Freelancers & Ondernemers

Hier wat vergelijkbaar, laptop printer tablet schermen ... allemaal op werkvennootschap waaraan ik factureer.
Komt trouwens veel voor in praktijk hoor, anders dan de klassieke freelancer.
Hoever mag je hier in gaan?
Nu dus gsm, laptop, klein grut, maar wagen moet ook vernieuwd worden, dat en laadpas ook mogelijk?

Is dit geen heel zware trigger voor schijnzelfstandigheid?

Met maar 1 klant ga je met maaltijdcheques moeten werken ipv nettovergoeding. Of is dit nog iets anders?
Bestuurdersfuncties zijn juist zelfstandigen omdat de bestuurder (deels) leiding heeft over de vennootschap. Hij heeft geen werkgever, hij heeft een opdracht (of een last) om voor de vennootschap te zorgen.

Schijnzelfstandigheid is hier een minder relevant onderwerp (zolang die zich echt gedraagt als "bestuurder"). Wat wel (gebeurt (vrij vaak zelfs) is dat er mensen een bestuurderrol zogenaamd krijgen maar zich totaal niet gedragen als bestuurder.

Hoe regel je dat met VAA?
Geen vaa op die dingen, voor mij alleszins. Werkvennootschap zou in principe ook een voordeel alle aard kunnen aanrekenen.
Hoever mag je hier in gaan?
Nu dus gsm, laptop, klein grut, maar wagen moet ook vernieuwd worden, dat en laadpas ook mogelijk?
Wagen kan in principe ook, meestal wordt dat niet gedaan omdat ieder een gelijk budget wilt en dit zelden het geval is met een wagen... Zelfde als hierboven, VAA privé of terugbetaling kan ook.

Ik heb intussen een eerste gesprek met een boekhouder achter de rug. Dat was een aangenaam gesprek en had wel het gevoel dat de boekhouder goed wist waarover hij sprak. Ze werken met een vaste prijs van € 4.150 per jaar, wat mij niet goedkoop lijkt. Is dit marktconform, of zoek ik best nog even verder naar een alternatief?
Ik ben zelf begonnen sinds 2 maanden met een managementvennootschap en heb quotes ontvangen van 2 boekhoudkantoren (prijzen zitten rond de 4,200€ per jaar). Ik doe alles zelf ondertussen, opzet in Odoo gedaan, alle oprichtingsformaliteiten zelf gedaan (financieel plan, btw nr activeren, ubo register, ...) en ga nu de boekhouding volledig zelf doen. Heb wel een economische achtergrond en (basis)kennis van dubbel boekhouden, dat helpt wel.

Ik betaal ook +/- 4000 euro per jaar voor mijn vennootschap.
Hierin heb ik wel ongeveer 400 verkoopfacturen en nog meer aankoopfacturen waarschijnlijk

Ik ben zelf begonnen sinds 2 maanden met een managementvennootschap en heb quotes ontvangen van 2 boekhoudkantoren (prijzen zitten rond de 4,200€ per jaar). Ik doe alles zelf ondertussen, opzet in Odoo gedaan, alle oprichtingsformaliteiten zelf gedaan (financieel plan, btw nr activeren, ubo register, ...) en ga nu de boekhouding volledig zelf doen. Heb wel een economische achtergrond en (basis)kennis van dubbel boekhouden, dat helpt wel.
Wat heb je allemaal opgezet/lopende in Odoo en hoeveel kost je dat per maand op dit moment?

Wat heb je allemaal opgezet/lopende in Odoo en hoeveel kost je dat per maand op dit moment?
De boekhoudmodule, ik doe al mijn boekingen/journaalposten/rapporteringen daarin. De data komt rechtstreeks binnen via mijn bankrekening, i/d toekomst wil ik hier nog regels voor opzetten zodat hij alles automatisch juist boekt (nu doe ik alles nog manueel).

Kost 0€.

De boekhoudmodule, ik doe al mijn boekingen/journaalposten/rapporteringen daarin. De data komt rechtstreeks binnen via mijn bankrekening, i/d toekomst wil ik hier nog regels voor opzetten zodat hij alles automatisch juist boekt (nu doe ik alles nog manueel).

