Freelancers & Ondernemers

Het moet maar jouw Taycan zijn waar iemand batterijschade rijdt en nadien beweert dat die al aanwezig was. :woohoo:
Verkopen aan marktconforme prijs aan privé en dan doorverkopen, geen enkel probleem meer.

Pro-tip: Wanneer ik een andere wagen ga kopen vraag ik altijd de garage ze nog willen geven voor mijn oude auto en laat dit p papier zetten, is per definitie een low-ball offer. Ik koop de auto dan over privé voor 500-1000 eur meer dan het voorstel dat ik heb ontvangen van de garage. Dit voorstel steek ik ook mee in mijn boekhouding. Nog nooit vragen over gehad, ze kunnen immers niet hard maken dat het niet marktconform zou zijn.

Dat gaat hier om de fabrieksgarantie waarop het geven van garantie berust op schouders van de fabrikant éh.

Bij een verkoop van een 2dehands auto van meer dan 5 jaar is er in de meeste gevallen geen garantie meer, tenzij op de batterij die wat langer kan zijn in geval van een elektrische wagen. Maar ongeacht moet je dan als verkoper zelf je hand in het vuur leggen als er wat mis mee zou zijn... Ongeacht de fabrieksgarantie. Dat is volledig los van elkaar.

Nee dat gaat ook om de wettelijke garantie van de originele verkoper.

Aan de IT resellers die hier eventueel zitten: wat is jullie go to groothandelaar voor IT materiaal afname? Ik krijg meer en meer de vraag voor kennissen als niet kennissen om een pakket van IT materiaal te verkopen alsook wat advies.

Op dit moment kocht ik altijd via Megekko, Azerty, Alternate, ... (wat tweakers aangeeft qua goeie prijs). Maar ik zoek stilaan toch een partij die alles in huis heeft.
Enige tips?

Aan de IT resellers die hier eventueel zitten: wat is jullie go to groothandelaar voor IT materiaal afname? Ik krijg meer en meer de vraag voor kennissen als niet kennissen om een pakket van IT materiaal te verkopen alsook wat advies.

Op dit moment kocht ik altijd via Megekko, Azerty, Alternate, ... (wat tweakers aangeeft qua goeie prijs). Maar ik zoek stilaan toch een partij die alles in huis heeft.
Enige tips?
Niet iedere distributeur heeft altijd dezelfde merken noch prijzen en direct beschikbare voorraad. Hier TD Synnex, Ingram Micro, D&D, Copaco.
Daarnaast zijn er nog wat kleinere zoals 2BY2 voor nicheproducten zoals gaming.

IVM rekening courant en interesten aanrekenen, de feedback van mijn boekhouder omdat ik een goeie 30.000 euro rekening courant positief staan had.

Andere boekhouders gaan wss andere meningen hebben. Ik geef het gewoon mee.

Wij boeken standaard geen credit intresten in jouw dossier omwille van 3 redenen ;

1° De taxatie hierop is 30% extra RV die u moet betalen
2° Een consultancy firma is standaard geen kapitaal intensieve firma, enkel in het begin heeft die centen nodig, nadien heeft die overbodige cashflow staan
3° Een overbodige cashflow kan voor de fiscus nooit recht geven op credit intresten, de fiscus kan dus uw credit intresten betwisten (hier is al vrij veel rechtspraak over dus geeft veel discussie met uw controleur).
Credit RC intresten is meer van toepassing in kapitaal intensieve ondernemingen , bv iemand die een bedrijfsgebouw koopt , gefinancierd met privé kapitaal.

Dus grote credit RC in je vennootschap laten zitten, terwijl dat niet nodig zou zijn, is niet aangeraden, beter eruit halen en privé beleggen als je dat wenst.

IVM rekening courant en interesten aanrekenen, de feedback van mijn boekhouder omdat ik een goeie 30.000 euro rekening courant positief staan had.

Andere boekhouders gaan wss andere meningen hebben. Ik geef het gewoon mee.
Inderdaad totaal nutteloos om een positieve RC te laten staan als ge het niet gaat gebruiken. De creditintresten zijn iets uit het verleden.

Voor de boekhouders hier:
Met de invoering van BIV en VB op elektrische auto's, lijkt het me interessant om de bedrijfswagen in te schrijven op mij persoonlijk. Bij prive-overname moet hij dan namelijk niet opnieuw ingeschreven worden.

Ik vind online terug dat je bedrijfswagens ook op naam van de gebruiker mag inschrijven, anderzijds vond ik ook ergens een case waarbij de aftrekbaarheid dan werd afgekeurd (al was daar mss wel gefoefeld ofzo, ik zie niet goed in waarom dat niet aftrekbaar zou zijn dan).

Iemand van jullie hier meer inzicht over?

Met de invoering van BIV en VB op elektrische auto's, lijkt het me interessant om de bedrijfswagen in te schrijven op mij persoonlijk. Bij prive-overname moet hij dan namelijk niet opnieuw ingeschreven worden.

Ik vind online terug dat je bedrijfswagens ook op naam van de gebruiker mag inschrijven, anderzijds vond ik ook ergens een case waarbij de aftrekbaarheid dan werd afgekeurd (al was daar mss wel gefoefeld ofzo, ik zie niet goed in waarom dat niet aftrekbaar zou zijn dan).

Ook interesse, want als ik m'n wagens moet inklaren bij de douane in buitenland zullen ze best niet op m'n geliquideerde vennootschap staan maar in eigen naam... Als de liquidatie tegen dan afgerond is ten minste. Hoop dat ik niet met X platen moet beginnen sukkelen gvd.

