Freelancers & Ondernemers

Uithalen via R/C of korte termijn rekening (beetje afhankelijk van de rente, maar op dit moment is R/C nog steeds goed) en het geld privé beleggen. Eenmaal het geld "officieel" beschikbaar wordt via dividend, de nodige belastingen aftrekken en interesten voor je je geld boekhoudkundig wegschrijft.
Ik heb dit recent gedaan via mijn boekhouder, R/C stond dikke 60K (denk ik) negatief. Nu is het nog "maar" 12K (zal ondertussen weer wat meer zijn).
De debetrente R/C voor 2024 was 5,43%, netto komt dit dan op 3,69% rente denk ik omdat je die rente van privé betaalt aan de vennootschap die dan weer jou kan uitkeren via VVPR bis (3,69 = 5,43 * 0,8 (20% VENB) * 0,85 (15% VVPR bis))?

Die kost (3,69%) moet je dan al goed maken met je investering, op lange termijn lijkt dat zeker haalbaar, maar op korte termijn (3-5jaar) kan dat toch tegenzitten?

Ik heb al gekeken om een termijnrekening te openen, maar dat viel eigenlijk tegen (geprobeerd om 1 te openen bij Triodos, maar raak er niet door). Bij mijn zakelijke bank, KBC, biedt op het eerste zicht zelf geen zakelijke termijnrekeningen aan (of verstopt dat alvast)
KBC biedt dat zeker en vast aan hoor. Ik heb zelf ook recent een stevig bedrag geparkeerd voor één jaar, mede omdat ik wacht tot ik kan uitkeren.

De debetrente R/C voor 2024 was 5,43%, netto komt dit dan op 3,69% rente denk ik omdat je die rente van privé betaalt aan de vennootschap die dan weer jou kan uitkeren via VVPR bis (3,69 = 5,43 * 0,8 (20% VENB) * 0,85 (15% VVPR bis))?

Die kost (3,69%) moet je dan al goed maken met je investering, op lange termijn lijkt dat zeker haalbaar, maar op korte termijn (3-5jaar) kan dat toch tegenzitten?
Je betaalt de rente eerst aan de vennootschap om ze dan aan 68% terug te krijgen aangezien het een opbrengst is voor de vennootschap.
Netto intrest is dus 5,43% x 32% = 1,74%

KBC biedt dat zeker en vast aan hoor. Ik heb zelf ook recent een stevig bedrag geparkeerd voor één jaar, mede omdat ik wacht tot ik kan uitkeren.
ik heb nu ook wat meer info gevonden, de geadverteerde rentevoeten zijn wel tegenvallend: 1, 2, 3, 4 en 5 jaar geven respectievelijk 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 bruto interest, of heb jij iets onderhandeld?

ik heb nu ook wat meer info gevonden, de geadverteerde rentevoeten zijn wel tegenvallend: 1, 2, 3, 4 en 5 jaar geven respectievelijk 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 bruto interest, of heb jij iets onderhandeld?
Was wel in een andere periode, maar ik dacht iets van een 2,5% voor een jaar.

Ik heb al gekeken om een termijnrekening te openen, maar dat viel eigenlijk tegen (geprobeerd om 1 te openen bij Triodos, maar raak er niet door). Bij mijn zakelijke bank, KBC, biedt op het eerste zicht zelf geen zakelijke termijnrekeningen aan (of verstopt dat alvast)
KBC biedt het zeker aan. Via de app zijn de rentevoeten inderdaad niet geweldig. Maar via je contactpersoon zijn die wel onderhandelbaar.
Privé kan dit alvast vanaf 100k. Voor vennootschappen is het dacht ik soepeler. Bij een collega freelancer vroegen ze dan wel gelijktijdig een investering in een wereldfonds of DBI fonds.

Zowel mijn kennis als ikzelf hebben dit al met succes gedaan. Rente is dan +/- ECB rente min 80 bps op korte termijn termijnrekeningen (< 1 jaar).. Momenteel is de depositorente 2,5%.

Dus de kost om je geld vroeger te hebben is 1,74 procent? Je mag niet lager gaan dan die 5.43?
Percentage worden elk jaar vastgelegd.
Nog niet zo lang geleden was een "lening vaste looptijd" op het einde van de rit goedkoper dan RC negatief, op dit ogenblik is het (voorlopig nog) omgekeerd.

Maar bovenstaande alternatieven zijn altijd wel een deftig stuk goedkoper dan de meerkost te dragen van de 30% RV op uitkering gewoon dividend vergeleken met vvprbis of liquidatiereserve.

Je kan ook altijd wachten om die centen te spenderen hé, dat is het allergoekoopste :)

Percentage worden elk jaar vastgelegd.
Nog niet zo lang geleden was een "lening vaste looptijd" op het einde van de rit goedkoper dan RC negatief, op dit ogenblik is het (voorlopig nog) omgekeerd.

Maar bovenstaande alternatieven zijn altijd wel een deftig stuk goedkoper dan de meerkost te dragen van de 30% RV op uitkering gewoon dividend vergeleken met vvprbis of liquidatiereserve.

