Freelancers & Ondernemers

Ik spreek voor mezelf, maar mijn boekhouder is een kost die ik moet dragen, want als ik het zelf doe komen er vodden van.

Ik ga ook niet mijn eigen elektriciteit doen in mijn woning, komt nie goe.

Alles zelf doen, maar dan wel afsluit en optimalisatie via boekhouder? Want anders gaat het alsnog duur worden, ook al betaal je niet aan de boekhouder...
Afsluiting twijfel ik nog voor, optimalisatie doe ik zelf. Zoveel komt er niet bij kijken, totaal inkomen zal een 180k op jaarbasis zijn en heel veel kosten heb ik niet om ertegen af te zetten (ik wil ook liefst zoveel mogelijk gewoon uitkeren ipv nodeloze kosten te maken). Standaard kosten zijn een jaarloon van ongeveer 18k, VAPZ/IPT, bedrijfswagen, huur bureauruimte, netto onkosten vergoeding, ... Ik heb al zitten kijken naar een warrantenplan of private lease mogelijkheden, maar ben er nog niet uit of ik dat wil doen. Er zijn ook geen tientallen geheime optimalisatiemogelijkheden die enkel boekhouders gaan kennen imo.

Afsluiting twijfel ik nog voor, optimalisatie doe ik zelf. Zoveel komt er niet bij kijken, totaal inkomen zal een 180k op jaarbasis zijn en heel veel kosten heb ik niet om ertegen af te zetten (ik wil ook liefst zoveel mogelijk gewoon uitkeren ipv nodeloze kosten te maken). Standaard kosten zijn een jaarloon van ongeveer 18k, VAPZ/IPT, bedrijfswagen, huur bureauruimte, netto onkosten vergoeding, ... Ik heb al zitten kijken naar een warrantenplan of private lease mogelijkheden, maar ben er nog niet uit of ik dat wil doen. Er zijn ook geen tientallen geheime optimalisatiemogelijkheden die enkel boekhouders gaan kennen imo.
Offer blijft geldig, stuur op einde van je boekjaar balans/historiek eens door en ik zal eens kijken hoeveel fouten ik eruit haal.

18k loon in combinatie met VAPZ/IPT? Eerste is al gevonden :)

Offer blijft geldig, stuur op einde van je boekjaar balans/historiek eens door en ik zal eens kijken hoeveel fouten ik eruit haal.

18k loon in combinatie met VAPZ/IPT? Eerste is al gevonden :)
Er zijn hier al meerdere gesprekken gevoerd rond dit onderwerp, maar waarom is deze combo 'fout'?

Er zijn hier al meerdere gesprekken gevoerd rond dit onderwerp, maar waarom is deze combo 'fout'?
Het is niet optimaal, 18K loon is geoptimaliseerd om je volledige 25% belastingschijf op te gebruiken waarschijnlijk, als je VAPZ toepast zal je meer loon kunnen toekennen als je die volledige schijf wil gebruiken (wat je meestal inderdaad wilt) omdat de VAPZ premies van het loon mogen afgetrokken worden.

Die +/-2000 per jaar zijn wel hele goedkope boekhouders. Ik zit tussen de 3500-4000 voor een typisch freelanceprofiel.
Ik werk ook in een groep van accountancykantoren en bevestig dat die 3.500 a 4.000 zeker marktconforme tarieven zijn. Die heel goedkope lijken me vooral de kleintjes die nog oude tarieven hanteren, maar gaat wellicht niet blijven duren.

Afhankelijk wat is het 92 of 112 euro per uur, ik vind dat niet goedkoop of oude tarieven.
Veel freelancers dat niet aan die tarieven geraken.
En die factureren vermoedelijk een pak meer dan 8u per dag hoor.
Ik weet niet wat die van 3,5 a 4k meer doen en dan nog voor 12 identieke verkoopfacturen vaak.
Uiteraard snap ik het verschil tussen een zelfstandige met 1a2 werknemers en een groot kantoor met werknemers dat betaald moet worden.
Maar kwaliteit of meerwaarde is toch nonargument.

Voor gewaarborgd inkomen is geen ruimte, er is een verzekering van de mutualiteit voor dit bedrag (zie basis van je sociale bijdragen).

VAPZ/IPT als pensioenopbouw worden berekend op je bruto inkomen, kans is groot dat er geen fiscale ruimte voor is (80% regel + 8,17 % netto beroepsinkomen als VAPZ)
VAPZ zit vast tot aan je pensioen in een tak 21, dat geld brengt niets op (kan bij bepaalde polissen een klein deel wat belegd worden maar nog steeds, breng niets op).

1.000 EUR VAPZ bij 18.000 bruto levert je ongeveer 25% fiscaal voordeel op. Maar op die 1.000 EUR betaal je instapkosten/beheerskosten.
Zelfstandigen hebben tegenwoordig hogere bruto pensioenen. Die rente van VAPZ bij uitkering wordt progressief belast.

18000 bruto dan laat je al een deel liggen omdat je belastbare basis dan +- 14000 EUR is (18000 - 3600 sociale bijdragen - 3% kostenforfait).
Beter dus 21000-22000 bruto.

Vraag in het verlengde van het onderwerp "boekhouder".
Iemand zijn boekhouding al eens door AI laten doen, al dan niet als gewone test?

Lijkt mij, als volledige leek in deze materie, op zich voor een kleine bv met amper facturen, vrij gemakkelijk als het genoeg input krijgt.

Iemand zijn boekhouding al eens door AI laten doen, al dan niet als gewone test?

