Freelancers & Ondernemers

Geeft het niet meer risico voor belastingscontrole ? Als je eerst een loon had uitgekeerd en dan ineens niet meer omdat je puur op dividend gaat teren..
Is dat niet vragen om controle van de belastingen?
Mijn boekhouder raadde het af, om allerlei redenen.
Geen idee, maar lijkt me logisch.
Heb je dan voor de staat niet officieel 0 euro inkomsten? Dat is echt allemaal zeer nadelig voor het pensioen later. Ik zou sowieso een loon van 2k uitkeren, zodat je later kan zeggen dat je 40 jaar gewerkt hebt. Of geldt deze regel niet voor vennootschappen? Moeten die geen officieel loon hebben voor hun wettelijk minimumpensioen te berekenen?
Het lijkt me dat voor de relatief lage kost van belastingen dat het inderdaad nadeliger zou uitkomen.
Moet je ook niet x-loon minimum uitkeren om aan vvpr te doen?
Is ook maar de eerste x jaar, maar uw dividend uitkeren zonder loon zal inderdaad hoger % zijn

Die 20.000 euro kosten, over hoeveel jaar was dat gespreid? Over 10 jaar of had je hem niet nieuw gekocht? Wat hield dit allemaal in? Dit is best pittig en eerder een pechsituatie denk ik dan. Kan altijd gebeuren uiteraard, maar niet iedereen zal 20k pure motorkosten hebben gok ik?
Nieuw gekocht en over 10 jaar inderdaad, misschien pech en had beter meteen een nieuwe gekocht na 4-5 jaar, maar wou echt wachten op de elektrische Ford Transit Custom of VW ID Buzz Cargo, tegen dat die laatste er eindelijk was waren wat herstellingen gebeurd zoals de turbo vervangen + distributieriem, met na vervanging dan nog eens een ferm olielek,... 2-3 batterijen... Enz... De andere kosten in die 20K zijn alle onderhoudsbeurten samengeteld, jaarlijkse keuringen, carwashes, banden, dus Total Cost of Ownership - TCO.
Uiteindelijk verkocht voor 2-3K, dus dat mag er in feite van af...

M'n andere privéwagen die ik voor 2019 had, een Renault diesel, en na 4 jaar heb weggedaan (na einde krediet) had ook redelijk wat jaarlijkse kosten. Heb ik geen historiek meer van, maar wat een verademing zeg met de Tesla. Ik heb veel meer gemoedrust met een elektrische wagen dan met een dinosaurus vol met onderdelen die bij het minste stuk kan gaan.
Hoeveel dinosaurussen heb ik wel niet in panne zien staan langs de autosnelweg de laatste koude maanden...

Zonder van range anxiety te spreken natuurlijk, die bij mij echt niet van toepassing is.

Geeft het niet meer risico voor belastingscontrole ? Als je eerst een loon had uitgekeerd en dan ineens niet meer omdat je puur op dividend gaat teren..
Moet je niet toch BV betalen naast sociale bijdragen?

Plus als je geen sociale bijdragen meer betaalt, dan heb je daar ook geen rechten meer. Maar echt geen loon meer uitkeren (hoewel echt fantastisch lijkt, want misschien geen bv betalen naar vadertje staat, en geen kosten naar sociaal secretariaat) lijkt me moeilijk..
Daarnaast zoals Horse ook aanhaalde, bouw je geen pensioenrechten op. Dus een echt minimumloon lijkt me toch wel aangewezen, aangevuld dan met dividend.

Desnoods geef je jezelf €2000 bruto, in dit land zijn de lage lonen niet zo zwaar belast en dat zal er alleen maar op verbeteren. Binnenkort is €2000 bruto gelijk aan €1850 netto als ze zo verder doen. Kan maar goed zijn voor de vennootschappen denk ik dan.