Kost 0€.
Ik wil je balans op einde van het jaar wel eens zien en kijken hoeveel optimalisatie/fouten ik er nog uit haal :)

Hier geen managementvennootschap, maar ik doe het volgende met Odoo:

- Inboeken aankoop/verkoop facturen (gedeeltelijk geautomatiseerd dankzij mail filters waarbij PDFs van mails met aankoopfacturen automatisch in Odoo terechtkomen, sommige recurrente facturen van bepaalde leveranciers die weinig controle vereisen worden automatisch geboekt. Met de Peppol verplichting zal het ook makkelijker zijn).
- Bankkoppeling met PSD2
- Afletteren betalingen
- Maandelijkse BTW-aangifte met XML export uit Odoo (eerste tot 2de week elke maand)
- Jaarlijkse klantenlisting (jan~feb) met XML export uit Odoo
- Betalingen leveranciersfacturen, via Odoo XML export en import in de bank applicatie (=maak je minder fouten mee vs manueel)
- Website

Enige wat de accountant doet is diversen boeken, activa & afschrijvingen (wat ook al automatisch kan), loon en VAA, facturen aankoopfacturen snel checken en eventuele fouten corrigeren, algemene vergadering, en voor de jaarrekening een XLS export uit Odoo en import in Silverfin. 190 EUR per maand voorschot, dus 2280 EUR per jaar.

Kost = 448,80 EUR / jaar voor 1 x Odoo Custom user licentie, want ik gebruik custom code voor m'n verkoopfacturen rapport/template.
De accountant z'n licentie kost niks, dus in totaal 2 users.

Daarvoor zaten we ook al op Custom met de bedrijvengroep gezien meerdere vennootschappen uit 2 landen (4) die allemaal in éénzelfde Odoo abonnement zaten als multi-company.

Er is tegenwoordig eigenlijk dankzij AI tools geen excuus meer dat je een financieel plan niet zelf kan opmaken.
Ook UBO register is 2 x niks als je de legale overheidslingo begrijpt...
en ga nu de boekhouding volledig zelf doen
Dus ook de jaarrekening en verslagen enz.?

Dus ook de jaarrekening en verslagen enz.?
Yes, jaarrekening rolt gewoon uit Odoo als je de journaalposten ingeeft. Net als BTW rapporteringen, fiscale rapporteringen, ...
Verslag AV is gewoon een Word met 3 paragrafen op en minimale info (het gaat maar om een simpele managementvennootschap).
Ik wil je balans op einde van het jaar wel eens zien en kijken hoeveel optimalisatie/fouten ik er nog uit haal :)
Dat is de afweging die erbij komt kijken, ik ga wss wel een boekhouder laten kijken nr mijn boekhouding op ad hoc basis (bijv. met de eerste btw aangifte of einde boekjaar een check uitvoeren). Ik denk eerlijkgezegd niet dat ik heel veel mis, heb gewoon 1 day rate bij 1 klant en dan de standaard kosten (minimaal maandloon, netto onkostenvergoeding, verhuur bureauruimte, telecom op firma, winwinlening voor aankoop wagen, vapz, mogelijks nog warrants om de winst eruit te halen (anders vvpr/liquidatiereserve)). Ik betwijfel of ik dan nog major optimalisaties misloop of grote fouten kan maken. Maar goed, ben geen boekhouder en beroep me ook maar op wat ik uit mijn handboek boekhouden en online kan terugvinden, daar kunnen fouten in komen.

@kinxton zijn jullie tevreden met Odoo? hoe doen jullie het abonnement per user? Zijn er ook mensen die niet betalend zijn en dus Employee zijn?
Ja, maar ik stop als zelfstandige rond het einde van 't jaar. Heb zelfs Odoo geïmplementeerd voor KMO's en 3 projecten succesvol afgerond.
Mocht ik opnieuw beginnen met een nieuwe vennootschap dan zou ik telkens opnieuw Odoo nemen. Vroeger zat ik met een ander ERP + Exact Online voor het boekhoudgedeelte, dan een poosje Odoo + Exact Online, om dan verder te doen met enkel Odoo.
Liever alles-in-één hoor, ook qua kost!

