Freelancers & Ondernemers

lol, mypension.be is precies wa aangepast qua bedragen.

Tot vorig jaar stond ik op +2k pensioen vanaf 2040.
vandaag sta ik op 1200 euro vanaf 2044.

Jambon overdrijft wel wa, was het wettelijk minimumpensioen geen 1700 euro?

lol, mypension.be is precies wa aangepast qua bedragen.

Tot vorig jaar stond ik op +2k pensioen vanaf 2040.
vandaag sta ik op 1200 euro vanaf 2044.

Jambon overdrijft wel wa, was het wettelijk minimumpensioen geen 1700 euro?
650€ pensioen hier.
Laat ons hopen dat ze een bugje hebben

Ik zal inderdaad wel zelf de rekensom maken en belissen haha.

't feit is als ik de boel verkoop kan ik ook niets nieuws kopen, want voor het budget dat mijn huis nu waard is koop ik amper nog een appartement, ons huis is ook niet tip top in orde, allé alles is in orde, maar niets is 100% afgewerkt.

't andere feit is ook die lening zit nog aan 1,3%, als ik iets nieuw wil gaan kopen is dat al direct een pak duurder.

Maar ik zou toch wel graag tegen dat ik op pensioen ben een eigendom hebben die afbetaald is, maar moet ik daarvoor nog 15 jaar op mijn tandvlees zitten is de vraag. 1700 euro lening + vaste kosten tikt elke maand dan bijna 2500 euro af en dan moet ik nog leven hé.

We zullen wel zien, ga mij eens goed verdiepen ook in de vaste kosten privé.

Het enige verschil is wel dat ik mijn ex haar loon niet meer moet betalen uit de zaak, dus in principe is er wel weer ruimte vrij.

1700€ + vaste kosten tikt aan. Maar alles hangt af van uw spaarcapaciteit. En op welk bedrag je maandelijks uitkomt als je uw omzet en de winst uitkeert verdisconteert per maand.

Ik weet niet welk bedrag jij uzelf uitbetaald en welk bedrag jij op jaarbasis na 5j kan uit de vennootschap trekken. Ik lees bij sommige zelfstandigen dat zij 25000€ elk jaar na 5j eruit trekken. Ik weet niet wat uw omzet is. Ik weet ook niet welk bedrag jij aan uw eigen uitkeert als terugbetaling voor het gebruik van de woning.

Het enige dat ik kan zeggen is dat het soms beter is om even op uw tanden te bijten en door te zetten voor een korte termijn. Het is gewoon een feit dat een lening van 1.3% als je die nu opzegt en iets anders gaat zoeken dat je dat niet meer gaat halen. Dus voor iets anders te kopen dat gaat al duurder zijn.
Een appartement zit je met een vaste kost waar je niet onderuit kan. Zit je met een ouder appartement dan moet je rekening houden met het feit dat er verplichte investeringen aankomen waar je ook weer niet onderuit kan.

Als je uzelf 10k kan uitkeren zonder u pijn te doen vanuit uw vennootschap. Dan komt dit overeen met : 833,33€ die je kan aftrekken van die 1700€.
Iets huren is ook al snel 750 - 1200€ afhankelijk van wat je zoekt.
Ok dat je misschien wat meer op uw centen moet gaan letten. Dat kan zijn. Kan je 25k uit uw bedrijf trekken. Dan kun je desnoods vervroegde betaling doen om die 1700€ die je jaar na jaar moet ook te beperken om zo die pil ook te verlichten. Kan je een stuk vanuit uw pensioensparen ophalen en dit gebruiken om die lening terug te betalen dan is dat potentieel ook interessant.
Misschien zijn er nog andere pistes.

Bespreek dit deftig met uw boekhouder. Kijk wat de mogelijkheden zijn. Bekijk de moeite die het u kost om die omzet te behalen. En bekijk of je u dat nog ziet doen.
Bekijk ook zeker of er niets zoiets is dat je uw vrouw nog voor een stuk moet uitkopen uit uw bedrijf. Bekijk de cijfers gewoon eens goed. Bekijk het rationeel. En leg ook uw wens van hoe je wenst te leven er langs. Voor mij was het persoonlijk belangrijk dat ik mijn eigen huis had. Ik aard niet in een appartement.

En ik heb daar een paar jaar voor op de tanden gebeten. Voor mij is en was dat het waard. Jij bepaalt voor uw eigen of dat het waard is of niet. Ik ken ook mensen die gescheiden zijn. En zo happy werden die er nu ook niet van dat ze hun huis moesten opgeven en moesten huren... Maar zaten er ook tussen die blij waren dat ze het wel gedaan hebben en anderen die het pijnlijk vonden dat ze elke euro moesten omdraaien. Maar jij bent de persoon die de keuze moet maken. En op de blaren zitten van uw keuze.

