Freelancers & Ondernemers

En hoe bewijs ik dat ik mijn pc aanzet en werk aan die pc? Mailverkeer?

Alles wat je kan bedenken en bewaren kan als bewijsmateriaal dienen. Tegenwoordig moet ge u bewijzen met zodanig bewijskrachtig materiaal... Maar ook interessante persartikels kunnen evengoed handig zijn om bepaalde zaken te staven, zoals bv. mijn bedrijfskat,...
Als musea met ons belastinggeld wel kattenvoeding en dierenartsbezoeken als onkosten mogen inbrengen, waarom zou een zelfstandige dit dan ook niet mogen? Resultaat, persartikels dat er een museum ergens in België een kat in 'dienst' en onkosten heeft, want ge gaat me niet zeggen dat die musea hun personeel dat uit eigen zak betalen... Anders moeten ze die kat maar ontslaan en ons belastinggeld aan betere doelen uitgeven.

Er destijds zelfs nog aan gedacht om op vaste momenten van een dag wanneer er beweging is in m'n bureau, waar er toch een camera hangt, die automatisch foto's laten bewaren op m'n (bedrijfs)NAS. Een timelapse als het ware. Om aan te tonen dat ik effectief 7/7 en soms ook 's nachts werk...

Heb dat systeem wel toegepast met m'n laadpaal, maar alleen telkens wanneer ik een laadsessie begin, dan wordt er automatisch een foto gemaakt en in een apart mapje onder de aankoopfacturen bewaard van het lopend boekjaar.
Kwestie van op de facturen van de laadbeurten te kunnen bewijzen met welk voertuig ik aan het laden was (personenwagen 50% of bestelwagen 100%).

Laatst bewerkt:
Iemand hier al een schuldsaldoverzekering in de vorm van een groepsverzekering heeft afgesloten via de vennootschap. Net voorgesteld door KBC echter wel aan dekking van 128%, waardoor het voordeel beperkt is. Zou voor de eindbelasting en andere kosten zijn …

'k Mag een goeie 86k uitkeren als dividend wat neerkomt op ongeveer 73k netto dat ik van de zaak naar privé mag storten, een goeie 12k aan roerende voorheffing.

maar heb ik dat nu goed begrepen dat die belasting dus betaald zal worden via de zaak en niet privé? Ik dacht dat dit andersom was

Vraagje van een collega van mij, hij wou eens informeren bij anderen: zijn boekhouder beweert dat je met een tussentijds dividend geen aanspraak kan maken op het verlaagde/eerstvolgende dividendtarief. Dus in zijn geval: oprichting vennootschap 2021, verlengd boekjaar tot eind 2022, hij wenst de winst uit te keren van 2024, maar te werken met een tussentijds dividend om gebruik te kunnen maken van het verlaagde VVPR-bis tarief van 15%. Wat zijn boekhouder zegt is dat je de winst wilt uitkeren van 2024 en dat dat dus deel uitmaakt van de winstverdeling van 2024 en niet van 2025.

Hoe ik het zelf steeds heb gedaan en wat ik ook op tal van websites heb gelezen is dat uitkeren van een tussentijds dividend wordt gezien als winstverdeling van het boekjaar waarin je dat doet, dus in zijn geval als winstverdeling van 2025.

Zijn boekhouder zei ook dat ze dit reeds hebben geprobeerd bij andere klanten, maar dat dat werd afgekeurd, ik denk omwille van foutieve gegevens bij het indienen ofzo? Zelf nog nooit ingediend natuurlijk, mijn boekhouder doet dat :D

*edit: net gevonden, is verduidelijkt in Circulaire 2021/C/36, tussentijds dividend wordt wel degelijk opgenomen in de winstverdeling van het lopende boekjaar, dus zijn boekhouder is fout :p

Laatst bewerkt:
'k Mag een goeie 86k uitkeren als dividend wat neerkomt op ongeveer 73k netto dat ik van de zaak naar privé mag storten, een goeie 12k aan roerende voorheffing.

maar heb ik dat nu goed begrepen dat die belasting dus betaald zal worden via de zaak en niet privé? Ik dacht dat dit andersom was

Het is de vennootschap/zaak die schuldenaar is van die RV hé, dus inderdaad.

Uiteraard. Godzijdank.

Of de vennootschap nu eerst die 12K inhoudt of gij ze doorstort aan de FOD = geen verschil. Weinig aan god te danken.

Vraagje van een collega van mij, hij wou eens informeren bij anderen: zijn boekhouder beweert dat je met een tussentijds dividend geen aanspraak kan maken op het verlaagde/eerstvolgende dividendtarief. Dus in zijn geval: oprichting vennootschap 2021, verlengd boekjaar tot eind 2022, hij wenst de winst uit te keren van 2024, maar te werken met een tussentijds dividend om gebruik te kunnen maken van het verlaagde VVPR-bis tarief van 15%. Wat zijn boekhouder zegt is dat je de winst wilt uitkeren van 2024 en dat dat dus deel uitmaakt van de winstverdeling van 2024 en niet van 2025.

