Freelancers & Ondernemers

Dus de LR gaat naar 6.5% na 3j
(Dus 20% + 10% + 6.5% -> hoe komt men dan aan het effectieve tarief van 35% ipv 36.5%?)

Maar LR mag pas uitgekeerd worden 3j na datum terwijl VVPRbis 3j na oprichting ieder jaar aan 35% mag uitgekeerd worden.
VVPRbis is dan toch duidelijk beter?
Ja vvpr is op zich beter maar niet iedereen kan het toepassen, zie mijn vorige post. En ook aandelen moeten steeds in hetzelfde bezit gebleven zijn.

Het is niet 35%.
100 - 20 = 80
80 x 15% = 12
80 - 12 = 68

LR:
100 - 20 = 80
80 /1.10 = 72.72
72.72 x 6,5 = 4.72
72.72 - 4.72 = 68

Dus de LR gaat naar 6.5% na 3j
(Dus 20% + 10% + 6.5% -> hoe komt men dan aan het effectieve tarief van 35% ipv 36.5%?)

Maar LR mag pas uitgekeerd worden 3j na datum terwijl VVPRbis 3j na oprichting ieder jaar aan 35% mag uitgekeerd worden.
VVPRbis is dan toch duidelijk beter?
Denk dat het toch niet slecht is een mix te doen. Als ze binnen 5 jaar toch beslissen het af te schaffen en je hebt dan altijd VVPr gedaan, ga je 3 jaar moeten wachten tot je er nog kan uithalen. Als je al begint met LR heb je toch iets, zelfs als dat het geval is.

Denk dat het toch niet slecht is een mix te doen. Als ze binnen 5 jaar toch beslissen het af te schaffen en je hebt dan altijd VVPr gedaan, ga je 3 jaar moeten wachten tot je er nog kan uithalen. Als je al begint met LR heb je toch iets, zelfs als dat het geval is.

Dus je gaat ervoor kiezen om een stuk van je geld later te krijgen omdat je op dat ogenblik niet zou stilvallen?
Waarom zou je dan niet het stuk dat je zou beslissen om in LR te parkeren, ook onder VVPRbis uitkeren en ervoor zorgen dat dat geld op relatief korte termijn beschikbaar kan zijn?

Dit is de "ik betaal liever meer [belastingen/energievoorschotten/...] upfront, dan trek ik achteraf lekker veel terug" redenering all over again lijkt me, maar we kunnen als zelfstandigen toch echt beter met geld omgaan dan dit?

Dus je gaat ervoor kiezen om een stuk van je geld later te krijgen omdat je op dat ogenblik niet zou stilvallen?
Waarom zou je dan niet het stuk dat je zou beslissen om in LR te parkeren, ook onder VVPRbis uitkeren en ervoor zorgen dat dat geld op relatief korte termijn beschikbaar kan zijn?

Dit is de "ik betaal liever meer [belastingen/energievoorschotten/...] upfront, dan trek ik achteraf lekker veel terug" redenering all over again lijkt me, maar we kunnen als zelfstandigen toch echt beter met geld omgaan dan dit?
Welja, idd.

De enige reden naar mijn mening dat LR geldig is, is als je net begonnen was (zoals ik) en er op dat moment er echt wel veel geruchten en zelfs een volledig uitgewerkte nota was om VVPR bis af te schaffen.

LR was gegarandeerd.

VVPR bis nog altijd niet, maar de storm lijk wel weer even overgewaaid te zijn.

Welja, idd.

De enige reden naar mijn mening dat LR geldig is, is als je net begonnen was (zoals ik) en er op dat moment er echt wel veel geruchten en zelfs een volledig uitgewerkte nota was om VVPR bis af te schaffen.

LR was gegarandeerd.

VVPR bis nog altijd niet, maar de storm lijk wel weer even overgewaaid te zijn.
En zelfs al schaffen ze VVPR Bis morgen af. Dan heeft het toch geen enkele zin dat je uw geld in LR hebt gezet ipv effectief in een nuttige belegging privé...

Ja eigenlijk inderdaad niet logisch 😅. Op het einde van de rit trekt je evenveel geld in je privé dus.

Cashflow mensen, cashflow.

Niet iedereen is hier gewoon een freelancer met nul kosten en investeringen lopende die einde boekjaar gewoon de cash gelden van rekening kan overzetten.

Ik heb heel wat in LR zitten de komende 5j, echter er staat geen geld fysiek op de venootschapsrekening.
Wat ben ik dan met VVPRbis? paar procent nu meer betalen voor geld die ik toch moet virtueel op R/C boeken?

Cashflow mensen, cashflow.

Niet iedereen is hier gewoon een freelancer met nul kosten en investeringen lopende die einde boekjaar gewoon de cash gelden van rekening kan overzetten.

Ik heb heel wat in LR zitten de komende 5j, echter er staat geen geld fysiek op de venootschapsrekening.
Wat ben ik dan met VVPRbis? paar procent nu meer betalen voor geld die ik toch moet virtueel op R/C boeken?
VVPR geeft meer cashflow want bij LR betaal je onmiddellijk 10%.

