Het komt hier regelmatig terug: freelancers vs echte ondernemers.
Beetje in de 40 besloot ik 8 jaar geleden om freelance IT consultant te worden. Was het daarvoor al heel mijn carrière bij bedrijven, maar dat werd een doodlopend straatje, financieel en inhoudelijk.
Dat is me al goed bevallen op beide vlakken, en andere.
Daarvoor en de afgelopen jaren ook wel gedacht om een bedrijf te starten.
Waarom? Om de drang naar 'echt' te ondernemen te voldoen, ook inkomsten te hebben wanneer ik op verlof ben of ziek ben, om later te kunnen 'uitbollen' terwijl anderen geld binnen brengen, om mogelijk te kunnen verkopen en incasseren, ...
Waarom niet? Er is natuurlijk een groter risico (zeker in het begin, ik heb nu een mooie buffer), omdat ik niet wil bezig zijn met people management, ik wil technisch blijven, ik wil geen jaarlijkse evaluaties doen, discussies over leasewagens, ...
Belangrijk om hierbij op te merken is dat ik uit mijn verleden de meeste ervaring heb met IT services bedrijven, maar dat ik eigenlijk nog liever een hardware product zou maken, maar die risico's zijn nog veel groter natuurlijk!
Nu net de 50 gepasseerd en het kriebelt toch weer. Het is natuurlijk ook beetje nu of nooit.
Ideeën voor een fantastisch hardware product dat de deur uit gaat vliegen heb ik niet, dus dat zal ik maar laten schieten.
IT consultancy dan? Ik zie in mijn vakgebied enkele bedrijfjes op minder dan 10 jaar begonnen en serieus gegroeid zijn naar +100 werknemers. Dat is niet per se mijn ambitie, maar de markt is er dus wel.
Ik vraag me af wat er bij komt kijken.
Hoeveel investeringskapitaal heb ik nodig, hoeveel tijd? Persoon per persoon aannemen, of proberen direct met 5 a 10 personen te starten?
En: is het mogelijk om inhoudelijk bezig te blijven terwijl je een bedrijf runt?
Partner zoeken die het business aspect meer op zich neemt, terwijl ik de inhoud voor me neem? Vriend hiervoor nemen, of net niet?
1 belangrijke opmerking: het is niet dat ik nu enkel 9 to 5 werk. Ik maak trainingen in de avonduren, geef workshops en presentaties op conferenties die ook best wat voorbereidingstijd vergen. Dus wil gerust in de avonduren ook werken (als het me interesseert), maar dit inhoudelijke zou er dan waarschijnlijk ook weer bij inschieten.