Freelancers & Ondernemers

Dat wordt zeker nog gedaan onaangekondigde controles maar dat is bijvoorbeeld eerder bij horeca, bouw, transport, autogarages, winkels,... Bij een IT-consultant is dat niet nuttig.
Toevallig vorige week meegemaakt waar ik altijd belegd broodje koop. Opeens komen daar 3 vrouwen binnen, arbeidsinspectie. Zulke zaken gebeuren uiteraard onaangekondigd. De baas was opeens lijkbleek :D

Even iets anders: ik zou mij willen aansluiten bij Unizo, die hebben een lokale afdeling (waarschijnlijk is dat zo in heel Vlaanderen) waarbij dus heel wat lokale spelers aangesloten zijn. Iemand ervaring met dit? Heeft dit voordelen buiten wat netwerken?

Ik vind het wel enorm frappant dat ik bij de bestuurders ook effectief zaakvoerders die. Die mannen zitten dus in het bestuur van een organisatie als Unizo en mogen dus zomaar wat reclame maken voor hun eigen winkel. Ik kan verkeerd zijn maar voelt aan als belangenvermenging. Dat zouden toch onafhankelijke partijen moeten zijn neen?

Toevallig vorige week meegemaakt waar ik altijd belegd broodje koop. Opeens komen daar 3 vrouwen binnen, arbeidsinspectie. Zulke zaken gebeuren uiteraard onaangekondigd. De baas was opeens lijkbleek :D

Dat de arbeidsinspectie onaangekondigd afkomt, is nogal logisch :p.

Maar voor een fiscus is dat ook soms beter.
Keertje tellen hoeveel stock er is (aantal broodjes, aantal blikjes) en "checken" met de aangegeven cijfers,
keertje tellen hoeveel volk er is in de rij en checken met wat er in de kassa steekt,
keertje kijken of er geen verdoken betalingsmethodes tussen steken

Je hebt ook van die controles waar ze heel de dag vanuit een auto te zitten bespioneren om te kijken of er iemand fysiek werkt/woont in België (want ze doen alsof ze in het buitenland werken :p. is nogal een verschil om belast te worden in het buitenland of in België. dat gaat natuurlijk niet meer over 200euro.)

Je moet al bijna verraden worden in de meeste gevallen vind ik. Bij ons betalen we altijd met Payconiq naar de zaakvoerder zijn privé rekening. Iedereen weet dat en dat is ook de reden dat de prijzen nog meevallen.

win-win zeg maar

Je moet al bijna verraden worden in de meeste gevallen vind ik. Bij ons betalen we altijd met Payconiq naar de zaakvoerder zijn privé rekening. Iedereen weet dat en dat is ook de reden dat de prijzen nog meevallen.

win-win zeg maar

Daarom dat er juist onaangekondigde controles gebeuren om de voorraad en de kassa te checken. Hij moet al zijn "zwarte" stokbroden verstoppen in een aparte ruimte eigenlijk.

Ik ben geen fan van die "win-win'. Bij zo'n toestanden: garantie dat er nog één die broodjes klaarmaakt terwijl die aan een ziekteuitkering/werkloosheidsuitkering/OCMW-uitkering/... zit. Fiscale fraude en sociale fraude gaan hand in hand meestal.

Moet je u bezig houden met het berekenen hoeveel % van een robotstofzuiger je voor je bureau gebruikt? Da’s pas absurd.
Voor het huurcontract is dat % vaak al bepaald natuurlijk. En anders is dat toch niet veel werk? Blijkbaar is het logischer om iets dat je hooguit voor 20% voor uw zaak gebruikt volledig in kosten te nemen, wat natuurlijk niet correct is. Als je alles correct wilt doen natuurlijk.

Ik kan boeken schrijven van dergelijke zaken bij werkgever (zelfs voor zaken van 5 €), en daar praten we dan over iemand die jaarlijks ergens tussen de 300k en 2 miljoen winst aan zichzelf uitkeert - dus letterlijk multimiljonair. Ook in het kapsalon van partner collega is dat letterlijk wekelijkse kost - dat gaat zeer ver: gsm's, tablets, pc's, tv's, cote d'or chocolade, Mr. Proper, Royco soepekes, ramen en deuren, wc pot, olijfbomen ... en ook stofzuigers :ROFLMAO:

ik kan echt niets bedenken dat niet mogelijk is - jammer dat ik het hier niet kan neerpennen hoe dat allemaal wordt geregeld - het zou me een ban van 10.000 jaar opleveren.

Ik weet zelfs een bedrijf waar +100 mensen werken en waar men gaat foefelen op vrij grote schaal met aankoop materiaal die dan in het zwart wordt betaald door het personeel.

