Freelancers & Ondernemers

Ja idd, verkeerd verwoord van mij, je betaalt idd sociale bijdragen op je volledig belastbaar inkomen als zelfstandige.

Da's idd wel bizar dan als dat voor alles doen. In de standaardsituatie klopt dat wel. Als een werkgever je iets van 1000 euro in natura geeft, dan is dat een VAA van 1000. Het zal de werkgever 1000 euro kosten maar in de praktijk gaat het bijna altijd om forfaitaire systemen die het VAA in de praktijk waarderen los van de werkelijke prijs.
Ah, nu je dat zegt, die simulator zal dan waarschijnlijk gewoon de waarde van het VAA zelf nemen om toch een indicatie te kunnen geven van de mogelijke bedrijfskost. Anders staat er natuurlijk €0 tegenover als effectieve kost voor de vennootschap en dat klopt dan ook weer niet :D

In ander nieuws: in Nederland overwegen ze om het minimumtarief (weliswaar een richtlijn) voor freelancers op te trekken naar € 33/uur, of € 264/dag. Als je daaronder zit, kom je bij de fiscus in het vizier als schijnzelfstandige. https://www.freelance.nl/community/minimum-uurtarief-zzp
Lijkt me toch ook een nutteloze maatregel, ik denk dat er maar weinig ZZP'ers zijn met uurtarief lager dan dat. Veel bureaucratie voor weinig baat voor de maatschappij.

Lijkt me toch ook een nutteloze maatregel, ik denk dat er maar weinig ZZP'ers zijn met uurtarief lager dan dat. Veel bureaucratie voor weinig baat voor de maatschappij.
Maar het is juist daar dat schijnzelfstandigheid een echt probleem kan zijn: Werkgevers die werknemers in een zelfstandigen statuut dwingen omdat het goedkoper is. Da's de oorspronkelijke reden voor een term als "schijnzelfstandigheid", niet wat het nu geworden is in België waar goed betaalde werknemers de vragende partij voor zo'n statuut zijn omdat ze dan minder belastingen betalen.

Maar het is juist daar dat schijnzelfstandigheid een echt probleem kan zijn: Werkgevers die werknemers in een zelfstandigen statuut dwingen omdat het goedkoper is. Da's de oorspronkelijke reden voor een term als "schijnzelfstandigheid", niet wat het nu geworden is in België waar goed betaalde werknemers de vragende partij voor zo'n statuut zijn omdat ze dan minder belastingen betalen.
Mja, sommigen willen uit eigen beweging zelfstandige zijn, zelfs aan die lagere tarieven (meer vrijheid). Dat zou dan ook niet meer mogen? Zeer vreemd toch? Want aan die rates heb je ook geen belastingsvoordeel meer vs. loondienst, dus da's al zeker geen argument voor de overheid om dat in te perken.

Denk dat je niet wil weten hoeveel zelfstandige pakjes-chauffeurs rondrijden aan die tarieven.

Mja, sommigen willen uit eigen beweging zelfstandige zijn, zelfs aan die lagere tarieven (meer vrijheid). Dat zou dan ook niet meer mogen? Zeer vreemd toch? Want aan die rates heb je ook geen belastingsvoordeel meer vs. loondienst, dus da's al zeker geen argument voor de overheid om dat in te perken.

Waarom mag een werknemer niet minder dan het minimumloon verdienen? Omdat er een aantal zeer zwakke profielen op de arbeidsmarkt zitten die zich op elke mogelijke manier int zak laten zetten en het niet eens zelf beseffen. Zelfde redenering kan je perfect doortrekken naar zelfstandigen.

Onze 8 maanden oude baby is zo eens 10 dagen opgenomen geweest, en we hadden die vergeten te verzekeren via de werkgever van mijn vrouw (Alan). Dat was een zure factuur van 1400 euro die we hebben mogen ophoesten, terwijl de eigen bijdrage via de werkgever anders maar een habbekrats was. En dat in een periode waar je sowieso al een pak extra kosten hebt (geboorte, kinderopvang, ...). Een hospitalisatieverzekering opzeggen omdat een ander bijna geen opleg moest betalen vind ik dan ook enorm kortzichtig.