Voor een management vennootschap geen extra users nodig, voor de gratis accountant licentie moet je accountant wel gekend zijn bij Odoo.
Je moet het zien als volgt, als je personeel hebt die ook Odoo moet gebruiken heb je best 1 licentie per user. Stel je wilt je partner ook toegang geven, doe dit dan met hetzelfde account als voor jezelf, tenzij je in de logs wilt kunnen zien zie wat gedaan heeft, dan neem je er best ene bij.

Yes, jaarrekening rolt gewoon uit Odoo als je de journaalposten ingeeft. Net als BTW rapporteringen, fiscale rapporteringen, ...
Verslag AV is gewoon een Word met 3 paragrafen op en minimale info (het gaat maar om een simpele managementvennootschap).
Voor een simpele managementvennootschap is het zeker voldoende. Ik zit met activa, voorraden, geen standaard verslagen enz...

Nu onze relatie voorbij is en de schatting is gebeurd begin ik meer en meer te denken om de boel gewoon te verkopen.

Als ik wil inkopen moet ik 80k bij lenen en 18-1900 euro afbetalen, daarvoor zal ik dan moeten 4500-5000 bruto als loon uit de zaak halen om te overleven.

Ik heb al jaren financiele stress, heb jaren geen dag verlof kunnen nemen om er financieel door te komen en het heeft uiteindelijk mijn relatie gekost.

Ik zit te denken als ik het huis gewoon verkoop, zij krijgt haar 70k, ik hou zelf 120k over en ik ga eens een paar jaar huren.

Dan heb ik
1. Mss het belangrijkste, eens een paar jaar gemoedsrust om rustig te werken en ook eens verlof te nemen.
2. De kans om véél minder loon uit de zaak te halen en eindelijk iets op te bouwen
3. Als ik elk jaar een paar tien duizenden in liquidatiereservers kan steken komt dat fiscaal veel beter uit

En dan kan ik over een paar jaar nogsteeds iets kopen of tegen dan heb ik misschien een andere partner en kopen we samen iets...

Maar als ik nu de komende 15 jaar weer nog moet een slaaf zijn van de financiele sleur om een huis te betalen die veel te groot is om alleen in te wonen, ik weet het niet hoor.

Nu onze relatie voorbij is en de schatting is gebeurd begin ik meer en meer te denken om de boel gewoon te verkopen.

Als ik wil inkopen moet ik 80k bij lenen en 18-1900 euro afbetalen, daarvoor zal ik dan moeten 4500-5000 bruto als loon uit de zaak halen om te overleven.

Ik heb al jaren financiele stress, heb jaren geen dag verlof kunnen nemen om er financieel door te komen en het heeft uiteindelijk mijn relatie gekost.

Ik zit te denken als ik het huis gewoon verkoop, zij krijgt haar 70k, ik hou zelf 120k over en ik ga eens een paar jaar huren.

Dan heb ik
1. Mss het belangrijkste, eens een paar jaar gemoedsrust om rustig te werken en ook eens verlof te nemen.
2. De kans om véél minder loon uit de zaak te halen en eindelijk iets op te bouwen
3. Als ik elk jaar een paar tien duizenden in liquidatiereservers kan steken komt dat fiscaal veel beter uit

En dan kan ik over een paar jaar nogsteeds iets kopen of tegen dan heb ik misschien een andere partner en kopen we samen iets...

Maar als ik nu de komende 15 jaar weer nog moet een slaaf zijn van de financiele sleur om een huis te betalen die veel te groot is om alleen in te wonen, ik weet het niet hoor.

Als je uw huis verkoopt. Heb je uw werkplaats dan nog? Ik had namelijk verstaan dat uw werkplaats zich bevond aan uw woning.

Ik heb geen idee wat er bij u binnenkomt en hoe hard je daarvoor moet werken. Al heb je veel investeringen gedaan om te groeien. Wat geld kost waar je pas later van voordeel hebt. Of zo had ik toch verstaan.