Je hoeft jezelf niks uit te keren en als je al ander inkomen hebt kan dat interssant zijn. Je betaalt wel een minimum aan sociale bijdragen, ook als je geen inkomen hebt dus dat ben je kwijt als je er geen loon tegenover zet maar zelfs dan, als je al in de 50% schijf zit met ander inkomen kan het voordelig zijn dat verlies te slikken en geen loon uit te keren.

Doordat je toch sociale bijdragen blijft betalen bouw je toch sociale rechten op.

Laatst bewerkt:
Elke freelancer zou dit kunnen doen eens de vprbis/dividend komt, maar weinige doen dit.
Ik keer vanaf 2026 ook eerste keer vrpbis en dividend (andere bv) uit en heb dus in principe mijn brutoloon maandelijks niet meer nodig.
Iemande al eens de berekening gemaakt, voor- en nadelen?
Maar het is het voor bijna iedereen goed om de belastingvrije som en de 25% schijf op te vullen. Want 0% en 25% zijn lager dan de 33% bij vvpr. En dan is het de vraag of het de moeite loont om door te stoten naar de minimumbezoldiging van 45K€ waardoor je 5000€ minder vennootschapsbelasting betaalt, meestal niet, want je zal typisch heel wat meer dan 5000€ euro personenbelastingen + sociale bijdragen betalen op de resterende pakweg 25K€ maar als je veel verminderingen hebt in je personenbelasting die je andere niet kan gebruiken kan het wel voordelig zijn.

Zeker niet relevant voor iedereen, maar inkomsten uit politieke mandaten worden gescheiden gehouden van reguliere looninkomsten. Ze vallen niet samen omdat deze inkomsten onder het tweede deel van de belastingaangifte vallen.

Ik heb 152.000 km en moet mijn huidige wagen inleveren op 160.000. Als het kon, verlengde ik hem nog met een jaar maar dit is helaas geen mogelijkheid volgens de leasemaatschappij. Momenteel is het een IX3, en ik ben super tevreden van het elektrisch rijden op zich. Een beetje meer bereik in de winter zou wel mogen.

Als ik kijk naar een nieuwe of jonge tweedehands bij BMW (persoonlijke voorkeur) moet ik wel stevig in de buidel tasten.

Ik vraag me af hoeveel voordeel je doet met de 100% aftrekbaarheid en lagere VAA tov een diesel/Benzine versie.
Voor de meerprijs van een e-wagen kan je wel wat litertjes benzine tanken en een onderhoudje extra inplannen.

Heeft er iemand toevallig een xls-template die ALLE kosten (high level) vergelijkt? :)

Bedankt!
https://mow.vlaanderen.be/tco/ de vergelijker werkt niet altijd even goed, maar dit zou je wel op weg moeten helpen.
Om appelen met appelen te vergelijken kan je bvb eens de Volvo XC90 en EX90 vergelijken, die 23 000 verschillen in nieuwprijs, maar in totale kost over 5 jaar valt dat verschil volledig weg volgens de rekentool.

Tja, controle mag er zijn. Ik heb niets te verbergen en wat zouden ze er tegen doen?

Mij lijkt het ergument dat je geen rechten opbouwt een veel sterker, dan weer.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook niks te verbergen, maar ik hoor dat ze toch altijd wel iets vinden om te verwerpen of te beboeten..
Ben aan het bekijken om mijn loon in 2 te delen, en mijn echtgenote mee in de vennootschap te betrekken. Dan bouwt zij ook pensioenrechten op, kost voor bedrijf blijft quasi hetzelfde, enkel sociale bijdrage komt er een stukje bij voor haar. Nettoinkomen voor onze privé blijft ongeveer hetzelfde, en ik vul verder aan met dividend. 't is vooral voor dat pensioen, want momenteel werkt ze niet.

