Freelancers & Ondernemers

Zo'n dingen gebeuren als je geen deftige boekhouding voert wat dan duidelijk wordt juist bij een controle.

Geen bewijskrachtige boekhouding (geen kasboek, geen financieel boek, geen voorraad bijgehouden,...) -> fiscus past "feitelijk vermoeden" toe
In 't geval van Chickenlal is er toch af en toe wel wat verlies op materialen hoor... Nog nergens gehoord dat men bij een controle zodanig diep gaat graven dat er 5m op een rol van bv. 30m PPF foetsie zou zijn.

Alsof als ik een camera plaats met bijhorende buizen, daarvoor vijzen gebruik, en alle vijzen exact opgeteld worden...
'k Had zo eens nog 30m netwerkkabel in voorraad van 5 jaar terug, maar geen spoor meer van en geen enkel idee waar die gebruikt werd...
Begin dan maar eens te zoeken...
Ah ja meneer, ge hebt deze maand 20 camera's geplaatst, ge had 100 RJ45 connectoren op voorraad, en 't zijn er nog altijd 100, hoe kan dat?
FFS bewijskrachtige boekhouding...
Nu ja, we hebben het hier over klein materiaal, en daar kijkt men niet zo naar op, en met enkele meters verloren PPF kan ik me goed inbeelden dat men daar ook niet naar kijkt hoor.

In 't geval van Chickenlal is er toch af en toe wel wat verlies op materialen hoor... Nog nergens gehoord dat men bij een controle zodanig diep gaat graven dat er 5m op een rol van bv. 30m PPF foetsie zou zijn.

Alsof als ik een camera plaats met bijhorende buizen, daarvoor vijzen gebruik, en alle vijzen exact opgeteld worden...
'k Had zo eens nog 30m netwerkkabel in voorraad van 5 jaar terug, maar geen spoor meer van en geen enkel idee waar die gebruikt werd...
Ah ja meneer, ge hebt deze maand 20 camera's geplaatst, ge had 100 RJ45 connectoren op voorraad, en 't zijn er nog altijd 100, hoe kan dat?
Nu ja, we hebben het hier over klein materiaal, en daar kijkt men niet zo naar op, en met enkele meters verloren PPF kan ik me goed inbeelden dat men daar ook niet naar kijkt hoor.
Ja... maar als je dat 150 keer tegenkomst, dan wel plots gaan ze vragen stellen.

Ik herinner mij een tv-programma waarbij ze een camion tegenhouden die dubbel zoveel patatten geladen had dan opgegeven.
Daar werd toen bij de leverancier aangeklopt en die kreeg een gigantische boete omdat de extrapolatie naar 50% zwarte omzet gedaan werd. Toen was het plots veel geween want "het was een foutje, twas de eerste keer"

Fiscaal ten laste eerste kind voor belastingsvoordeel
Man: 3500 bruto (werkt aan overheid)
Vrouw: 3500 bruto (heeft een BVBA met jaarlijkse dividend).

Is het voordeel dan op de vrouw zetten een betere keuze?

Je draait het om.

Eerst wordt bewijzen dat de boekhouding niet bewijskrachtig is.

En meestal is dat omdat er geen voorraadtelling is gebeurd of ongelooflijk vaag of totaal niet klopt (er liggen 100 steaks in de koelkast terwijl je een aankoopfactuur hebt van 20 steaks :p).
Of mankeren van kasboek. (Je ziet voortdurend betalingen en ontvangsten in cash maar niets van opschreven in een dagboek.)
Of "verwijderde" facturen die elders opduiken met nummers waardoor de volgnummers niet meer kloppen :p.

Ik herinner mij een tv-programma waarbij ze een camion tegenhouden die dubbel zoveel patatten geladen had dan opgegeven.
Daar werd toen bij de leverancier aangeklopt en die kreeg een gigantische boete omdat de extrapolatie naar 50% zwarte omzet gedaan werd. Toen was het plots veel geween want "het was een foutje, twas de eerste keer"

Dit is het klassiek voorbeeld.

Bestelbon zegt 10 vaten maar drankenhandel factureert maar 5 aan het café.
Café geeft dan omzet aan van 5 vaten bier terwijl er 10 vaten bier in het café werden opgedronken.

Fiscaal ten laste eerste kind voor belastingsvoordeel
Man: 3500 bruto (werkt aan overheid)
Vrouw: 3500 bruto (heeft een BVBA met jaarlijkse dividend).

Is het voordeel dan op de vrouw zetten een betere keuze?
Bij een gezamenlijke aangifte moet je daar niet wakker van liggen. Zal automatisch bij de partner worden gezet waar het het meest voordelig is.
Voor de bedrijfsvoorheffing moet je wel kiezen of je er rekening mee laat houden bij de man of bij de vrouw.