Het is allemaal zo simpel als iedereen wat meewerkt, zoals een kind in een speelgoedwinkel zetten en zeggen dat er overal moet afgebleven worden maar dat er toch geen controle is - dat lukt ook niet.
Agree to disagree.

Ten eerste: "daar wordt dat ook gedaan" is nooit voor niets een geldig excuus of beweegreden.

Foefelen en de randjes opzoeken doe je op eigen risico. Maar... op een dag kan je daar met een bulldog van de fiscus naast u zitten en dan... is het plots wel een toontje lager dat er gezongen wordt. Source: mijn neef is belastingscontroleur...

Als jij dat ok vind dat je jaren met de poepers moet zitten voor 10.000 euro op eruit te halen maar met een potentiele boete van 40.000 euro die per jaar boven uw hoofd hangt, knock yourself out :).

Maar dat dat ben ik, ik ben ook een fiscale janet. Moet ik eerlijk in zijn.

Lol, Ik heb mijn vorige klant verlaten en heb alles netjes binnengebracht, krijg ik net mail binnen:

Beste

Volgens onze informatie bent u nog in het bezit van 2 [bedrijfs]laptops ( [nummer1] en [nummer2]) .
Vermits u [ons] verlaten heeft, dienen deze toestellen terug binnengebracht te worden bij het IT [service]punt.
Natuurlijk heb ik deze niet meer. Nogal een geluk dat ik een foto van het inleverdocument heb of het zou nog leuk geweest zijn.

Ik zou moeten zien op wat die degressiviteit van je krediet slaat, dat kan betrekking hebben op het kapitaal, het aflossingsbedrag of het aantal perioden. Ik vermoed in jouw geval dat het gaat om het openstaande bedrag waarbij je maandelijks aflossing doet?

Wel ja, dat lijkt me de logica zelve? Je leent het bedrag over meer dagen in maart dan in februari, waardoor je meer interest moet betalen.
Omgekeerd is het net hetzelfde geval, ik heb voor mijn job nu een investering van 100 m€ in een fixed term money deposit geïnvesteerd van 6 maanden. In maart gaan we meer interest ontvangen dan in februari, omdat er meer dagen in maar zitten.

Als je effectief elke maand geld aflost om je openstaande schuld te verminderen (dus niet voor de interestbetalingen), dan zou het interest bedrag idd moeten dalen. Maar opnieuw het hangt ervan af hoe het in de terms & conditions van dat loan staat omschreven, het kan zeker zo zijn dat die interesten berekend worden op het openstaande kapitaal in het begin van het jaar/de trimester/....

Bedankt voor de informatie. Zoals ik het nu lees bestaan er dus twee soorten degressieve aflossingen:
  • Eentje met die befaamde 360-daycount en dus ook afhankelijk van het aantal dagen per maand. Zoals nu voorligt voor mijn investeringskrediet.
  • Eentje zonder (per se) die 360-daycount maar gewoon op maandbasis telkens rekent met het openstaand kapitaal. Zoals ik nu aan het aflossen ben.

Als je wilt, kan je het mij altijd doorsturen in PM, dan kijk ik er van de week naar.

Bedoel je dan mijn Excels of de aflossingstabellen van de bank?

Het is allemaal zo simpel als iedereen wat meewerkt, zoals een kind in een speelgoedwinkel zetten en zeggen dat er overal moet afgebleven worden maar dat er toch geen controle is - dat lukt ook niet.
Haha, dat is exact wat ik tien jaar geleden hoorde over het niet aangeven van stock incentives bij vele US multinationals tien jaar geleden.

"je moet dat niet aangeven" en
"als je dat in schijfjes verkoopt zullen ze het nooit weten" en
"als niemand het doet zitten we safe".

Tot de BBI in 2016 een inspectierondje deed bij zo goed als alle US multinationals in België en de zware boetes en fraudedossiers in het rond vlogen.

Lol, Ik heb mijn vorige klant verlaten en heb alles netjes binnengebracht, krijg ik net mail binnen:

Natuurlijk heb ik deze niet meer. Nogal een geluk dat ik een foto van het inleverdocument heb of het zou nog leuk geweest zijn.
Nog een straffer verhaal van een ex-collega, beginnen werken bij een start-up nieuwe bedrijfswagen gekregen - prijskaartje tegen de 100k - en na 6 maand was dat bedrijf failliet dus leasecontract wordt opgezegd.Die woont toevallig in de buurt van het hoofdkantoor van die leasemaatschappij en gaat gewoon naar daar auto afzetten zoals opgedragen. Die zijn hem nu al 6 maand aan het stalkenen/afdreigen omdat ze die auto nergens meer terugvinden in hun systeem....

Terug
Bovenaan