Freelancers & Ondernemers

Vraagje aan de zelfstandigen hier met een BV: Hoe doen jullie je eigen loonsadministratie?
(bedrijfsvoorheffing, sociale bijdragen, maaltijd- & eco-cheques, voordelen alle aard, etc.)
- Werken met een HR-dienstverlener: de kosten waard? Tevreden van?
- Zelf regelen: Wat komt hier dan allemaal bij kijken? Finprof voor bedrijfsvoorheffing, sociaal secretariaat voor sociale bijdragen, pluxee/monnize/edenred voor maaltijd- en eco-cheques, VAA via boekhouder...?
(Ik zie even de bomen door het bos niet meer... :crazy:)
Acerta zoiezo voor loon.

Ecocheques, maaltijdcheques en cadeaucheques? Triviaal zelf te doen met monizze. Tankkaart/laadkaart? Supersimpel met Maes ofzo. Sociaal secretariaar - zie Acerta.

Zelf boekhouding doen? Dat... kan, maar ik raad het af behalve als je echt in de sector thuis bent.

Mensen die de overstap van freelance (met BV) naar startup hebben gemaakt?
  • Tevreden van de overstap?
  • Hoe zeker was de kans op "succes" op switch? Echt nog startende of was er al duidelijk zicht op inkomsten?
  • In het begin is de BV wat overkill want inkomsten zullen laag zijn, maarja stopzetten en opnieuw opstarten heeft ook kosten natuurlijk.
Volgens mij zijn de meeste startups een nieuwe vennootschap waarin de freelancers dan aandeelhouder zijn met hun eigen vennootschap.

Vraagje aan de zelfstandigen hier met een BV: Hoe doen jullie je eigen loonsadministratie?
(bedrijfsvoorheffing, sociale bijdragen, maaltijd- & eco-cheques, voordelen alle aard, etc.)
- Zelf regelen: Wat komt hier dan allemaal bij kijken? Finprof voor bedrijfsvoorheffing, sociaal secretariaat voor sociale bijdragen, pluxee/monnize/edenred voor maaltijd- en eco-cheques, VAA via boekhouder...?
Acerta doet alles voor €20 per maand. Tot op de euro correct 👍

Maaltijdcheques doe ik gewoon via Pluxee

Liantis ben ik zeker ook tevreden van, zij doen de loonadmin, en dat werd initieel opgezet door mijn boekhouder. Als ik nu iets wil aanpassen stuur ik gewoon mijn contactpersoon. Maaltijdcheques zelf aankopen en dan laten weten een Liantis, zodat ze dit kunnen verwerken.
VAA werd door mijn boekhouder gedaan denk ik, of gewoon doorgegeven via boekhouder aan Liantis.

Aangezien hier veel IT freelancers zitten vraag ik het hier maar even.
Wat vragen jullie voor kleine werkzaamheden bij mensen thuis (meestal particulier) a la genre: email configuraties, printer installeren, algemene probleempjes uitklaren en oplossen, ...

Ik krijg regelmatig eens de vraag met van die kleine prutskes en ik doe dat ook graag maar weet niet wat een correct tarief daarvoor zou moeten zijn. Soms nemen zo'n dingen best wel wat tijd in beslag en vind ik zelf dat de klant 'veel' moet betalen om 'weinig' terug te krijgen.

Ik had nu 45 incl. BTW in mijn hoofd.
Wat vragen jullie hiervoor als je dit doet?

Ik doe de loonadministratie zelf, ik denk dat je enkel de jaarlijkse loonfiche mist (die bepaalt wat er in je tax on web zal staan), die dien je in op belcotax on web.

Wat vragen jullie voor kleine werkzaamheden bij mensen thuis (meestal particulier) a la genre: email configuraties, printer installeren, algemene probleempjes uitklaren en oplossen, ...

Ik krijg regelmatig eens de vraag met van die kleine prutskes en ik doe dat ook graag maar weet niet wat een correct tarief daarvoor zou moeten zijn. Soms nemen zo'n dingen best wel wat tijd in beslag en vind ik zelf dat de klant 'veel' moet betalen om 'weinig' terug te krijgen.

