Freelancers & Ondernemers

Dat is juist het probleem. Men zit hier te zeiken dat dit ondernemerschap aantast en men in de zakken van de kleine zelfstandige zit terwijl dit voor de grote meerderheid hier geen enkele relevantie is.

Het tast ook ondernemerschap aan. Van zodra je als ondernemer kapitaal nodig hebt via één of meerdere private equity spelers, dan gaat dat (veel) lastiger worden.

En dat staat dan los van het gegeven dat de oorspronkelijke reactie van het niveau van de ABVV-koekjes van eerder deze week was, en stelde dat meerwaarden boven de 10mio niet door hard werk komen, noch in de tijd om die meerwaarden te realiseren veel belasting heeft afgedragen.

Het tast ook ondernemerschap aan. Van zodra je als ondernemer kapitaal nodig hebt via één of meerdere private equity spelers, dan gaat dat (veel) lastiger worden.

En dat staat dan los van het gegeven dat de oorspronkelijke reactie van het niveau van de ABVV-koekjes van eerder deze week was, en stelde dat meerwaarden boven de 10mio niet door hard werk komen, noch in de tijd om die meerwaarden te realiseren veel belasting heeft afgedragen.
JIj hebt te veel van de Unizo-koekjes gegeten denk ik.

In de US zou dit een bom zijn ( met al hun techbedrijven), maar in België zijn er heus niet zo veel bedrijfseigenaars die > 10 miljoen € winst gaan halen uit een verkoop van hun aandelen. Dan spreek je al over de heel vermogenden en die mogen gerust IETS betalen.

Gezien je spreekt over de middenklasse die het gelach betaald zal het toch niet over de grote entrepreneurs genre Willy Naessens zijn.
Ik ken de geschiedenis niet van hem maar de meeste Willy Naessens’s waren ooit Jan met de pet, de middenklasser (laag, hoog, whatever). Voor die is het vandaag weer maar eens minder aantrekkelijk om er aan te beginnen.

En ja, er wordt niet elke dag voor 10m aandelen verkocht, maar je zou ervan verschieten hoeveel er dat zouden kunnen doen :)

JIj hebt te veel van de Unizo-koekjes gegeten denk ik.

In de US zou dit een bom zijn ( met al hun techbedrijven), maar in België zijn er heus niet zo veel bedrijfseigenaars die > 10 miljoen € winst gaan halen uit een verkoop van hun aandelen. Dan spreek je al over de heel vermogenden en die mogen gerust IETS betalen.

En iets zegt me dat jij nog nooit in aanraking gekomen bent met PE, met succesvolle BE groei-bedrijven, kapitaalrondes, beursgangen en de hele rimram :-)

En iets zegt me dat jij nog nooit in aanraking gekomen bent met PE, met succesvolle BE groei-bedrijven, kapitaalrondes, beursgangen en de hele rimram :)
Dat klopt, maar ik denk niet dat de PE-funding in België van dien aard is dat we zoveel ondernemerschap(sfinanciering) gaan missen.
Trouwens, er zijn nog genoeg andere manieren naast PE om je groei te financieren.

Boehoe, in de meeste landen is er een vermogenwinstbelasting, hebben ze daar dan zoveel problemen om te ondernemen? Ik heb het al veel gezegd en ik zal het nog eens zeggen, liever dat ze mij op het einde van de rit als zelfstandige wat geld afpakken dan vanaf de opstart, want dan heb je dat geld veel harder nodig. Er zijn veel zaken die mis zitten in dit land en een hoop onnodige drempels voor ondernemers maar de vermogenwinstbelasting is toch iets dat in mijn ogen niet echt voor problemen zorgt. En gezien we hier spreken over een tekst waar men op dit moment nog altijd aan het werken is zie ik bitter weinig als basis voor een deftige discussie of analyse of het nu voor of nadelig zal uitpakken voor ons als zelfstandigen.

Dat klopt, maar ik denk niet dat de PE-funding in België van dien aard is dat we zoveel ondernemerschap(sfinanciering) gaan missen.
Trouwens, er zijn nog genoeg andere manieren naast PE om je groei te financieren.

Onze vorige kapitaalronde alleen al was meerdere honderden miljoenen, in grote mate met zuivere Belgische PE. Onze volgende ronde gaat naar een miljard, opnieuw met in oorsprong vooral Belgische PE, al gaven die 6 maand geleden al aan dat we duidelijke alternatieven nodig hebben om alles elders door te laten gaan en dat is intussen ook al geregeld.

Ik denk dat je er stevig naast zit.

Het gaat hier over winsten > €1 miljoen, daar wordt dus niet hard voor gewerkt? Dat is toch ook totaal niet van toepassing op de gemiddelde managementvennootschap? Wat zeggen jullie hier nu eigenlijk ook...?
Hard werken heeft weinig te maken met veel geld verdienen. Je verdient vooral veel geld door risico's te nemen of slim te investeren. De kranten/pakjeswinkeluitbater in de buurt hier die al van 5 uur op baan is voor de kranten te bussen of de bakker die hard werkt, zal niet noodzakelijk op enkele jaren aan een miljoen winst komen, maar werkt WSS harder dan een Coucke, die zakelijk sterker is.

Voelt bij mij ook zo aan :D

Ga ook nooit zo'n kapitaal kunnen verzamelen

Een beleteraar in de regio heeft paar man personeel en elk jaar 200k netto over, miljoen eigen vermogen en paar miljoen aan gebouwen

Pffff :p

Zal ooit ook wel begonnen zijn als mij zeker.
Nuja ik weet niet hoe ze het allemaal verkocht krijgen aan die woekerprijzen, is waanzin, en beter is het zeker niet.