Uiteindelijk kan je ook leven in een huis dat niet perfect af is. Al kun je een huis nog altijd in de toekomst verkopen als het toch echt niet lukt...
Al kun je ook nog even kijken als je die verzekering aangaat of je hier geen gebruik van kan maken : https://www.vlaanderen.be/verzekering-gewaarborgd-wonen

Klopt inderdaad allemaal.
Gelukkig heb ik mijn ouders ook nog die bereid zijn om indien nodig een 20 a 30k voor te schieten, al dan niet te doneren.

We zijn nooit geen grote spaarders geweest, maar als ik nu zie hoeveel we eigenlijk toch al gespaard hebben door gewoon 10 jaar ons huis af te betalen dan verschiet ik daar wel van.

Mijn vennootschap is een moeilijke zaak voorlopig, Die bestaat nog maar sinds vorig jaar en vorig jaar was een zeer vertekend jaar, verhuisd naar nieuwe locatie en daar enorm veel kosten in gedaan + dubbel loon uitgekeerd een groot deel van het jaar.

Ik had een mooie omzet en een mooie brutomarge, maar op het einde van de rit bleef er vorig jaar weinig netto winst over. Wat ook helemaal niet erg is natuurlijk, het is allemaal geinvesteerd. Maar er is op deze moment dus geen cashflow om uit de vennootschap te halen. Alsook als ik zo'n bedragen ga moeten uithalen elke maand dan gaat het moeilijk worden om die cashflow op te bouwen op mijn alleentje.

Maar ik denk idd de woning te kopen al dan niet met hulp van de ouders en verkopen kan nog altijd, het enige dat ik kwijt ben is een paar 1000 euro aan de notaris, maar als ik een nieuwe woning moet kopen ben ik dat ook kwijt.

Klopt inderdaad allemaal.
Gelukkig heb ik mijn ouders ook nog die bereid zijn om indien nodig een 20 a 30k voor te schieten, al dan niet te doneren.

We zijn nooit geen grote spaarders geweest, maar als ik nu zie hoeveel we eigenlijk toch al gespaard hebben door gewoon 10 jaar ons huis af te betalen dan verschiet ik daar wel van.

Mijn vennootschap is een moeilijke zaak voorlopig, Die bestaat nog maar sinds vorig jaar en vorig jaar was een zeer vertekend jaar, verhuisd naar nieuwe locatie en daar enorm veel kosten in gedaan + dubbel loon uitgekeerd een groot deel van het jaar.

Ik had een mooie omzet en een mooie brutomarge, maar op het einde van de rit bleef er vorig jaar weinig netto winst over. Wat ook helemaal niet erg is natuurlijk, het is allemaal geinvesteerd. Maar er is op deze moment dus geen cashflow om uit de vennootschap te halen. Alsook als ik zo'n bedragen ga moeten uithalen elke maand dan gaat het moeilijk worden om die cashflow op te bouwen op mijn alleentje.

Maar ik denk idd de woning te kopen al dan niet met hulp van de ouders en verkopen kan nog altijd, het enige dat ik kwijt ben is een paar 1000 euro aan de notaris, maar als ik een nieuwe woning moet kopen ben ik dat ook kwijt.
Als het kan, hou zeker uw woning. Zeker als er een loon wegvalt... En nog meer als je gehecht bent aan de locatie (familie, zaak, enz...)
Beetje per beetje verbouwen en je hebt dan tenminste een dak boven uw hoofd. Eventueel de huur van je loods stopzetten als het echt moet... Of er vollenbak tegenaangaan en iemand extra aanwerven en je omzet verdubbelen ;-)

Ik zit hier in een andere situatie waar we weg willen naar 't buitenland en dus alles verkopen, maar er is jammer genoeg weinig interesse om m'n woonst te kopen terwijl we die cash nodig hebben om binnen de 2 jaar toch een nieuwe woonst aan te schaffen. Het zal dus even huren worden en de Belgische woonst ook even verhuren als het niet vlotter gaat, de hebben dat dan nog altijd als backup...

Er staat een melding dat de nieuwe regels van De Wever nog moeten geimplementeerd worden op de site.
Yup, en de aanpassingen van Decroo van de vorige pensioenshervorming (2021-2024) ook nog...

Deze raming (alle bedragen en de vroegste pensioendatum) houdt nog geen rekening met de:

Dat van die vorige pensioenshervorming staat er al ik weet niet hoelang in, dat ze die nog niet meenamen in hun berekeningen...