Kan men dus zomaar de eigenaar, een vennootschap, wijzigen van een voertuig, naar een particulier?

Tussen particulieren kan het blijkbaar enkel tussen partners en tussen ouders en kinderen, idem ingeval van overlijden.

Zal nog wat verder zoeken...

Moet die opnieuw ingeschreven worden als je die prive overkoopt? Ik heb phev die nog vrijstellingen heeft op biv en vb zolang die niet opnieuw ingeschreven wordt. Ik dacht hem over te kopen maar gewoon ingeschreven op zaak te laten. Ik dacht dat ik het ooit aan mijn boekhouder had gevraagd en dat het geen probleem zou zijn. Inschrijving is niet gelijk aan financiële eigenaar.

Moet die opnieuw ingeschreven worden als je die prive overkoopt? Ik heb phev die nog vrijstellingen heeft op biv en vb zolang die niet opnieuw ingeschreven wordt. Ik dacht hem over te kopen maar gewoon ingeschreven op zaak te laten. Ik dacht dat ik het ooit aan mijn boekhouder had gevraagd en dat het geen probleem zou zijn. Inschrijving is niet gelijk aan financiële eigenaar.
Welja, om zeker te zijn zou ik het hier omdraaien... Maar zo zou natuurlijk ook kunnen.

Vraagje voor de meer ervaren accountants hier. @iamhollywood , @Apelords, misschien kunnen jullie helpen?

Mijn vennootschap (BV)zal vanaf 1 januari 2025 overgaan in een slapende vennootschap (geen operationele activiteit meer) of een beperkte operationele activiteit waarbij mijn omzet lager zal zijn dan 25k en
Ik dus geen btw aangiftes meer zal moeten indienen. Er zal ook geen loon meer worden uitgekeerd.

De enige grote kost die mij dan nog rest is de boekhouder. Ik heb zelf wel wat verstand van accounting en zou dus graag mijn administratieve verplichtingen zelf willen in orde brengen. Mijn inziens zijn de enige verplichtingen die mij dan nog rest volgende zaken:
- jaarrekening neerleggen binnen maand na AV of 7 maanden na jaareinde
- organisatie van AV op statutaire datum
- btw klantenlisting indien er nog activiteit zou zijn.
- aangifte Venn. B -> hiervoor zou ik wel nog bij een accountant willen passeren.

Het bepalen van mijn resultaat zou vrij eenvoudig moeten zijn denk ik gezien de vennootschap leeg is dan en er dus geen autokosten, lonen of andere zaken zijn. Balans lijkt mij eveneens niet onmogelijk.
Het enige waar ik totaal geen ervaring mee heb is de publicatie naar de feitelijke jaarrekening bij de NBB dan. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken en of dit überhaupt haalbaar is als particulier zonder tools?

Vraagje voor de meer ervaren accountants hier. @iamhollywood , @Apelords, misschien kunnen jullie helpen?

Mijn vennootschap (BV)zal vanaf 1 januari 2025 overgaan in een slapende vennootschap (geen operationele activiteit meer) of een beperkte operationele activiteit waarbij mijn omzet lager zal zijn dan 25k en
Ik dus geen btw aangiftes meer zal moeten indienen. Er zal ook geen loon meer worden uitgekeerd.

De enige grote kost die mij dan nog rest is de boekhouder. Ik heb zelf wel wat verstand van accounting en zou dus graag mijn administratieve verplichtingen zelf willen in orde brengen. Mijn inziens zijn de enige verplichtingen die mij dan nog rest volgende zaken:
- aangifte Venn. B -> hiervoor zou ik wel nog bij een accountant willen passeren.

Het bepalen van mijn resultaat zou vrij eenvoudig moeten zijn denk ik gezien de vennootschap leeg is dan en er dus geen autokosten, lonen of andere zaken zijn. Balans lijkt mij eveneens niet onmogelijk.
Het enige waar ik totaal geen ervaring mee heb is de publicatie naar de feitelijke jaarrekening bij de NBB dan. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken en of dit überhaupt haalbaar is als particulier zonder tools?
Als je de venb door een accountant laat doen zou ik de JR daar ook ineens laten doen. Of je kan die eventueel zelf manueel ingeven op de site van de NBB. BTW aangiftes moet je blijven doen tenzij je de btw nummer zou stopzetten of zou overschakelen naar vrijstelling kleine onderneming. (Let op de eventuele btw herziening in dat geval)

Uw accountant gaat sowieso een balanske moeten opstellen voor uw aangifte venbe. Ik zou die persoon vlug ook de jaarrekening laten doen, dat vult toch zijn eigen grotendeels automatisch in als die Silverfin of Accon gebruikt, die tools voeden vanuit de balans de aangifte venbe, verslaggeving AV en de jaarrekening. Meerkost lijkt mij verwaarloosbaar.

Anders is het online op de NBB zelf in te geven.
De venbe kan je immers zelf ook ingeven op biztax maar natuurlijk wel tricky als je fouten maakt. Zelf ik gebruik software voor mijn eigen aangifte en die van de vennootschap van mijn vriend.

Om welke reden zou het interessant kunnen zijn om een slapende vennootschap te hebben ipv actieve vennootschap of vennootschap stopzetten?

Om welke reden zou het interessant kunnen zijn om een slapende vennootschap te hebben ipv actieve vennootschap of vennootschap stopzetten?
Ik ga mijn vennootschap tijdelijk niet nodig hebben. Ik verwacht binnen x jaar wel opnieuw een zelfstandige activiteit te hebben waardoor liquidatie en vereffening nu dom zou zijn.
Zit daarnaast ook nog met redelijk wat reserves.

Terug
Bovenaan