Freelancers & Ondernemers

Hier in het stadium om te liquideren om dan te verhuizen naar een niet EU lidstaat binnen Europa, de wagens, 1e afbetaald, de andere nog met een lopend investeringskrediet, moet ik dus verkopen van de vennootschap naar mijzelf, met factuur. Maar natuurlijk mag ik dan ook 21% BTW gaan ophoesten.

Wel neen. Het zal een legit export worden onder verhuizingsfranchise waarop ik dus geen BTW en douanerechten enz. moet betalen aan het bestemmingsland, en dus ook niet aan onze beste vriend die achter de hoek koekeloert, de Belgische staat want ik exporteer naar mezelf in het buitenland zonder ik nog fiscaal inwoner ben.
Hoera. 2 x langs de kassa passeren als je het kan vermijden is zaaaaaliiiiig. Nu moet ik me alleen nog uitschrijven uit België, volgend jaar dus een laatste keer Belgische taxatie als niet-inwoner 😎🤟

Beste is dit inderdaad privé te doen, maar dan zou de restwaarde best zo laag mogelijk zijn, bv. rond de 500 à 1000 EUR, zodat de vennootschap het grootste deel betaald heeft als zijnde huur, waarbij je dan privé de restwaarde betaald en dus privé eigenaar wordt van het voertuig en niet de vennootschap. Volgens mij moet je dit kunnen onderhandelen met een leasingmaatschappij/bank...
Zou kunnen dat dit wettelijk niet mag en er een minimum % huur en % restwaarde moet zijn... Anders zou het inderdaad zeer makkelijk zijn.

Opgelet met die piste want je wordt dan aanzien als professionele autohandelaar, ook al verkoop je niet dagelijks wagens.
Je MOET dan 2 jaar garantie geven op dat voertuig in geval van verkoop naar een particulier, mag verkort worden naar 1 jaar.
De definitie van 'professional' is helaas IEDERE zelfstandige... Jawel, al opgezocht...
Bron professional? Lijkt me zeker niet iedere zelfstandige.

Professional hier wordt bedoelt professionele verkopers/autohandelaar dus iemand met de activiteit handelaars in motorvoertuigen en aanhangwagens op KBO en in het bezit van een Z plaat.

Professional hier wordt bedoelt professionele verkopers/autohandelaar dus iemand met de activiteit handelaars in motorvoertuigen en aanhangwagens op KBO en in het bezit van een Z plaat.

De vraag rijst verder of een entiteit waarvan de activiteit niet bestaat uit de verkoop van bepaalde goederen, maar die in het kader van de uitoefening van haar economische activiteit of beroepsactiviteit wel een dergelijk goed verkoopt, evenzeer als verkoper in de zin van artikel 1649bis, § 1, 2° oud BW kan worden beschouwd. Een voorbeeld kan de vraag illustreren. Stel dat een verkoper van laptops, een tuinbouwer of een advocaat zijn bedrijfswagen verkoopt aan een particulier. Moet deze dan als verkoper in de zin van artikel 1649bis, § 2, 2° oud BW worden beschouwd en derhalve een garantie verstrekken?

Deze vraag werd intussen bevestigend beantwoord in de rechtspraak. (*2) De definitie van het begrip ‘verkoper’ vereist enkel dat de verkoop geschiedt in het kader van een commerciële activiteit of beroepsactiviteit. Vereist wordt niet dat dit gebeurt in het kader van de beroepsactiviteit die erin bestaat die bepaalde goederen te verkopen. De vaststelling dat de verkoper geen expert is in de verkoop van dergelijke goederen, speelt dus geen rol.

(*2) Antwerpen 30 juni 2020, RABG 2020, 1248.

Had het enkele maanden geleden opgezocht omdat ik zelf toen m'n Tesla wou verkopen naar een particulier (nu niet meer van toepassing), en had ergens een horrorverhaal gelezen over een zelfstandige (niet autohandelaar) die z'n auto verkocht en een proces aan z'n been had omwille van een gebrek die al aanwezig was (kon niet echt bewezen worden maar goed), de particuliere koper heeft de zaak gewonnen en de zelfstandige mocht ofwel het voertuig terugnemen + kosten van herstelling en bedrag volledig terugbetalen, ofwel enkel de kosten van herstelling terugbetalen. + gerechtskosten ook. Uiteraard dat laatste gedaan, maar in ieder geval dus wel een ferme hap geld die verloren is gegaan aan een advocaat + herstellingskost van +/- 2K... Kan dit verhaal wel niet meer terugvinden... Was ergens diep begraven op de 4de pagina van een Google search ofzo. Browser geschiedenis al lang verwijderd dus ook noppes...