Je kan €40 excl btw vragen per uur, maar je kan ook een vaste fee vragen
Als jij 8u werkt om mijn printer te configureren, dan ben je gewoon een amateur en kan je nooit €40 per uur vragen.

Als jij dat op een kwartier fixed wegens jaren ervaring, is dat evenveel waard als toen je daar 2u tijd voor nodig had.

Niks. Ofwel zijn het mensen in mijn omgeving die ik wil helpen, ofwel gaan ze maar naar een bedrijf die dat soort dingen doet...

Ik doe voor derden helemaal niks, behalve voor directe familie.
Been there done that. Tegenwoordig weiger ik.

Focus je op uw primaire job en haal daar eventueel deftige extra's binnen.

Tenzij je echt geen leven hebt, je enorm veel vrije tijd hebt en wil spenderen aan zulke zaken, en geen andere keuze hebt kleintjes bij elkaar te moeten scharrelen, waarom niet dan...

Met particulieren werken is toch wel specifiek en het echt niet waard tenzij je daar 100% op gefocust bent met je core business.
Voor je het weet bellen ze je ook op voor andere kleine dingen, moet je een laptop die ze pas elders nieuw hebben gekocht i.p.v. bij u gaan instellen, want ja, er was net een mooie promo in de Mediamarkt, en mag je hen hierdoor volgens hen een gratis cursus Microsoft Edge, Word & Excel geven.
Daarnaast geven ze je nr. door aan buren en kennissen, en mag je plots alle problemen van de wereld gaan oplossen voor al die mensen die je 'zo dankbaar' zijn dat je de telefoon opneemt, om er maar peanuts voor terug te krijgen.
Maar als puntje bij paaltje komt is 30 EUR zelfs al teveel voor sommigen, en ze lowballen je zodanig laag dat ze dan zeggen dat hun kleinzoon of andere buurjongen het voor veel minder en sneller had kunnen doen, terwijl de prijs vooraf afgesproken was.
Wel ja, er is een reden dat ge mij vraagt, niet? :thinking: 😂

Ik deed het eerder in de zin om af en toe iets terug te doen voor de gemeenschap, maar ik heb gemerkt dat mensen erg ondankbaar kunnen zijn en over elke euro die ze je geven je kop afzagen.

Hierdoor kan ik het dus alleen maar afraden, laat de kleinzoon of buurjongen maar doen.

1 x m'n gepensioneerde buurin geholpen met 'r nieuwe tweedehands iPhone in te stellen die ze van 'r dochter had gekregen, en de week erop mocht ik de Proximus Android TV box van haar beste vriendin die 500m verderop woont gaan fixen omdat Proximus het na 3 maand nog niet kon oplossen, bleek het gewoon de netwerkkabel te zijn die los kwam, dus deze wel netjes vervangen en wat voor gekregen, maar het is het allemaal echt niet waard, vooral voor uw mentale gezondheid.
De week erop was de iPad die ze cadeau had gekregen van 'r vriend aan de beurt.
Neen.

Toen ik rond de 16 was heb ik zo nog een rijk gepensioneerd koppel geholpen, een kennis van m'n oma, met algemene IT, en ook Microsoft Money, heb daar dus heel wat bedragen gezien die om achterover te vallen waren. Die man kwam me tijdens schoolvakanties wekelijks thuis halen met z'n Porsche, om een uur of 4 te werken op z'n computer in een kast van een huis met alles erop en eraan, en voerde me terug. 'k Moest hierdoor zelfs geen vakantiejob doen want het verdiende evenveel.
Als je zo'n particuliere klant kunt vinden is dat natuurlijk veel interessanter, maar schaars.

Vreemde reacties, als bramstep dat graag wil doen en zich daar met bezig houdt toch des te beter.
En als je het dan nog correct wil en kan aanpakken nog beter.
Zo’n mensen zijn er ook nodig, en ja jullie doen dat duidelijk niet graag en maken daar graag geen tijd voor vrij, met alle respect want dan heb je voldoende aan je core taak. Maar daarom moet je een ander zijn ding niet bepalen. Wie weet heeft bramstep graag dat hij dan ook gecontacteerd wordt door de buurvrouw en de vriendin van een dorp verder en whoever.