Laatst bewerkt:

Een beleteraar in de regio heeft paar man personeel en elk jaar 200k netto over, miljoen eigen vermogen en paar miljoen aan gebouwen

Nuja ik weet niet hoe ze het allemaal verkocht krijgen aan die woekerprijzen, is waanzin, en beter is het zeker niet.
Iemand aannemen die uw werk kan doen en jij houdt u bezig met connecties en naamsbekendheid te creëren.
Het werk volgt vanzelf.

Onze vorige kapitaalronde alleen al was meerdere honderden miljoenen, in grote mate met zuivere Belgische PE. Onze volgende ronde gaat naar een miljard, opnieuw met in oorsprong vooral Belgische PE, al gaven die 6 maand geleden al aan dat we duidelijke alternatieven nodig hebben om alles elders door te laten gaan en dat is intussen ook al geregeld.

Ik denk dat je er stevig naast zit.
En hoeveel bedrijven zitten in die situatie in België? Niet doen alsof de situatie van jouw werkgever schering en inslag is. Dit is (thank god) de US niet.
En hoeveel mensen stellen jullie te werk? Hoeveel VENB betalen jullie effectief? Ik wil het nog eens zien of het verlies van bedrijven als dat van jou - als ze al zouden wegblijven door een mini meerwaardebelasting- echt zo problematisch zou zijn.
Bedrijven die enkel naar hier komen omdat ze gemakkelijker aan financiering kunnen geraken omdat PE-fondsen volledig belastingvrij kunnen uitcashen, willen we die wel?

Iemand aannemen die uw werk kan doen en jij houdt u bezig met connecties en naamsbekendheid te creëren.
Het werk volgt vanzelf.

Als ik zie welk werk de collega's met personeel leveren dan stel ik mij vragen waarom de mensen daar dubbele prijs voor betalen, maar allé :D
Ben nog niet klaar om de kwaliteit los te laten jammergenoeg.

Alsook ik ben niet de sales man die massaal klanten gaat binnen halen, ik zou dan beter een sales persoon aannemen en zelf de werken uitvoeren denk ik :p

Als ik zie welk werk de collega's met personeel leveren dan stel ik mij vragen waarom de mensen daar dubbele prijs voor betalen, maar allé :D
Ben nog niet klaar om de kwaliteit los te laten jammergenoeg.
Alles begint bij een goede opleiding en begeleiding van uw personeel.
Nadien leren loslaten en vertrouwen hebben in uw werkvolk.
Kan je dit niet blijf je beter zonder personeel werken.
Alsook ik ben niet de sales man die massaal klanten gaat binnen halen, ik zou dan beter een sales persoon aannemen en zelf de werken uitvoeren denk ik :p
Keuzes maken in het leven,
Wil je het eigenlijk werk blijven doen of meer de commerciële kant en dus het ´gezicht´ van de zaak zijn.
Beide kunnen werken mits goede afspraken.

En hoeveel bedrijven zitten in die situatie in België? Niet doen alsof de situatie van jouw werkgever schering en inslag is. Dit is (thank god) de US niet.

Er zijn er zo veel meer dan je denkt.
En er zullen er minder zijn en overblijven in BE maar goed, daar kiest de BE overheid voor om die actief weg te duwen/jagen naar betere oorden.

En hoeveel mensen stellen jullie te werk? Hoeveel VENB betalen jullie effectief? Ik wil het nog eens zien of het verlies van bedrijven als dat van jou - als ze al zouden wegblijven door een mini meerwaardebelasting- echt zo problematisch zou zijn.
Bedrijven die enkel naar hier komen omdat ze gemakkelijker aan financiering kunnen geraken omdat PE-fondsen volledig belastingvrij kunnen uitcashen, willen we die wel?

Of je als overheid wel bedrijven nodig hebt? :biglaugh:
Of je als overheid die kapitaal wil gaan belasten, wel kapitaal nodig hebt dat BE als zijn homebase heeft en zich daar ook effectief laat belasten? :biglaugh:

Good luck I'd say; het zal niet zo heel lang duren vooraleer je jouw "het is allemaal nog niet genoeg"-stellingen die je elders schrijft, effectief zal nodig hebben om dan tot te conclusie te komen dat er nog minder zijn waar je het bij zou kunnen gaan halen.

Laatst bewerkt:
Even mijn 2 centjes ivm de regeringsvorming en afschaffen VVPR bis/LR

Er is veel bangmakerij en geruchten geweest toen ik net begon.

"VVPR Bis gaat eruit, LR wss ook!"

"De nota van de Peteghem"

En ik denk dat ik mijn cafe-mening van toen letterlijk ga mogen herhalen:

Ik denk dat wel allemaal vergeten wat voor apeland Belgie is wanneer alles gezegd en gedaan is.

CWS? :unsure:

Even mijn 2 centjes ivm de regeringsvorming en afschaffen VVPR bis/LR

Er is veel bangmakerij en geruchten geweest toen ik net begon.

"VVPR Bis gaat eruit, LR wss ook!"

"De nota van de Peteghem"

En ik denk dat ik mijn cafe-mening van toen letterlijk ga mogen herhalen:

Ik denk dat wel allemaal vergeten wat voor apeland Belgie is wanneer alles gezegd en gedaan is.
Inderdaad. En nu weet ik waarom mijn boekhouder er eigenlijk altijd redelijk gerust over is geweest 😅. Terwijl er hier overal te lezen stond dat alle boekhouders zeiden dat het er zeker uitging.

Terug
Bovenaan