Aangezien hier veel IT freelancers zitten vraag ik het hier maar even.
Wat vragen jullie voor kleine werkzaamheden bij mensen thuis (meestal particulier) a la genre: email configuraties, printer installeren, algemene probleempjes uitklaren en oplossen, ...
Ik krijg regelmatig eens de vraag met van die kleine prutskes en ik doe dat ook graag maar weet niet wat een correct tarief daarvoor zou moeten zijn. Soms nemen zo'n dingen best wel wat tijd in beslag en vind ik zelf dat de klant 'veel' moet betalen om 'weinig' terug te krijgen.
Ik had nu 45 incl. BTW in mijn hoofd.
Wat vragen jullie hiervoor als je dit doet?
Ik doe voor derden helemaal niks, behalve voor directe familie.
Been there done that. Tegenwoordig weiger ik.
Focus je op uw primaire job en haal daar eventueel deftige extra's binnen.
Tenzij je echt geen leven hebt, je enorm veel vrije tijd hebt en wil spenderen aan zulke zaken, en geen andere keuze hebt kleintjes bij elkaar te moeten scharrelen, waarom niet dan...
Met particulieren werken is toch wel specifiek en het echt niet waard tenzij je daar 100% op gefocust bent met je core business.
Voor je het weet bellen ze je ook op voor andere kleine dingen, moet je een laptop die ze pas elders nieuw hebben gekocht i.p.v. bij u gaan instellen, want ja, er was net een mooie promo in de Mediamarkt, en mag je hen hierdoor volgens hen een gratis cursus Microsoft Edge, Word & Excel geven.
Daarnaast geven ze je nr. door aan buren en kennissen, en mag je plots alle problemen van de wereld gaan oplossen voor al die mensen die je 'zo dankbaar' zijn dat je de telefoon opneemt, om er maar peanuts voor terug te krijgen.
Maar als puntje bij paaltje komt is 30 EUR zelfs al teveel voor sommigen, en ze lowballen je zodanig laag dat ze dan zeggen dat hun kleinzoon of andere buurjongen het voor veel minder en sneller had kunnen doen, terwijl de prijs vooraf afgesproken was.
Wel ja, er is een reden dat ge
mij vraagt, niet?
Ik deed het eerder in de zin om af en toe iets terug te doen voor de gemeenschap, maar ik heb gemerkt dat mensen erg ondankbaar kunnen zijn en over elke euro die ze je geven je kop afzagen.
Hierdoor kan ik het dus alleen maar afraden, laat de kleinzoon of buurjongen maar doen.
1 x m'n gepensioneerde buurin geholpen met 'r nieuwe tweedehands iPhone in te stellen die ze van 'r dochter had gekregen, en de week erop mocht ik de Proximus Android TV box van haar beste vriendin die 500m verderop woont gaan fixen omdat Proximus het na 3 maand nog niet kon oplossen, bleek het gewoon de netwerkkabel te zijn die los kwam, dus deze wel netjes vervangen en wat voor gekregen, maar het is het allemaal echt niet waard, vooral voor uw mentale gezondheid.
De week erop was de iPad die ze cadeau had gekregen van 'r vriend aan de beurt.
Neen.
Toen ik rond de 16 was heb ik zo nog een rijk gepensioneerd koppel geholpen, een kennis van m'n oma, met algemene IT, en ook Microsoft Money, heb daar dus heel wat bedragen gezien die om achterover te vallen waren. Die man kwam me tijdens schoolvakanties wekelijks thuis halen met z'n Porsche, om een uur of 4 te werken op z'n computer in een kast van een huis met alles erop en eraan, en voerde me terug. 'k Moest hierdoor zelfs geen vakantiejob doen want het verdiende evenveel.
Als je zo'n particuliere klant kunt vinden is dat natuurlijk veel interessanter, maar schaars.