Freelancers & Ondernemers

Ik vraag mij af of je het geschikte IT personeel gaat vinden als flexijob? Eventueel schoolverlaters, en dan enkel 's avonds en in het weekend?

Ik denk eerder in de richting van mensen die momenteel iets anders doen als job maar wel affiniteit hebben met projectmanagement, procesoptimalisatie, etc en overwegen om te heroriënteren naar IT. Die zou ik dan de kans kunnen geven om daarvan te proeven zonder dat die echt hun job moeten opzeggen en dat ik direct het commitment moet geven om een fulltime contract aan te gaan. Lijkt mij wel win-win en ook in de geest van mobiliteit qua carriereplanning te passen.

Ik zoek dus geen hardcore devs, die zitten er genoeg in nearshore/offshore imo.

Ik denk eerder in de richting van mensen die momenteel iets anders doen als job maar wel affiniteit hebben met projectmanagement, procesoptimalisatie, etc en overwegen om te heroriënteren naar IT. Die zou ik dan de kans kunnen geven om daarvan te proeven zonder dat die echt hun job moeten opzeggen en dat ik direct het commitment moet geven om een fulltime contract aan te gaan. Lijkt mij wel win-win en ook in de geest van mobiliteit qua carriereplanning te passen.

Ik zoek dus geen hardcore devs, die zitten er genoeg in nearshore/offshore imo.
Van die profielen heb je eerder fulltime mensen nodig dan mensen die maar 1 dag per week komen.

nee maar een zelfstandige activiteit opgeven om hetzelfde te gaan doen als flexijob is nu niet iets wat je kan catalogeren als fiscale optimalisatie he. Dat is gewoon misbruik maken van het systeem. Dan moeten ook niet meer klagen van wie aan de ziekenkas zit terwijl hij niet zo ziek is of een werkloosheidsuitkering krijgt en geen inzet toont om werk te vinden.
Als je gaat flexi-jobben moet je wel minstens 4/5 tewerkgesteld zijn...

Eigenlijk een schandalige ondermijning van de gewone job markt, flexi jobs. Nu is het wel eerlijker om voor de volledige markt dit toe te laten. Maar je kan beter 4/5 werken en 1/5 flexi doen, hou je meer over als WN en betaal je minder als WG.
Is dit eerder niet omdat er een tekort is aan personeel? Ondermijnt dit de gewone job markt? Misschien voor laaggeschoolden maar daar zijn toch ook meer dan genoeg jobs voor (toch in Vlaanderen)...

Het zou mij verbazen dat wanneer een hooggeschoolde 4/5 gaat werken hij meer gaat verdienen met een flexijob 1/5.
En dan is het nog de vraag of hij het wel wil doen want dat zijn nu toch niet de meest aantrekkelijke jobs die flexi-jobs....

Het zou mij verbazen dat wanneer een hooggeschoolde 4/5 gaat werken hij meer gaat verdienen met een flexijob 1/5.
En dan is het nog de vraag of hij het wel wil doen want dat zijn nu toch niet de meest aantrekkelijke jobs die flexi-jobs....
Ik ken er toch genoeg die die stap bewust gezet hebben hoor.
4x168€=672€ (en dan spreken we nog niet over de weekends). Er zijn veel jobs waar het verschil tussen voltijds en 4/5e helemaal gaan 672€/maand is.

Ik ken er toch genoeg die die stap bewust gezet hebben hoor.
4x168€=672€ (en dan spreken we nog niet over de weekends). Er zijn veel jobs waar het verschil tussen voltijds en 4/5e helemaal gaan 672€/maand is.
Ga je mij niet wijsmaken dat de gemiddelde flexi-job 21euro/u gaat betalen....dat zal eerder uitzonderlijk zijn.

Ga je mij niet wijsmaken dat de gemiddelde flexi-job 21euro/u gaat betalen....dat zal eerder uitzonderlijk zijn.
Wij zitten aan een 19€/uur als hulp tijdens uitvaart = amper werken. Wel ´maar´ 3 tot 8 uur naargelang afwerking.
Dus die 21€ zal ee zeker ook tussen zitten.

Van die profielen heb je eerder fulltime mensen nodig dan mensen die maar 1 dag per week komen.
Ik heb het specifiek over de mogelijkheid om mensen uit een andere niche de mogelijkheid te geven om eens te proeven van IT.

Ik ben zelf ooit begonnen in marketing en heb omdat ik in mijn vrije tijd veel programmeerde de kans gekregen om als developer te beginnen. Maar mocht ik die kans nooit gekregen hebben dan zat ik nu waarschijnlijk nog te sakkeren op marketingplannen.

Gaat hier voor mij dus niet over het misbruiken van een statuut, maar om het bieden en krijgen van flexibiliteit in arbeid om zo een overgang te kunnen maken als kleine onderneming. Op dit moment is het voor mijn onderneming heel risicovol een fulltime profiel aan te nemen dat ik 5000 bruto moet betalen.