In ander nieuws: in Nederland overwegen ze om het minimumtarief (weliswaar een richtlijn) voor freelancers op te trekken naar € 33/uur, of € 264/dag. Als je daaronder zit, kom je bij de fiscus in het vizier als schijnzelfstandige. https://www.freelance.nl/community/minimum-uurtarief-zzp
Ik zou niet hautaine klinken, maar voor 33 euro per uur Freelancer worden...

Denk dat je niet wil weten hoeveel zelfstandige pakjes-chauffeurs rondrijden aan die tarieven.

*moeten worden. Of denk je dat bv. een pakjeskoerier de keuze heeft om ergens in loondienst te gaan werken voor een deftig loon?
Just, was dat vergeten.

Veel van die deliveroo fietsers zijn "freelance" omdat die bedrijven op die manier de dans ontspringen als werkgever van alle sociale bijdrages en verplichtingen naar hun werkvolk.

Je hebt mensen rondlopen die zelfs niet weten van hun eigen dat ze werken als zelfstandige.
De echte patron schrijft die in zogenaamd als bedrijfsleider van het bedrijf voor 1 aandeel.
Vraagt die zich af na een jaar waarom hij minder verdient dan het minimumloon :p.
Die wist dus niet dat hij "bedrijfsleider" was :p.
Die Nederlandse regel zou in dit geval niet eens helpen want ZZP'ers hebben geen vennootschap in Nederland. (Vergelijkbaar met wat wij noemen de "éénmanszaken", de zelfstandigen zonder vennootschap.)

Bij het horen van "schijnzelfstandigheid" denken de meesten teveel aan hun eigen. Schijnzelfstandigheid is vooral bij mensen die geforceerd worden om te werken als zelfstandige.

Waarom mag een werknemer niet minder dan het minimumloon verdienen? Omdat er een aantal zeer zwakke profielen op de arbeidsmarkt zitten die zich op elke mogelijke manier int zak laten zetten en het niet eens zelf beseffen. Zelfde redenering kan je perfect doortrekken naar zelfstandigen.
Da's niet de reden voor een minimumloon. De reden is dat vraag en aanbod de lonen zo laag kunnen zetten dat we het niet meer aanvaardbaar vinden en het is een manier om een groter deel van de waardecreatie van jobs met lage lonen naar de werknemer te laten vloeien. Ook als je je niet in de zak lat zetten kan je een job hebben die weinig betaalt.

Dat ze die wet dan maar snel aannemen!
Ik ga mijn interessante (inhoudelijk en tarief) opdracht verliezen omdat ze mij gelijkstellen met een pakketbezorger. Maar zit wel muug veel hoger qua tarief dan die 33€/u.

En dat is misschien hetgeen wat ik soms wil aanvechten, ivm met de "groene" revolutie.

"groene" artikelen, zijn duur. En het is fout om die als fiscaal voordeling te presenteren. Dat is waar het allemaal op neerkomt: "groene" artikelen kosten geld. Anders zou iedereen ze kopen over gans de industriele wereld, als ze werkelijk zoveel beter en voordelig waren.
Aan de kost van de niet-groene artikelen gaan we voorbij: CO2 uitstoot, subsidiëring van brandstoffen,...
Ik ben er mee akkoord dat je nu niet moet verplichten om een EV te kopen. Maar zoveel in aanschafprijs verschillen bvb een Golf 1.5 en een ID.3 echt niet. En iedere kilometer na aanschaf is goedkoper met de ID.3: brandstof, onderhoud, etc

Ik word om 1 of andere reden vandaag gespammed door 1 ster reviews op google :(

Kan ik hier iets aan doen? :/

Heb ze geraporteerd als spam, ik hoop dat er wat van komt, waar komt dat nu opeens uit zeg pffff