Je kan ook altijd wachten om die centen te spenderen hé, dat is het allergoekoopste :)
Percentage is inderdaad vastgelegd maar je kan alltijd lager gaan he.
Kwestie van eens te vragen bij de bank want de rentes zijn op bulletkredieten of wat we soms ook doen is 10 jaar olo + 1%.
Al geeft dat wel gedoe bij controle maar dat maakt het spannend!

Wat best doen met een quasi lege / slapende vennootschap (BV), zonder enige activiteit meer? Geen schulden. Ouder dan 3 jaar.

Ik zie volgende 3 opties:
  • Nog wachten tot middelen volledig op zijn, door recurring kosten (boekhouder etc.) en vervolgens faillissement.
  • Ontbinding & vereffening, nadeel duur verslag bedrijfsrevisor/accountant, resterend saldo quasi niets.
  • Koper zoeken, waar? Kost overdracht? Prijs hanteren?
Heeft faillissement op termijn aanvragen gevolgen?
Verkopen voor 1 symbolische euro? Er zal wel iemand zijn die de kosten van het oprichten van een BV wil besparen. Waarschijnlijk kent je boekhouder wel iemand die wil starten.

Verkopen voor 1 symbolische euro? Er zal wel iemand zijn die de kosten van het oprichten van een BV wil besparen. Waarschijnlijk kent je boekhouder wel iemand die wil starten.
Euh neen, er zijn vast en zeker wel mensen die het willen overnemen voor een goed prijsje...
Je mag dus minimum al de oprichtingskosten vragen + of - de eventuele notariskosten, afhankelijk van wat je overeenkomt.

Sommige mensen zouden wat meer durven geven als je bv. al een bankrekening, RSZ nr. e.d. hebt, en dus 'een geschiedenis'.
Dan moet je natuurlijk wel je boekhouding van de afgelopen 10 jaar ook afgeven, als je daarmee ongemakkelijk bent, tja dan best onbinden en de kosten slikken.

Jammer dat men eigenlijk voor een liquidatie zoveel kosten moet betalen...

Euh neen, er zijn vast en zeker wel mensen die het willen overnemen voor een goed prijsje...
Je mag dus minimum al de oprichtingskosten vragen + of - de eventuele notariskosten, afhankelijk van wat je overeenkomt.

Sommige mensen zouden wat meer durven geven als je bv. al een bankrekening, RSZ nr. e.d. hebt, en dus 'een geschiedenis'.
Dan moet je natuurlijk wel je boekhouding van de afgelopen 10 jaar ook afgeven, als je daarmee ongemakkelijk bent, tja dan best onbinden en de kosten slikken.

Jammer dat men eigenlijk voor een liquidatie zoveel kosten moet betalen...
Niet volledig akkoord hoor, normaal moet je sowieso al naar de notaris voor een voorwerp- en naamswijziging. Dat kost evenveel (soms zelf meer) als een oprichtingsakte bij de notaris.
Verder verlies je ook het voordeelstatuut van VVPR-bis.

Wat wel soms interessant kan zijn is een vennootschap met een groot verlies en positieve rekening-courant of inbreng, dat wilt zeggen dat er ooit geld in gestoken is op 1 of andere manier. Maar dan moet je wel het verleden van de vennootschap wat kennen :)

Wat wel soms interessant kan zijn is een vennootschap met een groot verlies en positieve rekening-courant of inbreng, dat wilt zeggen dat er ooit geld in gestoken is op 1 of andere manier. Maar dan moet je wel het verleden van de vennootschap wat kennen :)
Ok, wel ja, als je iemand kan vinden die niet wakker ligt van de VVPR-bis en akkoord is om de notariskosten te betalen + je overdrachtsfee, dan is het in orde, maar veel zal je er in ieder geval niet voor krijgen als het goedkoper is om een nieuwe op te richten.

Is het niet zo dat het verlies niet (volledig) mag overgedragen worden bij een overname?

Is het niet zo dat het verlies niet (volledig) mag overgedragen worden bij een overname?
Fiscaal verlies ja, boekhoudkundig verlies kan je steeds aanzuiveren waardoor je nog steeds met een voordeel van 15% op dat verlies zit.
Op een vennootschap met 500k verlies bv. kan dat al tellen :)

Weet iemand wat hier het nut van is? Zal denk ik nog steeds via de notaris moeten dus lijkt me dan duurder dan een nieuwe vennootschap te starten? VVPR-Bis etc. vervalt dan ook gewoon?
Sneller VVPRbis en de periode van 3 jaar aansprakelijkheid gepasseerd misschien? Makkelijker leningen krijgen omwille van bestaande geschiedenis.

Zal maar in beperkte gevallen interessant zijn waarschijnlijk.

Sneller VVPRbis en de periode van 3 jaar aansprakelijkheid gepasseerd misschien? Makkelijker leningen krijgen omwille van bestaande geschiedenis.

Zal maar in beperkte gevallen interessant zijn waarschijnlijk.

VVPRbis mag niet na overname aandelen, is hier al meermaals gepasseerd

Terug
Bovenaan