Heb zelf een afspraak komende week bij Bank van Breda om net dit te bespreken, ben nu 2,5j bezig, mijn partner is nu een dik jaar bezig en we willen over enkele maanden/een jaar een appartement aankopen privé om te verhuren.

Zal hier posten hoe dat ging.
Vandaag de meeting met Bank Van Breda gehad, wel tevreden van, duidelijk iemand met kennis van zaken en zeker geen pushy Sales.

Op zich heeft hij niet gezegd dat het "verplicht" is bij hen om beleggingen aan te gaan, wel heeft hij de vraag gesteld of het een mogelijkheid is om (desnoods in de toekomst) aan pensioenopbouw/vermogensbeheer te werken, we hebben hem laten weten dat we met niemand getrouwd zijn en altijd open staan voor voorstellen, dit volstond voor hem om verder te gaan en in eerste instantie een aanbod te doen aangaande het krediet. We leveren hem nog onze resultatenrekeningen aan en hij zal ons vermoedelijk volgende week iets laten weten.

Vreemde reacties, als bramstep dat graag wil doen en zich daar met bezig houdt toch des te beter.
En als je het dan nog correct wil en kan aanpakken nog beter.
Zo’n mensen zijn er ook nodig, en ja jullie doen dat duidelijk niet graag en maken daar graag geen tijd voor vrij, met alle respect want dan heb je voldoende aan je core taak. Maar daarom moet je een ander zijn ding niet bepalen. Wie weet heeft bramstep graag dat hij dan ook gecontacteerd wordt door de buurvrouw en de vriendin van een dorp verder en whoever.
Vreemd? Mijn reactie is gewoon een eigen ervaring over een periode van de afgelopen 15 jaar die ik graag met hem deel zodat hij zichzelf potentieel niet in z'n voeten schiet. Geenzins advies die hij absoluut moet volgen.

@Lospeed , ik zit bij Liantis.
Ik betaal hen
- voor loonsadministratie: - basistarief loonberekening 16.70
en vaste beheersontvangst (maandelijks) : 12.25
dus 28.95 per maand.
Ik ben wel tevreden van hen, ze denken proactief mee voor optimaliseren loon, of als ik iets nodig heb.
- Bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden op het loon, dus te betalen aan Liantis elke maand.
- Sociale bijdragen betaal ik ook elk kwartaal aan Liantis, zij het wel op een van hun andere rekeningnummers.

- Maaltijdcheques en Ecocheques betaal ik rechtstreeks aan Edenred. 20 dagen x 8 euro, daar komt op die 160 euro 15.74 euro aan beheerskost bij. dus 175.74 euro in totaal. voor ecocheques komt er ook zoiets bij, 250 + 15 euro ofzo.
- VAA regelt de boekhouder, maar dat zie je zelf niet veel van, enkel bij berekening van venb en personenbelasting.

1146/2146 inderdaad de 25% van de interesten van je hypothecaire lening (die je niet mag gebruiken in 3334/4334 maar normaal gezien kom je al aan de grens met de resterende interesten en kapitaalsaflossingen)

Gezien het al bijna 10 jaar oude lening is van de "goeie jaren met 1à2% interest" zal dat over niet veel meer gaan maar het zal wel een effect hebben.

Ah jammer, zijn dat enkel de interesten dan? Voor 2023 hadden we (ongeveer) €3750 aan kapitaal afgelost en €905 interesten betaald. Voor de woonbonus (3334 en 4334) heeft de boekhouder nu dus 75% van die som gebruikt (ietsje minder nog omdat het ook gaat om een herziening van de originele lening), en dat bedrag is evenredig verdeeld over 3334 en 4334. Daarmee in de huidige berekening dat het voordeliger was geweest om VVPR-bis uit te keren want ipv. (mijn vrouw en ik) elk €2255 in 3334/4334 hebben we daar nu slechts €1690 (die 75%). Kunnen we dan enkel 25% van €905 gebruiken ipv. 25% van (€3750+€905)? Want in dat geval is dat toch €937.5 minder woonbonus dat we dan volledig kwijt zijn?
Ik heb dit nog een beetje verder bekeken en begrijp ik het juist als volgens "Circulaire 2024/C/25" ik ook 25% van de kapitaalaflossingen kan inbrengen onder code 1358? Dus dan zou het wel moeten lukken om de volledige woonbonus te gebruiken: 75% (eigen woning) van kapitaal+interesten worden gebruikt voor code 3334/4334, code 1146/2146 voor de 25% interesten van het verhuurde stukje ("niet-eigen woning") en dan 25% van de kapitaalaflossingen onder codes 1358/2358?