Zwartwerk is er inderdaad nog altijd niet uit. Ik ken een ruitenwasser die al 30 jaar in het zwart werkt, ttz een bijberoep die 30 facturen maakt per jaar. Terwijl dat er 300 zouden moeten zijn. Pakkans bijna nihil. Gewoon zien dat je per klant 1 factuur hebt per kwartaal.

De Payconiq requests op onze sportclub gaan ook gewoon naar een privé rekening van de zaakvoerder.

En zo kan ik hier nog 100 voorbeelden geven. Het kan ook officieel, fraude. Sportabonnementen van €1000 per jaar die een factuur krijgen waarop staat sponsoring’

Je draait het om.

Eerst wordt bewijzen dat de boekhouding niet bewijskrachtig is.

En meestal is dat omdat er geen voorraadtelling is gebeurd of ongelooflijk vaag of totaal niet klopt (er liggen 100 steaks in de koelkast terwijl je een aankoopfactuur hebt van 20 steaks :p).
Of mankeren van kasboek. (Je ziet voortdurend betalingen en ontvangsten in cash maar niets van opschreven in een dagboek.)
Of "verwijderde" facturen die elders opduiken met nummers waardoor de volgnummers niet meer kloppen :p.

Dit is het klassiek voorbeeld.

Bestelbon zegt 10 vaten maar drankenhandel factureert maar 5 aan het café.
Café geeft dan omzet aan van 5 vaten bier terwijl er 10 vaten bier in het café werden opgedronken.
Dat artikel XD

Speurders kregen toen een volledige zwarte boekhouding, met alle namen en bedragen, op een schoteltje.

Voila, en daarom dat ik dus daar allemaal mijn bedenkingen bij heb als ik verhalen als Chickenlal hoor, en volledig begrijp dat hij niet meegaat in dat soort shady requests.

Die andere partij zal maar een zwartboek hebben voor zijn eigen fraude allemaal nog bij te kunnen houden, en je zult er maar bijstaan met een aantal transacties met erbij als opmerking "CaseBlue vond het niet erg dat ik deze op zo aanrekende".

Plots ben je medeplichtig en dan... rekenen ze door hoor.

Bij een gezamenlijke aangifte moet je daar niet wakker van liggen. Zal automatisch bij de partner worden gezet waar het het meest voordelig is.
Voor de bedrijfsvoorheffing moet je wel kiezen of je er rekening mee laat houden bij de man of bij de vrouw.
Aha en als we geen gezamenlijke aangifte hebben, bij wie is het dan het voordeligst in het voorbeeld?:D de vraag is of dividenuitkering belastingsvoordeel krijgt ..

Ik zit met een vreselijk dilemma (beetje first world problem). Mijn wagen een diesel van 7 jaar oud en 5 jaar geleden 2de hands gekocht (direct gekocht zonder lening ofzo). Nu de recurrente jaarlijkse kost is ongeveer 1000 euro voor tanken, 1500 omnium verzekering, 600 wegentaks en dan nog jaarlijks onderhoud 700. Daarnaast heb ik ook het stijgende vaa 2500 op jaar

Wat zouden jullie doen, een nieuwe wagen elektrisch kopen (dit of volgend jaar om van de 100% aftrek te profiteren) of gewoon blijven rijden tot deze wagen het opgeeft, om te wachten tot de regeringen weten hoeveel belastingen op de elektrische wagens gaan heffen?

Ik zit met een vreselijk dilemma (beetje first world problem). Mijn wagen een diesel van 7 jaar oud en 5 jaar geleden 2de hands gekocht (direct gekocht zonder lening ofzo). Nu de recurrente jaarlijkse kost is ongeveer 1000 euro voor tanken, 1500 omnium verzekering, 600 wegentaks en dan nog jaarlijks onderhoud 700. Daarnaast heb ik ook het stijgende vaa 2500 op jaar

Wat zouden jullie doen, een nieuwe wagen elektrisch kopen (dit of volgend jaar om van de 100% aftrek te profiteren) of gewoon blijven rijden tot deze wagen het opgeeft, om te wachten tot de regeringen weten hoeveel belastingen op de elektrische wagens gaan heffen?
Blijven rijden zal (bijna) altijd goedkoper zijn. Puur in euro's geteld. Een nieuwe elektrische wagen kost immers (veel) geld. Het fiscaal voordeel is beperkt in de venb.
Enige probleem zou de PB op het VAA kunnen zijn.
Je kan aan de hand van de cataloguswaarde en co2 eens het maximale VAA kunnen berekenen (Als de referentieuitstoot 0 zou worden).