Zal nog te zien zijn vanaf wanneer het in voege gaat en op wat het slaat.
Als het gewoon is vanaf 2026 gaat het in voege op de uitstap, eender hoe lang je al bezig bent, dan denk ik wel dat iedereen op 31/12/25 uitstapt om daarna gewoon terug in te stappen, je zit dan wel weer met je instapkost van ofwel terug dat volledige bedrag ofwel terug van nul opbouwen.
En ook afhankelijk wat de fondsen dit jaar gaan doen, als je daar negatief staat op 31/12/25 tja dan zal het toch geen nut zijn.

Zoals net uitgerekend het is dus niet interessanter.
Dividend uitkeren aan 30% na eerste boekjaar en 3 jaar laten renderen vs. 3 jaar na het boekjaar van oprichting wachten op VVPR-bis om uit te kunnen keren aan 15% (of wachtperiode van 3 jaar bij de nieuwe LR), daar gaat mijn vergelijking over.

Dus bij 20% vennootschapsbelasting: 44% belasting bij het 30% dividendtarief, 32% belasting bij 15% VVPR-bis, dat is 12% verschil dat je dan zou moeten inhalen op 3 jaar tijd. Gemiddeld 4% per jaar en dat is zonder rekening te houden met samengestelde interest. Dan is dividend toch steeds interessanter tenzij je niets gaat beleggen, of wat mis ik hier? :p Ervan uitgaande natuurlijk dat je geen gebruik maakt van RC.

Het feit dat nu in LR steken geen nut heeft als je al VVPR bis mag doen. Zelfs al waren er nu nog steeds discussies over eventuele afschaffing, zolang je voorbij die eerste 3 jaar zat, zat je altijd beter in VVPR bis.
Inderdaad, maar voor iedereen die nog niet voorbij 3 jaar zit is het wel anders een grote gok, vooral met de geruchtenmolen zoals hij was.

Hoe is VVPR bis eigenlijk ooit tot leven gekomen? Blijf dat een rare kronkel vinden dat sommigen onder LR moeten uitkeren en anderen sneller en gunstiger onder VVPR kunnen uitkeren.

Er was iets ten tijden van Di Rupo/paars als premier toen hij de RV op alles verhoogde van 15% naar eerst 21%, dan 25%. Ik denk dat het van die tijd komt als "pijnstiller" voor de zelfstandigen.

Dividend uitkeren aan 30% na eerste boekjaar en 3 jaar laten renderen vs. 3 jaar na het boekjaar van oprichting wachten op VVPR-bis om uit te kunnen keren aan 15% (of wachtperiode van 3 jaar bij de nieuwe LR), daar gaat mijn vergelijking over.

Dus bij 20% vennootschapsbelasting: 44% belasting bij het 30% dividendtarief, 32% belasting bij 15% VVPR-bis, dat is 12% verschil dat je dan zou moeten inhalen op 3 jaar tijd. Gemiddeld 4% per jaar en dat is zonder rekening te houden met samengestelde interest. Dan is dividend toch steeds interessanter tenzij je niets gaat beleggen, of wat mis ik hier? :p Ervan uitgaande natuurlijk dat je geen gebruik maakt van RC.

Je kunt het ook gewoon boeken als LR en een bulletkrediet nemen aan jezelf hé...

Je betaalt met VVPR bis toch direct 15%, net zoals een dividend.

Met LR is het maar 10% en dan nog eens 5% (zal nu 6,5% zijn) binnen 5 jaar (zal 3j worden).
Neen bij liquidatiereserve betaal je onmiddellijk 10% bij je aangifte vennootschapsbelasting.
Bij VVPR betaal je pas 15% op moment van dividenduitkering dus op dat vlak is er wel verschil qua cashflow.
:p Ervan uitgaande natuurlijk dat je geen gebruik maakt van RC.
Ja ok maar er zijn weinig redenen om dat niet te doen.

Mocht je absoluut géén RC willen gebruiken dan moet je alsnog rekening houden met:
- 30% onmiddellijk verlies van geld dat niet belegd kan worden (dus je kan langer beleggen met méér geld zoals hieronder)
- 3 jaar beleggen via vennootschap, enige verschil is dat dit belastbaar is dus 4% x 68% = 2,72% jaarlijks nettorendement

Niet strijden, niemand is zo gek om 30% dividend uit te keren als je LR/VVPR kan toepassen :)

Dan wel redeneren in dezelfde situatie hé!

Reken maar eens uit als je dezelfde beleggingen(rendement) ook doet in de vennootschap i.p.v. vervroegde dividenduitkering en dan na 3 jaar via VVPRBIS uitkeert + winst van de belegging ook aan VVPRBIS. Ook rekeninghouden dat je 30 % meer kan beleggen in de vennootschap dan dat je privé kan want dat is betaald aan RV.

Dus zelfs zonder gebruik van R/C is vervroegd uitkeren nog altijd nadelig in die situatie.

Terug
Bovenaan