De bronnen zijn dus redelijk vaag maar een zelfstandige of vennootschap die een auto verkoopt wordt ronduit als professional aanzien en haast volledig over dezelfde lijn getrokken als een autohandelaar.

Hier een goeie gevonden:

Onderneming die wagen verkoopt aan particulier, moet consument vrijwaring voor niet-conforme levering bieden. 2 jaar tenzij tweedehands en contractueel beperkt tot min. 1 jaar (art. 1649bis e.v. BW). Ook al is verkoper geen garagist of wagenhandelaar.
B2B geldt de vrijwaring voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW).

Uiteraard kan dat niet, straf advies wel van een boekhouder:
Voordeel van alle aard of abnormaal of goedgunstig voordeel. Indien de bedrijfsleider de aankoopoptie licht en de wagen privé koopt dan is de bedrijfsleider belastbaar op een voordeel van alle aard dat hij/zij geniet door de auto tegen een lage prijs te kunnen kopen. De rechtspraak is het daar doorgaans mee eens (Luik 14.03.2003, Antwerpen 29.04.2003, Gent 21.10.2008).
Hier lees ik het volgende: https://www.mijntipsenadvies.be/202...nootschap-voor-uw-partner-VLTABTAR_EU27050601

De rechter geeft de fiscus ongelijk. Iemand kan maar op een VAA belast worden als hij er persoonlijk voordeel van heeft genoten. Dat was hier niet het geval. De echtgenote heeft de auto gekocht met eigen middelen, aangezien het koppel getrouwd was met zuivere scheiding van goederen. De zaakvoerder heeft dus uit de aankoop van de auto tegen de lage prijs geen persoonlijk voordeel gehaald.

Dus verkopen aan een verwant zou dit omzeilen?

Die komen dus letterlijk aan uw deur ofwa? :unsure: Wat als ik niet thuis ben aangezien ik op kantoor werk en soms remote
Krijgt u brief/mail in de bus met vragen.

Cassatie, klopt wat hij zegt.

Hier lees ik het volgende: https://www.mijntipsenadvies.be/202...nootschap-voor-uw-partner-VLTABTAR_EU27050601

De rechter geeft de fiscus ongelijk. Iemand kan maar op een VAA belast worden als hij er persoonlijk voordeel van heeft genoten. Dat was hier niet het geval. De echtgenote heeft de auto gekocht met eigen middelen, aangezien het koppel getrouwd was met zuivere scheiding van goederen. De zaakvoerder heeft dus uit de aankoop van de auto tegen de lage prijs geen persoonlijk voordeel gehaald.

Dus verkopen aan een verwant zou dit omzeilen?
Ik kan het artikel niet lezen maar vermoed dat het hierover gaat:

Een vennootschap least een auto, die aan het einde van het leasingcontract gekocht wordt door de echtgenote van de zaakvoerder, met haar eigen middelen, aangezien het koppel getrouwd was met zuivere scheiding van goederen. De rechter oordeelt dat de fiscus het verschil tussen de normale wederverkoopwaarde (hier ± 6 000,00 EUR) en de waarde van de aankoopoptie (hier zo’n 5 600,00 EUR) niet bij de zaakvoerder kan belasten als een voordeel van alle aard omdat de zaakvoerder uit de aankoop van de auto tegen de lage prijs geen persoonlijk voordeel gehaald heeft. De fiscus kan dan wel de vennootschap belasten op een aan de partner van zijn zaakvoerder toegekend ‘abnormaal of goedgunstig voordeel’ (Hof van beroep te Brussel van 11.06.2020).

De bronnen zijn dus redelijk vaag maar een zelfstandige of vennootschap die een auto verkoopt wordt ronduit als professional aanzien en haast volledig over dezelfde lijn getrokken als een autohandelaar.
Klopt en volgt uit de redenering dat een consument bijzondere bescherming geniet omdat hij minder kennis heeft. Terwijl een handelaar geacht wordt te weten wat hij koopt (en dus ook verkoopt) en meer dan een consument de mogelijkheden heeft om gebrek aan kennis te kopen.