Ik heb dit nog een beetje verder bekeken en begrijp ik het juist als volgens "Circulaire 2024/C/25" ik ook 25% van de kapitaalaflossingen kan inbrengen onder code 1358? Dus dan zou het wel moeten lukken om de volledige woonbonus te gebruiken: 75% (eigen woning) van kapitaal+interesten worden gebruikt voor code 3334/4334, code 1146/2146 voor de 25% interesten van het verhuurde stukje ("niet-eigen woning") en dan 25% van de kapitaalaflossingen onder codes 1358/2358?

Volgens mij val je onder dit voorbeeld:

4. Deel van de eigen woning dat wordt verhuurd​

Ik verhuur een deel van de door mij betrokken woning aan mijn vennootschap. De uitgaven van mijn hypothecaire lening hebben gedeeltelijk betrekking op dat verhuurde deel. Dit verhuurde deel is dus niet mijn eigen woning. Hoe moet ik de uitgaven van mijn hypothecaire lening verdelen?

De uitgaven van uw hypothecaire lening verdeelt u als volgt:

- de interesten en kapitaalaflossingen die betrekking hebben op het deel van de woning dat u zelf betrekt kunnen, als aan alle voorwaarden is voldaan, in aanmerking komen voor een gewestelijk belastingvoordeel.
Opgelet: de uitgaven van een lening die u vanaf 01.01.2020 aangaat (en de daarmee verband houdende individuele levensverzekering) komen niet in aanmerking voor een Vlaams belastingvoordeel.
- de interesten en kapitaalaflossingen die betrekking hebben op het verhuurde deel kunnen, als aan alle voorwaarden is voldaan, in aanmerking komen voor een federaal belastingvoordeel.
Opgelet: De kapitaalaflossingen van een hypothecaire lening die u vanaf 01.01.2024 aangaat (en de daarmee verband houdende individuele levensverzekering) komen niet in aanmerking voor de federale belastingvermindering (zie Circulaire 2023/C/89 over de opheffing van de federale belastingvermindering voor kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen aangegaan vanaf 01.01.2024).

Voorbeeld

Lieve is eigenaar van één woning (K.I.: 1.000 euro) die zij gedeeltelijk zelf betrekt. Zij verhuurt 20 % van deze woning aan haar eigen vennootschap.

In 2012 ging zij een hypothecaire lening aan van 100.000 euro. Van het ontleende bedrag heeft 20.000 euro gediend voor het financieren van het verhuurde deel van de woning.

Op 01.01.2024 was haar fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest gelegen.

In 2023 betaalde Lieve de volgende bedragen:

- interesten: 3.000 euro
- kapitaalaflossingen: 6.000 euro.

Lieve vult haar belastingaangifte voor aanslagjaar 2024 als volgt in:

Vak III (onroerende inkomsten):

- Code 1109: 200 euro (1.000 x 20 %)
- Code 1110: huur en huurvoordelen (in voorkomend geval verminderd met de als bezoldigingen van bedrijfsleider geherkwalificeerde huur).

Vak IX (interesten en kapitaalaflossingen)

- Gewestelijke woonbonus:

* Code 3370: 2.280 euro ((3.000 + 6.000) x 80 % = 7.200 euro, begrensd tot 2.280 euro)
* Code 3380: neen.

- Federale belastingvermindering lange termijnsparen en gewone interestaftrek:

* Code 1358: 878,28 euro ((6.000 x 20 %) x 73.190 / 100.000)
* Code 1146: 600 euro (3.000 x 20 %).

