Freelancers & Ondernemers

Je kan toch een auto kopen aan lagere rente dan winwin lening?
Wanneer een familielid je een winwinlening verstrekt, profiteert die persoon van een belastingkrediet in de personenbelasting van 2,5% op het geleende bedrag.
Ik heb van mijn vader een lening van €50.000 gekregen voor de aankoop van een bedrijfswagen. Dit levert hem over een periode van 10 jaar een totaal fiscaal voordeel van €12.500 op. Bij een leasingconstructie is er geen fiscaal voordeel en gaan de rentebetalingen naar een derde partij.

Via een 2e opgerichte bv werken?
voorwaarde 1 is dat de leningverstrekker een natuurlijk persoon is...
Dat gezegd, De Croo wel gelijk dat dit aanvoelt als een free lunch als je dit kan opzetten tussen familieleden aan de typische mgmt vennootschappen (amper kosten, risico op faillissement close to zero)

voorwaarde 1 is dat de leningverstrekker een natuurlijk persoon is...
Dat gezegd, De Croo wel gelijk dat dit aanvoelt als een free lunch als je dit kan opzetten tussen familieleden aan de typische mgmt vennootschappen (amper kosten, risico op faillissement close to zero)
BV a is aandeelhouder van BV b, BV b factureert dus aan BV a ipv aan 'eigenaar' rechtstreeks
BV a keer dividend uit aan 'eigenaar'
Eigenaar geef winwinlening aan BV b.

In principe gaat elke boekhouder dat (kunnen) doen, is namelijk één van de makkelijkste klanten denkbaar. Als je een 100% digitale boekhouder zoekt kan ik je de mijne wel aanbevelen, maar die zit niet in Antwerpen. Ik ben er echter nog nooit naartoe moeten gaan, alles (van oprichting tot resultaatsbespreking) gebeurt er digitaal.

Als je een meer lokale boekhouder zoekt moet je best uw regio wat verfijnen, want Antwerpen is nogal groot.

Zou je via PM willen delen met welke boekhouder je werkt, als die nog nieuwe klanten zou aannemen?
Gaat ook over opstarten van een 1-persoons BV in consulting, gelijkaardige case als waar je in juni op antwoordde.

Momenteel aan het kijken voor de oprichting van een managementvennootschap. 1 van de keuzes die ik moet maken is met welk boekhoudkantoor. In principe zou ik kiezen voor een kleiner kantoor. Hoewel, met de digitalisering nu toch mijn twijfels of ik niet beter kies voor een groter kantoor zoals bv Moore of Vandelanotte. Uiteindelijk is uw contactpersoon nu wel het belangrijkste, maar gezien ik vandaag toch niet weet wie ik in welk kantoor toegewezen krijg, vroeg in me af wat jullie in overweging namen om voor een bepaald kantoor te kiezen

Ik betaal 1800€ aan een klein kantoor, en zelfs dan nog volwaardige vennootschap met 400 verkoopfact en 150 aankoopfact geschat.
Prijzen die ik hier soms zie passeren voor 1 verkoopfactuurtje per maand is echt wel gek.

Mja, prijs is ook niet alles. Het is zeker nuttig om er naar te kijken, maar mijn eerste (ik dacht "goedkope") boekhouder heeft zich failliet verklaard en is gaan lopen met de centen van de medewerkers. Mijn nieuwe boekhouder is een pak beter en heeft me al heel wat geld bespaard. Dat gezegd zijnde, ze zijn ook niet zo kostelijk en zelfs goedkoper dan de eerste. Ik dacht iets van een 2100/jaar excl. "specialekes".

Die namen mag je eens doorgeven via pm als jullie willen, indien ze 100% digitaal werken. Ikzelf zit rond de 860€/kwartaal voor max 10 facturen de maand.

Gaat bij mij zeker niet over de prijs want is zeer toevallig omdat het al jaren de boekhouder van mijn vader was, ik heb nooit een vergelijk gemaakt.
Alles is gewoon perfect in orde, altijd op de hoogte van de nieuwste dingen.
Vertrouw die meer dan een kantoormedewerker eerlijk gezegd.

Prijs die ik kreeg van 2 boekhoudkantoren voor mijn BV (1 verkoopfactuur/maand) was 350€/maand, vond ik aan de dure kant voor wat het maar is. Ben blij dat ik besloten heb om alles zelf te doen in Odoo.

Prijs die ik kreeg van 2 boekhoudkantoren voor mijn BV (1 verkoopfactuur/maand) was 350€/maand, vond ik aan de dure kant voor wat het maar is. Ben blij dat ik besloten heb om alles zelf te doen in Odoo.
Alles zelf doen, maar dan wel afsluit en optimalisatie via boekhouder? Want anders gaat het alsnog duur worden, ook al betaal je niet aan de boekhouder...

Terug
Bovenaan