Het arrest die dit bevestigt is van het hof van beroep van Antwerpen (30 juni 2020, 2019/AR/2133)

Klopt en volgt uit de redenering dat een consument bijzondere bescherming geniet omdat hij minder kennis heeft. Terwijl een handelaar geacht wordt te weten wat hij koopt (en dus ook verkoopt) en meer dan een consument de mogelijkheden heeft om gebrek aan kennis te kopen.

Het arrest die dit bevestigt is van het hof van beroep van Antwerpen (30 juni 2020, 2019/AR/2133)
Misschien een heel shady argument van mij, maar is het dan niet beter dat je zelf als particulier de wagen van uw zaak koopt en dan doorverkoopt als particulier aan de volgende eigenaar?

Of gaat die vlieger niet op? Ik denk gewoon luidop na, ik heb geen interesse in de wagen te verkopen :)

Misschien een heel shady argument van mij, maar is het dan niet beter dat je zelf als particulier de wagen van uw zaak koopt en dan doorverkoopt als particulier aan de volgende eigenaar?

Of gaat die vlieger niet op? Ik denk gewoon luidop na, ik heb geen interesse in de wagen te verkopen :)
Als dat bewezen kan worden, blijft de garantie tellen.

Maar dat is toch volslagen absurd? Hoe kan je daar nu aan gehouden worden?

Dat zou willen zeggen dat als ik oude smartphones of laptops verkoop, ik daar ook garantie op moet geven terwijl dat gewoon ontdoen is van zaken die ik niet meer nodig heb ipv dat als core activiteit te hebben.
Dus concreet: de overheid verplicht je eigenlijk om al je oud materiaal maar te houden, inclusief zware zaken als wagens, teneinde niet het risico te willen lopen om er financieel op stuk te lopen?

WTF.

Kan je natuurlijk doen maar garantie blijft dan inderdaad van toepassing als het bewezen kan worden.
In het echte leven is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen, vooral als je de keuring al op eigen naam hebt i.p.v. je onderneming...
Dat betekend dan ook dat je de wagen sowieso ook eerst moet brengen naar de keuring voor keuring voor verkoop, je zou dus teveel bewijzen achterlaten die voor problemen kunnen zorgen.
Ook als je naar jezelf verkoopt moet je een keuring voor verkoop doen, behalve als het naar een autohandelaar is.

Ik was toen ook zeer verwonderd dat je aanzien wordt als 'pro' gewoon omdat je zelfstandige bent.
Destijds gelukkig m'n end of life lichte vracht niet verkocht aan een particulier maar aan een autohandelaar want ben er bijna zeker van dat mocht het een particulier geweest zijn ik miserie ging gehad hebben.
Op een 10+ jaar oud doch goed onderhouden voertuig en motor kan er altijd een verborgen gebrek boven komen, daar sta je dan te blinken met de particulier die z'n geld terug wil of een herstelling onder garantie...

Dat zou willen zeggen dat als ik oude smartphones of laptops verkoop, ik daar ook garantie op moet geven terwijl dat gewoon ontdoen is van zaken die ik niet meer nodig heb ipv dat als core activiteit te hebben.
Dus concreet: de overheid verplicht je eigenlijk om al je oud materiaal maar te houden, inclusief zware zaken als wagens, teneinde niet het risico te willen lopen om er financieel op stuk te lopen?

WTF.
Ja, los van mijn luidop denken ivm met als particulier verkopen, dat vind ik ook wel een gigantisch risico en dat gewoon er op zal neerkomen dat geen enkel zinnige onderneming dat zal willen doen gezien de risico's die eraan verbonden zijn.

WTF.
Ja, los van mijn luidop denken ivm met als particulier verkopen, dat vind ik ook wel een gigantisch risico en dat gewoon er op zal neerkomen dat geen enkel zinnige onderneming dat zal willen doen gezien de risico's die eraan verbonden zijn.
Inderdaad, en dat beste mensen, zijn regelrechte lacunes in de wetgeving.

Malafide personen die zoiets weten en moeilijk willen doen kunnen zo ferme korting krijgen of een volledige terugbetaling.
Natuurlijk kan je naast die garantie ook bijkomende voorwaarden opstellen om zoveel als mogelijk buiten schot te blijven... Maar als het je core business niet is om wagens te verkopen, of een oude smartphone, pc enz... Dan kan je inderdaad ferm gejost worden.