Er staat een melding dat de nieuwe regels van De Wever nog moeten geimplementeerd worden op de site.
Dus dan heb je een periode niet gewerkt of waarom zou dit zo'n verschil maken in jouw pensioen? €800 minder moet toch echt een grote reden hebben, plus er bestaat dacht ik zoiets als een minimumpensioen dus ik snap niet waarom jij €1200 ziet

ik zie volgende zaken: vanaf 01.09.2044 ontvangt u per maand:

Netto € 1.650,92
Bruto € 1.749,21
Werknemer € 432,82
Zelfstandige € 1.316,39

Als ik nog 4 jaar langer werk stijgt dit (!) met €34,99 - ik denk dat ik het al weet eerlijk gezegd :D
Toch wel straf aangezien ik 9 jaar bediende ben geweest en 13 jaar zelfstandige, dat die bijdrage als bediende zo weinig is

Als alles goed gaat, verkopen wij ons huis & kantoor en staat er 1 miljoen euro op onze rekening. Wij zijn van plan om iets te huren in het buitenland eens op pensioen, aangezien we toch geen kinderen hebben. Ik zie mezelf nog wat bijklussen ook in het buitenland, al was het maar om mezelf nuttig te maken. Of wie weet doe ik iets online / remote. Maar elk €1650 is echt meer dan voldoende voor ons.

Laatst bewerkt:
Dus dan heb je een periode niet gewerkt of waarom zou dit zo'n verschil maken in jouw pensioen? €800 minder moet toch echt een grote reden hebben, plus er bestaat dacht ik zoiets als een minimumpensioen dus ik snap niet waarom jij €1200 ziet

ik zie €1600 en dat met 10 jaar bediende en 10 jaar zelfstandige
Die 1600€ is niet voor 10 jaar bediende en 10 jaar zelfstandige. Dat is met die voorgeschiedenis EN een extrapolatie van hetgeen je nu doet tot aan uw pensioenleeftijd.

Je kan ook een simulatie maken van wat uw pensioen zou zijn indien je vroeger zou stoppen.

ik zie volgende zaken: vanaf 01.09.2044 ontvangt u per maand:

Netto € 1.650,92
Bruto € 1.749,21
Werknemer € 432,82
Zelfstandige € 1.316,39

Als ik nog 4 jaar langer werk stijgt dit (!) met €34,99 - ik denk dat ik het al weet eerlijk gezegd :D
Toch wel straf aangezien ik 9 jaar bediende ben geweest en 13 jaar zelfstandige, dat die bijdrage als bediende zo weinig is

Als alles goed gaat, verkopen wij ons huis & kantoor en staat er 1 miljoen euro op onze rekening. Wij zijn van plan om iets te huren in het buitenland eens op pensioen, aangezien we toch geen kinderen hebben. Ik zie mezelf nog wat bijklussen ook in het buitenland, al was het maar om mezelf nuttig te maken. Of wie weet doe ik iets online / remote. Maar elk €1650 is echt meer dan voldoende voor ons.

Tot een paar maand terug stond ik op +2k pensioen. Altijd aan de slag geweest. 6 jaar loondienst, daarna zelfstandige.

Ik vermoed dus een bugje in hun berekening nu ze de croo en jambon hervormingen gaan invoeren. Sowieso zal ik minimumpensioen moeten krijgen, minstens.

Die 1600€ is niet voor 10 jaar bediende en 10 jaar zelfstandige. Dat is met die voorgeschiedenis EN een extrapolatie van hetgeen je nu doet tot aan uw pensioenleeftijd.

Je kan ook een simulatie maken van wat uw pensioen zou zijn indien je vroeger zou stoppen.
De cijfers die je quote zijn niet correct, ik heb ze aangepast (sorry ik was te snel) en inderdaad, dat is als ik zelfstandige blijf tot 2044

Tot een paar maand terug stond ik op +2k pensioen. Altijd aan de slag geweest. 6 jaar loondienst, daarna zelfstandige.

Ik vermoed dus een bugje in hun berekening nu ze de croo en jambon hervormingen gaan invoeren. Sowieso zal ik minimumpensioen moeten krijgen, minstens.
Ik was toch ook aan een bug aan het denken want dat lijkt me niet correct te zijn. Ik hoop het alleszins voor jou. Aan de andere kant vind ik €2000 netto pensioen veel eerlijk gezegd.

De cijfers die je quote zijn niet correct, ik heb ze aangepast (sorry ik was te snel) en inderdaad, dat is als ik zelfstandige blijf tot 2044
Ik verwacht in de toekomst, dus een toekomstige hervorming (naarmate die betaalbaarheid nog verder onder druk komt), toch dat men dat pensioen enkel uitkeert indien je in België woont.