Al de pro's en contra's afgewogen?
@Apelords jij hier al een berekening over?
Bedoel je géén bezoldiging in plaats van dat fiscaal minimum van +- 20.000?
Is zelden voordeliger hoor, hangt van verschillende facturen af (inkomen partner, onroerende inkomsten, ...).
Die hoofdberoep sociale bijdragen zijn altijd aftrekbaar daarom blijft het voordelig om die 20.000 toe te passen.

Geen sociale bijdragen betalen kan trouwens niet als je een vennootschap hebt en geen ander statuut.

Dat zwartwerk zal altijd bestaan hoor. Bij een kleine zelfstandige kan dat snel oplopen tot 25K per jaar. Dat wordt dan uitgegeven in de Colruyt, restaurants, op reis...
Om hier eens op terug te komen, ik begin het hier echt te krijgen met al dat zwartwerk in België. Het loopt de spuitgaten uit, er is haast geen controle op.

M'n nieuwe rechtstreekse buur die het huisje kocht renoveert hier alles van A tot Z, in 't weekend al vanaf 8u30 boren, leuk!
Nieuwe buur en vollen bak al 1 à 4 zwartwerkers zien komen en gaan. En neen, geen bestelwagens van firma's, gewoon te voet of armzalig uitziende mensen qua kledij dat hij dan nog eens zelf vervoert.

Ik kan zelf niet 'zwartwerken', dat is enerzijds omdat m'n bedrijfs en particuliere klanten zelf niks in 't zwart kunnen aanbieden, dus kan ik 't ook niet, maar anderzijds zou ik wellicht toch weigeren want het is helemaal niet ethisch. M'n haar staat er van recht.

Die werken zijn al bijna 2 weken aan de gang en de aangifte die ik deed ook al 2 weken oud...
Tenzij ze hier zoals ik al sommige verhalen hoorde in een bestelwagen verborgen zijn en foto's maken... Wat me zou verwonderen.

Moraal van het verhaal, voor kleine onopvallende (binnen)renovaties van particuliere woningen is de pakkans enorm laag.

Waar ik in mijn branche gek van kom is het volgende.

Ze brengen hun privé auto voor een wrap ofzo en dan komen ze die ophalen "ahja zet je factuurtje op mijn camionette?"
Echt zo werkt het niet hé. Ik zit hier met een garageboek enzo, die auto's worden geregistreerd.

Los daarvan is dat valsheid in geschriften en neem ik geen risico's voor een ander zijn gewin. Als ik wil foefelen dan zou het nog liefst gewoon voor mijn eigen gewin zijn :D

Deze week ook iemand die vroeg om de wrap te factureren onder baches voor de zaak. Maar allé, ik kan toch geen 3000 euro baches factureren en geen 1 bache aankopen, zo werkt het niet hé. Kan toch ook niet vragen om bij mij een keuken te plaatsen en te factureren als 100 rollen wrapfolie.

Ze brengen hun privé auto voor een wrap ofzo en dan komen ze die ophalen "ahja zet je factuurtje op mijn camionette?"
Echt zo werkt het niet hé. Ik zit hier met een garageboek enzo, die auto's worden geregistreerd.

Los daarvan is dat valsheid in geschriften en neem ik geen risico's voor een ander zijn gewin. Als ik wil foefelen dan zou het nog liefst gewoon voor mijn eigen gewin zijn :D

Deze week ook iemand die vroeg om de wrap te factureren onder baches voor de zaak. Maar allé, ik kan toch geen 3000 euro baches factureren en geen 1 bache aankopen, zo werkt het niet hé. Kan toch ook niet vragen om bij mij een keuken te plaatsen en te factureren als 100 rollen wrapfolie.
Begrijpelijk, maar kom, 't is nu ook niet dat de fiscus in detail gaat kijken hoeveel rollen wrap ge hebt gekocht, hoeveel auto's ge gedaan hebt, en hoeveel ge nog in stock hebt op uw rollen éh. Steekproefgewijs kan dat wel eens gebeuren, maar dan moeten er echt al grote vermoedens zijn.

