW nog te betalen omdat ze niet "deftig genoeg" gecontroleerd hadden of ze leverden aan een echte Belgische onderneming.

Laatst bewerkt:
Bij Amazon vind ik het dan wel weer vervelend dat de btw eerst aangerekend wordt en dan een dag later oid terugbetaald wordt. Als je zo verschillende facturen hebt, is het soms wel even rekenen welke afrekening nu bij wat hoort.

Maar het is wel een groot gemak dat de facturen meteen in orde zijn bij buitenlandse bestellingen.
Dit. Het klopt bij mij ook telkens niet. Zit soms een euro verschil op..

Bij Bol is het probleem vooral de externe verkopers, indien je bij Bol zelf koopt is IC-verlegging geen probleem naar mijn ervaring (als je tenminste een zakelijk account hebt).

De mensen met een particuliere account die hun btw-nr dan ergens als adresveld/opmerking laten invullen en denken dat het in orde is wil ik ook niet te eten geven…

Nederlanders zijn over het algemeen lastigaards qua IC-facturen, zeker die kleinere bedrijven/webshops.

Laatst bewerkt:
Dit. Het klopt bij mij ook telkens niet. Zit soms een euro verschil op..
Ah ik dacht dat het misschien lag aan de btw tarieven van het andere land.
Ik ben er ook niet altijd aan uit geraakt hoe ze aan het exacte bedrag komen, want op de factuur staat er namelijk niets van BTW vermeld.
En tot nu toe nog geen commentaar gehad van de boekhouder er over.

Bij Bol is het probleem vooral de externe verkopers, indien je bij Bol zelf koopt is IC-verlegging geen probleem naar mijn ervaring (als je tenminste een zakelijk account hebt).

De mensen met een particuliere account die hun btw-nr dan ergens als adresveld/opmerking laten invullen en denken dat het in orde is wil ik ook niet te eten geven…

Nederlanders zijn over het algemeen lastigaards qua IC-facturen, zeker die kleinere bedrijven/webshops.
Het is sinds de aanmaak van mijn zakelijk account dat ik opmerkte hoe weinig bol zelf nog verkoopt, quasi alles is extern.

Het is sinds de aanmaak van mijn zakelijk account dat ik opmerkte hoe weinig bol zelf nog verkoopt, quasi alles is extern.
Dat is hun bedrijfsmodel, het platform aanbieden en daarop een fee nemen.
Zelf verkopen is moeilijk geworden, vooral door concurrentie van Chinese dumpsites (temu, shein, ...).

Terug
Bovenaan