Ik heb het altijd raar gevonden dat we geld van de maatschappij uitkeren voor iemand om op pensioen te gaan om dat dan te zien verdwijnen naar het buitenland.
Als dit hier uitgekeerd wordt en hier gespendeerd wordt dan heb je nog een terugverdieneffect. Waardoor de actuele kost beperkter is. Naast het feit dat ze ook bijdragen aan de kosten van de maatschappij. Ik zou het persoonlijk niet echt rechtvaardig vinden als een gepensioneerde ambtenaar naar Tenerife of Spanje trekt om daar te genieten van zijn significant pensioen. Terwijl dat allemaal betaald wordt door de mensen die nu bijdragen.

Als mensen willen verkassen naar een ander land. Dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dan doen ze het maar zonder overheidspensioen.
Maar is wel een klein beetje offtopic :(.

Ik was toch ook aan een bug aan het denken want dat lijkt me niet correct te zijn. Ik hoop het alleszins voor jou. Aan de andere kant vind ik €2000 netto pensioen veel eerlijk gezegd.

Mijn werknemer pensioen lag een pak hoger dan dat van jou als ik me goed herinner. Ook een aantal jaren eenmanszaak geweest in begin van mijn zelfstandige carriere.

Ik verwacht in de toekomst, dus een toekomstige hervorming (naarmate die betaalbaarheid nog verder onder druk komt), toch dat men dat pensioen enkel uitkeert indien je in België woont.

Ik heb het altijd raar gevonden dat we geld van de maatschappij uitkeren voor iemand om op pensioen te gaan om dat dan te zien verdwijnen naar het buitenland.
Als dit hier uitgekeerd wordt en hier gespendeerd wordt dan heb je nog een terugverdieneffect. Waardoor de actuele kost beperkter is. Naast het feit dat ze ook bijdragen aan de kosten van de maatschappij. Ik zou het persoonlijk niet echt rechtvaardig vinden als een gepensioneerde ambtenaar naar Tenerife of Spanje trekt om daar te genieten van zijn significant pensioen. Terwijl dat allemaal betaald wordt door de mensen die nu bijdragen.

Als mensen willen verkassen naar een ander land. Dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dan doen ze het maar zonder overheidspensioen.
Huh???
Je draagt je hele leven sociale bijdragen bij, maar als je op pensioen bent zou je verplicht worden dat geld in eigen land uit te geven, of je krijgt niets?
Is wel waanzin hé.
Betreft sowieso maar een klein percentage van de gepensioneerde bevolking.
En is nu al sowieso enkel mogelijk voor een standaard verworven pensioen.
Voor dingen zoals IGO, overlevingspensioen en dergelijke, dus daar waar je uitkeringen krijgt waar je per definitie zelf niet hebt voor bijgedragen, is er wel degelijk nu al domicilieplicht.

Hoe kom je met zo'n rare gedachten er nu bij? Ik denk niet eens dat dat zelfs een mogelijkheid kan zijn binnen Europese Unie gezien vrij verkeer van personen/werk (en pensioen vloeit vaak uit een carrière.) of met al die bilaterale sociale akkoorden met andere landen.

Trouwens "ambtenarenpensioenen" blijven in principe belast in het land van de uitbetalende staat dus je ambtenaren betalen nog altijd belasting in Beligë terwijl ze naar Spanje verhuizen. (hangt ook af van welke nationaliteit je hebt en in welk land je gaat wonen.)

Dat zogezegd minimumpensioen is er ook enkel maar op basis van 45 gewerkte jaren (een riedeltje uitzonderingen daar gelaten).

Voor wie hogere studies deed, is dat nagenoeg onmogelijk te behalen of je moet je studies van bijv. 4 jaar al zonder onderbreking en op tijd voltooien en daarna eveneens zonder onderbreking werken tot je 67ste (en ja ik weet dat je die studiejaren kunt 'afkopen' maar dat is in veruit de meeste gevallen niet interessant). In alle andere gevallen ga je pro rata minder krijgen dan dat 'minimum'

Dat belooft voor de verschillende Gen Z uit mijn omgeving die hun Masters en manama's spreidden over 7 jaar, daarna eerst een wereldreis doen alvorens te beginnen denken aan werken. Om vervolgens om de 3 jaar een sabbatperiode te nemen because it can enz. Enfin you get the picture... Die gaan max. aan 30/45 komen vrees ik.

Mijn wagen is waarschijnlijk verkocht aan een NL handelaar. Betreft een btw wagen, factureer ik hen obv intracommunity en dus het bedrag zonder btw?

Terug
Bovenaan