CaseBlue
Well-known member
Daar komt mogelijks wel een interest op bovenop want het is uiteindelijk een lening.Als er €1000 op RC staat, wordt die €1000 dan afgehouden van uw dividend of is dat meer?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daar komt mogelijks wel een interest op bovenop want het is uiteindelijk een lening.Als er €1000 op RC staat, wordt die €1000 dan afgehouden van uw dividend of is dat meer?
Omgekeerd wel. Credit boekingen R/C zonder de nodige argumentatie zullen als bezoldiging bekeken worden.Kan mis zijn (ben geen boekhouder), maar is het niet zo dat als je u systematisch betaald van R/C dit bij een controle geherkwalificeerd zal worden naar loon?
Hoe bedoel je? Als je van zakelijk naar prive 'uitleent' zou het toch als 'loon' bekeken kunnen worden ipv een lening?Omgekeerd wel. Credit boekingen R/C zonder de nodige argumentatie zullen als bezoldiging bekeken worden.
Dat snap ik niet goed. Een Credit boeking R/C is toch dat de vennootschap een schuld heeft. Hoe kan dit als loon bekeken worden?Omgekeerd wel. Credit boekingen R/C zonder de nodige argumentatie zullen als bezoldiging bekeken worden.
Hoe bedoel je? Als je van zakelijk naar prive 'uitleent' zou het toch als 'loon' bekeken kunnen worden ipv een lening?
Dat snap ik niet goed. Een Credit boeking R/C is toch dat de vennootschap een schuld heeft. Hoe kan dit als loon bekeken worden?

Loop je ook geen hoger risico op fiscale controles als je je boekjaar afsluit met grote debetpositie op je R/C? Dat heb ik me toch laten vertellen.
Ben niet zeker of ik je vb snap, dat is toch ok zolang je een bewijs van kosten (+ justificatie waarom het een firmakost) kan voorleggen?Als je bijvoorbeeld een boeking maakt:
Kantoorbehoeften D : € 2.500,00
Rekening courant C : € 2.500,00
Maar geen deftig bewijs kan voorleggen dat die kosten er wel degelijk waren, zijn er onkosten privé gemaakt voor de vennootschap? Ik moet niet uitleggen dat als die € 2.500,00 dan later zou terugbetaald worden dat dit een privé voordeel van de bedrijfsleider is. Met andere woorden een credit boeking zal je deftig moeten kunnen verantwoorden anders problemen. Normaal is dit geen probleem en als je van de privé geld gestort hebt moet je niet gaan panikeren dat kan je mooi bewijzen en dat bedoel ik hiermee niet.
Je moet ook een privé betaalbewijs kunnen voorleggen. Een boeking van een kost @ rc zaakvoerder impliceert immers dat je de kost privé hebt voorgeschoten - de boeking van een schuld aan de zaakvoerder zet dit terug recht. Maar als je de kost in werkelijkheid nooit privé gedragen hebt is die schuld fictief en kan de fiscus deze als loon belasten.Loop je ook geen hoger risico op fiscale controles als je je boekjaar afsluit met grote debetpositie op je R/C? Dat heb ik me toch laten vertellen.
Ben niet zeker of ik je vb snap, dat is toch ok zolang je een bewijs van kosten (+ justificatie waarom het een firmakost) kan voorleggen?
Je moet toch al gek doen om de fiscus zo ver te drijven dat hij iedere boeking zal onderzoeken. Voor mij persoonlijk zit het aantal facturen op 500 per jaar en het aantal onkosten rond 1000. Vorige keer kreeg ik pas na 10 jaar controle, dat zijn dus 15.000 transacties waarvoor die meneer stond op dat moment.De fiscus bekijkt deze boekingen terecht kritisch
Ze controleren typisch maar 2 jaar, ze kunnen geven 10 jaar terug gaan.Je moet toch al gek doen om de fiscus zo ver te drijven dat hij iedere boeking zal onderzoeken. Voor mij persoonlijk zit het aantal facturen op 500 per jaar en het aantal onkosten rond 1000. Vorige keer kreeg ik pas na 10 jaar controle, dat zijn dus 15.000 transacties waarvoor die meneer stond op dat moment.
Ik denk dat ze eerder algemene zaken onderzoeken (als je bv 200k omzet hebt, kan men eens aan de bank vragen of er +- 200k op de rekening is gekomen) en natuurlijk anomalieën die het systeem automatisch toont. Als je natuurlijk echt een slechte boekhouding hebt, dan kunnen ze dieper gaan. Met AI en Peppol zal in B2B wel veel geautomatiseerd worden binnenkort.
"Maar geen deftig bewijs kan voorleggen..."Ben niet zeker of ik je vb snap, dat is toch ok zolang je een bewijs van kosten (+ justificatie waarom het een firmakost) kan voorleggen?
Je moet toch al gek doen om de fiscus zo ver te drijven dat hij iedere boeking zal onderzoeken. Voor mij persoonlijk zit het aantal facturen op 500 per jaar en het aantal onkosten rond 1000. Vorige keer kreeg ik pas na 10 jaar controle, dat zijn dus 15.000 transacties waarvoor die meneer stond op dat moment.
Ik denk dat ze eerder algemene zaken onderzoeken (als je bv 200k omzet hebt, kan men eens aan de bank vragen of er +- 200k op de rekening is gekomen) en natuurlijk anomalieën die het systeem automatisch toont. Als je natuurlijk echt een slechte boekhouding hebt, dan kunnen ze dieper gaan. Met AI en Peppol zal in B2B wel veel geautomatiseerd worden binnenkort.
Maar als de eerste 10-20 facturen normaal lijken, dan gaat die fiscus toch stoppen? Buiten wat steekproeven kan die man ook niet veel doen hoor. Ik heb soms de indruk dat men hier schrik heeft van de fiscus. Maar dat is ook maar een man die zijn job doet en snel voelt welk vlees hij in de kuip heeft.

Mag ik vragen waarom je een winwinlening wil aangaan als je het geld niet nodig hebt? Lijkt me wat vreemd?Ik heb niet per se het geld nodig met mijn BV, maar als iemand een winwinlening wil om zijn centjes te laten renderen voor 75.000 euro hit me up.
Je kan toch een auto kopen aan lagere rente dan winwin lening?Dan kan je de auto en werkmateriaal cash kopen, en toch ook je dividenden uitkeren dat jaar (leasen en renting doe ik nooit). Anders koop ik zo'n dingen ook cash, maar gebruik je geld van de liquidatiereserve/vvpr-bis.
Natuurlijk niet als je de laagste intrestvoet van 2,25% gebruikt.Je kan toch een auto kopen aan lagere rente dan winwin lening?
Ik leen ook nooit voor iets. Ik neem dat gewoon van de reserves, en keer die dan pas uit als er genoeg op de rekening staat.Je kan toch een auto kopen aan lagere rente dan winwin lening?