Jij weet hoeveel geld er binnenkomt in de zaak en wat je ervoor moet doen en wat er gebeurd als je zou terugschalen. Om het leefbaar te houden zonder dat je kopje onder gaat.
Uw boekhouder zal dan kunnen zeggen van wat je enerzijds als maandelijks bedrag als loon kan uitkeren en wat op een andere fiscaal vriendelijke wijze kan uitgekeerd worden.
Ik zie gewoon nog altijd niet in waarom dat je uzelf 5k moet uitkeren, zoals je herhaalt. Ik zie al die slimme mensen hier hun minimum erinsteken om in aanmerking te komen om dat minimum belastingstarief te kunnen hitten wanneer ze geld uit de vennootschap trekken.
Waarnaast ze bepaalde tools hebben om dat budget te laten zitten maar toch er al vervroegd aan te kunnen via fiscale optimalisatie.

Het belangrijkste is dat je bekijkt wat de inkomsten zijn zonder dat je dag in dag uit in overdrive MOET gaan. En uw rekening maken in functie daarvan. Maar ik heb geen idee over wat daar tegenover staat.

Voor je beslist om te huren. Ga eerst eens kijken naar wat je denkt te huren en bekijk de kost daar eens van. Want het is gemakkelijk gezegd ik ga huren. Totdat je tot de constatatie komt dat hetgeen je wil huren 1200-1400€ per maand kost.
Of misschien is het iets waarmee de ouders u kunnen helpen. Niet noodzakelijk met een die 80k, maar dat ze een paar jaar die afbetaling wat kunnen helpen verzachten door daar een stuk van te betalen. Ik heb op andere plaatsen toch al eens gehoord dat ouders zeggen van kijk we zullen met 300 -500€ per maand helpen en dat gaat in mindering van een toekomstige erfenis die verdeeld moet worden of...

Maar uiteindelijk moet je doen waar je u goed bij voelt en op de blaren van die keuze zitten.

Maar doe aub wel goed uw onderzoek voordat je een beslissing neemt. Verkopen kan je altijd nog.

Als je uw huis verkoopt. Heb je uw werkplaats dan nog? Ik had namelijk verstaan dat uw werkplaats zich bevond aan uw woning.
Nee, heb een loods ondertussen

Ik zie gewoon nog altijd niet in waarom dat je uzelf 5k moet uitkeren, zoals je herhaalt. Ik zie al die slimme mensen hier hun minimum erinsteken om in aanmerking te komen om dat minimum belastingstarief te kunnen hitten wanneer ze geld uit de vennootschap trekken.

Om 18-1900 euro af te betalen, + vaste kosten pakt 2500 euro en dan nog te leven heb ik op zijn minst 3000 a 3500 euro netto nodig hé.

En in de vennootschap zit ook nog geen kapitaal omdat ik in de vennootschap nog maar 1,5 jaar bezig ben, waarvan ik de laatste 8 maand een dubbel loon heb moeten uitkeren + vorig jaar verhuisd ben naar een loods en daar ook veel geinvesteerd heb.

Ouders kunnen idd wel helpen en kunnen ook wel 30-50k toesteken desnoods als vroegtijdige erfenis.
Maar ja het blijft wel financieel lastig alleen, + een huis met 250m² bewoonbaar oppervlak om alleen in te wonen, een garage die ik niet meer nodig heb. Los van alle emoties die hier hangen.

Het blijft een moeilijke keuze.

maar we zijn wel overeengekomen dat nadat ze verhuist is, ik hier nog een paar weken blijf wonen om even te kijken als ik hier mijn draai kan vinden alvorens ik beslis uit te kopen of te verkopen.

Ouders kunnen idd wel helpen en kunnen ook wel 30-50k toesteken desnoods als vroegtijdige erfenis.
Maar ja het blijft wel financieel lastig alleen, + een huis met 250m² bewoonbaar oppervlak om alleen in te wonen, een garage die ik niet meer nodig heb. Los van alle emoties die hier hangen.
Het feit dat een huis te groot is, is geen probleem. Het is niet omdat je 250m2 hebt dat je die 250m2 ook effectief moet gebruiken. Maar je hebt ze wel indien je ze ooit nodig hebt. En uwe kleine komt ook thuis in zijn vertrouwde omgeving. Wat ik natuurlijk niet weet of dat een voordeel is.