Lijkt mij, als volledige leek in deze materie, op zich voor een kleine bv met amper facturen, vrij gemakkelijk als het genoeg input krijgt.
AI heeft wel geen idee wat boekhouden is. Dus het kan volledig verkeerd gaan, terwijl het resultaat overtuigend genoeg overkomt. Wil je dat riskeren?

AI heeft wel geen idee wat boekhouden is. Dus het kan volledig verkeerd gaan, terwijl het resultaat overtuigend genoeg overkomt. Wil je dat riskeren?
Inderdaad... AI zal de theorie wel goed ingepompt krijgen maar als ik zie wat voor soms enorm domme/rare fouten AI maakt... Met cijfers van een boekhouding zou ik AI toch nog niet direct vertrouwen, tenzij een Agent die gedrilld is om bepaalde repetitieve basisrepetitieve taken uit te voeren.

Nu toch nog niet, in de toekomst kan dat misschien nog veranderen maar momenteel... Vandaag nog aan ChatGPT moeten zeggen dat de Excel die ik kreeg gewoon volledig leeg was, buiten de kolomkoppen. Antwoord iets à la "Oei ja, oepsie. Ditmaal vind je in bijlage de Excel met de juiste info"... Op zich geen drama natuurlijk maar een boekhoudkundige oepsie kan al eens een serieuze oepsie worden :)

Zeker niet en ook niet van plan om kortelings te doen.
Zoals gezegd ik ken er vrij weinig van, maar leek me wel doenbaar 🫣

Je kan er zaken aan vragen om op weg te komen (bijv. welke journaalposten moet ik gebruiken als ik mijn rollend materieel met een minderwaarde verkoop). Hij gaat je dan een voorstel doen wat fout kan zijn, maar in veel gevallen die ik al gezien heb zit hij min of meer juist.
Ik neem er nog een handboek boekhouden langs, maar hij kan redelijk goed boekingsvoorstellen doen. Zoals met alle AI, in het zit nu nog maar in de startfase dus fouten kunnen er zeker bijkomen.

Kan zijn dat dit al gevraagd is maar vind dit niet direct terug.
Heb momenteel via de vennootschap DKV hospitalisatie + tand + plan az voor mezelf en het gezin (vrouw en 2 kindjes) en betaal echt wel veel op maandbasis. Zijn er mensen hier die de vergelijking gemaakt hebben? Online vind je maar weinig prijzen van andere spelers.

Kan zijn dat dit al gevraagd is maar vind dit niet direct terug.
Heb momenteel via de vennootschap DKV hospitalisatie + tand + plan az voor mezelf en het gezin (vrouw en 2 kindjes) en betaal echt wel veel op maandbasis. Zijn er mensen hier die de vergelijking gemaakt hebben? Online vind je maar weinig prijzen van andere spelers.
Ik heb de vergelijking min of meer gemaakt enkele maanden terug (voor mezelf+vriendin+kind) en het kwam goedkoper uit via de ziekenkas (de uitgebreide familieformule met dentaal plan). Qua coverage zal die van DKV wel beter zijn, maar ik vond dat toch een dure dekking.

VAPZ/IPT als pensioenopbouw worden berekend op je bruto inkomen, kans is groot dat er geen fiscale ruimte voor is (80% regel + 8,17 % netto beroepsinkomen als VAPZ)
VAPZ zit vast tot aan je pensioen in een tak 21, dat geld brengt niets op (kan bij bepaalde polissen een klein deel wat belegd worden maar nog steeds, breng niets op).
Wel de potjes gescheiden houden, VAPZ heeft geen 80 % regel, is altijd % op uw NBI. Heeft ook geen premietaks zoals de IPT. Maar het rendement bij een VAPZ is inderdaad slecht en voor mensen met andere inkomsten als ze op pensioen zijn. (bijv: Huurinkomsten...) een fiscale killer met de fictieve rente aan progressief tarief 10/13 jaar lang die bovenop het pensioen dan komt => belast aan hogere schaal.

Bij lage bezoldiging kan de IPT wel 0 zijn en dan kan die niet gebruikt worden. Op dat moment kan een VAPZ handig zijn voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en ze op die manier toch een potje voor hun pensioen te laten aanleggen(zelfbescherming). Maar in de meeste gevallen zal het nut erg beperkt zijn omdat ook maar 8,17%/9,40% van het NBI-3 kan aangelegd worden en als dat laag is zal ook de bijdrage laag zijn maar niet 0 wegens geen 80 % regel voor VAPZ.

Wel de potjes gescheiden houden, VAPZ heeft geen 80 % regel, is altijd % op uw NBI. Heeft ook geen premietaks zoals de IPT. Maar het rendement bij een VAPZ is inderdaad slecht en voor mensen met andere inkomsten als ze op pensioen zijn. (bijv: Huurinkomsten...) een fiscale killer met de fictieve rente aan progressief tarief 10/13 jaar lang die bovenop het pensioen dan komt => belast aan hogere schaal.

Bij lage bezoldiging kan de IPT wel 0 zijn en dan kan die niet gebruikt worden. Op dat moment kan een VAPZ handig zijn voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en ze op die manier toch een potje voor hun pensioen te laten aanleggen(zelfbescherming). Maar in de meeste gevallen zal het nut erg beperkt zijn omdat ook maar 8,17%/9,40% van het NBI-3 kan aangelegd worden en als dat laag is zal ook de bijdrage laag zijn maar niet 0 wegens geen 80 % regel voor VAPZ.
Dat bedoelde ik ook hoor, vandaar mijn berekening met 1.000 EUR VAPZ (hetgeen ongeveer kan gestort worden dan).
Nu ja, 30 jaar lang beleggen aan 0,5% rendement wie doet dat om te sparen? :)

Terug
Bovenaan