Malafide personen die zoiets weten en moeilijk willen doen kunnen zo ferme korting krijgen of een volledige terugbetaling.
Natuurlijk kan je naast die garantie ook bijkomende voorwaarden opstellen om zoveel als mogelijk buiten schot te blijven... Maar als het je core business niet is om wagens te verkopen, of een oude smartphone, pc enz... Dan kan je inderdaad ferm gejost worden.

Het zal er idd op neerkomen dat ik niets meer naar particulieren verkoop. Volgende wagen wordt sowieso al prive overgenomen, maar dan repurpose ik laptops en smartphones wel binnenin het gezin.

Ik kan het artikel niet lezen maar vermoed dat het hierover gaat:

Een vennootschap least een auto, die aan het einde van het leasingcontract gekocht wordt door de echtgenote van de zaakvoerder, met haar eigen middelen, aangezien het koppel getrouwd was met zuivere scheiding van goederen. De rechter oordeelt dat de fiscus het verschil tussen de normale wederverkoopwaarde (hier ± 6 000,00 EUR) en de waarde van de aankoopoptie (hier zo’n 5 600,00 EUR) niet bij de zaakvoerder kan belasten als een voordeel van alle aard omdat de zaakvoerder uit de aankoop van de auto tegen de lage prijs geen persoonlijk voordeel gehaald heeft. De fiscus kan dan wel de vennootschap belasten op een aan de partner van zijn zaakvoerder toegekend ‘abnormaal of goedgunstig voordeel’ (Hof van beroep te Brussel van 11.06.2020).
Duuuussss… aan uwe beste maat verkopen dan? 😁

Kan je natuurlijk doen maar garantie blijft dan inderdaad van toepassing als het bewezen kan worden.
In het echte leven is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen, vooral als je de keuring al op eigen naam hebt i.p.v. je onderneming...
Dat betekend dan ook dat je de wagen sowieso ook eerst moet brengen naar de keuring voor keuring voor verkoop, je zou dus teveel bewijzen achterlaten die voor problemen kunnen zorgen.
Ook als je naar jezelf verkoopt moet je een keuring voor verkoop doen, behalve als het naar een autohandelaar is.

Ik was toen ook zeer verwonderd dat je aanzien wordt als 'pro' gewoon omdat je zelfstandige bent.
Destijds gelukkig m'n end of life lichte vracht niet verkocht aan een particulier maar aan een autohandelaar want ben er bijna zeker van dat mocht het een particulier geweest zijn ik miserie ging gehad hebben.
Op een 10+ jaar oud doch goed onderhouden voertuig en motor kan er altijd een verborgen gebrek boven komen, daar sta je dan te blinken met de particulier die z'n geld terug wil of een herstelling onder garantie...
Dus als ik de wagen privé overkoop vanuit de vennootschap, er een jaar meer rondrij en hem dan doorverkoop aan een particulier dan wordt er nog verwacht dat ik er garantie op geef ? Lijkt mij toch straf.

Het moet maar jouw Taycan zijn waar iemand batterijschade rijdt en nadien beweert dat die al aanwezig was. :woohoo:

Dus als ik de wagen privé overkoop vanuit de vennootschap, er een jaar meer rondrij en hem dan doorverkoop aan een particulier dan wordt er nog verwacht dat ik er garantie op geef ? Lijkt mij toch straf.
Als jij iets koopt van iemand hier op het buy/sell forum is de garantie vaak ook overdraagbaar als die nog van doen is, bedenk ik me ook net.

En voor een auto vraag je wel een aankoop-bewijs of dergelijke als je die overkoopt. Ik denk dat hier de marges van de wet zitten, maar... het blijft een risico.

Laatst bewerkt:
Als jij iets koopt van iemand hier op het buy/sell forum is de garantie vaak ook overdraagbaar als die nog van doen is, bedenk ik me ook net.

En voor een auto vraag je wel een aankoop-bewijs of dergelijke als je die overkoopt. Ik denk dat hier de marges van de wet zitten, maar... het blijft een risico.
Dat gaat hier om de fabrieksgarantie waarop het geven van garantie berust op schouders van de fabrikant éh.

Bij een verkoop van een 2dehands auto van meer dan 5 jaar is er in de meeste gevallen geen garantie meer, tenzij op de batterij die wat langer kan zijn in geval van een elektrische wagen. Maar ongeacht moet je dan als verkoper zelf je hand in het vuur leggen als er wat mis mee zou zijn... Ongeacht de fabrieksgarantie. Dat is volledig los van elkaar.

Terug
Bovenaan