Als je zegt dat uw ouders u 30 - 50k kunnen toesteken. En je zegt dat het een afbetaling van 1800 - 1900€ zal zijn indien ze u niets toesteken. Dan kun je ofwel zeggen van kijk ik laat ze het ineens leggen zodanig dat je nog 30k moet bijlenen waardoor het niet meer 1900€ wordt. Of je kan zeggen van leg mij elke maand 800€. Waarna dat bedrag van 50k u gegeven is over 5,2 jaar heen. En uw afbetaling voor uw huis dan maar 1100€ kost.
Ik heb geen idee welk huis of appartement je in uw omgeving kan huren voor 1100€ en of dat uw gading heeft. Naast het feit dat het verschil is dat bij het kopen dat huis weer korter is dat het van u is in plaats van dat je het geld kwijt bent. (naast het feit dat je dan ook geen geld kwijt bent voor de verhuis zelf)

Daarnaast zorgt die 5j er dan ook voor dat je 5j lang de tijd hebt om reserve op te bouwen in uw vennootschap. Oa. die liquidatiereserve. Heb je het voordeel dat je ook kan evalueren in welke richting uw werk evolueert als je terugschaalt en hoe je er dan financieel voorstaat.
En na 5j kan je ook effectief aan die liquidatiereserve zonder trucs waardoor je die eventueel kan gebruiken om uw lening nog draagbaarder te maken.

En we moeten eerlijk zijn. een stuk van uw vaste kosten kunnen dan ook weer betaald worden door de vennootschap. Waardoor het bedrag dat je echt echt echt nodig hebt toch niet die 3000 - 3500€ netto was en dus ook niet die 5k bruto is.
Opnieuw, om die reden stelde ik ervoor al dat je best overlegt met uw boekhouder. Naast het feit dat uw ouders misschien ook zeggen van kijk we geven die 50k, bijt nog een paar jaar (vb5 j) op uw tanden. En kijk hoe goed je boert en in welke mate je daarmee dan in de toekomst dat zwaard van Damocles kan beperken. Of het draaglijker maken om dan terug te schalen.

Maar bon ik heb gemakkelijk praten. Jij bent het die de beslissing moet nemen en het uiteindelijk ook moet doen. En de enige die de keuze kan maken is jij. En jij bent de enige die kan evalueren of dit een goede keuze is of was. En er u ook moet bij goed voelen.

In die ganse tijd kan je nog altijd, op elk moment, beslissen om te verkopen.

Ja klopt.
Daarom dat ik hier wel enkele weken ga wonen eerst. ex vrouw krijgt een voorschot op haar som zodat ze kan starten en dan zie ik wel.

Ik ben nu te emotioneel om deze beslissingen te maken. Voorlopig ben ik vooral op zoek naar gemoedsrust, maar inderdaad als mijn ouders misschien echt genoeg kunnen bijsteken dan valt het mss al bij al wel allemaal mee.

't voelt gewoon soms alsof ik moet kiezen tussen weer 10 jaar verder gaan zonder spaarboek of nu gewoon even opnieuw starten met een spaarboek en gemoedsrust, de gemoedsrust spreekt me heel er gaan.

Maar idd ik ga praten met de boekhouder, alsook met mijn ouders en de bank. Probleem is dat ik nog een broer heb ook dus het geen mijn ouders bijsteken heeft mijn broer ook recht op, maar ze zouden dat laten beschrijven dat dat bij mij van de erfenis afgetrokken wordt dan.

Ben nu te emotioneel om rationele beslissingen te maken helaas.

Al heb ik net eens gekeken wat hier allemaal te huur staat en ik werd er niet warm van :D

Huren is echt nog zo slecht niet als sommigen hier proberen uit te maken.
Zeker als jij dat geld goed kan gebruiken om meer te verdienen is huren al snel de betere oplossing.

Terug
Bovenaan