Hoe ik het zelf steeds heb gedaan en wat ik ook op tal van websites heb gelezen is dat uitkeren van een tussentijds dividend wordt gezien als winstverdeling van het boekjaar waarin je dat doet, dus in zijn geval als winstverdeling van 2025.

Zijn boekhouder zei ook dat ze dit reeds hebben geprobeerd bij andere klanten, maar dat dat werd afgekeurd, ik denk omwille van foutieve gegevens bij het indienen ofzo? Zelf nog nooit ingediend natuurlijk, mijn boekhouder doet dat :D

*edit: net gevonden, is verduidelijkt in Circulaire 2021/C/36, tussentijds dividend wordt wel degelijk opgenomen in de winstverdeling van het lopende boekjaar, dus zijn boekhouder is fout :p
Uitkeren in 2025 over winsten tem 2024. Er is wat discussie bij fiscale juristen om voor de algemene vergadering wel een tussentijds dividend uit te keren.
Vroege AV om nadien een tussentijds dividend uit te keren zou, volgens sommige dus, als fiscaal misbruik kunnen gelden.

Uitkeren in 2025 over winsten tem 2024. Er is wat discussie bij fiscale juristen om voor de algemene vergadering wel een tussentijds dividend uit te keren.
Vroege AV om nadien een tussentijds dividend uit te keren zou, volgens sommige dus, als fiscaal misbruik kunnen gelden.
Klopt. Voor de zekerheid doen wij dat in de meeste gevallen pas in de 2e helft van het jaar.

En hoe bewijs ik dat ik mijn pc aanzet en werk aan die pc? Mailverkeer?

Welke zijn die andere randvoorwaarden dan? Ik heb een managementbezoldiging over 240 dagen met een fixed maandelijkse fee en overweeg MC's als extra verloning bij te nemen.

Qua bewijs kan dat tijdsregistratie zijn, mail verkeer van die dag, telefoon verkeer, afspraken, ... In de praktijk zie ik enkel discussies oplopen wanneer er hoge onkostenvergoeding ook uitgekeerd worden aan de bedrijfsleider.

Om even kort te schetsen:

• Toekenning aan bedrijfsleiders mag enkel als ook werknemers maaltijdcheques krijgen (via CAO of individuele overeenkomst).
  • Schriftelijke overeenkomst vereist; waarde mag niet hoger zijn dan die voor werknemers.
  • Aantal cheques = aantal effectief gewerkte dagen (Met limiet indien personeel tewerkgesteld zoals eerder aangehaald.)
  • Aflevering maandelijks, correctie uiterlijk eind maand na kwartaal.
  • Overschrijding van maximale dagen = belastbare bezoldiging.
  • Cheque op naam met alle gegevens op schriftelijk document; anders = belastbaar.
  • Geldigheidsduur max. 12 maanden en enkel voor maaltijden/voeding; anders = belastbaar.
  • Bedrijfstussenkomst max. €6,91 per cheque; meer = belastbaar.
  • Eigen bijdrage bedrijfsleider ≥ minimum bepaald bedrag; minder = belastbaar.
  • Toegang tot bedrijfsrestaurant: maaltijdcheques enkel vrijgesteld als maaltijd voldoet aan voorwaarden (min. waarde, correcte betaling).
  • Terugbetaling verschil waarde maaltijdcheque enkel toegestaan als maaltijd ≥ kostprijs.
  • Bij niet-naleving regels = belastbaar voordeel.
  • Omzetting van loon/premies in maaltijdcheques = altijd belastbaar voordeel

Laatst bewerkt:
Het is de vennootschap/zaak die schuldenaar is van die RV hé, dus inderdaad.
Of de vennootschap nu eerst die 12K inhoudt of gij ze doorstort aan de FOD = geen verschil. Weinig aan god te danken.
12k RV betaal ik met de rekening van de vennootschap
Als jij dat liever met jouw privé rekening wil betalen, go ahead

Dus ik mag wel 28 maaltijdcheques per maand hebben eigenlijk dan, ik had dat eens gevraagd aan monizze en die zeiden dat dat niet ging.
28 is eigenlijk de absolute minimum dat ik werk. In principe werk ik gewoon 30-31 dagen als ik computerwerk op zondag er nog bij tel, ben altijd wel nog bezig met mails, betalingen en berichten.

Toevoeging aan de maaltijdcheque-discussie: Waarom eigenlijk nog opteren voor maaltijdcheques nu er sinds 1 maart een forfaitaire vergoeding van 339,52 per maand kan worden toegekend? (ik werk elke dag op locatie als bedrijfsleider op ander adres dan woonst en management-vennootschap = verplaatsing van minimaal 6u?)

Binnenlandse dagvergoeding

Ah ok de dagvergoeding, maar niet voor iedereen bruikbaar he.