Ik ken hier een wrapper die niet met een garageboek werkt trouwens... Of toch een poosje geleden...

Dikke second, is ook de reden waarom ik niet meer werk voor particulieren of aan personenwagens. Altijd maar weer gezaag of dat niet in het zwart kan of ander gefoefel. Als ik zeg dat ik geen zwart geld moet hebben kijken ze mij aan alsof ik een mentaal gehandicapte ben. Terwijl ik daar niks mee ben, ik kan er niet meer door lenen (wel noodzakelijk om een groter pand te kunnen kopen), ik heb geen goesting om elke week te gaan uiteten of op reis te gaan en slaap nog zoveel beter wanneer ik geen zak geld in huis heb.

Ik kan zelf niet 'zwartwerken', dat is enerzijds omdat m'n bedrijfs en particuliere klanten zelf niks in 't zwart kunnen aanbieden, dus kan ik 't ook niet, maar anderzijds zou ik wellicht toch weigeren want het is helemaal niet ethisch. M'n haar staat er van recht.
Ik kan moeilijk geloven dat iemand die werkt in een branche waar die af en toe cash geld ontvangt zonder hiervoor een bewijs van ontvangst te moeten afgeven nooit in het zwart zou werken.
Maar misschien ben jij dan wel de uitzondering in dat geval?

Maar stel dat je voor een bepaald werk 200 euro cash ontvangt en de klant heeft hiervoor geen bewijs nodig, zou jij die 200 euro inboeken als inkomsten of zou je met die 200 euro jouw boodschappen in de supermarkt gaan doen?

Het doet me denken aan vorig jaar toen er een buitenlander op mijn bedrijfswagen reed (mijn vriendin zat aan het stuur) en die wou alles "off the books" regelen met een garage die hij goed kent...

In diezelfde lijn: Waarom zou ik mij aan zulke risico's openstellen om uw risico te minimaliseren?

Wat die mensen eigenlijk zeggen is: "fraudeer jij eens, zodat ik het niet moet doen"...

Om hier eens op terug te komen, ik begin het hier echt te krijgen met al dat zwartwerk in België. Het loopt de spuitgaten uit, er is haast geen controle op.

M'n nieuwe rechtstreekse buur die het huisje kocht renoveert hier alles van A tot Z, in 't weekend al vanaf 8u30 boren, leuk!
Nieuwe buur en vollen bak al 1 à 4 zwartwerkers zien komen en gaan. En neen, geen bestelwagens van firma's, gewoon te voet of armzalig uitziende mensen qua kledij dat hij dan nog eens zelf vervoert.

Die werken zijn al bijna 2 weken aan de gang en de aangifte die ik deed ook al 2 weken oud...
Tenzij ze hier zoals ik al sommige verhalen hoorde in een bestelwagen verborgen zijn en foto's maken... Wat me zou verwonderen.

Moraal van het verhaal, voor kleine onopvallende (binnen)renovaties van particuliere woningen is de pakkans enorm laag.
Tgoch, frauderen kan altijd e.

Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is de wil om te frauderen.

Of die mens op zijn 2 oren kan slapen tijdens en na die verbouwingen, is voor zijn rekening.

Begrijpelijk, maar kom, 't is nu ook niet dat de fiscus in detail gaat kijken hoeveel rollen wrap ge hebt gekocht, hoeveel auto's ge gedaan hebt, en hoeveel ge nog in stock hebt op uw rollen éh. Steekproefgewijs kan dat wel eens gebeuren, maar dan moeten er echt al grote vermoedens zijn.

Ik ken hier een wrapper die niet met een garageboek werkt trouwens... Of toch een poosje geleden...

Zo'n dingen gebeuren als je geen deftige boekhouding voert wat dan duidelijk wordt juist bij een controle.

Geen bewijskrachtige boekhouding (geen kasboek, geen financieel boek, geen voorraad bijgehouden,...) -> fiscus past "feitelijk vermoeden" toe

Terug
Bovenaan