Ik word om 1 of andere reden vandaag gespammed door 1 ster reviews op google :(

Kan ik hier iets aan doen? :/

Heb ze geraporteerd als spam, ik hoop dat er wat van komt, waar komt dat nu opeens uit zeg pffff
Weinig, zo eens bij een klant gehad ook, een medische praktijk, een wave van een 30-tal negatieve 1-ster reviews, terwijl die fake reviewpatienten daar nooit geweest zijn... Allemaal op gereageerd dat het fake was en gereport, en ze zijn gedeeltelijk verwijderd na enkele maanden. Nooit geweten waarom en wie zoiets doet... Ongelooflijk irritant.

Vandaar, ik walg van bedrijven als Google en Meta/Facebook waar gedrochten van bots/fake mensen fake reviews kunnen geven. Het is veel te makkelijk.

Daarnaast eens per ongeluk iemand de pas afgesneden op de baan met m'n vorige bestelwagen met reclame erop.
't was natuurlijk een 'Karen', met als resulaat 4 negatieve reviews in totaal (FB+Google). Van zowel haarzelf als haar man. Go figure.
Heb toen geantwoord dat het allebei afgrijselijk achterlijke mensen waren met 0 begrip en 0 breincellen voor een verkeerssituatie en dat hun disproportionele reactie op de baan onnodig was en ze het zelf uitgelokt hebben. Moet wel zeggen dat ik toen m'n middenvinger mooi heb uitgestoken omdat hun repetitief klaxoneren 2min nadien totaal onnodig was, 'k ging misschien zelfs nog uitstappen en dat gedrocht van een mens filmen terwijl ze roept en claxoneert. Uiteindelijk heeft Google ze verwijderd gezien het gene review was.

Dan ook nog al eens van een concurrent een slechte review gehad, van een van hun verkopers... Die gereport en ook eens gebeld met z'n baas om te vragen van waar dit uberhaupt komt... Kon er wellicht niet tegen dat 'm een verkoop kwijt was aan mij lol... Nog nooit zo snel een review verwijderd gezien, denk dat die kerel zelfs z'n job kwijtgeraakt is door z'n gedrag.

'k Heb je dus een positieven gegeven, 5 sterren!
Maar:
Not posted
Unfortunately, we're not able to publish this content at this time

Ze controleren dus effectief wel of het echt is en of ik op basis van m'n Google locatiehistoriek ooit ter plaatse was.
Dus 't kan één van je buren zijn of iemand die er ooit effectief geweest is... Who knows?

Iemand die weet wat er in die laatste super nota staat van De Wever betreft vvpr bis?
Niets, geen wijziging. Al is dat natuurlijk nog altijd niets definitiefs. Wat wel vast staat is dat ze dit jaar sowieso geen wijzigingen meer kunnen invoeren, kan enkel vanaf 1 januari 2026 voor het boekjaar 2026. Zodra een jaar gestart is kan je de belasting op de inkomsten van dat jaar niet meer wijzigen.

Ik zou niet hautaine klinken, maar voor 33 euro per uur Freelancer worden...
2018, ik werkte bij een gekend HVAC-bedrijf uit Jabbeke. Er werden daar op diverse werven onderaannemers ingezet. Niks mis mee voor installatiewerkzaamheden. Ik had zo een paar Roemenen die in Brussel woonden. Die reden met een camionette zonder tussenschot (de goedkoopste uitvoering) en dus lekker koud in de winter. De facturatie verliep via een tussenpersoon (een Hollander) , bleek dat die gasten gewoon aan 18/u factureerden aan die Hollander. Er werd enkel een factuur gemaakt voor de werkuren, de verplaatsing van 3u/dag werd niet vergoed aan die Roemenen. De bestelwagen stond op de vennootschap van die Hollander.

Terug
Bovenaan