Mijn eerste wagen op de zaak was mijn leasewagen van mijn vorige werkgever. Gekocht op 160.000km, 4 jaar oud.
Verder gereden tot 300.000, 10 jaar.
Als je er tevreden van bent en er nog geen grote kosten aan komen, zou ik er nog verder mee rijden.
Toch zeker nog een half jaar of een jaar eer dat de belastingsituatie wat duidelijker is.
Omnium van 1.5000€ voor een wagen van 7 jaar oud, lijkt me een grote kost. Misschien een klein omnium nemen?

Dat gezegd zijnde: nu heb ik een EV, en dat rijdt wel echt lekker en heel relaxed in fileverkeer.
Maar heb ook nog enkele fun auto's ernaast en ik doe geen lange autovakanties meer zoals vroeger.
Hoewel dat vorige zomer ook goed ging met de EV in Frankrijk.

Mijn eerste wagen op de zaak was mijn leasewagen van mijn vorige werkgever. Gekocht op 160.000km, 4 jaar oud.
Verder gereden tot 300.000, 10 jaar.
Als je er tevreden van bent en er nog geen grote kosten aan komen, zou ik er nog verder mee rijden.
Toch zeker nog een half jaar of een jaar eer dat de belastingsituatie wat duidelijker is.
Omnium van 1.5000€ voor een wagen van 7 jaar oud, lijkt me een grote kost. Misschien een klein omnium nemen?

Dat gezegd zijnde: nu heb ik een EV, en dat rijdt wel echt lekker en heel relaxed in fileverkeer.
Maar heb ook nog enkele fun auto's ernaast en ik doe geen lange autovakanties meer zoals vroeger.
Hoewel dat vorige zomer ook goed ging met de EV in Frankrijk.
Ja zoweizo autovakanties doe ik niet meer na slechte ervaring :-D Ja één van de plannen moest ik verder rijden met de huidige is verzekering verminderen

Blijven rijden zal (bijna) altijd goedkoper zijn. Puur in euro's geteld. Een nieuwe elektrische wagen kost immers (veel) geld. Het fiscaal voordeel is beperkt in de venb.
Enige probleem zou de PB op het VAA kunnen zijn.
Je kan aan de hand van de cataloguswaarde en co2 eens het maximale VAA kunnen berekenen (Als de referentieuitstoot 0 zou worden).
Ja de opties die ik heb staan zouden qua vaa evenveel zijn als men huidige diesel :-P. Inderdaad puur in euro's tenzij echt grote kosten zal het goedkoper zijn. Alleen de btw aftrek mis ik dan omdat ik het in financieel lease zou doen

Hospitalisatie verzekering.
Ik zit nu bij DKV, want vorige werkgever gaf dat. Dus overgenomen omdat "dat de beste is".
Kost me voor mij en 2 kinderen 1.450€. (geen tandzorg)
Bij Alan zou dezelfde verzekering me 780€ kosten.
Dat is wel een heel groot verschil. Dan denk ik direct: "waar zit het addertje?".
Ik hoor dat DKV geen prijsverhogingen doet (buiten index).
Enig idee?

Iemand enige ervaring met niet meer verzekerd te zijn onder de Belgische sociale zekerheid en dus een (tijdelijke) privé hospitalisatie/ziekteverzekering? @Beffer ?

Hospitalisatie verzekering.
Ik zit nu bij DKV, want vorige werkgever gaf dat. Dus overgenomen omdat "dat de beste is".
Kost me voor mij en 2 kinderen 1.450€. (geen tandzorg)
Bij Alan zou dezelfde verzekering me 780€ kosten.
Dat is wel een heel groot verschil. Dan denk ik direct: "waar zit het addertje?".
Ik hoor dat DKV geen prijsverhogingen doet (buiten index).
Enig idee?
Ik ben daar jaren geleden mee gestopt met DKV. De duurste en beste verzekering, alhoewel ze lang niet alles verzekeren. De reden: mijn nicht heeft geen enkele hospitalisatieverzekering en lag 3 weken in het ziekenhuis. Totaalfactuur was €482.

Ik ben daar jaren geleden mee gestopt met DKV. De duurste en beste verzekering, alhoewel ze lang niet alles verzekeren. De reden: mijn nicht heeft geen enkele hospitalisatieverzekering en lag 3 weken in het ziekenhuis. Totaalfactuur was €482.
Das wel zot, ik lag vorig jaar nog geen volledig dag in het ziekenhuis en die kosten liepen al op. Ambulance was al een redelijk bedrag, en dan alle extra's nog.

Zeker dat zij geen bijkomste had van 1 of andere verzekering?

Het gaat niet zozeer over hoelang je in het ziekenhuis ligt maar welke zorgen er worden toegedient, en die kosten kunnen serieus oplopen.

Terug
Bovenaan