Moet wel opletten:
- Een kantoor is geen woning. Kapitaalsaflossingen voor iets wat geen woning is, hebben nooit een fiscaal voordeel gekend. Ik heb dat altijd een tikkeltje discutabel gevonden wanneer iets een woning is en wanneer iets niet.

- Er is nog dat "korf" principe. Kan zijn dat de 1358 niks meer oplevert omdat de korf al bereikt is maar dat rekent de "computer" zelf uit.

- Ik ben al een hele tijd uit deze materie. En fiscaliteit van hypothecaire leningen is een gedrocht van een materie wat de helft van de boekhouders ook niet willen kennen. :p

Bedankt voor de input, het is zeker niet mijn core business maar ik doe het wel graag om hier en daar wat bij te nemen. Echter durf ik ook zeker aangeven aan mensen als ik er geen tijd voor heb/het niet past.

Ik moet zelf 'het slechte' in mensen nog ervaren hierin denk ik, we zien wel. Vond een tarief plakken hierop best lastig.
Je kan ook met fixed price werken zoals @Horse aangeeft maar de vragen die gesteld worden en taakjes die gevraagd worden zijn te breed vind ik. Hangt ook af van hoe hard er al geprutst is met welke toestellen, externe partijen (mailproviders die al 10 jaar overgekocht zijn door een firma) enzoverder. Dus dan doe ik het liever in regie met duidelijke afspraken :)

Moet wel opletten:
- Een kantoor is geen woning. Kapitaalsaflossingen voor iets wat geen woning is, hebben nooit een fiscaal voordeel gekend. Ik heb dat altijd een tikkeltje discutabel gevonden wanneer iets een woning is en wanneer iets niet.

- Er is nog dat "korf" principe. Kan zijn dat de 1358 niks meer oplevert omdat de korf al bereikt is maar dat rekent de "computer" zelf uit.

- Ik ben al een hele tijd uit deze materie. En fiscaliteit van hypothecaire leningen is een gedrocht van een materie wat de helft van de boekhouders ook niet willen kennen. :p
Yup ik denk het ook, had me daarop gebaseerd! Het is mijn geval inderdaad een deel van de eigen woning dus geen apart kantoor. Zal het eens doorgeven aan de boekhouder, bedankt voor de hulp!

Intussen 8 jaar ervaring opgebouwd als financial controller, met de laatste 2 jaar in SAP. Denk er nu aan om als zelfstandige te beginnen en tijdelijke opdrachten aan te nemen als backfill of vervanging in accounting en controlling.

Nu het moeilijkste, hoe begin ik met een klant te zoeken? Zijn er mensen met goeie ervaringen met bepaalde 'middlemen'?

Moet wel opletten:

Niet helemaal juist. Korf 3334, de allerlaatste woonbonus ofwel leningen tussen 2016 en 2019, is vreemd genoeg een andere korf dan 1358 waardoor die code dan altijd voordeel heeft.
Tenzij je al het klassieke lange termijnsparen zou hebben natuurlijk.
Korf 1358 hoort wel samen met 3370 :)

is vreemd genoeg een andere korf
Hebben we aan de 6de staatshervorming te danken hé.

Bedankt voor de uitgebreide info! De boekhouder heeft nu 25% van de oppervlakte genomen als het verhuurde gedeelte en heeft dan 75% van het oude bedrag van code 3334 voor de woonbonus gebruikt, vandaar die vermindering. Maar die code 1146 voor de interesten ontbreekt wel volledig en van wat ik begrijp uit de toelichtingen van de PB kan je net die code gebruiken voor het stukje van de woning dat niet-eigen is, dus in principe zou daar dan de overige 25% van de interesten voor gebruikt kunnen worden en is er bijgevolg inderdaad geen vermindering van de woonbonus? Dit zijn alle codes die ze hebben doorgegeven voor de correctie (gezamenlijke aangifte):

1109
1110
1401
3334
2109
2110
4334

Vreemd geen 1358 of 1146 maar moeilijk te oordelen zonder de volledige cijfers natuurlijk. Zou verwachten voor het gedeelte bureau dat er deel langetermijnsparen + intresten voor het verminderen van het onroerend inkomen aangegeven zou worden.

Terug
Bovenaan