Ik ken mezelf de bureaukostenvergoeding toe, die ook geen impact heeft op de voorheffing en sociale bijdragen want een netto vergoeding. Er is geen vaste datum wanneer deze vergoeding verandert, maar hieronder een overzicht van de afgelopen stijgingen:
  • €142,95 per maand vanaf 1 september 2022
  • €145,81 per maand vanaf 1 december 2022
  • €148,73 per maand vanaf 1 januari 2023
  • €151,70 per maand vanaf 1 december 2023
  • €154,74 per maand vanaf 1 juni 2024
  • €157,83 per maand vanaf 1 maart 2025

Toevoeging aan de maaltijdcheque-discussie: Waarom eigenlijk nog opteren voor maaltijdcheques nu er sinds 1 maart een forfaitaire vergoeding van 339,52 per maand kan worden toegekend? (ik werk elke dag op locatie als bedrijfsleider op ander adres dan woonst en management-vennootschap = verplaatsing van minimaal 6u?)

Dit is wel niet van toepassing als die locatie elke dag hetzelfde is. Heb je maar 1 klant met maar 1 locatie, dan ben je veiliger af met maaltijdcheques.

Omdat het niet mogelijk is voor iedereen. Meesten hier zijn IT-consultants die paar dagen per week vanuit kantoor werken of die op een vaste werkplaats werken.

Heeft iemand ervaring met het volgende?

Ikzelf ben een autoliefhebber dus verander wel graag regelmatig van wagen.
Ik ben er wel altijd van bewust om er niet te veel aan uit te geven, ik koop dus geen nieuwe wagens.

Nu heb ik ontdekt dat je als autohandelaar potentieel aan een voordelige prijs, maar uiteraard zonder garantie, ex-leasewagens kan aankopen bij leasingmaatschappijen.

Om jezelf te kunnen registreren op deze platforms dient de vennootschap een registratie te hebben op de nace-code handel in wagens.
De enige reden waarom ik dus deze nace-code zou toevoegen is om via dergelijke platforms voordelig een wagen te kunnen kopen.

Heeft iemand ervaring mee?
Ik vermoed dat dit wel ook administratieve gevolgen zou kunnen hebben, zoals verplichting tot het geven van garantie bij verkoop van de wagen.

Iemand hier al een schuldsaldoverzekering in de vorm van een groepsverzekering heeft afgesloten via de vennootschap. Net voorgesteld door KBC echter wel aan dekking van 128%, waardoor het voordeel beperkt is. Zou voor de eindbelasting en andere kosten zijn …
Iemand die hier ervaring mee heeft of er iets meer kan over vertellen aub? Wij zouden deze week moeten beslissen :)

Heeft iemand ervaring met het volgende?

Ikzelf ben een autoliefhebber dus verander wel graag regelmatig van wagen.
Ik ben er wel altijd van bewust om er niet te veel aan uit te geven, ik koop dus geen nieuwe wagens.

Nu heb ik ontdekt dat je als autohandelaar potentieel aan een voordelige prijs, maar uiteraard zonder garantie, ex-leasewagens kan aankopen bij leasingmaatschappijen.

Om jezelf te kunnen registreren op deze platforms dient de vennootschap een registratie te hebben op de nace-code handel in wagens.
De enige reden waarom ik dus deze nace-code zou toevoegen is om via dergelijke platforms voordelig een wagen te kunnen kopen.

Heeft iemand ervaring mee?
Ik vermoed dat dit wel ook administratieve gevolgen zou kunnen hebben, zoals verplichting tot het geven van garantie bij verkoop van de wagen.

Wat ben je dan exact van plan?

Een auto kopen, 3 maand gebruiken, verkopen, rince and repeat.
Ofwel een kleine voorraad van auto's te hebben (stuk of 5) waar je een keer met de ene rijdt en dan een keer met de andere.

Want lijkt mij miserabel met BTW, VAA, "voorraad vs afschrijving",... als je als "nevenactiviteit" tweedehands autoverkoper wordt. (Wanneer privégebruik, wanneer is de auto "voorraad" als autoverkoper of wanneer af te schrijven als "investering".?,...)

Gaat de fiscus niet reclameren als je een verlieslatende nevenactiviteit uitvoert binnen de vennootschap die nooit als bedoeling had om "winstgevend" te zijn en eigenlijk een hobby is?

Best klappen met de boekhouder daarover.

Ik ken iemand die het zo gedaan heeft, na controle van de fiscus was hij opeens onbereikbaar. Nooit meer gezien.

Ik ken iemand die het zo gedaan heeft, na controle van de fiscus was hij opeens onbereikbaar. Nooit meer gezien.
Zo eens een klant gehad met een BVBA die plots verdwenen was toen het hem te nauw werd, met vermoedelijk controles.
De smeerlap moet me nog altijd 600 EUR + intresten.

Achteraf gezien bleek hij voor (vermoedelijk) drugsbendes, front-witwas BVBA's op te richten met nachtwinkels in verschillende stadjes, alles op zijn naam als bestuurder. Er werd dan gedealt in die winkeltjes.
Jaarrekeningen werden nooit ingediend, en die vennootschappen gingen natuurlijk telkens failliet na een paar jaar, om voordien dan met de noorderzon te verdwijnen en het huurpand die cash betaald werd, nooit verder te betalen. Inboedel en al werd telkens achtergelaten, met natuurlijk ook een periode dat het niet meer verhuurd kan worden gezien er eerst een curator aangesteld moet worden... Een fiasco voor een verhuurder dus.

Terug
Bovenaan