TOV een eigen freelance-activiteit is dat weinig he
Het gaat voor de duidelijkheid om de 4/5 of 5/5 WN-ers die nog een bijberoep hebben en iets zoeken voor op zaterdag, zondag of op hun vrije dag. Niet om freelancers in IT-sector die exuberante bedragen factureren van 1000 euro/dag. Die freelancer zal doorgaans ook niemand in dienst nemen, want eenmansverrijking is nu net het doel van freelancen. Ergens werken aan 3000 netto en dan nog 4 dagen per maand gaan freelancen in bijberoep aan een IT dayrate van 800-1000/dag lijkt me zeer uitzonderlijk.
Wij zitten aan een 19€/uur als hulp tijdens uitvaart = amper werken. Wel ´maar´ 3 tot 8 uur naargelang afwerking.
Dus die 21€ zal ee zeker ook tussen zitten.
Voila, daar is dat toch gebruikelijk. Flexi is een mes dat aan 2 kanten snijdt. De werkgever heeft nood aan een extra werkkracht op bepaalde momenten (meestal buiten de normale werkuren) of seizoensgebonden. De flexijobber zoekt een bijverdienste naast zijn werk. Flexijobs zijn er om zwartwerk tegen te gaan, daar is dus niks mis mee.

De vraag en het aanbod bepalen de prijs.

De meeste flexijobs zijn er in de horeca, bakkerij, slagerij, grootwarenhuizen en lokale buurtsupermarkten. Daar geeft men niet meer dan het minimum omdat er zoveel mensen beschikbaar zijn.

De vraag en het aanbod bepalen de prijs.

De meeste flexijobs zijn er in de horeca, bakkerij, slagerij, grootwarenhuizen en lokale buurtsupermarkten. Daar geeft men niet meer dan het minimum omdat er zoveel mensen beschikbaar zijn.
Supermarkten weet ik niet, maar quasi elke horeca-zaak of bakker vindt heel moeilijk (goeie) mensen. Heb enkele vrienden die in de horeca flexijobben en die verdienen zeker meer dan het minimumloon.

Ik heb het specifiek over de mogelijkheid om mensen uit een andere niche de mogelijkheid te geven om eens te proeven van IT.

Ik ben zelf ooit begonnen in marketing en heb omdat ik in mijn vrije tijd veel programmeerde de kans gekregen om als developer te beginnen. Maar mocht ik die kans nooit gekregen hebben dan zat ik nu waarschijnlijk nog te sakkeren op marketingplannen.

Gaat hier voor mij dus niet over het misbruiken van een statuut, maar om het bieden en krijgen van flexibiliteit in arbeid om zo een overgang te kunnen maken als kleine onderneming. Op dit moment is het voor mijn onderneming heel risicovol een fulltime profiel aan te nemen dat ik 5000 bruto moet betalen.
Maar wie gaat nu een flexijobber betalen om eens 1 dag per week te komen proeven van de IT-sector?
Daar is toch geen vraag naar?

Maar wie gaat nu een flexijobber betalen om eens 1 dag per week te komen proeven van de IT-sector?
Daar is toch geen vraag naar?
Hoe weet je dat? Het aanbod was er nog niet dus kan je ook moeilijk zeggen dat er geen vraag naar is. Ik hoor toch geregeld dat mensen wel eens curieus zijn naar de IT-sector met dat ze een zeer beperkte basiskennis hebben en dat wat meer willen verkennen.

Dan is dit systeem wel ideaal om je eigen job niet volledig stop te zetten en al eens te kunnen proeven van wat er ergens mogelijk is. Ik denk nu niet de Freelancers maar IT-bedrijven die een gebrek aan volk hebben, die zullen dat echt wel omarmen, al is er maar 1 goede werknemer uit te halen op de 5, dan heb je dat toch.

Hoe weet je dat? Het aanbod was er nog niet dus kan je ook moeilijk zeggen dat er geen vraag naar is. Ik hoor toch geregeld dat mensen wel eens curieus zijn naar de IT-sector met dat ze een zeer beperkte basiskennis hebben en dat wat meer willen verkennen.

Dan is dit systeem wel ideaal om je eigen job niet volledig stop te zetten en al eens te kunnen proeven van wat er ergens mogelijk is. Ik denk nu niet de Freelancers maar IT-bedrijven die een gebrek aan volk hebben, die zullen dat echt wel omarmen, al is er maar 1 goede werknemer uit te halen op de 5, dan heb je dat toch.
Ik zit in de sector en ik kan je zeggen dat voor de meeste profielen het redelijk nutteloos is als ze maar 1 dag in de week zouden komen.
En vaak het beter om niemand te hebben dan 1 iemand die 1 dag komt. Want dan neemt de rest van het team wel die taak op zich en dat werkt beter.
Genoeg freelancers en consultants die wel 1 dag per week kunnen beschikbaar zijn. Daar gaan flexijobbers weinig verandering in brengen.
Er is gewoonweg amper vraag maar 1/5 werkkrachten in de IT.

ik zie hier in omgeving al vragen opduiken genre: ik heb 2 bedrijven, kan ik personeel 4/5 laten werken en dat overige 1/5 als flexi laten uitvoeren onder de noemer van bedrijf nummer 2. Grootste bottleneck om dat te doen kan mss verdwijnen in de toekomst: de sectoren volledig opentrekken. Edit: dit is vermoedelijk niet wettelijk maar de verleiding is reeds aanwezig en de wetgeving is er zelfs nog niet - verhoogde kans op misbruik.

IT'er in flexi - not gonna happen, die moeten 99/100 terugkeren om problemen op te lossen die bij eerste bezoek zijn ontstaan :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan